Використання сучасних інновацій запорука ефективності та результативності освітнього процесу при підготовці водіїв

Про матеріал
З досвіду роботи майстра виробничого навчання водінню Тесленка Костянтина Петровича
Перегляд файлу

Використання сучасних інновацій запорука ефективності та результативності освітнього процесу при підготовці водіїв

З досвіду роботи майстра виробничого навчання водінню Тесленка К.П.

На етапі реформування освіти актуальною стає проблема перебудови професійно-технічної освіти на інноваційну діяльність, засновану на педагогічному пошуку ефективних шляхів самореалізації особистості педагога і учня, впроваджуючи всі можливі способи інформаційно-комп’ютерних технологій. Реалії сьогодення, інтенсивність інформаційного потоку в суспільстві вимагають інноваційних підходів до навчання. А інновації можна ефективно активувати тільки за допомогою педагогічних знахідок, творчого підходу до реалізації нововведень.

Важливість педагогічних інновацій обумовлена кількома аспектами: організація в процесі навчання продуктивної співпраці тих, хто навчається; орієнтація навчання на результат і набуття учнями найважливіших компетентностей; можливість отримання глибоких знань, які легко засвоюються; особистісно-зорієнтований підхід до організації освітнього процесу.

Сучасність настійно вимагає перетворювати освітній процес на плідну, творчу, конструктивну, взаємно-зацікавлену взаємодію, синтез навчання й самонавчання, пізнання і діяльності, мотивації та інтересу, освоєння набутого досвіду і продукування нового. 

Науково-технологічні та соціальні процеси швидко і кардинально змінюють умови праці та зміст діяльності людини. Змінюється характер тих знань, навичок та засобів діяльності, що їх повинен мати фахівець. У зв’язку з цим, як надзвичайно гостра, постає проблема цілей, змісту та технології професійної підготовки фахівців.

Інноваційне навчання – зорієнтоване на формування готовності особистості до динамічних змін у соціумі за рахунок розвитку творчих здібностей, різноманітних форм логічного та образного мислення, а також здатності до співробітництва з іншими людьми.

Основними педагогічними умовами використання інноваційних методів у процесі вивчення різних видів технологій є створення ситуації успіху, підвищення самостійної навчальної діяльності, виконання завдань з урахуванням міжпредметних зв’язків. Учні також розв’язують проблеми, працюють з різними джерелами інформації, аналізують ситуації.

Практичні заняття з водіння мають за мету виробити в учнів чіткі, технічно правильні навички в роботі з механізмами керування автомобіля і довести їх до автоматизму. На початку тренування я  роз’яснюю та показую техніку виконання прийому,  який вивчається, потім треную, хто навчається. У ході тренування слідкую за діями учнів, вказую їм на допущені помилки, причини виникнення та наслідки, до яких вони можуть привести, а також способи їх усунення.

 

У практичній діяльності використовую різноманітні навчальні методики, які сприяють легкому засвоєнню учнями навчальної програми, а саме: поєднання та застосування інтерактивних методик, ігрових форм та використання сучасних аудіо-відео засобів. Такий підхід сприяє глибокому засвоєнню та здобуттю знань.

Заняття з практичного водіння проводяться в такій послідовності: постановка задачі; огляд маршруту; показ техніки подолання складних перешкод, або виконання вправ загалом; навчання на навчальних місцях; розбір заняття.

При постановці задач  вказую на:

  • тему і навчальні цілі заняття; відведений навчальний час на заняття;
  • середній розхід паливно-мастильних матеріалів на одного учня;
  • організацію і порядок проведення заняття;
  • маршрут і порядок руху транспортних засобів;
  • оціночні показники і нормативи швидкостей;
  • характерні помилки, які можуть допускати учні при виконанні вправ і способи їх попередження;
  • заходи безпеки.

На уроках практичного водіння застосовую сучасні технології: проблемне та ігрове навчання, ІКТ.

