Використання новітніх методик викладання математики в процесі розвитку навчальних компетенцій учнів
Зміни в українському суспільстві, що означені пошуком нового світорозуміння, педагогічного світовідчуття, викликають необхідність формування нових життєвих стратегій, компетентності, конкурентно-спроможності, гнучкості знань молодої людини.
Сьогодні, як ніколи, гостро стоїть завдання осмислення й пізнання буття, створення нової філософії освіти, відкритої до таємниць життя людини, її прагнень, життєвого потенціалу. На цій основі повинна формуватися нова педагогіка – педагогіка компетентної, відповідальної людини.
Компетентність – синонім понять «поінформованість», «обізнаність», «досвідченість», «авторитетність». Із латинської – «підходящий», «відповідальний», «узгоджений».
У діяльнісній сфері людини виділяють професійні компетентності, надпрофесійні компетентності, ключові компетентності.
У світовій освітній практиці розглядають різні структури і типи ключових компетенцій. Так Радою Європи визначені п’ять ключових компетенцій – орієнтири роботи у вихованні особистості учня.
1. Політична і соціальна: здатність брати відповідальність, брати участь в ухваленні групових рішень, розв’язувати конфлікти ненасильницьким шляхом.
2. Життєдіяльність у багатокультурному суспільстві. Контроль за виявом расизму, ксенофобії, клімату нетолерантності.
3. Володіння усною і писемною комунікаціями. Володіння більш ніж однією мовою.
4. Інформаційна писемність. Володіння інформаційними технологіями, розуміння суті їх застосування.
5. Здатність вчитися протягом усього активного життя.
За умов трансформації українського суспільства особливої значущості набувають питання формування молодою людиною нових життєвих стратегій, компетентності, конкурентно-спроможності, посилення гнучкості та мобільності соціальної поведінки.
Входження молодих поколінь у глобалізований динамічний світ, у відкрите суспільство актуалізує роль життєвої компетентності вихованців.
ЯКОСТІ ТА ВМІННЯ, ЯКИМИ МАЄ ВОЛОДІТИ ВИПУСКНИК СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Саме компетентний підхід подолає прірву між освітою і потребами життя.
На кожному уроці опановується математичний матеріал, що неможливо без спеціальних прийомів роботи та розвитку компетентності учня. Деякі педагоги практики пропонують таку фомулу компетентності.
Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення.
Мобільність знань це – здобуття знань, відсів непотрібної інформації, застосування їх у власному досвіді.
Гнучкість методу: відповідь на питання: «як здобути знання, який метод використати?».
Критичність мислення: це оцінювання себе, світу і свого місця в світі.
Урок математики має великі можливості з розвитку компетентності учня:
Предметне навчання, яке регламентується навчальними програмами, вимогами до знань учнів, може стати основою для компетентності учня за умови підбору доцільних предметних методів навчання та поєднання їх з активними технологіями.
КОМПОНЕНТИ МАТЕМАТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
Формування компетентності учня здійснюється шляхом оновлення змісту освіти, вибором адекватних методів та технологій навчання.
Схема формування компетентності учня