Міністерство освіти і науки України
Харківський автомобільно-дорожній технікум
Лозівська філія
Методична розробка
Використання нетрадиційних форм проведення нестандартних занять
Лозова
2016
,Міністерство освіти і науки України
Харківський автомобільно-дорожній технікум
Лозівська філія
Методична розробка
Використання нетрадиційних форм проведення нестандартних занять
Укладач: Шморгун С.С.
Розглянуто і затверджено
на засіданні методичної ради
Лозівської філії ХАДТ
Протокол № ___ від _________ 20__ року
Використання нетрадиційних форм проведення нестандартних занять: Методична розробка / Укладач Шморгун С.С – Лозова. ЛФ ХАДТ, 2016, – 30 с.
У методичній розробці «Використання нетрадиційних форм проведення нестандартних занять» представлено методику проведення нетрадиційних занять, поняття нестандартного заняття та найбільш поширені типи нестандартних занять. Розробка призначена для викладачів та методистів ВНЗ І-ІІ р.а.
«Використання нетрадиційних форм проведення нестандартних занять» розглянуто і затверджено на засіданні методичної ради Лозівської філії ХАДТ
Зміст
Вступ |
4 |
|||
1 |
Методика проведення нетрадиційних занять |
|
||
|
1.1 |
Поняття нестандартного заняття |
5 |
|
|
1.2 |
Найбільш поширені типи нестандартних занять |
9 |
|
|
|
а) |
заняття-КВК |
9 |
|
|
б) |
заняття-семінар |
10 |
|
|
в) |
заняття -практикум |
11 |
|
|
г) |
заняття -залік |
12 |
|
|
д) |
заняття захисту реферату |
12 |
|
|
е) |
інтегральні (інтегровані) заняття |
13 |
|
|
є) |
дослідницькі заняття |
14 |
|
|
ж) |
заняття-суд |
15 |
|
|
з) |
заняття-дискусія |
16 |
|
|
и) |
заняття-прес-конференція |
18 |
|
|
і) |
заняття-теле-, радіопередача |
20 |
|
|
ї) |
заняття-салон |
20 |
|
|
й) |
заняття-екскурсія |
22 |
|
|
к) |
заняття-брейн-ринг |
22 |
|
|
л) |
заняття-репортаж |
23 |
|
|
м) |
заняття рольової гри |
24 |
Виновки |
27 |
|||
Література |
29 |
ВСТУП
Для нашого дослідження обрана методика проведення нестандартних занять, тому що вона є невід’ємним компонентом сучасної системи освіти. Нестандартні заняття повинні використовуватися у навчальних закладах для підвищення ефективності навчання, формування мотивації на занятті. Ми зробимо огляд методики проведення нетрадиційних занять для того, щоб викладачам було легше розібратися у розмаїтті видів занять, у підготовці до їх проведення.
Тема нестандартних занять надзвичайно актуальна сьогодні. Наша держава стоїть на порозі глобальних змін у суспільстві. Людина, вимоги до життя дуже змінилися. Основні проблеми, які викладач має розв’язати на занятті зі студентами, - уміння мислити, комунікабельність, тобто необхідно пробудити творчість, активність, захоплення студентів, інтерес до навчального процесу. Тому важливо використовувати особливі форми і методи навчання для цього. Актуальним є створення нових освітніх технологій, які мають сприяти загальному розвиткові особистості, формуванню її світоглядної культури, індивідуального досвіду, інтуїції, творчості, інтегративності мислення.
Об’єктом дослідження є методика проведення нестандартних занять, їх роль в організації навчально-виховного процесу.
Наукова гіпотеза нашого дослідження визначається як наукове осмислення передових ідей, теорій, які завжди були рушійною силою вдосконалень. Тому вивчення методики проведення нетрадиційних занять є гарантією вдосконалення вивчення дисциплін у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації. Чим глибше ми вивчаємо методику викладання дисциплін, тим результативнішою буде наша діяльність, спрямована на поглиблення знань студентів.
Метою нашого дослідження є:
Згідно з вищезазначеною метою можна сформулювати такі завдання:
Для того, щоб виконати усі завдання, будуть використовуватися такі методи, як: вивчення педагогічного досвіду, монографічний, соціологічний, методи роботи з літературою (аналіз, вивчення документації), дистрибутивний аналіз (вивчення оточення), структурний.
Методологічною основою нашого дослідження є ідеї використання нетрадиційних форм проведення нестандартне занять, а саме: шляхи підвищення ефективності навчання, пробудження інтересу студентів до вивчення дисциплін, ідеї розвитку творчих здібностей студентів, емоційного піднесення на заняттях.
Ми вважаємо, що дослідження допоможе упевнитися в тому, що традиційний процес вивчення дисциплін у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації потребує нововведень, одним із видів яких і є нестандартні нестандартне заняття. Дослідна робота допоможе викладачам краще орієнтуватися у різних типах нетрадиційних нестандартне занять та у їх використанні під час вивчення дисциплін загальноосвітньої, фундаментальної та професійної підготовки.
1.1 Поняття нестандартного заняття
Держава стоїть на порозі переходу від індустріального до постіндустріального суспільства, а тому вимоги, потреби людини у ньому змінилися.
Тож бачимо, що суспільство «Епохи інформації» (постіндустріальне) вимагає від людини:
Саме тому виникла необхідність застосування під час викладання дисциплін у ВНЗ таких форм і методів, які б збуджували творчість студентів, створювали атмосферу розкутості, емоційного піднесення, залучали позашкільні інтереси і захоплення молоді до навчального процесу.
У практиці навчання почали з’являтися театралізовані вистави, рольові ігри, різноманітні турніри, змагання, багатопланові дискусії тощо. Такі заняття через свою незвичайність наприкінці 80-х рр.. ХХ ст. отримали назву нестандартних, або нетрадиційних. Вони справді відрізняються від звичних комбінованих занять і метою, в якій переважає орієнтація на розвиток здібностей, інтересів, нахилів студентів, їхніх специфічних умінь, на отримання певних знань чи вироблення окремих загально навчальних умінь, і відсутністю послідовності елементів заняття, передбаченої загальноприйнятою типологією занять; наявністю у структурі заняття ознак інших форм навчання.
Сьогодні нестандартні (нетрадиційні) заняття є звичною ознакою будь-якого навчального закладу, можна навіть говорити про «моду» на той чи інший тип заняття, та ставлення до них не можна назвати однозначним.
Навіть чіткого визначення поняття «нестандартне заняття» у педагогічній літературі досі не існує. Найбільш поширеною є характеристика такого заняття як імпровізованого навчального заняття, що має нестандартну (невизначену) структуру та невизначений задум й організаційну форму. З іншого боку, нестандартним можна назвати заняття у тій чи іншій технології навчання. Наприклад, особисто зорієнтований заняття, заняття у розвивальній системі навчання, модульне заняття тощо.
Визначимо, що не існує й загальноприйнятої типології нестандартних занять. Усі існуючі класифікації значною мірою можна назвати умовними.
У посібнику І. П. Підласого «Педагогіка» перелічується 36 типів нестандартних занять (заняття-гра, заняття-рольова гра, заняття-діалог, бінарне заняття та ін.). В. А. Щеньов пропонує класифікувати нестандартні заняття, доповнивши типологію «класичного» заняття. Наприклад, заняття-вікторини, захист проектів тощо відносять до групи занять контролю знань, а заняття-конференції – до занять формування нових знань. С. В. Кульневич та Т. П. Лакоценіна виділяють такі групи нестандартних занять:
Незважаючи на таке величезне різноманіття, для більшості нестандартних занять, як правило, характерні: колективні способи роботи; цікавість до навчального матеріалу; значна творча складова; активізація пізнавальної діяльності; партнерський стиль взаємовідносин; зміна ролі викладача; нестандартні підходи до оцінювання та ін.
Все це є актуальним, оскільки в підлітковому віці спостерігаються потреба у створенні власного світогляду, прагнення до дорослості, бурхливий розвиток фантазії та уяви, спрямованість на самоствердження в суспільстві. З огляду на це найбільш продуктивними у цьому віці є нестандартні заняття, які залучають молодь до діяльного розв’язання завдань і проблем, ставлять його в позицію причетності до подій. Адже відомий педагог А. Макаренко стверджував: «Яка дитина в грі, така вона здебільшого буде в праці». Тому майбутній діяч виховується насамперед у грі, зокрема на нестандартних заняття під час повторення, вивчення та закріплення нового навчального матеріалу.
Актуалізація проблеми нестандартних занять та їхній вплив на всебічний розвиток дитини пов ’язані насамперед із загальновизнаним фактом низького рівня об ’єктивної та суб ’єктивної готовності молоді до життя за межами вишу, фактичною відсутністю у більшості навчальних закладів системи роботи, спрямованої на розвиток соціально-психологічної готовності студента до життя, що включає такі якості:
Цих якостей майбутні громадяни можуть набути через використання та запровадження у ВНЗ інновацій, нетрадиційного навчання, насамперед нестандартних занять.
Перш ніж запропонувати студенту взяти участь у нестандартному занятті, треба створити своєрідний «архів», чи «банк даних», у якому була б зібрана велика кількість матеріалів, свідчень, часом суперечливих і протилежних суджень, бо соме вони допомагають студенту виробити власну позицію, обрати те, що найбільше відповідає його особистості, щоб потім переконати в істинності своєї точки зору товаришів. Цей «архів» поповнюють як викладачі, так і студенти. Щоб легше було ним користуватися, матеріал доречно розкласти за темами в окремі папки.
До нестандартних занять готуємося заздалегідь. Передусім вибираємо найбільш активних, ініціативних, добре підготовлених з теми студентів (якщо це нова тема, то даємо опрацювати матеріал самостійно, при цьому надаємо консультації); розтлумачуємо їхні обов’язки, можливо, спочатку на власному прикладі демонструємо ймовірний підхід до важкої ролі та забезпечуємо діалог виконавця з аудиторією. Для цього «аудиторії» можна запропонувати зразки питань для дискусій, основні теми для гри «брейн-ринг», «круглого столу» чи «прес-конференції», підказати тактику поведінки під час гри.
Більшість занять нестандартної форми передбачає групове навчання, що сприяє реалізації комплексних його цілей, засвоєнню бази знань; формує навички самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки інших, почуття обов’язку й відповідальності за результати навчання. Студент на таких заняттях не лише сприймає певну суму знань, а бере активну участь у їх засвоєнні, опановує способи самостійного їх поповнення і розширення.
Методичний аналіз таких занять дає підстави стверджувати, що усі вони можуть успішно використовуватися у вивченні різного роду дисциплін.
Нестандартне заняття є одним з останніх етапів навчального циклу, так би мовити, верхівкою айсберга, оскільки основна навчальна діяльність відбувається на стадії підготовки до нього.
1.2. Найбільш поширені типи нетрадиційних занять:
Заняття КВК
Заняття типу КВК може бути проведено як заняття повторення певної теми чи розділу. Структура його така:
1 етап – розминка – розповідь з теми. Студенти двох команд за чергою розповідають, з’ясовують теоретичний матеріал, аргументують його прикладами.
2 етап – конкурс «Перевірка домашнього завдання». Завдання творчого характеру. Може бути розіграна сценка, діалог тощо.
3 етап – виконання завдань з вибором правильної відповіді. Кожній команді пропонуються рівнозначні завдання (можна тестового характеру).
4 етап – конкурс «Відгадай». Загадки, ігри (для кожної команди окремо). Наприклад: гра – один студент виходить з аудиторії, а коли повертається, то інші натяками підказують йому відповідь. Виграє та команда, студенти якої дадуть відповіді швидко й точно.
5 етап – конкурс акторів і художників. Творчі завдання з використанням нового матеріалу.
6 етап – підсумки конкурсу, визначення переможців.
Заняття-семінар
Семінар можна проводити після кількох (двох-чотирьох) занять-лекцій або під час вивчення нового матеріалу, який відсутній у підручнику.
Завдання заняття-семінару
Головна умова семінару – допомогти студентам підготувати відповіді на всі питання з подальшим оформленням у вигляді виступу, тез, таблиць тощо.
Основні принципи організації заняття-семінару
Основні правила заняття-семінару
Регламент заняття-семінару
1-й етап. Доповідач №1 виступає з повідомленням, що розкриває перше питання семінару.
2-й етап. Рецензент №1 робить рецензію відповіді Доповідача №1 і доповнює її, якщо це потрібно.
3-й етап. Хроніст №1 складає табличку на основі цих виступів.
4-й етап. Журналіст №1 на основі виступів своїх попередників придумує перше запитання і ставить його для всіх учнів класу. Все знову повторюється до тих пір, доки не вичерпаються питання плану семінарського заняття.
5-й етап. Підсумок заняття. Оцінювання студентів. Домашнє завдання.
Заняття-практикум
Заняття-практикуми присвячуються вдосконаленню набутих раніше умінь і навичок студентів, на таких заняття виконуються завдання, що складаються зі спеціально дібраного дидактичного матеріалу.
У завданнях бажано передбачити ті етапи роботи, за якими мають працювати студенти.
Вправи, що виконуються на заняттях-практикумах, мають бути переважно конструктивними. Щоб закріпити вміння і навички, корисно пропонувати творчі вправи. Під час роботи на заняттях доцільно дозволяти студентам користуватися таблицями, підручниками, схемами, довідниками тощо.
На заняттях-практикумах виконуються індивідуальні і колективні види робіт, що впливають на формування в студентів навичок взаємо- і самоконтролю.
Заняття-залік
Заняття-заліки сприяють повторенню, узагальненню та систематизації вивченого матеріалу,активізації розумової діяльності студентів, вихованню серйозного ставлення до предмета. Для цих занять обираємо теми теоретичного характеру, студенти готуються до них протягом певного часу. Поділ студентської аудиторії на кілька груп для складання заліку (його можуть приймати і студенти з більш високим рівнем знань) значно прискорює перевірку знань студентів.
Заняття захисту реферату
Метою підготовки реферату є демонстрація вміння критично осмислювати вивчений матеріал, аналізувати, узагальнювати та описувати свої власні спостереження, практично реалізувати теоретичні положення в самостійних розробках.
Вимоги до написання реферату можуть бути такі:
Інтегральні (інтегровані) заняття
Останнім часом активно впроваджуються в практику так звані інтегральні заняття. Різновидом їх є заняття словесності, що інтегрують два або три предмети. До проблеми інтегрованих занять звертаються й інші вчені. Так, поєднання в одному занятті відомостей інших навчальних предметів, об ’єднаних однією темою, сприяє, на думку О. Савченко, «інформаційному збагаченню сприймання, мислення і почуттів студентів за рахунок залучення цікавого матеріалу, що дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань». С. Гончаренко акцентує увагу на тому, що саме через інтеграцію здійснюється особистісно зорієнтований підхід до навчання, тому студент має сам вибирати «опорні» знання з різних предметів «з максимальною орієнтацією на суб ’єктивний досвід, що склався в нього під впливом як попереднього навчання, так і більш широкої взаємодії з навколишньою дійсністю».
Досліджуючи проблему між предметної інтеграції, О. Біляєв виділяє повну та часткову інтеграцію. Повна інтеграція «дає змогу нівелювати деякі недоліки предметної системи навчання, якими є розрізнення і фрагментарність викладу, та залучити потрібні відомості із суміжних предметів, що сприяє різнобічному і цілісному засвоєнню знань». Часткова інтеграція полягає в «поєднанні матеріалу різних предметів, підпорядкованого одній темі».
Учений також розглядає «інтеграцію за змістом (залучення матеріалу з інших предметів) та інтеграцію за способами пізнавальної діяльності (спостереження, мислення, мовлення)», він зазначає, що в інтегрованому занятті застосовується обидва способи інтеграції. Л. Варзацька, Л. Дворецька, пропонуючи методику інтегрованого заняття, розглядають найголовніші його особливості: сутність інтегрованого заняття, розвивальні можливості видів діяльності, місце інтегрованих занять у навчально-виховному процесі, принципи організації та його структура, види мовних завдань та календарне планування таких занять.
Дослідницькі заняття
Це різновид дослідницьких занять, метою яких є отримання навчальної інформації з першоджерел, розвиток спеціальних умінь і навичок.
Завдання дослідницького заняття:
Основні принципи організації дослідницького заняття:
Основні правила дослідницького заняття:
Регламент дослідницького заняття.
1-етап. На цьому етапі обираються сім студентів із різними поглядами на проблему, решта студентів поділена на три групи, кожна з яких має власне завдання; в результаті його виконання в студентів з ’являються дві таблички.
2-етап. Письмові або усні дебати. Студентів поділено на дві групи, які розсаджено один проти одного, - стверджуюча і заперечуюча сторони. На аркуші паперу студенти по черзі виголошують аргументи. В результаті виходить табличка, третя за заняття.
3-етап. Узагальнення й систематизація результатів заняття. Домашнє завдання.
Заняття-суд
Ця форма співпраці використовується для вивчення протилежних поглядів у формі справжнього суду.
Завдання заняття-суду
Основні принципи організації заняття-суду
Регламент заняття-суду
Така форма заняття сприяє активності всіх студентів групи, різноаспектному вивченню позицій. Дуже важливо в процесі проведення такого заняття не допустити однобічної, звинувачувальної версії. А щоб заняття не перетворився на банальну виставу, де студенти просто відбувають свій номер, необхідно поставити завдання, які вони повинні виконати до кінця заняття.
Заняття-дискусія
Сьогодні набувають популярності дискусійні форми занять, які, виключаючи штучну поляризацію і психічно шкідливий наслідок негативних ролей, сприяють засвоєнню знань, удосконалюють навички спілкування, навчають переконливо й точно висловлювати свою думку. Дискусія має багато різновидів, а саме – дебати, диспут та власне дискусія. Ми зупинимось на диспуті. Це обговорення спільного питання, проблеми з метою правильного роз-
в ’язання. Диспут виникає внаслідок спілкування викладача і студентів одного з одним, у процесі розв ’язання проблемної ситуації.
Механізм виникнення дискусії (диспуту)
Проблемна ситуація, що характеризує психологічний стан студентів, поряд з інтелектуальними труднощами супроводжується підвищенням пізнавальної активності й бажанням розібратися у проблемі.
Будь-яка дискусія (диспут) включає три компоненти:
Основні принципи організації заняття-диспуту
Основні правила заняття-диспуту
Регламент заняття-диспуту
Пам’ятка «Як вести дискусію (диспут»)
Заняття -прес-конференція
Заняття – прес-конференції розвивають активність, пошукові здібності, вміння розкривати суть певної проблеми, стисло і коротко висвітлювати її, конкретно відповідати на поставлені питання. Вони вчать самостійно здобувати знання.
Основні принципи організації заняття – прес-конференції
Основні правила проведення прес-конференції
Схематично проведення такого заняття можна показати так:
Основні етапи заняття-конференції
|
Підсумки заняття. Домашнє завдання.
Така форма заняття поєднує одночасно дві гри – прес-конференцію та «Діяльність інформаційного агентства», що сприяє активності всіх студентів групи, створює атмосферу розкутості, дає студентам можливість відчути себе учасником конференції.
Заняття - теле-, радіопередача
Цікавою формою під час проведення нестандартних занять є теле-і радіо передачі, що відтворюють відомі популярні телевізійні програми. Такі заняття сприяють формуванню в занятті уміння аналізувати й узагальнювати матеріал за нестандартних умов, дозволяють їм уявити себе «відомими людьми», дають уявлення про професію журналіста, телеведучого тощо.
Основні принципи організації заняття – теле-, радіопередачі.
Основні правила проведення заняття – теле-, радіопередачі
Схематично проведення такого заняття можна зобразити так.
Заняття-салон
Цікавою є форма проведення заняття підбиття підсумків з питань вивчення культури. Такі форми занять дозволяють розвивати у студентів уміння самостійно одержувати знання й творчо їх використовувати. Також формують у студентів інтерес до культурних надбань усього людства.
Основні принципи заняття-салону:
Основні правила проведення заняття-салону
Вищезгадана форма сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу, дає можливість більше побачити надбань культури (творів живопису, архітектури, скульптури), студенти вчаться самостійно записувати почуте у своїх конспектах.
Заняття-екскурсія
За формою проведення, схожою на заняття салон, є заняття-екскурсія. Заняття-екскурсії розвивають уміння сприймати та аналізувати твори образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури, літератури, музики. Це означає, що найкраще до такої форми проведення занять підходять теми з історії розвитку культури.
Основні принципи організації заняття-екскурсії
Одним із головних шляхів, який допомагає навчити студентів мислити, є інтелектуальні ігри на заняттях історії. Під час проведення дидактичних ігор розвивається уява й фантазія, створюється атмосфера змагання, навіть пасивні студенти активізуються, бо й на них лягає відповідальність за успіх команди. Крім того, така форма роботи формує характер, волю, інтелект, прищеплює любов до вивчення предмета. Найкраще застосувати ігри під час проведення
підсумкових та повторювально-узагальнюючих занять.
Заняття - брейн-ринг
Заняття – брейн-ринг дозволяє студентам відчути себе ерудитом, частиною команди, згуртовує колектив.
«Брейн-ринг» - відома телевізійна гра, де стартом є цікаве запитання, а фінішем – відповідь. Необхідно швидко зреагувати, адже час для прийняття рішення обмежений.
Основні принципи організації заняття - брейн-рингу
Основні правила проведення заняття - брейн-рингу
Правила гри «Брейн-ринг»
Заняття-репортаж
Заняття-репортаж удосконалює вміння аналізувати та систематизувати матеріал, сприяє набуттю студентами самостійного отримання знань. Це нова форма проведення нетрадиційних занять.
Завдання заняття-репортажу
Основні принципи організації заняття-репортажу
Рольова гра на заняттях
Що наше життя? Це – гра. Відома всім істина. Оскільки гра й життя тотожні, то саме проведення рольових ігор – це певною мірою репетиція діяльності людини в житті. Їх застосування в навчальній практиці – можливість «програти» практично конкретну життєву ситуацію за особами.
Актуальність вольової гри в тому, що вона дає змогу учасникам діяти «Ніби насправді», а отже, дозволяє розкрити студентам свої можливості, здібності, навчає займати активну життєву позицію.
Викладачам же рольова гра допомагає створити суб’єкт-об’єктні стосунки, підвищити інтерес студентів до вивчення дисциплін (пам’ятаймо, що це найдієвіший мотив навчання), розкрити приховані творчі їх здібності.
Пропонуємо до вашої уваги розроблені та апробовані нами такі види рольових ігор.
Як відомо будь-яка діяльність принесе бажаний результат, якщо її добре спланувати. Рольова гра як інтерактивний метод передбачає навчання у взаємодії всіх студентів групи, а тому, як ніяка інша сумісна діяльність, вимагає чіткого плану проведення (хоча й не заперечується імпровізація на певних етапах).
План проведення рольової гри може бути таким:
Він може займати такі ролі:
Ставимо перед студентами запитання:
На мою думку постановка таких запитань дає можливість студентові зрозуміти, чи зумів він сам самореалізуватися в цій грі.
Важливе завдання викладача – привчити студентів до участі в грі. З цією метою знайомимо їх із пам ’яткою:
- Що сподобалося?
- Що було цікавим?
- А що видалося важким?
Подаємо детальний опис розроблених і застосовуваних нами рольових ігор.
Однією з особливостей їх проведення є кооперативна форма роботи, тобто виконання ролей у групах постійного або змінного складу й опрацювання навчальних завдань, які часто мають диференційований характер.
Висновки
З усього сказаного випливає висновок: сучасне заняття – плід майстерності і творчості викладача, його професійності, ґрунтовних знань своєї дисципліни, його патріотизму. Критерії сучасного заняття відбивають ті зміни, що відбуваються в системі освіти, та рівень розвитку методичної науки.
Серед найголовніших критеріїв сучасного заняття варто виділити такі:
Сказане вище не вичерпує можливостей організації і проведення заняття. Сучасний викладач має широкі можливості для його удосконалення.
Сьогодні перед викладачем постає нелегке запитання: як зробити, щоб заняття було радісним і цікавим для студентів, щоб розкрити творчий потенціал особистості, поставити у ситуацію морального вибору і прийняття самостійного рішення. Потрібні шляхи оптимізації навчального процесу. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування вольових та інтелектуальних сфер, дає відчуття потреби у самоосвіті, формує стійкий інтерес до предмета, сприяє розвитку творчої особистості.
Методичний аналіз сучасних форм роботи та проведення нестандартних занять дає підстави стверджувати, що всі вони можуть успішно використовуватися в процесі навчання.
Наукова достовірність матеріалу, що вивчається, його оптимальність, змістова наповнюваність є важливими чинниками, що в сполученні з правильним вибором типу, структури заняття та методів навчання сприяють підвищенню ефективності занять.
Однотипність занять знижує студентську активність, притупляє увагу. Нестандартне заняття – це органічний стиль навчання.
Література