Цікавий дидактичний матеріал, за допомогою якого можна читати малюнками використовуючи перші склади слів. Скачуйте та використовуйте в своїй практиці. Дітям дуже цікаво! Розвиває пам'ять, мислення і увагу. Можна використовувати як розчитування в будь-якому класі.
Використання мнемотехніки на уроках літературного читання
«Мнемотехніка» - техніка запам’ятовування. З грецького «mnemonikon» - мистецтво запам’ятовування. Стверджують, що це слово винайшов Піфагор Самоський (6 століття до н.е.).
Мнемотехніка використовує механізми пам'яті мозку та дозволяє у повному обсязі контролювати процес запам’ятовування, збереження та згадування інформації.
Під час навчального процесу одна з головних проблем – це бідність мови учнів. Вона випливає у вербальній роботі учня під час уроку. Учні не можуть надати відповідь, висловити свою думку, навести приклади, що значно знижує їх показник знань. Деякі учні не приймають участь у фронтальній роботі знаючи відповідь, маючи думку, але вони не можуть висловитись. Стримання дитиною прагнення відповісти може призвести до пасивності на уроці, втрати бажання навчатися.
Робота за цією методикою вплине не тільки на розвиток мовлення дітей але й на психічні процеси дитини пам'ять, мислення, увагу.
Читання за допомогою малюнків можна в будь-якому класі. Цей метод розвиває пам’ять, мислення та увагу. А головне дітям цікаво! Читаємо слова склавши перші склади поданих малюнків.
По лі на
Ма-мо
Мо-ло-ко
Ле-бідь
Ча-бан
Ми-ло
Ма-ма
Ма-ли-на
Но-со-ріг
Ра-ма
Со-ло-ма
Ні-на
Та-рас
Ми-ко-ла
Міс-то
Ба-ра-бан
Ко-ро-на
Ї-жа
Се-ло
Ка-ли-на
То-по-ля
По-ле
Мо-ро-ка
Во-ро-на
Ло-ша
Ши-ли
Бу-ди-нок
Міс-то
Ву-ли-ки
Ко-ло-бок
Ли-па
Пи-ла
Зі-на
Ігри з ейдетики
Гра в асоціації
• Запам'ятовуємо слова
Наприклад, дані слова: вії, гусак, море, стілець, велосипед. Вчитель просить дитину придумати фантастичну історію (пов’язуючи всі ці слова), що напевно їй відмінно запам'ятається. Наприклад: „Ляскаючи віями, стояв гусак і дивився на море, по якому плив стілець, а на березі, викинутий хвилею, лежав велосипед". Такий метод можна закріпити за допомогою списку речей, які дитина повинна надягти перед виходом на вулицю (комбінезон, светр, шапка, шарф, рукавиці, носки, чоботи)
• Запам'ятовуємо рух
Отут вам допоможуть улюблені казкові персонажі маляти. Наприклад, треба запам'ятати рухи танцю — крок вправо, крок уліво, стрибок на місці, хлопок в долоні, поворот на місці. Нехай це буде Людина-Павук, що увертається від ударів ворога, відступаючи вправо, уліво, потім перестрибує через карниз, плеском у долоні пускає павутину й, повернувшись на місці, тікає. Спочатку придумувати ці історії прийдеться вам, але незабаром дитина й сама стане проявляти ініціативу
Наприклад:
Індик в миску воду лив,
Індик шию довго мив,
Індичатко помагало -
Індика за хвіст тримало.
І гусак почав сваритись:
- Індики, а годі митись!
Г.Чубач
Вивчаючи цей віршик за допомогою кінетичної пам’яті, дітям пропоную відчути себе індиком і виконувати всі дії, що є у віршику. Тобто дитина встає і уявно тримає в руках миску і ллє туди воду. Потім імітує як індик довго миє шию, оглядається та бачить, як індичатко тримає його за хвіст. Далі уявляє себе гусаком, що свариться (імітує рухи при сварці) на індика.
Цей метод краще підходить учням молодшого шкільного віку, яким подобається рухатись.
• Запам'ятовуємо картинки або образи
Вчитель вчить дітей перетворювати задумане в розповідь. Приготуйте картки із зображеннями тварин, предметів побуту, природи. До кожним 5-10 картинкам потрібно придумати розповідь на тему подорожі, спорту, навчання або дружби. Розвиток пам'яті й уваги в майбутньому допоможе дитині швидко вивчити букви й склади, складати з них слова й запам'ятовувати їх.
Діти взагалі добре запам'ятовують те, що намальовано. Адже це не придуманий, а реальний (нехай і на папері) образ. Тому так часто метод асоціативного малюнка застосовується в завчанні віршів. Ще б, слухати вірші люблять всі діти, а от повторити їх може далеко не кожний. Дивлячись на малюнок, дитина зможе повторити вірш, а коли зробить це кілька разів, воно міцно засяде в нього в пам’яті.
Гра «Листівки»
Кожному гравцеві треба мати від 10 до 30 карток або листівок із різноманітною тематикою зображень (портрети, будинки, квіти, тварини, птахи, мультфільми тощо). Вчитель пропонує запам’ятати відповідну кількість слів, знаходячи аналогію між словом, що запам’ятовується. Та листівкою, використовуючи на кожне слово одну листівку. Після прослуховування потрібно, переглядаючи листівки, згадати придуману аналогію та слово, що було пов’язане з малюнком на листівці.
Гра «Римований мультик»
У дитячому садочку
Є акваріум в куточку,
А в акваріумі рибки
Миготять туди –сюди,
І на всіх вони крізь шибку
Поглядають із води.
Н.Забіла
Цей метод засвоюють дуже швидко діти, у яких добре розвинута уява і немає психологічного протесту. І навпаки, дітям із математичним мисленням цей метод може здаватися важким і не зручним. Метод краще використовувати для запам’ятовування невеликих легко римованих віршів з яскравими образами
Гра «Упізнай і назви цифру»
Під час ознайомлення з числами, вчитель пропонує дітям звернути увагу на схожість кожної цифри з певними об’єктами (образами) і проводить дану гру, показуючи картинки, на яких зображені певні образи, діти повинні назвати відповідну цифру, яку вони впізнали. Наприклад: олівець – це цифра 1, турботлива ластівка – 2, лисичка-сестричка – 3, затишна хатинка – 4, запашне яблуко – 5 тощо.