ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ МЕТОДИЧНИХ ПРИЙОМІВ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Про матеріал

Кожен вчитель намагається відшукати цікаві методи роботи з дітьми, обрати певну тактику, стиль роботи, намагається створити умови для позитивного розвитку, творчої реалізації. На сьогоднішній день існує багато сучасних навчальних технологій.

Наш час – це час змін, зміни відбуваються і в навчально-виховному процесі. Інформатизований світ дуже стрімко змінюється, дедалі важче в ньому орієнтуватися вчителю та звичайному учню, а ще важче творити і виховувати Людину. Постійно замислюєшся над тим, як зробити урок цікавим, сучасним, щоб учні з бажанням ішли в клас, як виховати людину, яка б уміла поєднати свій духовний світ, знання, практику, творчість. Сучасна школа повинна насамперед піклуватися про розвиток особистостей. Чи не тому ми часто бачимо світ у чорно-білих кольорах, що в ньому так мало людей, які мають свої думки, переконання?Справді вчитель творить людську душу, розвиває почуття

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ
МЕТОДИЧНИХ ПРИЙОМІВ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Навчально-методичний посібник

 

 

 


 

Іванова І. Використання сучасних методичних прийомів візуалізації навчального матеріалу на уроках української мови та літератури : навч. посіб. / Н.Андрющенко. 2021. – 43 с.

 

 

 

Андрющенко Надія – _________________, стаж педагогічної роботи 13 років.

 

 

 

 

 

Рецензенти:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

У посібнику представлені методичні матеріали ………………………………………………………………….

 

 

 

Розглянуто на засіданні методичної ради ММК управління освіти виконавчого комітету

(протокол №4 від 13.02.2020 р.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

 

Кожен вчитель намагається відшукати цікаві методи роботи з дітьми, обрати певну тактику, стиль роботи, намагається створити умови для позитивного розвитку, творчої реалізації. На сьогоднішній день існує багато сучасних навчальних технологій.

Наш час – це час змін, зміни відбуваються і в навчально-виховному процесі. Інформатизований світ дуже стрімко змінюється, дедалі важче в ньому орієнтуватися вчителю та звичайному учню, а ще важче творити і виховувати Людину. Постійно замислюєшся над тим, як зробити урок цікавим, сучасним, щоб учні з бажанням ішли в клас, як виховати людину, яка б уміла поєднати свій духовний світ, знання, практику, творчість. Сучасна школа повинна насамперед піклуватися про розвиток особистостей. Чи не тому ми часто бачимо світ у чорно-білих кольорах, що в ньому так мало людей, які мають свої думки, переконання?Справді вчитель творить людську душу, розвиває почуття.

Одним iз кроків підвищення ефективності уроків української мови та літератури є впровадження в практику роботи сучасних новітніх методів та прийомів навчання. Ефективними вважають уроки з використання сучасних технологій, які активізують процес навчання й унеможливлюють перевагу одного учасника навчального процесу над іншим. Використання різноманітних технологій – це моменти створення атмосфери добрoзичливостi й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зpoбити її розкyтoю, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.

Головне завдання використання інформаційних технологій у процесі вивчення української мови та літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Зaгальнo визнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набaгато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Використання сучасних методичних прийомів візуалізації навчального матеріалу дає можливість комбінувати на одному занятті велику кількість цікавих завдань, залучаючи все більше учнів до активної роботи. Немає й не може бути і універсальних схем, які придатні для всіх випадків організації навчання. Структура уроку, тобто послідовність його частин й елементів, залежить передусім від мети та змісту уроку й не може будуватися стихійно. Використання сучасних методів та прийомів навчання – це не самоціль, а лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, надає можливості реалізувати дані методи.

Застосування різноманітних способів візуалізації дає можливість урізноманітнити навчання на уроках української мови та літератури. Дуже часто сам термін «візуалізація» асоціюється з такими комп’ютерними технологіями, як презентація. Та, на жаль, не завжди через недостатнє технічне забезпечення шкіл це можливо застосовувати на уроці. Життя вносить свої корективи та примушує шукати інші способи.

На сьогодні візуалізація визнається більшістю найефективнішим способом передачі інформації.

Візуалізація навчальної інформації – це набір графічних елементів і зв’язків між ними, який використовується для передачі знань від експерта до людини або групи людей, що розкриває причини і цілі цих зв’язків в контексті переданого знання.

