Використання мультимедійних засобів навчання під час викладання іноземної мови

Про матеріал
Методичні рекомендації розроблені на основі наукових досліджень та стануть в допомозі вчителям іноземної мови для використання та практичного застосування в роботі.
Перегляд файлу

 

 

                                                 

                                                                                        Методичні рекомендації

 

 

 

Використання мультимедійних засобів навчання під час викладання іноземної мови

 

D:\Мои документы\малюнки\shkola\school2516.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації розроблені на основі наукових досліджень та стануть в допомозі вчителям іноземної мови для використання та практичного застосування в роботі.

У наш час сучасні інформаційно-комунікативні технології входять в усі сфери життєдіяльності людини, і в освіту зокрема. Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Новіпідходи потрібні і у викладанні іноземної мови.

Визначення сучасного етапу розвитку суспільства як постіндустріального, інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій,  перехід від знаннєвої парадигми освіти до компетентнісної, визнання необхідності освіти протягом всього життя людини – все це визначає необхідність  широкого використання інформаційних технологій в системі освіти в цілому та при  викладанні окремих навчальних предметів зокрема.

Постановка проблеми

Одним із таких підходів є використання інформаційно-комунікативних технологій (далі – ІКТ) під час навчального процесу. Використання ІКТ у викладанні іноземної мови дозволяє інтенсифікувати освітній процес, прискорити передачу знань і досвіду, підвищити якість навчання, а також виявити креативний підхід з боку викладача.

Адже «педагогіка є наукою і мистецтвом одночасно, тому і підхід до вибору методів навчання має ґрунтуватися на творчості педагога» [6, c. 159–160].

Постановка мети дослідження

Впровадження інформаційно-комунікативних технологій у навчальний процес характеризується:

– поступовим нарощуванням темпу;

– зміною кількісних та якісних характеристик засобів;

– збільшенням обсягу інформаційних потоків, зміною технологій викладання;

– трансформацією систем взаємостосунків у системах «вчитель – учень»,

«вчитель – група учнів», «учень – група учнів»

Окрім того, впровадження ІКТ у навчальний процес вимагає розробки та практичного використання науково-методичного забезпечення, створення й ефективного застосування інструментальних засобів і систем комп’ютерного навчання й контролю знань, системної інтеграції цих технологій в існуючі навчальні процеси та організаційні структури. Основним завданням статті є з’ясування можливостей використання ІКТ під час викладання іноземних мов та вибір активних методів ІКТ.

Результати дослідження

Сучасні інформаційні технології – це форми і методи передачі інформації при допомозі новітніх засобів та пристроїв зв'язку (телебачення, комп'ютеризація, Інтернет та мобільна мережа зв’язку).

Інформаційно-комунікаційні технології – це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення ефективності різних видів діяльності.

При відборі сучасних методів навчання необхідно врахувати наступні критерії,

відповідно до яких використані методи повинні:

– створювати атмосферу, в якій студент почуває себе вільно і комфортно, стимулювати його інтереси, розвивати бажання практичного вживання іноземної мови;

– заохочувати студента в цілому, зачіпаючи його емоції, почуття, тощо;

– стимулювати його мовні, когнітивні і творчі здібності;

– активізувати студента, роблячи його головною діючою персоною в навчальному процесі, активно взаємодіючою з іншими учасниками цього процесу;

– навчити студента працювати над мовою самостійно на рівні його фізичних, інтелектуальних і емоційних можливостей – одночасно забезпечити  иференціацію і індивідуалізацію навчального процесу;

– передбачити різні роботи в аудиторії: індивідуальну, групову, колективну, в певній мірі, стимулюючи активність студентів, їх самостійність, творчість.

 

Ряд сучасних вітчизняних наукових досліджень присвячено вивченню особливостей використання інформаційно-комунікативних технологій в освіті. Наукові праці Олійника В.В. присвячені теоретико-методологічним основам дистанційної освіти дорослих, Кухаренка В.М. – теоретичним та методичним засадам дистанційного навчання у ВНЗ та ЗНЗ.  Розробці, впровадженню та аналізу ефективності сучасних програмних педагогічних засобів присвячено праці Редько  В. Активно досліджують  можливості використання мережі Інтернет при підготовці та проведенні уроків Вовковінська Н., Калиндрузь Л. (спілкування в мережі Інтернет), Анака В. (електронна пошта), Войченко О., Солопов А. (пошук у мережі Інтернет), Базурін В., Закомірний І. (створення веб-сайтів), Іштуків В.В. (ефективне використання локальної мережі в навчальному процесі), Данилова О., Манако В., Манако Д. (створення та використання мультимедіа).

Метою навчання іноземної мови в школі на сучасному етапі є оволодіння комунікативними компетенціями, що дозволяють реалізувати їхні знання, уміння, навички для розв’язання конкретних комунікативних завдань в реальних життєвих ситуаціях. Сучасні технології в освіті – це професійно-орієнтоване навчання  ноземної мови, проектна робота в навчанні, застосування інформаційних та телекомунікаційних технологій, робота з навчальними комп’ютерними програмами з іноземних мов (система мультимедіа), дистанційні технології в навчанні іноземних мов, використання інтернет-ресурсів, навчання іноземної мови в комп’ютерному середовищі (форуми, блоги, електронна пошта).

Основними принципами сучасних методів є: рух від цілого до окремого, орієнтація занять на студента (learner-centered lessons), цілеспрямованість та змістовність занять, їх спрямованість на досягнення соціальної взаємодії при наявності віри у викладача в успіх своїх студентів, інтеграція мови та засвоєння її за допомогою знань з іншихгалузей наук.

Інтерактивний метод надає можливість вирішити комунікативно – пізнавальні задачі засобами іншомовного спілкування.

Категорію «інтерактивне навчання» можна визначити як:

а) взаємодію вчителя і учня в процесі спілкування;

б) навчання з метою вирішення лінгвістичних і комунікативних завдань.

Сучасна комунікативна методика пропонує широке впровадження в навчальний процес активних нестандартних методів і форм роботи для кращого свідомого засвоєння матеріалу. У практиці виявили досить високу ефективність таких форм роботи як індивідуальна, парна, групова і робота в команді. Ми виділяємо наступні активні методи навчання, які, на нашу думку, є найбільш доцільними для використання на заняттях іноземної мови у ЗНЗ:

– внутрішні (зовнішні) кола (inside/outside circles);

– мозковий штурм (brain storm);

– читання зигзагом (jigsaw reading);

– методи колективного обговорення: обмін думками (think-pair-share), парні інтерв’ю (pair-interviews);

– мультимедійні технології;

– метод проектів (Інтернет-проектів).

Найчастіше використання ІКТ має вигляд підготовки мультимедійних презентацій, прослуховування записів, перегляд відеороликів. Комп’ютер та мультимедійний проектор доцільно використовувати під час викладання англійської мови для моделювання проблемних ситуацій для тренування з метою закріплення навичок мовної діяльності.

Учні не відчувають незручності, припускаючись помилки, і отримують від машини досить чіткі інструкції, як її виправити. Можна сформулювати такі переваги навчання з використанням комп’ютера:

– здійснення контролю індивідуального темпу навчальної діяльності, тому студент має можливість індивідуально переходити до наступної частини навчальної інформації;

– створення для студента можливості самостійно вибирати рівень складності навчального матеріалу;

– демонстрування студенту динаміки розвитку процесів та явищ, їх перетворення, що робить інформацію наочною, носієм інформації стає візуальний образ;

– використання програм надає навчальному процесу гнучкості під час  пояснення нового навчального матеріалу.

Один з недоліків існуючої системи навчання полягає у тому, що вона інколи не дає можливості забезпечити активне включення всіх студентів у навчальний процес.