Проблемна ситуація в навчанні – це пізнавальна трудність, для подолання якої здобувачі освіти мають здобути нові знання або докласти інтелектуальних зусиль. Проблемна ситуація, що усвідомлюється та приймається учнями до розв’язання, перетворюється у проблему.

Проблемні завдання принципово відрізняються від тренувальних. Мета останніх – не пошук нового способу розв’язання, а закріплення відомого учням методу.

Завдання, що ставиться перед учнем, має відповідати його інтелектуальним можливостям: бути досить складним, але водночас можливим до розв’язання завдяки тим навичкам мислення, які сформовано.

Підбираючи завдання для даного уроку необхідно враховувати реальний рівень знань здобувача освіти.

Проблемні завдання з одного і того ж питання може створюватися різними типами завдань:

  • коли необхідно теоретично пояснити певні реальні факти, що демонструються;
  • коли неможливо виконати практичне завдання за допомогою дій відомих учневі і виникає потреба в здобутті нових знань та способів дій.

Якщо учень, опинившись у нестандартній ситуації, не зміг з неї вийти, необхідно сформулювати проблему, що виникла, вказати на причини, які привели до цього і пояснити навчальний матеріал, необхідний для розв’язання запропонованого завдання. 

Зразок використання  проблемних ситуацій на тему:                                   «Рух у транспортному потоці»

Описание: http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/23.1_rs.jpg  Описание: http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/23.2_rs.jpg

Завдання № 1:“Чи дозволяється          Завдання №2: “Чи дозволяється

легковому автомобілю зробити             автомобілю таксі зупинка для

обгін транспортного засобу ?”              посадки пасажира в автомобіль?”

Описание: http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/23.4_rs.jpg  Описание: http://mnvk-rizhavka.at.ua/Bezpeka/23.7_rs.jpg

Завдання №3: “Чи дозволяється           Завдання №4: “Чи дозволено

автомобілю під № 1 зробити маневр     вантажним автомобілям в даних

в даному випадку поворот направо?”    ситуаціях зробити  свої маневри?”

 

 

 

Завдання №5:  “Хто другим               Завдання №6: “Хто проїде

проїде перехрестя?”                              першим перехрестя?”

 

Зразки використання мультимедіа на уроках з тем:                      «Проїзд перехресть» та «Безпечний початок руху»

    

Перегляньте відео на тему: “Проїзд перехресть” і дайте відповідь на питання:

  1. Які ваші дії під час виконання вправи «проїзд перехресть з круговим рухом»?
  2. Які ваші дії під час виконання вправи «проїзд перехресть з рівнозначними дорогами»?
  3. Які ваші дії під час виконання вправи «проїзд перехресть з головною і другорядною дорогами»?

Перегляньте відео на тему: “Безпечний початок руху”  і дайте відповідь на питання:

  1. Які ваші дії перед початком руху автомобіля?
  2. Які маневри необхідно виконати згідно з правилами дорожнього руху?

 

 

Мультимедійні технології допомагають учням краще сприймати навчальний матеріал, зростає зацікавленість, підтримується індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей.

 

Гра як метод навчання - організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.

Практикую такі ігрові методи навчання: „Аукціон” - учень визначає важливість та призначення кожної деталі у окремо взятому механізмі або вузлі автомобіля;  „Авто біологія” - під час уроку, шляхом порівняння з людськими органами, здобувач освіти визначає  призначення, види та будову окремого вузла чи механізму; „Магазин” – сутність гри зводиться до формули „товар-питання”, „ціна-оцінка”.

Приклади застосування:

Гра “Аукціон”

Завдання: майстер виробничого навчання задає питання, учень визначає  важливість і призначення деталей або механізмів автомобіля:

  1.               Паливний насос: (важливий елемент  в паливній системі елемент).

Призначення: забезпечення системи живлення паливом двигуна.

2.Приривач-розподільник: (важливий в електричній системі двигуна).

Призначення: розподіляє електричний заряд по циліндрам, відповідно роботі двигуна.

3.Масляний насос: (важливий в системі змащення двигуна).

Призначення: забезпечує змащення деталей та агрегатів двигуна.