В основі візуалізації навчальної інформації лежить використання особливостей зорової системи і вродженої здатності людського мозку ефективно працювати із зоровими образами. Зорова система для людини є домінантною, причому не тільки тому, що вона виступає найважливішим джерелом інформації про навколишній світ, але й тому, що вона грає роль внутрішнього каналу зв’язку між усіма аналізаторами, є функціональним органом – перетворювачем сигналів.

Про сучасних школярів кажуть, що вони з’явилися на світ «із мишкою в руці». Діти, народжені в ХХІ столітті, змалку оточені комп’ютерами, ноутбуками, планшетами, смартфонами та ігровими приставками. Наші учні не ставлять зайвих запитань – вони «гуглять». Вони не запитують дорогу у перехожих — вони шукають потрібне місце за допомогою навігатора. Для Z-покоління підлітків візуалізація та медіаоснова уроку є обов’язковими вимогами, а не лише актуально-модними цікавинками.

Не варто сперечатись із потребами часу, необхідно застосувати сучасні пристрої на користь навчання


СТВОРЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ФЕЙСБУК СТОРІНКИ ПИСЬМЕННИКА

 

Як створити фейсбук сторінку письменника та літературного героя?

Соціальні мережі –  не тільки гарна можливість презентувати себе, а й інструмент спілкування, активний засіб згуртування людей за інтересами.

Майже кожна відома особа має свою сторінку у Фейсбук.

Фейсбук сторінка письменника  допоможе урізноманітнити навчальний процес.

Її можна редагувати, змінювати, додавати нові складові або ж просто скористатися вже готовим шаблоном.

Заповнюючи сторінку, діти можуть висловити своє ставлення до письменника, знайти цікаву інформацію, можуть навіть сперечатися, дискутувати, але за допомогою вчителя прийдуть до спільного висновку.

Також створюють такі сторінки для характеристики образів твору: потрібно не тільки розповісти про героя, а й висловити особисте ставлення до нього, проаналізувати вчинки, зовнішність, записати влучні цитати.

 

 

Соціальні мережі, як відомо, – популярний майданчик для презентації себе, інструмент спілкування, активний засіб згуртування людей за інтересами. Майже кожна відома особистість має свою соціальну сторінку у найбільш відомій мережі Фейсбук.

Скажемо учням: уявіть, що письменник-класик, якого ми вивчаємо, живе в наш час і має свою соціальну сторінку. Пофантазуйте, якою б могла бути ця сторінка.

Далі об’єднуємо учнів у групи.

На кожну групу роздаємо:

– аркуш А3 (або пів-аркуша ватману);

– набір фотографій письменника, якого вивчаємо;

– фотографії з обкладинками відомих творів нашого автора;

– клей;

– кольорові маркери/фломастери.

Завдання: створити соціальну сторінку письменника.


Чим можна наповнювати аркуш?

1. Наклеїти фото, підписати їх.

2. Подумати, під яким ім’ям автор захотів би себе презентувати світові. (Наприклад, сторінку Тараса Шевченка учні підписували «Дармограй», «Пророк», «Тарас Тарик», «U Tarasa». Сторінку Лесі Українки – «Мавка», «Полісяночка», «Одержима», «Бояриня». Іван Франко – «Український Мойсей», «Франик», «Каменяр». ).

Модний Шевченко та Грушевський в жовтих кедах: як би зараз виглядали великі  українціЯк відомо, більшість учнів користуються соціальними мережами. Тому викликає захоплення завдання на створення у даних програмах сторінки письменника чи героя. Добираючи фотографію на аватар, завантажуючи фото із життя у спеціальні альбоми, заповнюючи особисті дані, добираючи відео чи аудіо, додаючи текстові документи з віршами чи прозою, учні не лише виконують об’ємну пошуково-дослідницьку роботу, а й проявляють креативність і творчість. Після подібного завдання на «Фейсбуці» з’явилися сторінки Григорія Сковороди, Івана Котляревського, Пантелеймона Куліша.

Цікавим є досвід перегляду у соціальних мережах реальних сторінок письменників-сучасників. Можливість поглянути на письменника як на реальну людину надає сторінка на «Фейсбуці» Емми Андієвської, Ліни Костенко, Сергія Жадана. Комунікація без обмежень – пріоритет новітнього хмарного середовища.

