ВИКОРИСТАННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ЗАГАДОК НА УРОКАХ ІСТОРІЇ (VІІ).
(Автор Н.О. Хоменко)
До підручників:
1.О.В. Гісем, О.О. Мартинюк, «Всесвітня історія» 8 клас, Ранок, Харків, 2016
2. Н.М. Сорочинська, О.О. Мартинюк, О.О. Гісем, «Всесвітня історія» 8 клас, Богдан, Тернопіль, 2016.
Метою авторської роботи є використання навчально-виховних можливостей загадок:
- у формуванні мовленнєвої культури школярів;
- у розвитку уважності, кмітливості та дитячої фантазії;
- у випробуванні розумових здібностей школярів та закріпленні вивченого матеріалу.
РОЗДІЛ III. ДЕРЖАВИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ У XVI—XVII ст. (до параграфу 15, 17).
До параграфу 15. Іспанія у XVI столітті. Національно-визвольна
боротьба в Нідерландах
Королем він був, що виріс в Нідерландах
Та доля готувала не один йому сюрприз:
Як приз дісталися Німеччина, Італія, Сицилія,
Сардинія, Іспанія, Америки колонії
І «сонце не заходить» у його імперії
(Карл V)
Союз одинадцяти міст Кастилії
Мав на меті відновлення ідилії:
«А сильна королівська влада не потрібна нам)
(Свята хунта)
Король цей фантастичну працездатність мав
Дороги, пошту, боєздатну армію організував
Проте боровся він на всі «фронти»
(кальвіністи Нідерландів, підтримка французьких католиків,
боротьба з протестантською Англією),
Тому, звичайно, і програєш ти.
(Філіпп ІІ)
Ескоріал- це дім його, фортеця і тюрма
Він прагнув сам всім управляти
Єретиків за підданих не мати-
Безжально їх на страту відправляти
(Філіпп ІІ)
Причиною цього повстання було розорення народу,
Цькування кальвіністів-протестантів
Та заборона вільно торгувати.
Тож гей, в вогонь усі ненависні ікони
Розоримо церкви - ці католицькі бастіони !
(повстання іконоборців)
Іспанський полководець, гранд,
Яка пиха! Жорстокість та сила влади!
В крові втопив він Нідерланди.
(герцог Альба)
Страшний податок цей жорстокий Альба запровадив,
Який зростанню і торгівлі, й розвитку завадив
Але народ піднявся знов до боротьби-
Іспанцю, ти спокійно в Нідерландах не ходи!
(алькабала)
Хоч довгою була війна проти іспанців влади
Та сім провінцій в ній перемогу здобули-
Іспанці тут зламати дух народу не змогли.
Благословенні стали північні Нідерланди!
(республіка, Об’єднані провінції Нідерландів)
У цьому нідерландському містечку
Слабкі дворяни унію уклали,
Щоб з королем іспанців стосунки добрі стали
(м. Аррас)
Цей документ –ознака сили
і сміливості голландців,
Що у смертельній боротьбі
Здолали гніт іспанців
(Вестфальський мир)
До параграфу 17. Міжнародні відносини у ХVІ – першій половині ХVІІ ст.
Тридцятилітня війна 1618 – 1648 рр.
І створено було дві ліги ці,
Які швиденько розділили світ
На ворогуючі, непримиримі два кінці.
(Євангелічна та Католицька ліги)
Війна ця досить довгою була
Як у вінок вона держави уплела
Багато горя всій Європі принесла
Роздробленість Німеччини закріплена була
(Тридцятилітня війна)
Очолював війська він католицькі
Сміливий та жорстокий був,
В боях Тридцятилітньої війни
Часті перемоги він здобув,
В кінці кар’єри – вбитий був.
(Альбрехт Валленштейн)
Король, талановитий полководець,
Солдат сміливий, протестант,
Отримав допомогу від французів
Та в битві під Лютценом, жаль, загинув.
(Густав ІІ Адольф)
Вкінці Тридцятилітньої війни тяжкої
Його підписано у 1648 році.
Ним визнано свободу для Голландії й Швейцарії,
Роздробленість Німеччини і втрату Лотарингії.
(Вестфальський мир)