4.Паливний фільтр: (важливий елемент в паливній системі автомобіля).

Призначення: забезпечує очищення палива.

5. Радіатор: (важливий в системі охолодження двигуна).

Призначення: забезпечує охолодження рідини в двигуну автомобіля.

6. Свічка запалення: (важливий елемент в електричній системі).

 Призначення: подає електричний розряд в циліндр для розпалювання робочої паливної рідини.

7. Гальмівні колодки: (Важливі в гальмівній системі автомобіля ).

Призначення: забезпечує гальмування коліс автомобіля.

8. Картер двигуна: (важливий в системі змащення двигуна).

Призначення: резервуар для мастила, яке в подальшому забезпечує змащення деталей, вузлів та агрегатів.

9. Акумуляторна батарея: (важлива в електричній системі автомобіля).

Призначення: забезпечує запуск двигуна.

10. Рульовий механізм: (колонка): (важливий в рульовій системі елемент).

Призначення: забезпечує направлення коліс автомобіля в заданому напрямку.

11. Стартер: (важливий в електросистемі елемент).

Призначення: електромеханічний пристрій, який забезпечує запуск двигуна.

Гра “Автобіологія”

Завдання: майстер виробничого навчання показує ілюстрацію «будова тіла людини», учень  порівнює  з людськими органами та визначають призначення, види і будову вузла чи механізма.

  1.               Серце: (порівнюємо з двигуном).

Призначення: безперебійна робота двигуна.

  1.               Кровоносна система організму: (порівнюємо з паливною системою автомобіля).

Призначення: забезпечує систему живлення автомобіля. 

  1.               Нервова система: (порівнюємо з системою електрозабезпечення автомобіля).

Призначення: забезпечує безперебійну роботу електроприладів та агрегатів автомобіля.

4. Печінка та нирки: (порівнюємо з поетапною фільтрацією паливної системи автомобіля).

 Призначення: забезпечує очищеним паливом двигун автомобіля.

5. Шлунок: (порівнюємо з паливним баком автомобіля).

 Призначення: забезпечує зберігання та використання палива в автомобілі.

6. Нижні кінцівки: (порівнюємо з ходовою частиною автомобіля «колесо»).

Призначення: забезпечує рух автомобіля в різних напрямках.

7. Мозок: (порівнюємо з системою управління автомобіля).

Призначення: забезпечує роботу всіх вузлів, систем, агрегатів та механізмів автомобіля.

Гра “Магазин”

Завдання: майстер виробничого навчання називає механізм чи агрегат автомобіля, учень визначає призначення та його застосування.

  1.               Генератор: (пристрій, призначений для перетворення енергії механічного руху на енергію електричного струму).
  2.               Карбюратор: (пристрій, що використовується для отримання суміші повітря з паливом для двигуна).
  3.               Водяний насос: (пристрій який функціонує циркуляцію охолоджуючої рідини у всій системі охолодження двигуна).
  4.               Поршень: (являє собою металеву деталь, яка має форму циліндра. Рух поршня здійснюється вгору-вниз всередині циліндра). 
  5.               Шатун: (служить сполучним елементом між поршнем і колінчастим валом).
  6.                 Колінчастий вал: (перетворює поступальні рухи поршнів під обертальні).
  7.                 Кільця поршневі: (служать ущільнювачами ковзання зовнішньої кромки поршня і внутрішньої поверхні циліндра).

                               

Систематична робота учнів за певною методичною системою опрацювання навчального матеріалу, забезпечує постійний зворотній зв'язок. Це сприяє формуванню навичок самостійної навчальної діяльності учнів.

Використання комп’ютерної техніки та відповідного програмного забезпечення, ефективне поєднання різноманітних освітніх методик дає змогу майстру виробничого навчання ефективно організовувати освітній процес, що впливає на підвищення пізнавальної активності учнів, покращує ефективність управління їх навчальною діяльністю, легкому засвоєнні ними навчальної програми.

 

doc
Додано
18 січня 2021
Переглядів
675
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку