1
І. Інформаційна картка вчителя Корохової Тетяни Вікторівни
І. Загальні відомості |
|
Громадянство України |
Громадянин України |
Населений пункт |
М. Запоріжжя |
Дата народження (день, місяць, рік) |
25 квітня 1989 року |
Місце народження |
Україна, м.Запоріжжя |
Адреса шкільного сайту в Інтернеті (якщо є) |
|
ІІ. Робота |
|
Місце роботи (найменування освітнього закладу відповідно до статуту) |
Запорізький загальноосвітній багатопрофільний навчально-виховний комплекс № 106
|
Посада |
Учитель початкових класів |
Предмети, які викладає |
Українська мова, читання, математика, Я досліджую світ, дизайн і технології, образотворче мистецтво. |
Класне керівництво (у даний час, в якому класі) |
1– Д клас |
Загальний педагогічний та трудовий стаж (повних років на момент заповнення картки) |
7 років |
Кваліфікаційна категорія |
Спеціаліст ІІ категорії |
Відомості про друк у педагогічній пресі |
Конспект уроку з математики для 4 класу на тему: "Дія ділення. Властивості частки" на сайті Всеосвіта Свідоцтво №00715024; Презентація до уроку з математики для 4 класу на тему: "Дія ділення. Властивості частки" на сайті Всеосвіта, Свідоцтво №WM447694
|
ІІІ. Освіта |
|
Найменування та рік закінчення професійної освіти |
Запорізький педагогічний коледж, 30 червня 2008р. Державний вищий навчальний заклад «Запорізький національний університет» за спеціальністю «Психологія», |
Спеціальність, кваліфікація за дипломом |
Кваліфікація: вчитель початкової школи, вчитель іноземної мови початкової школи, вчитель інформатики початкової школи. Викладач вищого навчального закладу. |
Додаткова професійна освіта за останні три роки (найменування освітніх програм, курсів, стажування і т.п., місця та строки їх отримання) |
курс підготовки з упровадження нового змісту початкової освіти «Нова українська початкова школа», 13.08.2018-03.11.2018р.; «Онлайн –курс для вчителів початкової школи», онлайн-освіта EdEra, 02.09.2018 Підвищення кваліфікації при КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР: курси за фахом «Учителі початкової школи» про підвищення кваліфікації, 10.12.2018-21.12.2018р, учасник Всеукраїнського онлайн-марафону: «НУШ: перші підсумки та прогнози», 26.02.2019; вебінар: «Читати модно чи ні? Як заохотити школяра до читання?»,18.03.2019р. тренінг для вчителів початкових класів за методикою LEGO Foundation «Навчання через гру», 16.10.2019р. тренінг «Мистецтво в освітньому просторі Нової української школи», 30.10.2019-01.11.2019р. учасник творчої групи «Критичне мислення, як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодших школярів», 2017-2019р. |
Основні публікації (в т.ч. брошури, книги) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ЗМІСТ
І. ІНФОРМАЦІЙНА КАРТКА ВЧИТЕЛЯ…...……………………. ……. 1-2
ВСТУП ……………… ……………………………………………………. … 4-7
1.1 «Кубування» .......................................................................................... 7
1.2 «Самооцінка»….................................................................................. 8-9
ІІ. ДОДАТКИ………………………………………………………… ….... 10-24
ІІІ. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ....……………………........…… 26
ВСТУП
«Навряд чи є що-небудь
більш важливе для знання,
для спокійного життя
і для успіху будь-якої справи,
ніж уміння людини мислити.»
Джон Локк
Ще з дитинства я мріяла стати вчителем, тихенько діставала із шафи зошити учнів моєї матусі, яка теж тоді була вчителькою, і починала їх перевіряти, простим олівчиком легесенько виправляючи помилки та виставляючи оцінки. Очі аж горіли від думки, що я у майбутньому стану учителем. Минали роки, і мрія дитинства здійснилась. Я – учитель.
Актуальність. Час не стоїть на місці. Кожного дня перед педагогами постають нові завдання, які неможливо одразу вирішити. Існує багато педагогічних технологій, які допоможуть поліпшити шанси, особливої уваги серед освітян заслуговує технологія розвитку критичного мислення.
Видатному американському мислителю Д. Дьюї належить твердження, що фундаментальна мета сучасної освіти полягає не просто в наданні інформації учням, а в тому, щоб розвивати критичний спосіб мислення. Освіта орієнтована на майбутнє, яке не може бути наперед визначеним, а отже, першочерговим є розвиток того типу мислення, що дає змогу адекватно оцінювати нові обставини та формувати стратегію подолання проблем, які можуть виникнути. Таким чином, розвиток критичного мислення стає найактуальнішим за часів інтенсивних соціальних змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових політичних, економічних або інших обставин, без ефективного вирішення проблем, значна частина яких не передбачувана. У цьому сенсі є очевидною життєва необхідність формування критичного мислення.
Під час педагогічної діяльності значну увагу приділяю формування критичного мислення учнів, розвитку творчих особистостей, формування у дитини вмінь керувати процесами мислення. Процес навчання став виглядати активним: це – групова, парна співпраця, пошук і дослідництво, розмаїття думок, які колективно обговорюються, організація роботи за інтересами, поштовх до творчості, критичного мислення, спілкування та взаєморозуміння шляхом впровадження в освітній процес методів розвитку критичного мислення, а саме: «Кубування» та «Самооцінка».
Об’єктом дослідження є процес розвитку критичного мислення молодшого школяра під час застосування методів критичного мислення «Кубування» та «Самооцінка».
Предмет дослідження - методи критичного мислення «Кубування» та «Самооцінка».
Мета дослідження застосування методів критичного мислення «Кубування» та «Самооцінка» для розвитку критичного мислення молодших школярів як засобу розвитку творчих здібностей кожної дитини.
Завдання дослідження:
Гіпотеза дослідження. Якщо систематично використовувати на уроках методи критичного мислення, зокрема «Кубування» та «Самооцінка», то результатом буде процес ефективного розвитку творчих здібностей шляхом формування критичного мислення молодших школярів.
Провідна ідея дослідження стимулювання інтересу учнів до певних проблем, набуття нових знань та вмінь і демонстрація практичного застосування надбаних знань.
Практична значущість дослідження полягає в тому, що застосування запропонованих методів розвитку критичного мислення в освітньому процесі початкової школи дасть позитивну динаміку змін формування мислення та розвитку творчих здібностей кожної дитини.
Даний педагогічний досвід може використовуватися в освітньому процесі початкової та основної школи.
Опис досвіду. Різноманітність методик дає можливість підвищувати інтерес до вивчення предметів, робити процес пізнання привабливим. Однією з таких є технологія розвитку критичного мислення[3, c.16], саме тому я вирішила прийняти участь в роботі творчої групи “Критичне мислення, як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодших школярів”.
Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи. Та з чого починати? Як навчати дітей розрізняти факт і суб’єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції? Моя відповідь – використання методів розвитку критичного мислення в освітньому процесі.
Використання методів критичного мислення дає можливість невпевненим учням ділитися своїми знаннями з іншими, розвиває їх самостійність у процесі навчання, допомагає розвитку творчих здібностей, підвищує рівень спілкування і культури, розвиває мовлення.
У своїй роботі намагаюсь активно використовувати методи критичного мислення з молодшого шкільного віку. Формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення має безліч стратегій, але вікові особливості молодших школярів не дають змоги працювати за окремими з них. Як показує досвід моєї роботи, достатньо ефективним для формування критичного мислення молодших школярів є методичні прийоми, які роблять освітній процес більш творчим, вчать учнів мислити, виділяти головне, висловлювати й аргументувати власні думки. Одними із таких методичних прийомів є методи "Кубування" та “Самооцінка”.
Працюючи у творчій групі, ми колективно ознайомилися із методами та прийомами критичного мислення та апробували їх використання в освітньому процесі. Особливої уваги у практичному запровадженні викликали методи критичного мислення такі як, «Кубування» та «Самооцінка».
Кубування є методом навчання, що полегшує розглядання різних сторін теми[1]. Це навчальна методика, яка пропонує учням відповісти на 6 запитань різних типів, що стосуються теми. Цей підхід передбачає використання кубика із написаними на кожній грані вказівками щодо напряму мислення або письма.
Кубування — це приклад ігрової методики, а також один із методів навчання, що полегшує всебічне розглядання теми. Учні можуть виконувати кубування в парах, потім об'єднатися в групи. Слід провести через кубик слово. Це може бути літературний термін, визначення або якась інша назва. Дуже важливо застосовувати кубування до того, що вже добре відомо учням.
Учитель пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми.
Цей метод можна використовувати на уроках математики, української мови та інших уроках у початкових класах. Його можна використовувати на стадії актуалізації чи рефлексії. (Додаток 1)
Метод «Кубування» допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він узнав нового[5]. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу дізнатись більше».
Якщо хочете поліпшити школу, навчіть учителів оцінювати учнів. Якщо хочете використати повний потенціал учнів, навчіть їх оцінювати себе.
Р. Стіггенз
Важливим елементом кожного уроку, безперечно, є оцінювання. Оцінка на уроці може виконувати різні функції: діагностичну, організаційну, стимулюючу, рефлекторну. Самооцінка учнями своєї роботи є важливим різновидом оцінювання [2]. Регулярно застосовуючи цей метод, учитель може дізнатися багато нового та цікавого про дітей, про себе, свої уроки, свій предмет, про настрій та ставлення своїх учнів до того, що відбувається на уроках.
Організувати проведення самооцінки учнями своєї роботи можна по-різному. Наприклад, можна запропонувати певні питання, відповіді на які проілюструють ставленні учнів до тієї чи іншої виконаної роботи. Можна також попросити учнів поставити собі оцінку за певною шкалою та обґрунтувати її виставлення. Іноді можна порадити учням заповнити спеціальні форми (або таблиці) для спостереження й оцінювання. Самооцінка підходить і тоді, коли потрібно оцінити роботу всієї групи в цілому. Тоді перед оголошенням самооцінки всьому колективу її спочатку слід обговорити в цій групі та узгодити з членами групи.
Однією з позитивних сторін застосування цього методу є те, що всі учні можуть отримати оцінку, а також те, що діти починають розуміти труднощі оцінювання і навчаються дивитися іншими очима на свою роботу. Крім того самооцінку, проведену на уроці, дуже зручно використовувати для подальшої диференціації домашнього завдання. (Додаток 2)
Застосування технології розвитку критичного мислення у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчання Учні ефективніше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному мовленні та житті. Бо саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку розвитку комунікативної компетентності сучасної особистості.
ІІ. ДОДАТКИ
Додаток 1
Фрагмент уроку математики з використанням методу критичного мислення «Кубування»
Клас: 3
Тема. Письмове додавання трицифрових чисел без переходу через розряд. Прості задачі на додавання.
Мета:
Формування предметних компетентностей:
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: ІКТ, предметні малюнки, картки, таблиця - схемою до задачі, підручник «Математика» 3 клас, М.В. Богданович.
Очікуваний результат:
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання
2. Перевірка готовності до уроку
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Контроль, корекція та закріплення знань учнів.
630+250
820+110
260+420
270+420
510+270
160+430
350+320
- запишіть сусідів числа 355, 799, 868.
- Запишіть найменше трицифрове число(100)
- Запишіть найбільше трицифрове число(999).
3. Математичний диктант
- Запишіть число, в якому:
2 сот ., 7 дес., 4 од.
6 сот.,8 дес.,3 од.
9 сот., 7 од.
3сот., 6 дес.
8сот.
4дес.,5од.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення нового матеріалу
- Записуємо перший доданок 325. Другий доданок 413 записуємо під першим. Сотні записуємо під сотнями, десятки під десятками, одиниці під одиницями. Починаємо додавати з одиниць. До 5 одиниць додати 3 одиниці, буде 8 одиниць. Цифру 8 записуємо під одиницями. До 2 десятків додати 1 десяток, буде 3 десятки. Цифру 3 записуємо під десятками. До 3 сотень додати 4 сотні, буде 7 сотень. Цифру 7 записуємо під сотнями. Одержали суму 738.
2.Робота з підручником стор. 95. (Опрацювання правила)
3. «Інтерактивна гра «Мікрофон »
Коментоване розв’язування прикладів № 607.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах
231+647 543+251 579+357 342+127 538+321 354+245
2. Фізкультхвилинка
VІ. Розвиток математичних знань.
Алгоритм розв’язання задачі:
- Прочитайте задачу . Про що в ній розповідається?
- Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі?
- Запишіть розв’язок у зошити.
- Звіримо ваші відповіді.( 758 корів.)
2. Робота в групах (Диференційовані завдання)
І група розв’язує задачу № 608 (2)
ІІ група розв’язує задачу № 608 (3)
ІІІ група розв’язує задачу № 608 (4)
(Перевірка виконаної роботи)
3.Колективна робота над задачею № 609
Найменування товару |
Витрати на 1 пальто |
Кількість пальт |
Всього витратили |
Дитяче пальто |
? |
9 |
18 м |
Пальто для дорослого |
?, на 1 м більше |
6 |
? |
- Прочитайте задачу. Про що в ній розповідається?
- Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі?
- Про що потрібно дізнатися спочатку?
- Якщо ми будемо знати, скільки метрів тканини потрібно для одного дитячого пальта, чи зможемо дізнатися, скільки метрів тканини знадобиться для пошиття одного пальта для дорослого ?
- А якщо будемо знати, скільки метрів потрібно для пошиття одного пальта для дорослого, чи зможемо дізнатись, скільки потрібно тканини для пошиття шести пальт?
- Запишіть розв’язок задачі. (Диференційовано)
1) 18 : 9 = 2 (м) – потрібно для пошиття 1-го дитячого пальто;
2) 2 + 1 = 3 (м) – потрібно для пошиття 1-го пальто для дорослого;
3) 3 • 6 = 18 (м) - тканини потрібно для пошиття пальт для дорослих.
Відповідь: 18 м тканини потрібно для пошиття шести пальто для дорослого.
VІI. Підведення підсумків уроку.
От і закінчилась наша урок. (На гранях куба:)
«Тепер я знаю…», «Після цього уроку я зможу...», «Мені найбільше вдалося…», «Мені найбільше сподобалось…»
VIІI. Домашнє завдання (Диференційовано).
Приклад 1. Використання методу критичного мислення «Кубування» на уроках української мови
(Робота в групах).
Ведмідь – дика кошлата тварина, що живе у лісі, зимує у барлозі, любить мед.
Ведмідь – означає «поїдавший мед», медоїд.
Ведмідь, ведмежа, ведмедик, ведмежатник, ведмежий.
Великий, крупний, клишоногий, вайлуватий, старий, голодний, чорний, бурий, гімалайський, білий.
Ведмідь клишоногий, топтигін, ведмежа.
Прислів’я: - Два ведмеді в одному барлозі на живуть;
- Для ведмедя зима – одна ніч.
Загадка: Клишоногий, вайлуватий,
Смокче у барлозу лапу,
Вміє голосно ревіть.
Приклад 2. Використання методу критичного мислення «Кубування» на уроках української мови
Вказівки на гранях куба:
1. Опиши це (колір, форма, розміри).
2. Порівняй це (на що це схоже? від чого це відрізняється?).
3. Добери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку?).
4. Проаналізуй це (скажіть, яким чином це зроблено? ви це знаєте? ви можете це вигадати?).
5. Як його використати (знайти застосування; яким чином це можна застосувати?).
6. Запропонувати аргументи «за» або «проти» цього (що в ньому доброго чи поганого? Займіть певну позицію, використайте повний діапазон аргументів від логічних до безглуздих).
Додаток 2
Фрагмент уроку математики з використанням методу критичного мислення «Самооцінка»
Клас: 1
Тема: Число 10. Склад чисел до 10. Складання і розв’язування прикладів на додавання. Робота з геометричним матеріалом.
Мета: розглянути всі варіанти складу числа 10; вправляти у складанні та розв’язуванні прикладів, у розпізнаванні геометричних фігур; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати старанність, інтерес до математики.
Обладнання: предметні малюнки, фрагмент мульфільму, картки самооцінки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.
- Скільки слоників нарахував Петрик?
- Отже, яке число ми сьогодні продовжимо вивчати? ( 10 )
(після усної відповіді, учні показують дану геометричну фігуру використовуючи «Танграм»)
— Назвіть числа, записані на трикутниках(6, 2, 1, 9); чотирикутниках(3, 4, 7, 8).
(Мишка помилилася. Потрібно було взяти 5 і 5.)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
4 + 6 = 10 7 + 2 = 9
5 + 5 = 10 10 – 5 = 5
8 + 2 = 10 9 + 1 = 10
V. Підсумок уроку.
1. Намалюй відповідний смайлик у таблиці:
Уміння, навички |
Завжди |
Іноді |
Ніколи |
Я був зосереджений та виконував усі завдання |
|
|
|
Перевіряв свою роботу |
|
|
|
Знаходив помилки та виправляв їх |
|
|
|
Урок був цікавим |
|
|
|
РЕФЛЕКСІЯ.
- Обведи малюнок, який відповідає твоєму настрою на кінець уроку.
Картки самооцінювання учнів
Учні на відрізку позначають кількість правильно виконаних завдань-кроків.
Наприклад, п’ять.
Учні малюють свій настрій.
|
|
|
|
|
|
Можна використовувати на кожному уроці. Діти прикріплюють свої позначки на відповідні сходинки:
4 сходинка - Я працював на повну силу!
3 сходинка - Я працював гарно, але відчуваю, що міг
би досягти більшого.
2 сходинка - Я намагаюся працювати краще.
1 сходинка - Я працював мало.
|
Було легко працювати. |
|
Були незначні помилки. |
|
Було важко працювати, припускався помилок. |
Уміння, навички |
Завжди |
Іноді |
Ніколи |
Я був зосереджений та виконував усі завдання |
|
|
|
Перевіряв свою роботу |
|
|
|
Знаходив помилки та виправляв їх |
|
|
|
Урок був цікавим |
|
|
|
а) За допомогою тестів (Додаток 3).
б) За допомогою індивідуальних графіків (діаграм).
а) За тестами з ключем .
б) За графіками.
4. Оціни свій настрій після групової роботи:
Поганий
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Гарний
Додаток 3
Тест 1
Варіант 1
Я вмію самостійно виконувати завдання вчителя:
а) так
б) ні
в) не завжди
г) не задумувався над цим
Варіант 2
Я активно працюю на уроках:
а) завжди
б) інколи
в) лише тоді, коли добре знаю навчальний матеріал
г) коли хочу отримати позитивну оцінку
Варіант З
Готуючи домашнє завдання, я:
а) стараюся
б) ні
в) не завжди
г) не задумувався над цим
Тест 2
Варіант 1
Чи звертаєш ти увагу на те, як працюють на уроці твої однокласники?
а) так
б) ні
в) не завжди
г) не задумувався над цим
Варіант 2
Чи допомагаєш ти своїм товаришам (однокласникам) навчатися краще?:
а) так, завжди
б) ні, ніколи
в) інколи
г) тільки тоді, коли мене про це просять
д) за дорученням учителя
Тест З
Вибери істинне для тебе твердження:
а) Я легко можу висловлювати власну думку.
б) Мені завжди бракує слів, коли я хочу висловити свою думку.
в) Я комплексую, а тому мені важко висловити власні думки в присутності інших. '
г) Я впевнено висловлюю власну думку іншим за умови, що спираюся на вагомі аргументи.
Тест 4
Що важливіше для тебе:
а) Сам процес пізнання.
б) Позитивна оцінка вчителя.
в) Можливість самореалізуватися.
г) Набуття практичних умінь.
Додаток 4
А)
Бали |
7 б. |
8 б. |
9 б. |
10 б. |
|
0 – 2 б. |
|
|
|
|
|
0 – 4 б. |
|
|
|
|
|
0 – 3 б. |
|
|
|
|
|
0 – 2 б. |
|
|
|
|
|
Число |
30.11 |
01.12 |
20.01 |
22.02 |
14.03 |
Зелений – знаю; жовтий – помиляюся; червоний – не знаю.
Б)
1 2 3
|
Завдання, що виконуються на уроці, поділено на чотири основні частини, кожна з яких оцінюється від 1 до 3 балів з допомогою ключових слів на плакаті. Бали виставляють на спеціальних картках (або на полях у зошитах) і наприкінці уроку сумуються. Картки для самооцінки (за кожний етап учень виставляє собі 1, 2 або 3 бали, у підсумку за урок може отримати від 1 до 12 балів).
Картка самооцінки
Етап уроку |
Бали |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
|
|
Сума балів |
|
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