Використання мнемотехніки на уроках літературного читання

Про матеріал

Цікавий дидактичний матеріал, за допомогою якого можна читати малюнками використовуючи перші склади слів. Скачуйте та використовуйте в своїй практиці. Дітям дуже цікаво! Розвиває пам'ять, мислення і увагу. Можна використовувати як розчитування в будь-якому класі.

Перегляд файлу

Використання  мнемотехніки  на  уроках  літературного  читання

«Мнемотехніка» - техніка запам’ятовування.  З грецького «mnemonikon» - мистецтво запам’ятовування. Стверджують, що це слово винайшов Піфагор Самоський (6 століття до н.е.).

Мнемотехніка використовує механізми пам'яті мозку та дозволяє у повному обсязі контролювати процес запам’ятовування, збереження та згадування інформації.

     Під час навчального процесу одна з головних проблем – це бідність мови  учнів.  Вона випливає у вербальній роботі учня під час уроку. Учні не можуть надати відповідь, висловити свою думку, навести приклади, що значно знижує їх показник знань. Деякі учні не приймають участь у фронтальній роботі знаючи відповідь, маючи думку, але вони не можуть висловитись. Стримання дитиною прагнення відповісти може призвести до пасивності на уроці, втрати бажання навчатися.

Робота за цією методикою вплине не тільки на розвиток мовлення дітей але й на психічні  процеси  дитини пам'ять, мислення, увагу.

Читання за  допомогою  малюнків  можна  в будь-якому класі. Цей метод розвиває память, мислення та увагу. А головне дітям цікаво! Читаємо  слова  склавши  перші  склади поданих малюнків.

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\помидор.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\самолет.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нарциссы.jpg

                  По                             лі                                        на

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\мамонтенок.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\морковка.jpg

Ма-мо

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\молоток.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\лось.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\котики.jpg

Мо-ло-ко

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\лев.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\белочка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\Д.pngD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ь).png

Ле-бідь

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\чашка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\барабан.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\Н.jpg

Ча-бан

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\мышь.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ложка.jpg

Ми-ло

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\мак2.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\мавпа.jpg

Ма-ма

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\мак2.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\лимон.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нарциссы.jpg

Ма-ли-на

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ножницы.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\солнышко.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\репка).jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\г.jpeg

Но-со-ріг

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\рак.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\малина.jpg

Ра-ма

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\собачки.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ложка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\мавпа.jpg

Со-ло-ма

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нож.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нарциссы.jpg

Ні-на

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\такси.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ракета.jpegD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\С.jpg

Та-рас

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\мышка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\корова2.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ласточка.jpg

Ми-ко-ла

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\луна.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\С.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\торт на именины.jpg

Міс-то

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\баклажан.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\рак.jpg   D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\Н.jpeg

Ба-ра-бан

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\корзина.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\рога.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нарциссы.jpg

Ко-ро-на

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\їжак 1.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\Жаба.jpg

Ї-жа

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\серп.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ложка.jpg

Се-ло

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\Каротошка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нарциссы.jpg

Ка-ли-на

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\торт.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\полуниця.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\лялька.jpg

То-по-ля

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\папугай.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\лебедь.jpg

По-ле

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\морожино.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ромашка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\капуста.jpg

Мо-ро-ка

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\волк2.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ромашка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нарциссы.jpg

Во-ро-на

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ложка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\шапка).jpg

Ло-ша

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\шишка.jpg    D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\листочек.jpg

Ши-ли

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\бублик.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\дымарь.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\носорог.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\К.png

Бу-ди-нок

 

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\метла.jpegD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\торт на именины.jpg

Міс-то

 

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ужик.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\листочек.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\кит1.jpg

Ву-ли-ки

 

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\колоски.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ложка.jpgD:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\К.png

Ко-ло-бок

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\листочек.jpg   D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\пальма.jpg

Ли-па

 

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\пиріжки.jpg  D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\ласточка.jpg

Пи-ла

D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\звезда2.jpg   D:\ДОКУМЕНТИ\ДОКУМЕНТИ\НАОЧНИЙ  МАТЕРІАЛ\МАЛЮНКИ\нарциссы.jpg

Зі-на

 

 

 

 

Ігри з ейдетики

Гра в асоціації

Запам'ятовуємо слова

 Наприклад, дані слова: вії, гусак, море, стілець, велосипед. Вчитель просить дитину придумати фантастичну історію (пов’язуючи всі ці слова),  що напевно їй відмінно запам'ятається. Наприклад: „Ляскаючи віями, стояв гусак і дивився на море, по якому плив стілець, а на березі, викинутий хвилею, лежав велосипед". Такий метод можна закріпити за допомогою списку речей, які дитина повинна надягти перед виходом на вулицю (комбінезон, светр, шапка, шарф, рукавиці, носки, чоботи)

Запам'ятовуємо рух

Отут вам допоможуть улюблені казкові персонажі маляти. Наприклад, треба запам'ятати рухи танцю — крок вправо, крок уліво, стрибок на місці, хлопок в долоні, поворот на місці. Нехай це буде Людина-Павук, що увертається від ударів ворога, відступаючи вправо, уліво, потім перестрибує через карниз, плеском у долоні пускає павутину й, повернувшись на місці, тікає. Спочатку придумувати ці історії прийдеться вам, але незабаром дитина й сама стане проявляти ініціативу

Наприклад:

Індик в миску воду лив,

Індик шию довго мив,

Індичатко помагало -

Індика за хвіст тримало.

І гусак почав сваритись:

- Індики, а годі митись!

Г.Чубач

Вивчаючи цей віршик за допомогою кінетичної пам’яті, дітям пропоную відчути себе індиком і виконувати  всі дії, що є у віршику. Тобто дитина встає і уявно тримає в руках миску і ллє туди воду. Потім імітує як індик довго миє шию, оглядається та бачить, як індичатко тримає його за хвіст. Далі уявляє себе гусаком, що свариться (імітує рухи при сварці) на індика.

Цей метод краще підходить учням молодшого шкільного віку, яким подобається рухатись.

Запам'ятовуємо картинки або образи

Вчитель  вчить дітей перетворювати задумане в розповідь. Приготуйте картки із зображеннями тварин, предметів побуту, природи. До кожним 5-10 картинкам потрібно придумати розповідь на тему подорожі, спорту, навчання або дружби. Розвиток пам'яті й уваги в майбутньому допоможе дитині швидко вивчити букви й склади, складати з них слова й запам'ятовувати їх.

Діти взагалі добре запам'ятовують те, що намальовано. Адже це не придуманий, а реальний (нехай і на папері) образ. Тому так часто метод асоціативного малюнка застосовується в завчанні віршів. Ще б, слухати вірші люблять всі діти, а от повторити їх може далеко не кожний. Дивлячись на малюнок, дитина зможе повторити вірш, а коли зробить це кілька разів, воно міцно засяде в нього в пам’яті.

Гра «Листівки»

Кожному гравцеві треба мати від 10 до 30 карток або листівок із різноманітною тематикою зображень (портрети, будинки, квіти, тварини, птахи, мультфільми тощо). Вчитель пропонує запам’ятати відповідну кількість слів, знаходячи аналогію між словом, що запам’ятовується. Та листівкою, використовуючи на кожне слово одну листівку. Після прослуховування потрібно, переглядаючи листівки, згадати придуману аналогію та слово, що було пов’язане з малюнком на листівці.

Гра «Римований мультик»

У дитячому садочку

Є акваріум в куточку,

А в акваріумі рибки

Миготять туди –сюди,

І на всіх вони крізь шибку

Поглядають із води.

Н.Забіла

Цей метод засвоюють дуже швидко діти, у яких добре розвинута уява і немає психологічного протесту. І навпаки, дітям із математичним мисленням цей метод може здаватися важким і не зручним. Метод краще використовувати для запам’ятовування невеликих легко римованих віршів з яскравими образами

Гра «Упізнай і назви цифру»

Під час ознайомлення з числами,  вчитель  пропонує дітям звернути увагу на схожість кожної цифри з певними об’єктами (образами) і проводить дану гру, показуючи картинки, на яких зображені певні образи, діти повинні назвати відповідну цифру, яку вони впізнали. Наприклад: олівець – це цифра 1, турботлива ластівка – 2, лисичка-сестричка – 3, затишна хатинка – 4, запашне яблуко – 5 тощо.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
3203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку