«Конспект уроку з літературного читання для 4-го класу на тему "У країні світової літератури. М.Носов "Мишкова каша"»

Про матеріал

Урок: Літературне читання

Клас: 4

Тема: «У країні світової літератури. Микола Носов «Мишкова каша».

Матеріал до уроку: оповідання «Мишкова каша»

Мета: почати ознайомлення з новим розділом «У країні світової літератури» ; активізувати знання про життя і творчість видатного письменника, вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне, удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком, розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова, виховувати відповідальність за свої вчинки.

Корекційно – компенсаторний напрямок: корегувати мовленнєву компетентність, уваги, сприйняття . Корекція зорового навантаження.

Обладнання: аудіо запис, слова до словникової роботи, картки індивідуальні, ноутбук , мікрофон, портрет письменника, малюнки до оповідання, картки з завданням.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Урок: Літературне читання

Клас: 4

Тема: «У країні світової літератури. Микола Носов «Мишкова каша».

Матеріал до уроку:  оповідання «Мишкова каша»

Мета: почати ознайомлення з новим розділом «У країні світової літератури» ; активізувати знання про життя і творчість видатного письменника, вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане, структурувати текс, висловлювати свою думку, виділяти головне, удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком, розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова., виховувати відповідальність за свої вчинки.

 Корекційно – компенсаторний напрямок: корегувати мовленнєву компетентність, увагу, сприйняття . Корекція зорового навантаження.

Обладнання: аудіо запис, слова до словникової роботи, індивідуальні картки, ноутбук, мікрофон, портрет письменника, малюнки до оповідання, картки з завданням.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організація класу

1. Віршоване привітання

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

          Кожен з вас приготувався –

На перерві постарався

      Зараз сядуть всі дівчатка.

А за ними і хлоп’ятка.

- А почнемо ми  з того, що пригадаємо з вами ,нашу пам’ятку.

 

Пам’ятка

Я школяр

Я творча – особистість

Я думаю, спостерігаю, замислююсь

Я аналізую, висловлюю свої думки

Я хочу все знати.

  2. Гра «Мікрофон»

Сьогодні, діти , на уроці нам потрібні:

Голова – щоб думати

Очі – щоб бачити

Вуха – щоб чути

Уста – щоб говорити та посміхатися

Руки – щоб творити

Серце…

А навіщо нам серце? Як ви думаєте? Давайте використаємо мікрофон .

(Відповіді дітей)

Нам сьогодні потрібне серце, щоб відчути, щось нове та неповторне. Недарма кажуть «Треба шукати серцем, бо без нього не побачиш та не відчуєш» Тому я дуже  хочу, щоб ми на уроці в роботу вклали не тільки свій розум , але й серце.

А для того щоб ми чітко та гарно висловлювали свої думки та читали, нам для цього  необхідно приготуватися.

ІІ. Мовленнєва розминка

1. Дихальна гімнастика.

* вдихаємо повітря, а видихаючи проговорюємо голосні звуки.

* проговорюємо голосні звуки , але без голосу.

* «Кулька» (надути щоки, здути щоки)

* як шелестить листя

*як свище вітер

*як летить бджола

* як летить комар

 2. Робота над скоромовкою

Промовля корівка «Му-у-у!»

Діти, знаєте чому?

Молочка вам треба пити

Щоб ніколи не хворіти!

БАСОКАКІТКАЖЇЯЛЕТ

а) вчитель читає скоромовку;

б) всі разом;

в) гра «Дощик» кожний рядочок швидше;

г) читати виділяючи голосом дієслово;

д) гра «Хто швидше?»

У вас на партах лежить ось така стрічка. на якій  написані літери. з них необхідно скласти слова та дізнатися хто ще полюбляє пити молоко.

(теля, собака, кіт, їжак)

3. Читай правильно та швидко

Зараз виконаємо іншу вправу, яка допоможе нам навчитися ,ще швидше читати . Давайте разом прочитаємо стовпці з словами, які теж є у вас на парті .

коза - коса          сало – жало

липа – лапа         клен – клей

рука – ріка           сніг – сніп

нора – гора          море – горе

(всі разом, 1-й стовпчик – учень, 2-й стовпчик – учень)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Бесіда

На минулому уроці ми з вами закінчили вивчати розділ. А хто пам’ятає , як він називався? «Краса світу в художньому творі».

Ми з вами знайомились з пейзажною лірикою. Пригадайте, що належить до пейзажної лірики? (вірші, присвячені опису природи). Вірші яких поетів вам найбільш сподобались?

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

      Повідомлення теми і мети уроку

1. Розповідь вчителя

  •                   Сьогодні на уроці ми відкриваємо дверцята до нового розділу  «У країні світової літератури», у якому ознайомимося зі зразками творів зарубіжних письменників. Цікаво, про що ж вони пишуть? Можливо, про дитинство, з його витівками та фантазіями, про природу та винаходи? А може, світ зарубіжної літератури зовсім не схожий на оповідання, поезію та повісті наших власне українських поетів? На це питання ми зможемо відповісти на при кінці цього розділу.

І перший письменник з яким ми познайомимось Микола Миколайович Носов. А про життя та творчість цього письменника розкажуть наші учениці.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Біографічна довідка.

 Доповіді учнів.

1) Микола Носов народився у 1908 році в місті Київ в сім’ї актора естради. Дитинство пройшло в місті Ірпинь, що під Києвом. Хоч жив і працював Микола у Росії, чудово розмовляв українською мовою і вболівав за долю України.

