Використання проектних технологій на заняттях з образотворчого мистецтва.
7 клас «Дизайн упаковки вітчизняного товару»
Що може бути краще для становлення особи,
ніж відчуття успіху і особистої спроможності в процесі своєї праці?
I. Вступ. Теоретичні аспекти проблеми.
Проектні технології, до впровадження яких так активно закликають сучасних вчителів, направлені на стимулювання інтересу школярів до нових знань, на розвиток дитини через вирішення проблем і використання їх в конкретній практичній діяльності. Особливо актуальне застосування метода проектів сьогодні, коли сучасна освіта переорієнтовується на профільне навчання.
Метод проектів був запропонований і розроблений американським філософом Дж. Дюи у першій половині двадцятого століття. Він запропонував конструювати учбовий процес на активній основі, спираючись на цілеспрямовану діяльність учнів з урахуванням їх особистої зацікавленості в цих знаннях. Американці змогли конструктивно вникнути у суть методології і усвідомити величезні переваги нових підходів. Саме тому з моменту появи технології на арені педагогічної думки і до цих пір вона активно використовується в практиці американської школи.
В даний час, коли в українській школі виникла необхідність в якісно нових характеристиках освітніх систем, метод проектів затребуваний і актуальний.
Він відображає реалізацію особистісно-орієнтованого підходу в освіті і сприяє формуванню уміння адаптуватися для побудови процесу навчання, спрямованого на активізацію діяльності учнів відповідно до їх інтересів у здобутті певних знань і відчутного теоретичного чи практичного результату. При реалізації методу проектів необхідно використовувати вільний вибір учня, власну зацікавленість. У свідомості дитини це має такий вигляд: «Все, що я пізнаю, я знаю; для чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати».
Метод проектів дозволяє розвивати пізнавальні інтереси учнів, критичне мислення, уміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі. Він завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову) протягом визначеного відрізку часу.
II. Основна частина. Проектна робота «Дизайн упаковки вітчизняного товару»
Тут варто зупинитися на вимогах щодо вибору структурування проекту:
1. Починати необхідно з вибору теми проекту, його типу, кількості учасників.
На цьому етапі вчитель знайомить школярів з теоретичним матеріалом стосовно проектного підходу і мотивує учнів:
«Шановні співробітники! Не секрет, що за останній час конкурентоспроможність нашої дизайнерської фірми, яка займається розробкою упаковок до вітчизняних товарів, стала падати. Поява нових фірм неабияк поколивала нашу дизайнерську монополію. І ви єдині, хто міг би повернути нашій фірмі минулу славу. Ми повинні виграти наступний тендер на розробку упаковки цукерок та печива Донецької кондитерської фабрики. За роботу, колеги!»
Клас ділиться на 2 групи дизайнерів-конкурентів, які вирішують одну і ту ж задачу: створення упаковки для двох видів товарів. А приймальна комісія визначає чиї рішення краще.
2. Планування.
При плануванні йде розподіл обов'язків між членами команди, виробляється план дій. Вчитель повинен узяти на себе роль керівника фірми і направити діяльність своїх підлеглих в потрібне русло.
Панове маркетологи, Ви повинні:
A. надати мені дані соціологічного опиту, яким чином упаковка впливає на просування продажів;
B. на основі аналізу даних по п.А спрогнозувати оптимальну модель упаковки.
Аналітикам необхідно провести аналіз ринку існуючої упаковки, порівняти існуючу модель з моделлю надану маркетологами і моделлю що існує в теорії дизайну.
Рекламному відділу - підготувати проект реклами, який би відповідав інтересам усіх соціальних груп, сприяв би просуванню товару і його популяризації не тільки в нашій області, але і на державному та світовому ринках.
І, нарешті, дизайнерам - створити дизайн упаковки товару, використовуючи дані, надані всіма співробітниками фірми.
До 18.03.15 надати творчий звіт у вигляді презентації керівникові фірми, а саме мені.
20.03.15 - виступ перед приймальною комісією.
Бажаю усім успіху!
3. Збір інформації, рішення проміжних задач
Під час збору інформації учні виконують дослідження (інтерв'ю, опити, спостереження, експерименти), займаються пошуковою діяльністю (збір інформації об історії дизайну, про дизайн упаковки, цікаві факти про дизайн і видатних дизайнерів).
Так проходить соціологічний опит різних соціальних верств населення
За цим процесом вчитель спостерігає, радить, побічно керує діяльністю.
4. Аналіз інформації, формулювання висновків.
Цей етап характеризується тим, що:
1. Учні, спираючись на теоретичний матеріал про дизайн, самостійно роблять висновки про те, яким вимогам повинна відповідати упаковка. А саме:
• краса;
• зручність;
• економічність;
• екологічність;
• інформаційність і т.д.
Всю дослідницьку роботу оформляють у вигляді статті або реферату.
Пошук інформації в Інтернеті про Обробка даних соціологічного опиту дизайн. Оформлення досліджень у вигляді діаграм у вигляді реферату.
2. Дані соціологічного опиту оформляють у вигляді діаграм, так само роблять висновки, які оформляють у вигляді статті.
5. Творча діяльність. Оформлення матеріалу.
На цьому етапі сумісної творчості вчителеві не доводиться керувати. Зате є прекрасна можливість постежити як народжуються ідеї.
Ось розгорілася суперечка в рекламному відділі між Дмитром та Олексієм: - Що ти написав? Їжте більше шоколаду?! Як так можна? Адже всі знають, що солодощі у великої кількості – це зайва вага, карієс, неправильний обмін речовин і т.і.
- Так він же у нас дієтичний!
- Так ти про це нічого не написав. Так у нас ніхто нічого не купить!
- А ще необхідно якось зацікавити покупця. Може це буде якась акція, або іграшка для дитини, чи розумові завдання?
Можна було б ще довго переказувати, що коїлось у цьому відділу, краще показати чим все скінчилось.
Рекламний блок групи, яка займалася розробкою упаковки для цукерок під назвою «СКАРБИ НАЦІЇ»:
І дорослі і малі,
І жінки й чоловіки
Всі їдять на праці й дома Ласощі цілодобово.
Ці цукерки всі жують – Вони зуби не псують!
«СКАРБИ НАЦІІ» відверто – Антікарійсні цукерки!
Ти бажаєш бути в формі,
Але любиш шоколад,
То купуй «СКАРБИ», і в спорті Буде кращій результат!
Аналогів нема в природі Варто райській насолоди!
Наша фірма надає
Все, що тільки в світі є!
Тут допитливим потрібно
Скарб по карті розшукати, А для цього неодмінно, Розумнішим треба стати!
Ми й на акції не жадні,
Головне – купуй «СКАРБИ», На звороті кожній пачці Акція – «Твої призи»!
.
Створення творчою групою дизайнерів упаковки до печива «ГАДАЛКА»
Підготовка до презентації. Робота над звітом про виконану роботу.
Підготовка до презентації. Робота над звітом про виконану роботу
Створення творчою групою дизайнерів упаковки до цукерок «СКАРБИ НАЦІІ»
6. Презентація.
На уроці, перед захистом, учні наклеюють на великий лист ватману всі етапи своєї творчості. Виходить грандіозний проект, де кожен бачить частинку своєї праці, і те чого досягла вся група.
І ось вирішальний день, коли приймальна комісія повинна буде визначити чиї рішення краще.
При підготовці до захисту груп або спікера групи, який представлятиме результат, повинна бути надана всебічна допомога, сформульовані рекомендації: як бути переконливим, користуватися коротким планом, говорити упевнено, досягти ораторської привабливості, демонструвати науковість і наочність, і навіть використовувати артистизм під час виступу.
З цим завданням може упоратися сам вчитель, а можна звернутися по допомогу до психолога школи.
6. Колективне обговорення, експертиза, оголошення результатів зовнішньої оцінки.
Найвищий результат одержала група, яка виграла тендер. Але були ще й номінації, завдяки яким діти не втратили упевненості у своїх здібностях, хоч і зрозуміли, що в житті може бути хтось, кращий за них.
III. Заключна частина.
Сьогодні реалії життя вимагають від нас уміння проектувати. Проектувати все, і, перш за все, своє особисте життя. Саме тому, мабуть, метод проектів знаходить все більше поширення у системі освіти. Тому, що він:
• дозволяє не стільки передавати учням суму тих чи інших знань, скільки навчати їх здобувати ці знання самостійно й використовувати для вирішення нових пізнавальних і практичних задач;
• розвиває в учнів комунікативні навички, уміння працювати в різноманітних групах, виконувати соціальні ролі, долати конфліктні ситуації;
• забезпечує широкі людські контакти, знайомства з різними культурами, точками зору на одну проблему;
• дає можливість користуватися дослідницькими методами: збирати інформацію, аналізувати її з різних точок зору, висувати гіпотези, робити висновки.
Який би різновид проектної технології не застосував вчитель, він обов'язково переконається в її спроможності отримати успішний педагогічний результат.