Фактично, зайшовши на профіль у соцмережі, можна побачити чим захоплюється людина та що відбувається у її житті. Зважаючи на це, пропонуємо використати цей близький для школярів спосіб спілкування, як інструмент для проведення творчих уроків!

Що це:

Instagram – це популярний та швидкий спосіб редагування світлин з можливістю ділитися ними з друзями. За допомогою цієї соціальної мережі можна розвивати у школярів візуальне мислення.


Приклад контенту, який міг би бути у профілі Тараса Шевченка

Модный Шевченко и Грушевский в желтых кедах: как бы сейчас выглядели  великие украинцы – Прямой 05.02.2020Twitter та Facebook – популярні соціальні мережі, з використанням яких можна обмінюватись повідомленнями, відмічати геолокацію, додавати текстовий, аудіо, фото, відео та графічний контент.

Приклад завдання на уроці:

Модный Шевченко и Грушевский в желтых кедах: как бы сейчас выглядели  великие украинцы – Прямой 05.02.2020Вивчаючи історію чи літературу ХХ ст. чи ще більш раннього періоду, інколи може виникнути відчуття відчуженості, академічності і надзвичайній далекості тих подій від реального життя, наче тоді жили інші люди, і зрозуміти їх майже неможливо. Щоб це відчуття в учнів не виникло, пропонуємо осучаснити історію, подібно проекту «1917. Вільна історія», в межах якого історичні відомості подаються у формі коротеньких постів у соціальних мережах.

Приклад, як би міг виглядати профіль Івана Франка в Instagram

Художник одел известных украинцев в современную одежду | НашКиев.UAЗапропонуйте учням, залучивши, наприклад, Instagram, спробувати за допомогою всього однієї світлини передати сенс певного вірша чи частини прозаїчного твору. Нехай вони ставлять хештеги, діляться проектами з друзями. Це не лише стимулює більш детально ознайомитися з поезією, вдуматися у зміст, а також дозволить залучити творчі здібності у звичному віртуальному просторі.

Приклад, як би міг виглядати профіль Лесі Українки в Instagram

Вивчаючи творчість певного письменника, політичного чи культурного діяча, запропонуйте школярам опанувати його біографію за допомогою соціальних мереж. Наприклад, якими б думками чи подіями він ділився у постах Twitter, які б світлини з друзями виставляв, як би міг виглядати його профіль на Facebook, як би змінювалась його геолокація час від часу та які б тексти були у його блозі.

3. Придумати соціальний статус письменника, гасло. (На сторінці Тараса Шевченка: «Караюсь, мучусь, але не каюсь».)

4. Написати відомості про автора: рік і місце народження, де навчався, яку освіту здобув. (Вказане дітьми місце проживання Григорія Сковороди, для прикладу, – «Всесвіт».)

5. Перелічити друзів письменника: реальні друзі, хто жив в один час з автором, і вигадані персонажі, хтось із сучасних політиків, письменників. (Учні в друзях можуть написати «Вова зі Львова», «Андрій Садовий», «Володимир Зеленський», «Славка Вакарчук», «Ліна Костенко». На сторінці Оскара Вайльда зазначено: «Дурнів у друзі не додаю».)

6. Придумати, на які групи/сторінки підписаний наш автор. (Леся Українка може бути підписана на сторінки «Рух «За мову», «Дивослово», «Клуб перекладачів», «Підслухано в Колодяжному», «Старовинна вишивка».)

 

 

7. Наклеїти фото з творами, проанонсувати їх.

8. Вказати кількість лайків.

9. Написати новини від письменника і коментарі відвідувачів сторінки.

Аби створити соціальну сторінку письменника, учням доведеться заглянути в біографію автора, пошукати його відомих сучасників-друзів, відрекомендувати твори. А отже, ефект запам’ятовування відомостей з біографії письменника-класика буде високим.

Це надзвичайно захопливий вид створення тексту «нової природи», зрозумілого сучасним дітям.


 


МЕТОД КРОССЕНСА. АЛГОРИТМ СКЛАДАННЯ

 

Безумовно, існує багато технологій, прийомів і методів, які час від часу використовують в освітньому процесі. З одним із таких методів, застосування якого показало високі результати в підготовці учнів закладів П(ПТ)О, є «едьютейнмент» – навчання з розвагою, поєднання освіти та гри.