Початок письменницької біографії Миколи Носова був незвичайним, і письменником він став ніби випадково. Коли в нього народився син, доводилося розповідати йому багато казок. Так він почав складати різні історії не тільки для сина, але і для його друзів.

 Найперше оповідання, яке він написав своєму синочку – «Витівники». Відніс його до відомого дитячого журналу «Мурзилка». Оповідання надрукували. За цим оповіданням пішли інші.

2) Та найбільшого визнання й любові маленьких читачів принесли їх авторові казкові пригоди Незнайки. А невеличке Квіткове місто у розповідях про Незнайка та його друзів з річечкою, садами – городами змальоване саме з Ірпеня.

За книгами Носова знято багато кінофільмів та мультфільмів. Такими як «Бобик в гостях у Барбоскина», «Незнайка на Луне» «Фунтик и огурцы» та інші.

-Дякую.

- Діти,  що цікавого та нового ви дізналися про цього письменника?

2. Фізкультхвилинка

3. Знайомство з оповіданням

А для того щоб вам дізнатися з яким оповіданням Миколи Носова ми познайомимося сьогодні, нам необхідно прочитати в цьому рядку кожну другу літеру. І що у нас вийде?

КМПИАШЦКДОЧВЬАНКЕАЩШЖА

(Мишкова каша)

 4. Підготовка учнів до сприймання казки

  • Діти, а може хтось з вас читав це оповідання?
  • Про що буде це оповідання?
  • Яким воно буде сумним чи веселим?
  • Чому ви так вважаєте?

5. Словникова робота

Перш ніж прочитати оповідання, познайомимося із словами, які вам, можливо, будуть не зрозумілі.

(Слова написані на картках. Слова читаємо «луною» , тлумачення читають вголос кращі учні.)

Пухне – надувається, стає товстим.

 Кухоль - товстий глиняний або металевий посуд з ручкою для вживання напоїв.

Пічкурі – назва риби.

Розмазня -  рідка страва.

Патякай – багато говорити.

Волосінь – предмет рибальського снаряддя.

6. Прослуховування аудіо запису оповідання «Мишкова каша»

- Розгорніть підручник на с. 154 і уважно слідкуючи послухайте це оповідання.

7. Перевірка первинного сприйняття

   1. Хто головні герої? (Два хлопчика)

   2. Чи правильне припущення ви зробили що це веселе оповідання? Чому?

   3.  Чи сподобалося воно вам?

    4. Від чийого імені йде розповідь у творі?

    5. Скажіть, як можна назвати цих хлопців?

    6. А у вас є справжній друг? Який він?

VІ.   Аналіз художнього твору.

Читання оповідання учнями

Для того,  щоб ви краще зрозуміли зміст цього оповідання перечитаємо його ще раз різними видами читання.

 1. Виразне читання учнями  (читання «гудіння»).

Перечитайте першу частину оповідання (с.154 до слів «Надвечір повернулися додому голодні»

 - Чому хлопці залишилися самі на дачі?  

-  Що запропонувала мама зварити хлопцям?

- Чи уважно вони слухали поради мами?

- Що сказав Мишко, коли запевняв,  що вміє готувати кашу. (знайдіть ці слова)

-  Коли мама поїхала до міста, що робили хлопці?

-  Який обід вони взяли з собою?

2. Прочитайте мовчки другу частину оповідання (с.155 до слів « …ніякої дірки нема»)

 - Що хлопці вирішили готувати на вечерю?

 -  Що трапилось в хлопців?

4. Виразне читання учнями  (с.157 до слів «Чим тепер води витягти?»)

5. Офтальмологічна хвилинка

6. Діти , читаючи чи зустрічали ви тут фразеологізми? Які?(с.157  )

(«передав куті меду») Як ви його розумієте?

7. Аналіз змісту творів з елементами вибіркового читання (за малюнками).

 Робота в групах.

8. Гра «Чи уважний ти читач?»

Тести

1. На скільки днів від’їжджала мама?

а) На один;            б) на два ;               в) на три.

2. Що, крім крупи, залишила мама хлопцям?

а)суп і салат;         б) хліб і варення;        в) тістечка і компот.

3. Яку рибу вони спіймали?

а) пічкурів;         б) щук;          в) карасів.

4. Скільки крупи Мишко  насипав у каструлю?

а) дві склянки;         б) повну каструлю;          в) пів каструлі.

5. Чим Мишко доливав воду в кашу?

а) склянкою;         б) ложкою;          в) кухлем.

6. Що зрозумів хлопчик?

а) що переборщив;         б) що передав куті меду;          в) що перегнув палицю.

7. Що робив Мишко, поки варив кашу?

а) підсипав крупу;         б) підливав воду;          в) підкладав дрова.

8. До котрої години хлопці варила кашу?

а) до одинадцятої;         б) після дванадцятої;          в) до дванадцятої.

ВІДПОВІДЬ:

Б,  б, а, б, в, б, в.

VІ. Підсумок уроку

  • Що найбільш сподобалося вам на уроці?
  • Які помилки допустили хлопці?
  • Які б поради ви могли б дати хлопцям?
  • Чи вмієте ви варити кашу?
  • А хотіли би навчитися?

VІІ.  Домашнє завдання.

Чи бажаєте ви дізнатися чим закінчились пригоди хлопців?

А вот що буде далі ,ми з вами дізнаємося на наступному уроці.

 Ваше домашнє завдання буде  прочитати та підготувати переказ. Запишіть у щоденники   с. 159-161

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Щолокова Наталія Вячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бикова Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
5787
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку