Метод «Шість капелюхів мислення» Едварда де Боно вчить працювати критично з текстом, послідовно порівнювати та творчо мислити, узагальнювати і класифікувати. Навчає володіти різними способами обробки інформації. Дозволяє навчитися сприймати інших та співпрацювати в команді. Цей метод дає змогу вчителеві зробити урок більш ефективним та продуктивним. Відповідно використання такого методу на уроці має нести за собою чітку, затратну підготовку та доцільно вибраний матеріал.
Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
На тему «Розробка уроку з дитячою книгою, використовуючи стратегію «6 капелюхів мислення»
Виконала:
Чайка Анжела Сергіївна
вчитель початкових класів
ЗЗСО №13
м. Бердянська
Бердянськ
2019
Метод «Шість капелюхів мислення» Едварда де Боно вчить працювати критично з текстом, послідовно порівнювати та творчо мислити, узагальнювати і класифікувати. Навчає володіти різними способами обробки інформації. Дозволяє навчитися сприймати інших та співпрацювати в команді. Цей метод дає змогу вчителеві зробити урок більш ефективним та продуктивним. Відповідно використання такого методу на уроці має нести за собою чітку, затратну підготовку та доцільно вибраний матеріал.
В основі теорії методу «Шість капелюхів мислення» лежить ідея паралельного мислення. Це конструктивізм мислення, при якому різні погляди не конфліктують, а співіснують. Відповідно до нового стандарту освіти учень має сам ставити і вирішувати проблеми, розуміти, для чого він вчиться, вміє знаходити інформацію, розмірковувати над нею: аналізувати, узагальнювати і систематизувати, а ще вміє спілкуватися, оцінювати себе та інших.
Мета: формувати навички свідомого сприймання тексту на слух; розвивати мовлення та критичне мислення учнів, їхні індивідуальні здібності та навички; навчити визначати власне ставлення до казкових героїв, робити висновки, узагальнювати і доводити свою думку; збагатити словниковий запас першокласників; поповнити їхні знання; прищепити почуття поваги один до одного; формувати вміння робити добрі вчинки, заохотити до навчання.
Методи і прийоми: ліберальне мислення «Методика шести капелюшків», «Мозковий штурм».
Обладнання: капелюхи (білий, червоний, чорний, жовтий, зелений, синій), книги для виставки, книжка Кривенька качечка, набір 6 цеглинок Lego (cигнальні картки) предметні малюнки качки, відеоматеріали (фізкультхвилинка).
Хід уроку
I . Організація класу
Клас готовий працювати? (Так)
Гарні відповіді давати? (Так)
Вчасно руку підіймати? (Так)
Вміло в групах працювати? (Так)
Настрій на урок взяли й працювати почали!
II. Мотивація до навчання
Діти,чи знаєте ви який рекорд з швидкості читання встановила 16 – річна дівчинка з міста Києва Ірина Іванченко вона читає за хвилину 163 333 слова з повним розумінням прочитаного.
ІІІ. Мовленнєва розминка
А щоб ми гарно читали нам допомагають наші оченятка. Давайте підготуємо їх за допомогою гри «Блискавка».
Веселі читайлики.
1. Гра «Блискавка»
2.Робота над скоромовкою
IV. Оголошення теми і мети уроку
1. Читання вірша разом
Вчитель: Як хочеться, щоби у світі
Панувало лише добро
2. Вправи на вдосконалення навичок читання
Перед вами складовиця-приказка сестриця:
до пла бро За до тять бром
(За добро добром платять)
a) Читаємо хором;
б) Як ви розумієте ці слова?
Сьогодні на уроці ми будемо міркувати про добрі вчинки та погані. Будемо не лише вдосконалювати навички читання, а й вчитися аналізувати, порівнювати, відчувати, фантазувати. А щоб дізнатися про кого ми будемо читати послухайте підказку.
3.«Мозковий штурм»
Має дзьоб, два крила, дві лапи, може плавати й літати. Хто це?
Качка сьогодні є символом нашого уроку, оскільки це є головна героїня казки «Кривенька качечка». Українська народна казка на тему добра, та людських стосунків.
4. Словникова робота
Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимося з окремими словами, які будуть зустрічатися.
Починок – пряжа, намотана на веретено
Веретенце – знаряддя для прядіння
Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу
Галочко – звертання до дівчини
Іва-діва – звертання до дівчини
Полинули – полетіли
Жалували – жаліли.
Фізкультхвилинка/відеозапис/
5. Первинне сприймання казки. Методика ліберального мислення
Над казкою ми будемо працювати за допомогою шести капелюхів. Давайте пригадаємо, як ми повинні мислити одягаючи капелюх певного кольору.
Я одягаю білий капелюшок який дає нам інформацію. А казка це і є наша інформація, будьте уважні я можу передати капелюшок комусь із вас тому слідкуйте уважно.
6. Перевірка первинного сприймання (учні відповідають за допомогою сигнальних карток («А» та «Б»)
Тест
1.Дід з бабою пішли в ліс
А – по гриби Б – по дрова
2. Вони знайшли в лісі
А – гусочку Б – качечку
3. Чим дід з бабою обложили гніздечко?
А – травою Б – пір’ячком
4. З чого здивувалися дід і баба?
А – що у них прибрана хата
Б – що у качечки уже ніжка не крива
5. Сховавшись за клунею дід і баба помітили
А – що багато людей у них господарюють
Б – що дівчина йде з водою.
6. Дід і баба
А – спалили гніздечко
Б – не зізналися, що усе бачили
7. Що зробила дівчина
А – навіки залишилась у стареньких
Б – полетіла з табунчиком.
V. Робота в групах.
Чорний капелюшок
– Які погані вчинки зробили герої казки?
– Дід з бабою?
– Кривенька качечка?
– Табун качок?
Жовтий капелюшок
– Діти, а які добрі позитивні вчинки зробили герої?
– Дід з бабою?
– Кривенька качечка ?
– Табун качок?
Червоний капелюшок
– Які почуття у вас виникли на початку казки?
– В середині казки ?
– В кінці казки?
Зелений капелюшок
– Діти,пофантазуйте, і придумайте свій кінець казки. Як по іншому могла закінчитися казка?
– Презентація груп (з місця).
VI. Підсумок уроку.
Учень. Що можу я на світі доброго зробити?
Я можу хатку пластилінову зліпити.
А біля неї тин, а поруч квіти,
А далі граються маленькі діти.
Учень. Що можу я на світі доброго зробити?
Природу можу, ліс, річки любити,
Кота і песика приблудного нагодувати,
І годівничку для птахів побудувати.
Учень. Що можу я на світі доброго зробити?
Я можу математику учити,
Писати вчитись і учити рідну мову,
Щоб грамотно вести мені розмову.
Що можу я на світі доброго зробити?
Учень. Я можу вдома прибирати й гарно шити,
Я можу радувати тата й маму,
Коли я роблю такі добрі справи.
Я можу радувати дідуся й бабусю,
Як прийду в гості і привітно посміхнуся.
І защебечу – цим здоров’я їм додам,
А ще у мене є багато інших справ…
Оцінювання. (Самооцінювання)
Давайте оцінимо, як ми сьогодні працювали на уроці. Для цього приміряємо синій капелюшок. Що він вам підказує? Хто був уважним та активним? А можливо комусь треба ще трішки попрацювати?
Дякую Вам діти за чудовий црок!
Висновки
Використовуючи метод «шість капелюхів мислення» можна дати змогу дитині не лише послухати, а й узагальнити, виокремити, навчити приймати рішення до тої чи іншої ситуації з різних сторін, підключати логіку, креативність, в інших ситуаціях емоції, підключити інтуіцію, відділити негатив і отримати «різнокольорове мислення». Самостійність, критичне мислення, громадянська відповідальність – саме ось ці важливі риси має на меті Нова українська школа.
Список використаних джерел:
https://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/45218/
Електронні ресурси:
1. https://osvita.ua/doc/files/news/485/48586
2. https://abetkaland.in.ua/za-dobro-dobrom-kryvenka-kachechka-de-bono/
3. http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/30shist-kapel-uhiv_de_bono.html