Пропонуємо ознайомитися з одним з елементів едьютейнмента – методом кросенса.

Етимологію слова «едьютейнмент» легко простежити, адже воно походить від злиття двох англійських іменників: education – освіта й entertainment – розвага. До речі, це слово з’явилося ще в 1948 році в студії Уолта Діснея для позначення формату захопливого документального серіалу. Але сьогодні едьютейнмент – це освіта в розважальному форматі, навчайся розважаючись, розважайся у процесі навчання. На уроках української мови та літератури ми час від часу пропонуємо учням ребуси, кросворди, шаради, головоломки. Якщо кросворд — це перетин слів, то кросенс у перекладі з англійської – перетин смислів. Можемо сказати, що кросенс – це асоціативна головоломка нового покоління. Варто звернути увагу на той факт, що вперше інформацію про нього було опубліковано у 2002 році в журналі «Наука і життя». Між іншим, ідея належить письменнику, педагогу й математику Сергію Федину і доктору технічних наук, художнику та філософу Володимиру Бусленку.

Що таке «кросенс»?

Кросенс – це стандартне поле з дев’яти квадратів, у які розміщено певні зображення – асоціації. Читати його потрібно зверху вниз і зліва направо, далі рухатися тільки вперед та закінчувати на центральному квадраті з номером п’ять чи дев’ять – усе залежить від того, в якому порядку буде пронумеровано квадрати (рис. 1). Так утворюється умовний ланцюжок, загорнутий «равликом».

пто

Рис. 1. Стандартне поле кросенса


Прочитання можна почати з будь-якого асоціативного зображення, яке розпізнали. За бажанням автора кроссенса, він може бути пов’язаний за змістом з усіма зображеннями. Отже, основне завдання викладача під час використання цього методу – пояснити кроссенс, скласти розповідь – асоціативний ланцюжок за допомогою взаємозв’язку зображень. Асоціативний ланцюжок 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8, 8-7, 7-4, 4-5 – «основа», а 2-5, 6-5, 8-5, 4-5 – «хрест». Дев’ять зображень розставлені так, що кожне має зв’язок із попереднім і наступним, а центральне об’єднує за змістом відразу декілька.

Зв’язки можуть бути як поверховими, так і глибокими, однак це є відмінною вправою для розвитку логічного та творчого мислення. Її можна використати на уроці засвоєння нових знань, формування умінь і навичок, застосування знань, умінь і навичок, узагальнення та систематизації знань, перевірки й корекції знань, умінь і навичок, комбінованому (змішаному) уроці, як окремий урок, в основі якого метод виступатиме вже як окрема технологія, а також у вигляді творчої самостійної роботи.

Алгоритм складання кроссенса:

1. Визначити тематику, загальну ідею.

2. Дібрати зображення, що ілюструють елементи.

3. Виділити 9 елементів зображень, що стосуються ідеї, теми.

4. Знайти зв’язок між елементами, визначити послідовність.

5. Сконцентрувати всі зображення в одному елементі (квадраті № 5).

6. Виділити риси, особливості кожного елемента.

Не варто випускати з уваги й величезний виховний потенціал кросенсів. Їх можна складати на тему виховної години, святкового заходу, ювілейної дати, він може стати способом організації колективної творчої справи. Майте на увазі, що в цьому випадку кросенс учня буде кориснішим, ніж той, який створив викладач, бо він:

– відображає глибину розуміння учнем запропонованої теми;

– сприяє розвитку логічного й образного мислення;

– підвищує мотивацію;

– розвиває здатність учня до самореалізації.

Переваги і недоліки, труднощі та перспективи використання

Метод кросенса розвиває логічне мислення учнів на основі діяльнісного підходу, сприяє формуванню креативності, співпраці, комунікації та критичного мислення учнівської молоді. На цьому етапі уроку він допомагає викладачу не тільки самостійно сформулювати тему, а й уникнути нудного монологу під час її розкриття. Застосування методу під час пояснення включає в роботу зорову пам’ять учнів, оскільки кожен етап життєвого і творчого шляху письменника підкріплюється асоціативним зображенням, а також логічне мислення, бо ілюстрації пов’язані між собою за змістом.

На квадратах можуть бути й написи, але яскраві картинки цікавіші учням. Добору зображень, які асоціюватимуться з матеріалом теми уроку та її визначенням, надають багато уваги. На етапі рефлексії пропонують учням самостійно скласти кросенс і пояснити взаємозв’язок між його елементами.

Практичне застосування методу показало, що в учнів першого курсу труднощі в навчанні виникають через:

– занижену оцінку власних можливостей, тоді її необхідно підвищувати;

– відсутність мотивації в досягненні мети, тоді учня необхідно зацікавити;

– негативний особистий досвід у минулому, тоді необхідно сприяти формуванню позитивного досвіду.

Такі питання легко вирішують навчанням через ігрову діяльність, «едьютейнмент» із застосуванням методу кросенса. Не можу сказати, що метод кросенса не має жодних проблем. Вони є, всі стосуються прочитання зображень. Окремі з них можуть бути не дуже зрозумілими або надто загадковими. У такому випадку викладачу чи автору кросенса варто надати коротку текстову підказку (кого або що зображено на кожній картинці, а завдання – знайти зв’язки між сусідніми зображеннями або дати назву кросенсу, відшукавши єдиний ланцюжок асоціацій тощо).

Предметні кросенси, зрозуміло, розгадувати простіше. Ще простіше, на мій погляд, їх складати. Потрібно лише зрозуміти сенс і знати алгоритм створення асоціативної головоломки.

Отже, досвід показує, що генератором розвитку мислення є логічна гра, а використання «едьютейнмента» із застосуванням методу кросенса на уроках української мови й літератури створює умови для ініціативи учнів, підвищує їх мотивацію, спонукає до самостійного пошуку, допомагає знайти віру в себе, що поступово призводить до відчуття успіху.


ЗРАЗКИ ВИКОРИСТАННЯ КРОССЕНСІВ

 

Українська мова.

10 клас.

Розділ програми: «Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови».

Тема уроку: «Інтонаційні особливості українського мовлення. Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу».

Етап систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок.

Міжпредметні зв’язки: екологія, технології.

Кроссенс «Кулінарія».

Фрагмент уроку, на якому використовується кроссенс.

D:\Мои документы\Курси 2019\Укр. курси\Кросенси\Кроссенс кулінарія.jpg

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

– Ми продовжуємо підготовку до складання ЗНО. Сьогодні наше завдання знайти лайфхаки для запам’ятовування слів із додатку до програми ЗНО з української мови «Перелік слів із нормативним наголосом». Звернімося до нього.


– Згадайте правила запам’ятовування інформації (наприклад, усвідомлення, асоціація образів, особисті коментарі, організація матеріалу, розслаблення, перегляд та часте використання матеріалу).

– Який із них ви б застосували для вивчення цих слів, ураховуючи рекомендації, що прозвучали вже на уроці? (асоціації, утворення пар слів, вивчення скоромовок, знаходження підказок у піснях, розташування слів із зоровими підказками у своїй кімнаті або місці, де найчастіше перебуваєш тощо).

– Для початку варто було б розподілити слова на інші категорії (не за алфавітом, як у довіднику). Запропонуйте ваші варіанти.

– Як на мене, щоб легше запам’ятати ці слова, можна згрупувати їх тематично: «Природа», «Кулінарія», «Читання», «Родина», «Людина» тощо. Пропоную вам розв’язати тематичний кроссенс «Кулінарія»; промовити кожне слово відповідно до орфоепічних норм, згрупувати дані слова за правилами наголошування.

– Зверніть увагу на картинку, де зображено соломинки для напоїв. Чому обрано саме металеві соломинки? (Пластикові соломинки майже не підлягають вторинній переробці. Металева соломинка багаторазова, не вступає у взаємодію з речовинами та без BPA (один з компонентів виробництва полікарбонатного пластику і епоксидних смол, який додають у пластик харчових контейнерів та пляшки для води).

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §23, виконати вправу 170; скласти кроссенс, використовуючи слова з довідника наголосів.