Науковець Carmen Vera зазначає, що при навчанні мов за допомогою комп’ютера виникають нові методи та форми навчання, такі як:

1. autodidaxie – тобто самоосвіта, яка досягається під час використання мережі Інтернет для зібрання та обробки інформації;

2. apprentissage guide – форма навчання, яка характеризується тим, що студент самостійно вибирає форми роботи з матеріалом, який йому було запропоновано викладачем;

3. apprentissage dirige – форми самоосвіти, коли як навчальний матеріал, так і методи його опрацювання добираються викладачем.

Особливо корисним є їх використання на етапі ознайомлення учнів з новим мовним матеріалом, новими зразками, а також на етапі тренування. Учні мають можливість:

– тренувати правопис;

– вивчати лексичний матеріал;

– удосконалювати розуміння аудіотексту;

– розвивати техніку читання;

– вивчати граматику;

– тренувати вимову.

Без сумніву, корисною можливістю, яку надає використання комп’ютера під час викладання іноземних мов – це моделювання умов комунікативної діяльності та їх реалізація у різноманітних вправах.

Використання сучасних технологій під час занять дозволяє варіювати форми роботи, діяльність студентів, активізувати увагу, підвищує творчий потенціал особи.

Побудова схем, таблиць у презентації дозволяє економити час, естетичніше оформлювати матеріал. Завдання з подальшою перевіркою активізують увагу, формують орфографічну зіркість.

Використання кросвордів, ілюстрацій, малюнків, різних цікавих завдань,  естів, виховують інтерес, роблять заняття цікавішими. Причому матеріал іноді учні знаходять самостійно в Інтернеті, складають презентації, таким чином, розвивається самостійність, уміння знаходити, відбирати і оформляти матеріал. Складність опанування саме іноземних мов полягає в недостатньому досвіді й практиці спілкування з носіями мови, в обмежених можливостях почути англійську мову.

Саме за допомогою Інтернет, в режимі online, студенти мають доступ до міжнародних сайтів, можуть слухати та дивитись відео, спілкуватись із іноземцями та розуміти культуру країни, мову якої вони вивчають. Особливу роль має використання проектору під час проведення тематичних занять, присвячених професійним та притаманним англійській культурі подіям. Нові мультимедійні засоби, в яких використовується аудіо-візуальний формат, надають такі можливості, які традиційні підручники надати не можуть. Ці засоби дозволяють задіяти майже всі органи чуття студентів, поєднуючи друкований текст, графічне зображення, рухоме відео, статичні фотографії та аудіозапис, створюючи «віртуальну реальність» справжнього спілкування. Доведено, що застосування мультимедійних матеріалів та комп’ютерних мереж скорочує час навчання майже втричі, а рівень запам’ятовування через одночасне використання зображень, звуку, тексту зростає на 30-40 відсотків. Таким чином, під час використання проектної технології розвиваються пізнавальні навички студентів. Формуються вміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвиваються критичне мислення та комунікативні навички.

Великі можливості у підвищенні ефективності процесу викладання іноземних  мов є використання мережі Інтернет. Зазвичай, найпростіше застосування Інтернету у навчанні іноземних мов – це використання його як джерела додаткових матеріалів.

Однак, найповніше можливості Інтернету розкриваються при використанні  його у навчальній аудиторії: це можуть бути спеціальні тренувальні вправи для дистанційного навчання мов, електронне листування з іноземними партнерами, творча діяльність цілих колективів при створенні інтерактивних журналів тощо. Інтернет дає учням доступ до інформації, включаючи аудіювання, читання і письмо. Учні можуть працювати в комунікативному середовищі в реальному часі або вибирати засоби, які дадуть їм змогу створити і перевірити повідомлення; зайти на форум і поспілкуватися з одним або декількома співбесідниками. Електронна пошта дозволяє студентам підтримувати зв’язки з носіями мови, спонукає їх до діалогу з ними. В той же час існує своєрідна «небезпека» в застосуванні електронної пошти: особисте листування (навіть зносіями мови) недостатньо формалізоване, а тому існує ризик закріплення невірнихнавичок формулювання письмової думки.

Існують критерії, за якими визначається придатність технічних засобів навчання і контролю для використання на заняттях з англійської мови:

1. повинен відбуватись процес підвищення продуктивності праці й ефективності всього процесу навчання;

2. керування і моніторинг правильності навчальних дій кожного студента;

3. підвищувати інтерес до вивчення мови;

4. забезпечення оперативного зворотного зв’язку і контролю дій усіх студентів

під час навчання;

5. оперативна робота з відповідями, суть якої полягає у їх уведенні без тривалого їхнього кодування і шифрування.

Як бачимо, можливості й перспективи використання ІКТ у викладанні іноземних мов досить великі, але на жаль не поспішають реалізовуватись повною мірою.

Реально в Україні  ІКТ використовуються в трьох напрямках:

- Підготовка вчителя і учня до занять

- Організація дистанційного навчання

- Під час заняття.

 

Надзвичайно важливою у використанні ІКТ на заняттях та поза ними є роль викладача. Необхідно, щоб кожен викладач зрозумів: комп’ютер у навчальному процесі – не механічний педагог, чи заступник/аналог викладача, а засіб навчання, що підсилює і розширює можливості його навчальної діяльності. Те, що викладач бажає одержати в результаті використання машини, у неї необхідно запрограмувати.

Тому викладач має бути інформаційно та інформативно компетентним. Він повинен знайти мотивацію для студента і побудувати його діяльність так, щоб в останнього виникло бажання пізнавати і відкривати нове.

 

Разом з тим в науково-методичній літературі недостатньо уваги приділяється питанням, що стосуються критеріїв визначення доцільності використання інформаційно-комунікативних технологій  для вирішення дидактичних завдань уроку іноземної мови в цілому, окремих його етапів, впливу використання ІКТ на підвищення інтересу до вивчення англійської мови, мотивації навчальної діяльності.

Основним підґрунтям для використання комп’ютерних технологій у викладанні іноземної мови для нас стали ідеї провідного вченого-методиста Є.А. Пасічника, який стверджує, що “наочність у навчанні може забезпечити успіх лише тоді, коли вона диктується логікою навчального процесу, коли наочні образи (образи-картини, що з’являються перед учнями на дисплеї комп’ютера) на уроках розумно поєднуються із словом учителя”.

На підставі вищевикладеного у процесі застосування КТ на уроках іноземної мови, було враховано ряд положень і застережень педагогічної науки:

-  надмірність у використанні наочності веде до певних диспропорцій у розвитку конкретного і абстрактного мислення учнів;

-  робота з комп’ютером не повинна сприйматися як розважальна “вставка” у процес вивчення іноземної мови, а має розглядатися як органічна активізуюча складова частина пізнавального процесу;

-  КТ можуть застосовуватись на всіх етапах вивчення мови, під час розгляду всіх тем і розділів шкільної програми.

Пріоритетними у галузі впровадження КТ ми вважаємо також такі положення:

-  вчителі залишаються головними особами в організації пізнавальної діяльності учнів; комп’ютери є лише допоміжними інструментами їх педагогічної діяльності;

-  застосування комп’ютерів має відбуватися з урахуванням педагогічних і ергономічних вимог навчання;

-  найважливішою властивістю КТ є постійний зворотний зв’язок, тобто кожний визначений програмою момент повинен не тільки видавати інформацію про стан навчального об’єкта та його потреби, але і вносити необхідні корективи у навчально-виховний процес;

-  КТ застосовуються для раціоналізації та інтенсифікації навчальної діяльності учнів при виконанні дослідницьких і самостійних робіт;

-  КТ сприяють інтенсифікації роботи учасників навчально-виховного процесу.

Серед пріоритетних напрямків застосування КТ з іноземної мови ми обираємо такі, де КТ застосуються для:

-  пошуку та отримання додаткової інформації;

-  розширення та поглиблення знань з використанням системи Інтернет, зокрема для реалізації варіативного компонента навчальних програм, більш повного задоволення особистісно орієнтованих запитів учнів;

- користування базами даних, необхідних для функціонування навчально-виховного процесу і здобуття певного рівня освіти;

-  формування та закріплення навичок, прийомів, способів, умінь їх застосування;

-  комплексного застосування КТ з іншими видами дидактичних засобів.

З огляду на це застосування КТ для вивчення іноземної мови знайшло свою реалізацію в наступних напрямках:

1) використання Інтернету, компакт-дисків для виконання практичної роботи, проекту, написання реферату, виконання будь-якого творчого завдання;

2) використання на уроці мультимедійних можливостей комп'ютера, що слугує наочним посібником. Це найпоширеніша форма організації навчання із застосуванням комп'ютера на уроці. Ефективність і доступність цього напряму полягає у тому, що для оптимізації процесу навчання достатньо мати предметний кабінет, який обладнано комп’ютером і додатковим демонстраційним монітором.

Організація самостійної роботи з допомогою інформаційних технологій має низку переваг:

-  забезпечує оптимальну для кожного конкретного учня послідовність, швидкість сприйняття матеріалу, можливість самостійної організації роботи;

-  формує навички аналітичної і дослідницької діяльності;

-  забезпечує можливість самоконтролю якості здобутих знань і навичок;

-  заощаджує час студента, необхідний для вивчення курсу.

Дослідження показують, що необмежені об’єми інформації, які представлені в мережі Інтернет, цікаві форми роботи з текстом, запропоновані в формі вправ та завдань, сприяють формуванню комунікативної (граматичної, країнознавчої, лінгвістичної) та інтелектуальної компетенції учнів.

Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використову-ються на уроках іноземної мови, можна стисло визначити так:

-  посилення мотивації навчання;

-  активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб’єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги та ін.);

-   індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;

-   урізноманітнення форм подання інформації;

-   урізноманітнення типів навчальних завдань;

-  створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і культурні ситуації;

-  постійне застосування ігрових прийомів;

-  забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії;

-  можливість відтворення фрагмента учбової діяльності.

Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо.

Таким чином, використання мультимедії сприяє кращому вивченню навчальної інформації на уроках.

У практичній діяльності безпосередньо використовуються інформаційно-комунікативні технології на різних етапах підготовки та проведення уроку англійської мови. В узагальненому вигляді дані щодо використання ППЗ, надбудов для використання в Microsoft Word (макросів), тестових оболонок подано у таблиці 1.

Таблиця 1.  Використання програм, надбудов (макросів) та ППЗ при підготовці та проведенні уроків англійської мови.

№ з/п

Засіб

Етап уроку,  мета використання

1.         

Презентація Power Point

Активізація ЛО по темі

Фонетична зарядка

Введення нових ЛО або граматичного матеріалу

 

2.

Відео та аудіофайл

Мотивація навчальної діяльності учнів;

Розвиток навичок аудіювання, усного мовлення, письма

 

3.

Документ Word:

-   з використанням форм

 

-  використання надбудов (макросів)

Тести для перевірки рівня засвоєння фактичних знань, рівня сформованості вмінь, засвоєння лексичного матеріалу тощо з подальшим друком на мережевому принтері

Створення роздаткових друкованих матеріалів (тексти  з пропусками різних типів; кросворди, судоку, сканворди тощо)

 

4.

Тестові оболонки (Test-W, Test-W2, Drugba)

 

 

Тренування та перевірка засвоєння лексичного, граматичного матеріалу з використанням тексту,  зображень, відео- та аудіо файлів; створення бази тестових завдань

5.

Hot Potatoes

тренування у використанні лексико-граматичного матеріалу, перевірка рівня засвоєння у різних формах (тесту з множинним вибором, співставлення, тексти з пропусками з можливістю вибору відповіді з запропонованих та визначення власної відповіді з встановленням обмеження у часі та без нього тощо)

 

6.

ППЗ

Створення цілісної структури уроку з запропонованих модулів

 

 

Як видно з представленої таблиці, використання інформаційно-комунікативних технологій можливе на будь-якому етапі уроку. Вибір конкретного засобу залежить щонайменше  від таких факторів:

-    технічне забезпечення навчально-виховного процесу в конкретному закладі освіти;

-   рівень підготовки вчителя і учнів до  використання ІКТ;

-     стабільність роботи програми/ППЗ, надійність збереження результатів діяльності учнів та вчителя;

-     забезпечення програмними засобами з дотриманням ліцензійних угод відповідно до чинного законодавства.

       Зрозуміло, що уроки з використанням мультимедійних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними програмами: графічними, flesh – анімації,  web – редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео, презентації, web-сторінки з різноманітними роликами.

 

Підсумовуючи, хочемо зауважити, що всі ці методи навчання досліджені та класифіковані багатьма науковцями та педагогами-методистами, викладачам іноземних мов необхідно користуватися такою безцінною методичною скарбницею, щоб зацікавити учнів, пробудити в них інтерес, творчі здібності та бажання пізнавати щось нове.

Висновки. Отже, використання ІКТ у процесі викладання іноземних мов:

-значно розширює та урізноманітнює програму вивчення іноземних мов у ВНЗ;

- надає доступ до різноманітних автентичних матеріалів (комп’ютерне подання мовного матеріалу на основі художньої літератури, статей, матеріалів інформаційних сайтів; робота зі словником та ін.);

- зацікавлює студентів до вивчення іноземних мов; розширює мотивацію студентів до навчання, надаючи їм можливість працювати над мовою у зручному для них темпі, сприяючи, таким чином, індивідуалізації навчання та ефективному оволодінню іноземною мовою.

Нові засоби навчання і нові інформаційні технології вимагають високого ступеня підготовленості, навченості і готовності викладачів застосовувати різні досягнення інформаційних технологій у процесі навчання.

 


Література:

  1. / О. О. Гриценчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 5 (19). - Режим доступу :http//www.ime.edu-ua.net/em.html.
  2. 2. Кузьмінський А. І. Педагогіка : підручник / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – К. : Знання-Прес,2008. – 447 с.
  3. 3. Носенко Є. Л. Застосування ІТ в освіті / Є.Л. Носенко // Іноземні мови в школі. – 2004. – №6.
  4. 4. Рождественська Д. Б. До проблеми застосування інформаційно-комунікаційних технологій прививченні української мови та культури мови у загальноосвітній середній школі (на матеріалі 6-9класів) / Д. Б. Рождественська, Н. В. Сороко // Інформаційні технології і засоби навчання : зб. наук.
  5. 5. Співаковський О. В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі : навч.-метод. посіб.[для студ. напряму підгот. «Початкова освіта»] / О. В. Співаковський, Л. Є. Петухова, В. В. Коткова. –Херсон, 2011. – 267 с.
  6. http://teacher.at.ua
  7. Войцех Р.М. Використання ТЗН та комп’ютерної техніки. – Освітянський вісник, смт Чорнобай.  –  № 7, 2010.
  8. Гевал П.А. Загальні принципи використання комп’ютера на уроках різних типів // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2000. - №3.
  9. Гриценчук О. О. Теоретико-методологічні основи застосування ІКТ в процесі вивченнясуспільствознавчих дисциплін в країнах зарубіжжя та України: загальні підходи [Електронний ресурс]
  10.                     Пасічник Є.А. Методика викладання літератури в середніх навчальних закладах. Навчальний посібник. — К.: Ленвіт, 2000. — 384 с.
  11.                     пр. / Ін-т засобів навчання АПН України. – К. : Атіка, 2005. – С. 162–170.



 

docx
Додано
21 грудня 2023
Переглядів
177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку