Використання освітніх інновацій запорука ефективності та результативності навчального процесу при підготовці водіїв
З досвіду роботи майстра виробничого навчання водінню Бойка М.І.
На етапі реформування освіти актуальною стає проблема перебудови професійно-технічної освіти на інноваційну діяльність, засновану на педагогічному пошуку ефективних шляхів самореалізації особистості педагога і учня, впроваджуючи всі можливі способи інформаційно-комп’ютерних технологій. Реалії сьогодення, інтенсивність інформаційного потоку в суспільстві вимагають інноваційних підходів до навчання. А інновації можна ефективно активувати тільки за допомогою педагогічних знахідок, творчого підходу до реалізації нововведень.
Важливість педагогічних інновацій обумовлена кількома аспектами: організація в процесі навчання продуктивної співпраці тих, хто навчається; орієнтація навчання на результат і набуття учнями найважливіших компетентностей; можливість отримання глибоких знань, які легко засвоюються; особистісно-зорієнтований підхід до організації освітнього процесу.
Питання навчання – це завжди питання не тільки змісту і цілі, але засобів і технологій. Саме педагогічні технології, синтез традицій і новацій, досвіду і пошуку, апробованих методів і експериментальних підходів, стали об’єктом мого професійного інтересу.
Сучасність настійно вимагає перетворювати освітній процес на плідну, творчу, конструктивну, взаємно-зацікавлену взаємодію, синтез навчання й самонавчання, пізнання і діяльності, мотивації та інтересу, освоєння набутого досвіду і продукування нового.
Науково-технологічні та соціальні процеси швидко і кардинально змінюють умови праці та зміст діяльності людини. Змінюється характер тих знань, навичок та засобів діяльності, що їх повинен мати фахівець. У зв’язку з цим, як надзвичайно гостра, постає проблема цілей, змісту та технології професійної підготовки фахівців.
Інноваційне навчання – стимулює новаторські зміни в культурі, соціальному середовищі; зорієнтоване на формування готовності особистості до динамічних змін у соціумі за рахунок розвитку творчих здібностей, різноманітних форм логічного та образного мислення, а також здатності до співробітництва з іншими людьми.
Метою застосування інтерактивних методів у процесі навчання професії «Водій автотранспортних засобів» є створення комфортних умов навчання, в яких усі учні взаємодіють між собою, обговорюючи різноманітні проблеми, аргументують власні погляди, відбувається взаємодія педагога і учня, яка орієнтується на розвиток творчих здібностей та комунікативних навичок. У такій моделі навчання я використовую рольові та ділові ігри, дискусії, мозковий штурм. Серед позитивних характеристик інтерактивних методів навчання необхідно зазначити: високий рівень засвоєння знань; розширення пізнавальних можливостей учнів; активна участь їх у процесі навчання; підвищення мотивації; прості та швидкі методи контролю засвоєння знань; партнерство між майстром виробничого навчання та учнями. Окрім того, інтерактивні методики допомагають формувати в учнів позитивне ставлення до професії та автомобільної галузі в цілому.
Основними педагогічними умовами використання інтерактивних методів у процесі вивчення різних видів технологій є створення ситуації успіху, підвищення самостійної навчальної діяльності, виконання завдань з урахуванням міжпредметних зв’язків. Учні також розв’язують проблеми, працюють з різними джерелами інформації, аналізують ситуації.
Практичні заняття з водіння мають за мету виробити у учнів чіткі, технічно правильні навички в роботі з механізмами керування автомобіля і довести їх до автоматизму. На початку тренування я роз’яснюю та показую техніку виконання прийому, який вивчається, потім треную, хто навчається. У ході тренування слідкую за діями учнів, вказую їм на допущені помилки, причини виникнення та наслідки, до яких вони можуть привести, а також способи їх усунення.
У практичній діяльності використовую різноманітні навчальні методики, які сприяють легкому засвоєнню учнями навчальної програми, а саме: поєднання та застосування інтерактивних методик, ігрових форм та використання сучасних аудіо-відео засобів. Такий підхід сприяє глибокому засвоєнню та здобуттю знань. Зокрема, кожне заняття проходить у формі дискусій, презентацій із застосуванням сучасних технологій, з використанням інтерактивної програми з вивчення предмета та електронний підручник з правил дорожнього руху, які допомагають краще засвоїти матеріал.
Заняття з практичного водіння проводяться в такій послідовності: постановка задачі; огляд маршруту; показ техніки подолання складних перешкод, або виконання вправ загалом; навчання на навчальних місцях; розбір заняття.
При постановці задач вказую на:
На уроках практичного водіння застосовую нестандартні форми проведення занять: уроки-змагання, уроки-заліки, уроки-консультації, уроки- диспути, уроки-презентації, уроки-конкурси, відеоуроки, комп’ютерне тестування знань учнів.
Урок-змагання. Це урок, на якому навчання стає цікавим і захоплюючим процесом, що поглинає думки і почуття всіх. Вони цінні як засіб для формування колективу, почуття власної відповідальності і гордості, своєї значимості. На даному уроці пропоную учням розв’язати нестандартні ситуації.
Група поділяється на дві підгрупи приблизно однакових за рівнем знань. У кожній групі обираються капітан і консультант. Консультант займається зі слабшими учнями команди.
Урок складається із декількох конкурсів. Учнів попереджають, що в ході змагання буде враховуватись активність кожного члена команди і всієї команди в цілому. Перемагає команда, яка набирає більшу кількість балів.
Завдання на урок-змагання до теми: «Рух у транспортному потоці»
Завдання № 1:“Чи дозволяється легковому автомобілю зробити обгін транспортного засобу ?”.
Завдання №2: “Чи дозволяється автомобілю таксі зупинка для посадки пасажира в автомобіль?”.
Завдання №3: “Чи дозволяється автомобілю під № 1 зробити маневр в даному випадку поворот направо?”.
Завдання №4: “Чи дозволено вантажним автомобілям в даних ситуаціях зробити свої маневри?”
Зразки використання мультимедіа на уроках з тем:
«Проїзд перехресть» та «Безпечний початок руху»
Перегляньте відео на тему: “Проїзд перехресть” і дайте відповідь на питання:
Перегляньте відео на тему: “Безпечний початок руху” і дайте відповідь на питання:
Мультимедійні технології допомагають учням краще сприймаюти навчальний матеріал, зростає зацікавленість, підтримується індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей.
Гра як метод навчання - організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість. Практикую такі ігрові методи навчання: „Аукціон” - учні визначають важливість та призначення кожної деталі у окремо взятому механізмі або вузлі автомобіля; „Авто біологія” - під час уроку, шляхом порівняння з людськими органами, учні визначають призначення, види та будову окремого вузла чи механізму; „Магазин” – сутн ість гри зводиться до формули „товар-питання”, „ціна-оцінка”.
Приклади застосування:
Гра “Аукціон”
Завдання: майстер виробничого навчання задає питання, учні визначають важливість і призначення деталей або механізмів автомобіля:
Призначення: забезпечення системи живлення паливом двигуна.
2.Приривач-розподільник: (важливий в електричній системі двигуна).
Призначення: розподіляє електричний заряд по циліндрам, відповідно роботі двигуна.
3.Масляний насос: (важливий в системі змащення двигуна).
Призначення: забезпечує змащення деталей та агрегатів двигуна.
4.Паливний фільтр: (важливий елемент в паливній системі автомобіля).
Призначення: забезпечує очищення палива.
5. Радіатор: (важливий в системі охолодження двигуна).
Призначення: забезпечує охолодження рідини в двигуну автомобіля.
6. Свічка запалення: (важливий елемент в електричній системі).
Призначення: подає електричний розряд в циліндр для розпалювання робочої паливної рідини.
7. Гальмівні колодки: (Важливі в гальмівній системі автомобіля ).
Призначення: забезпечує гальмування коліс автомобіля.
8. Картер двигуна: (важливий в системі змащення двигуна).
Призначення: резервуар для мастила, яке в подальшому забезпечує змащення деталей, вузлів та агрегатів.
9. Акумуляторна батарея: (важлива в електричній системі автомобіля).
Призначення: забезпечує запуск двигуна.
10. Рульовий механізм: (колонка): (важливий в рульовій системі елемент).
Призначення: забезпечує направлення коліс автомобіля в заданому напрямку.
11. Стартер: (важливий в електросистемі елемент).
Призначення: електромеханічний пристрій, який забезпечує запуск двигуна.
Гра “Автобіологія”
Завдання: майстер виробничого навчання показує ілюстрацію «будова тіла людини», учні порівнюють з людськими органами та визначають призначення, види і будову вузла чи механізма.
Призначення: безперебійна робота двигуна.
Призначення: забезпечує систему живлення автомобіля.
Призначення: забезпечує безперебійну роботу електроприладів та агрегатів автомобіля.
4. Печінка та нирки: (порівнюємо з поетапною фільтрацією паливної системи автомобіля).
Призначення: забезпечує очищеним паливом двигун автомобіля.
5. Шлунок: (порівнюємо з паливним баком автомобіля).
Призначення: забезпечує зберігання та використання палива в автомобілі.
6. Нижні кінцівки: (порівнюємо з ходовою частиною автомобіля «колесо»).
Призначення: забезпечує рух автомобіля в різних напрямках.
7. Мозок: (порівнюємо з системою управління автомобіля).
Призначення: забезпечує роботу всіх вузлів, систем, агрегатів та механізмів автомобіля.
Гра “Магазин”
Завдання: майстер виробничого навчання називає механізм чи агрегат автомобіля, учні – визначають призначення та його застосування.
Систематична робота учнів за певною методичною системою опрацювання навчального матеріалу, забезпечує постійний зворотній зв'язок. Це сприяє формуванню навичок самостійної навчальної діяльності учнів.
Використання комп’ютерної техніки та відповідного програмного забезпечення, ефективне поєднання різноманітних освітніх методик дає змогу майстру виробничого навчання ефективно організовувати освітній процес, що впливає на підвищення пізнавальної активності учнів, покращує ефективність управління їх навчальною діяльністю, легкому засвоєнні ними навчальної програми.