Найефективнішими видами роботи психолога з учителями є індивідуальні консультації (у разі запиту з боку самого педагога) та групові консультації.
Групові консультації проходили не у звичному руслі , а з використанням притч. Чому саме притч? Тому що саме притчі несуть у собі той прихований зміст, який при перенесенні в дану ситуацію може допомогти вибрати правильний напрямок, дати людні віру в свої сили, допомогти вирішенню певних проблем. Таким чином в ході обговорення притчі і зворотнього зв'язку педагоги самі дають відповіді на свої запитання.
Використання притч в консультуванні педагогів
Найефективнішими видами роботи психолога з учителями є індивідуальні консультації (у разі запиту з боку самого педагога) та групові консультації.
На основі індивідуальних звернень, які часто повторювались, було розроблено тематику групових консультацій, де виділено кілька напрямків , коли молоді педагоги найчастіше потребували допомоги.
По-перше, це вміння контролювати особистий психічний стан. Тобто це вміння сконцентруватися, переключитися, знати релаксаційні прийоми для зняття напруги, завжди бути «в формі», уміти швидко відновлювати працездатність.
По-друге, це ситуації, в яких педагог взаємодіє з іншими людьми (дітьми, колегами, адміністрацією, батьками ). Як правильно спілкуватися з учнями, яка позиція у взаємодії з ними буде більш ефективною. Як налагодити дисципліну в класі, як згладжувати і розв’язувати конфліктні ситуації. Як спілкуватись з батьками, чітко, аргументовано викладати свою думку, при цьому враховувати вік, освіту, виховання батьків.
По - третє, це питання розвитку як педагога і особистості. Вміння правильно використовувати свої сильніі слабкі сторони.
Групові консультації проходили не у звичному руслі , а з використанням притч. Чому саме притч? Тому що саме притчі несуть у собі той прихований зміст, який при перенесенні в дану ситуацію може допомогти вибрати правильний напрямок, дати людні віру в свої сили, допомогти вирішенню певних проблем. Таким чином в ході обговорення притчі і зворотнього зв’язку педагоги самі дають відповіді на свої запитання.
Ось невеликий перелік використаних у роботі притч.
Притча про каву
- Батьку, я втомилась, у мене таке важке життя, такі труднощі і проблеми, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил .Що мені робити?
Батько замість відповіді поставив на вогонь 3 однакових кастрю лі з водою. В одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав
зерна кави .Через деякий час він вийняв з води моркву і яйце і налив в чашку кави з третьої кастрюлі .
- Що змінилося? - запитав він свою дочку.
- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинились у воді. - відповіла вона.
- Ні, дочко моя, це лише поверхневий погляд на речі.
- Подивися - тверда морква, побувавши в окропі, стала м'якою і піддатливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обставин - окропу.
Так і люди: сильні зовні можуть розклеїтися і стати слабаками, а крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють ...
- А кава? - Запитала дочка.
О! Це найцікавіше!
Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили його - перетворили окріп в чудовий ароматний напій.
Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин - вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасное, витягуючи користь і знання з ситуації ...
Кіт і пшоно
Збирається дід в магазин і бурмоче під ніс:
Онук, почувши це, здивувався:
Потрібно учнів вчити вчитися, а не подавати готову інформацію.
Уроки метелика
Одного разу у коконі з’явилася маленька щілина. Людина, яка випадково проходила повз, досить довгий час стояла і спостерігала, як через маленьку щілину намагається вилізти метелик. Пройшло багато часу, метелик начебто покинув свої зусилля, а щілина залишилася усе такою ж маленькою. Здавалося метелик зробив усе що міг, і що сил у нього більше не залишилося.
Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ніж розрізала кокон. Метелик вийшов з нього, але його тільце було слабке , а крила були прозорими й ледь рухалися.
Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться, і він полетить. Але цього не сталося!
Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг літати.
А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не розуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати. Життя змушувало метелика із зусиллям залишити оболонку, щоб надалі він міг рости і розвиватися.
Іноді саме зусилля необхідне нам у житті. Якби нам було дозволено жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені.
Невелика різниця
Якось один східний правитель побачив страшний сон: у нього випали один за одним усі зуби. Сильно хвилюючись, він покликав тлумача снів.
Той вислухав його і сказав:
Ці слова викликали гнів і обурення у правителя, і він наказав кинути нещасного у тюрму і покликати іншого тлумача.
Правитель дуже зрадів і щедро нагородив його за тлумачення. Придворні дуже здивувались.
На що отримали відповідь:
Йшов мисливець по лісу і зустрів лісоруба. Зігнувшись, він довго і наполегливо пиляв повалене дерево. З лиця його лився піт, все його тіло було сильно напружене.
Мисливець підійшов ближче, щоб подивитися, чому робота рухається так повільно і з такою колосальною працею.
І лісоруб знову взявся за роботу.
Неможливо досягти результату нічого не змінюючи в роботі.
Притча про монету
Великий японський воїн Нобунага вирішив одного разу атакувати ворога, який десятиразово перевершував числом його солдатів. Він знав, що переможе, але солдати його впевнені не були. В дорозі він зупинився біля храму і сказав:
- Коли я вийду з храму, то кину монету. Випаде герб – ми переможемо, випаде цифра – програємо битву.
Нобунага ввійшов до храму і почав безмовно молитися. Потім, вийшовши з храму, кинув монету. Випав герб. Солдати так несамовито кинулися в бій, що легко здолали ворога.
- Нічого не змінити, коли діє рука долі, - сказав йому слуга після битви.
- Вірно, не змінити, - підтвердив Нобунага, показуючи йому підроблену монету з гербами на обох сторонах..
Впевненість – запорука успіху. Віра у свої сили та можливості дитини насправді є поштовхом до позитивних змін.
Розтопіть лід
Одного разу взимку Учитель і учень прогулювалися по березі річки.
- Учитель! Люди не розуміють один одного. Люди намагаються спілкуватися, читають книги, які розповідають про взаєморозуміння - і натикаються на невидиму стіну. Чому так? Невже не можна цього навчити?
- Ходімо зі мною
Учитель пішов по льоду на середину річки.
- Подивися вниз. Ти бачиш тут щось?
- Ні. Як я можу побачити щось крізь лід?
- Там, під льодом - цілий світ, невідомий тобі. Розтопи лід - і він стане водою, що дає життя всьому світу.
Але пролий сюди готову воду - вона замерзне і лише зміцнить царство льоду ...
Олівець
Перш ніж покласти олівець в коробку, олівцем майстер відклав його убік.
- Є п'ять речей, які ти повинен знати, - сказав він олівця, - перш ніж я відправлю тебе в світ. Завжди пам'ятай про них і ніколи не забувай, і тоді ти станеш кращим олівцем, яким тільки можеш бути.
Перше: ти зможеш зробити багато великих речей, але лише в тому випадку, якщо ти дозволиш Комусь тримати тебе у Своїй руці.
Друге: ти будеш переживати хворобливе обточування час від часу, але це буде необхідним, щоб стати кращим олівцем.
Третє: ти будеш здатний виправляти помилки, які ти здійснюєш.
Четверте: твоя найбільш важлива частина буде завжди знаходитися всередині тебе.
І п'яте: на якій би поверхні тебе не використовували, ти завжди повинен залишити свій слід. Незалежно від твого стану, ти повинен продовжувати писати.
Олівець зрозумів і пообіцяв пам'ятати про це. Він був поміщений в коробку з покликанням в серці.