Приклад розв’язання кроссенса «Кулінарія»

По периметру:

1-2 мережа – багатозначне слово, одне із значень якого «сукупність однорідних закладів» – піцерія – заклад громадського харчування, що спеціалізується на приготуванні піци; мережа нашого регіону «Піца Челентано»;

2-3 піцерія – начинка – суміш продуктів для наповнення випічки (пиріжків, вареників, піци тощо);

3-6 начинка – курятина – м’ясо курки, один із розповсюджених варіантів начинки;

6-9 курятина – фольга – фольга харчова (тонкий металевий лист) використовується для приготування їжі, зокрема запеченої курятини;

9-8 фольга – соломинка – металева соломинка для коктейлів – один із найпопулярніших екотоварів;

8-7 соломинка – напій – спиртні та безалкогольні рідини для пиття;

7-4 напій – лате – кавовий напій;

4-1 лате – мережа – мережа кав’ярень пропонує різноманітні види кавових напоїв..

По хресту:

5-2 кулінарія – піцерія – важливий аспект естетики харчування – дизайн закладу;

5-6 кулінарія – курятина – кулінарія – це технологія приготування продуктів (курятина варена, запечена, копчена, в’ялена тощо);

5-8 кулінарія – соломинка – при подачі напоїв потрібно дотримуватися правил їх оформлення;

5-4 кулінарія – лате – існують різні рецепти приготування лате.

 

Українська література.

10 клас.

Розділ програми: «Українська проза 70-90-х років ХІХ століття».

Тема уроку: «І. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сюжету і композиції».

Етап опрацювання нового матеріалу.

Міжпредметні зв’язки: психологія, народознавство

Кроссенс за повістю І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»

D:\Мои документы\Курси 2019\Укр. курси\Кросенси\Кайдашева сімя.jpg


Фрагмент уроку, на якому використовується кроссенс.

ІV. Опрацювання нового матеріалу

Визначення проблематики твору. «Мозковий штурм»

Стосунки батьків з дітьми

Виховання дітей

Віра в Бога й моральні цінності

Добро й зло

«Павутинка дискусії»

І. Нечуй-Левицькій у свої повісті порушив вічно актуальну проблему стосунків батьків і дітей. Спробуймо з’ясувати, що призвело до конфлікту між двома поколіннями Кайдашів. Дискусійне питання: «Причини конфлікту батьків і дітей: соціальні чи психологічні?»

Довідкова інформація

Учень-психолог. Як психологічний феномен конфлікти привертали увагу багатьох учених і майстрів художнього слова.

Конфлікт (лат. conflictus – зіткнення) – зіткнення, боротьба протилежних поглядів, форма вираження протиріччя.

«Насправді серцевиною кожного конфлікту є відчуття «мене не розуміють». Як одна, так і інша сторони конфлікту мають свій погляд на ситуацію. І конфлікт – це якраз спосіб зрозуміти, що хоче інша людина. Адже немає конфліктів лише тоді, коли немає спільних інтересів» (І. Кастран).

Відкритий конфлікт розвивається у формі відкритого протистояння, конфронтації, – це боротьба «на виживання», в якій всі засоби прийнятні. Засобами реалізації відкритого конфлікту є не тільки слова, а й дії.

Прихований конфлікт ґрунтується не стільки на конфлікті дій і протидій, скільки на несумісності в одній системі взаємовідношень: почуттів, рішень, цінностей.

На думку деяких дослідників, існує п’ять різновидів поведінки людини у конфлікті – протиборство, поступливість, партнерство, співробітництво, втеча.

1. Співробітництво – дії спрямовані на пошук рішення, що задовольняє обидві сторони, спільне обговорення розбіжностей.

2. Протиборство – прагнення наполягти на своєму шляхом відкритої боротьби, застосування примусу та інших засобів тиску.

3. Поступливість – орієнтованість на повне задоволення вимог партнера.

4. Уникнення – прагнення вийти з ситуації, не поступаючись, але й не наполягаючи на своєму, утримуючись від суперечок, від викладення своєї позиції, уникаючи відповідальності за прийняте рішення.


5. Компроміс – прагнення врегулювати розбіжності, поступаючись у чомусь в обмін на поступки іншої сторони, прийняття «середніх» рішень, що задовольняють обидві сторони повною мірою.

Правильною може бути кожна зі стратегій, усе залежить від ситуації.

Не менш важливим є питання про попередження конфліктів. Існують досить прості, але ефективні правила поведінки, щоб не провокувати конфлікт:

– при поганому настрої чи в момент роздратування обмежте спілкування;

– якщо відчуваєте, що зустріч із людиною чи ситуація можуть викликати у вас роздратування, завчасно підготуйтесь до такого контакту;

– керуйтеся здоровим глуздом і завжди обирайте розумну лінію поведінки;

– ваші слова та дії мають бути правомірними і зрозумілими для оточуючих;

– не прагніть принизити співбесідника, бо в цьому випадку дуже велика ймовірність отримати зворотну реакцію;

– не наполягайте на тому, чого людина безсумнівно не може виконати.

Як же зробити так, щоб конфлікт був конструктивним?

Перше – це емоції. Контроль емоцій. Якщо конфлікт іде на підвищених тонах, то це не приводить до рішення. Крик віддаляє людей одне від одного. Взаємна лайка сама себе живить: різке слово викликає грубість у відповідь, докір – стимулює відповідну реакцію

Друге – це заборона на критику. Якщо починати з образ, то жодного конструктивну не буде. Важливо говорити по суті питання.

Одна ситуація – один конфлікт. Дуже часто, коли відбуваються конфлікти, то починають згадувати не тільки те, що було вчора, а й те, що було багато років назад.

Один плюс один. Тобто не вплутувати треті сторони.

У конфлікті також дуже важливе вміння слухати і чути. Важливо дати можливість опоненту виговоритись, не перебивати його і дати можливість сказати до кінця. Є такий вираз: часто ми слухаємо не для того, щоб почути, а для того, щоб відповісти. Дуже важливе вміння йти на компроміси. Тобто вміння кожної сторони трішки поступитись.

Джерело: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/29374/

https://cheline.com.ua/chelinetv/suspilstvo-video/majster-klas-vid-psihologa-pobutovij-konflikti-shlyahi-virishennya-video-24608

Учень-етнограф. Сім’я є носієм певних моральних установок, до яких дитина прилучається від свого народження. Із давніх-давен серед українців виник і утвердився погляд на сім’ю, рід як на святиню, а на виховання дітей – як на святий обов’язок батьків.

Честь роду зобов’язувала людину поводитися високоморально, бути взірцем для інших. Дуже цінувалася пам’ять про предків і їхні вчинки; від покоління до покоління передавалися матеріальні предмети, залишені ними, – рушники, особисті речі, зображення тощо; ретельно доглядалися могили предків.

Виявом поваги до родини, її єдності були храмові свята, коли члени роду, навіть далекі родичі, які жили в інших селах, збиралися бодай раз на рік – на «храм» – за спільним столом, обмінювалися відомостями про своє життя і так відновлювали духовну єдність роду.

Народна педагогіка – високоморальна. Вона високо підносить достоїнство людини, спонукає її розвивати свої найкращі риси. Уся виховна система спрямовувалась на вихованні людяності, високих моральних почуттів і рис, любові до вітчизни, шанобливого ставлення до людей праці, до всього свого, рідного.

Із раннього дитинства правильне моральне виховання дитини здійснюється насамперед завдяки піклуванню батьків. Тому особистий приклад батьків є надзвичайно важливим у процесі формування моральних устроїв особистості дитини.

Родинні традиції сприяють формуванню моральних рис особистості:  дитина поступово й постійно виховується непомітно для себе. Виховувати в людині працелюбство, доброту, чесність, справедливість, скромність, повагу до матері й батька, до старших, гостинність, взаємодопомогу, товариськість, любов до України – головна мета виховання на родинних традиціях

Провідну роль у сімейному вихованні відіграє мати. Саме вона найсильніше впливає на дітей, особливо в сфері духовно-морального виховання. Роль чоловіка-батька визначається його відповідальністю. Справжній чоловік мусить бути відповідальним за себе, за свою сім’ю, роботу, свій народ. Батько – основний годувальник сім’ї. Він повинен навчати своїх дітей, а особливо хлопців, різних ремесел. Адже як вихована дитина, що вона знає, вміє, можна судити про її батьків. Якщо вдома злагода, повага між батьками, то й діти так будуть ставитись до своїх майбутніх чоловіків чи жінок.

Джерело: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2813

https://westudents.com.ua/glavy/51160-deyak-traditsyn-osoblivost-ukransko-rodini.html

Робота в малих групах по 4 учні.

Учні об’єднуються, обмінюються думками, доповнюють записи. Вони мають дійти спільного висновку, які ж причини переважають – соціальні чи психологічні, аргументувати власну позицію, записавши висновок.

Кожна четвірка представляє свою позицію та аргументи на її підтримку.

Розв’язання кроссенсу «Вічна проблема батьків і дітей»

– Зображення в даному кроссенсі є символічними, прихованими, вам необхідно встановити асоціативні зв’язки для розв’язання цієї головоломки.

Учні пропонують свої варіанти взаємозв’язків між частинами кроссенсу.

 Отже, як бачимо, не можна визначити однієї причини, що породила конфлікт між батьками й дітьми, що призвів до руйнації  родини Кайдашів. Ці причини треба розглядати комплексно. Безперечно, джерелом порушення традиційних родинних звичаїв були соціальні причини, але не можна обійти увагою моральні аспекти проблеми. Люди залежать від навколишніх обставин, проте, з іншого боку, вони самі здатні впливати на них. На жаль, часто людина не знаходить в собі сили стати мудрою, сильною духом і підпорюється загальним настроям, що панують у суспільстві.

Приклад розв’язання кроссенса за повістю І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»

По периметру:

1-2 – темою твору є зображення українського села (село Семигори) в пореформену добу на прикладі однієї родини (Кайдашів) – очолюють родину Омелько й Маруся Кайдаші, які повинні бути авторитетом для своїх дітей та онуків та зберігати цілісність сім’ї;

2-3 – зав’язкою повісті є одруження Карпа з Мотрею, поява молодої сім’ї;

3-6 – наростання конфлікту між свекрухою та невістками;

6-9 – одна з причин постійних сварок – боротьба за майно, спадок;

9-8 – наростання ворожнечі, у сварки втягуються всі члени родини;

8-7 – кульмінаційний момент повісті – Мотря в бійці виколола око свекрусі;

7-4 – груша на межі – ще одна причина розбрату, що ділить родину;

4-1  - вічно актуальна проблема батьків і дітей.

По хресту:

5-2 – проблема батьків і дітей – батьки плекають родинне дерево;

5-6 – проблема батьків і дітей – стосунки свекрухи та невісток;

5-8 – проблема батьків і дітей – Карпо й Лаврін;

5-4 – проблема батьків і дітей – груша, що розколола родину, 2 варіанти закінчення повісті.

 


СКЛАДАННЯ ПАЗЛІВ

 

Пазл (від англ. jigsaw puzzle) – гра-головоломка, що виглядає як мозаїка, яку потрібно скласти з безлічі фрагментів малюнка різної форми. Є однією з найдоступніших іграшок, що розвивають логічне мислення, увагу, пам’ять, уяву. Пазли дуже корисні для розвитку мислення та пізнавальних здібностей людини.

Використання пазлів на різних етапах уроку – це можливість зацікавити учнів, ввести ігрові моменти в урок, мотивувати учнів до виконання певних завдань.

Зрозуміло, що використання он-лайн пазлів можливе лише за умови, що в учнів є смартфони із доступом до Інтернету, або якісний Wi-Fi.

Про ефективне використання пазлів можна говорити лише тоді, коли діти будуть не лише складати картинки, адже для них це елементарно, а й виконувати певні завдання. Тому можу поділитися досвідом, як краще це робити.

Обираємо ілюстрацію. Бажано, щоб вона не містила надто багато дрібних деталей, щоб не затягувати процес складання пазлів. Крім того, я би не рекомендувала розбивати ілюстрацію на надто велику кількість частин. Мені здається, що від 15 до 24 частин – це оптимальна кількість. Ілюстрацію я поміщаю на слайд в презентацію, там простіше виконати подальші дії. Потім в обраному мною місці ілюстрації записую завдання. Після цього виділяю всі компоненти на слайді, групую їх і зберігаю як малюнок. Саме цей малюнок використовуємо при створенні пазла.

Коли ви пройдете прості кроки і створите пазл, то побачите справа над пазлом «Поділитися». Після натискання на нього обираємо «Встроїти».

Під пазлом у віконці буде написано приблизно так:

<iframe src="https://www.jigsawplanet.com/? rc=play&amp;pid=209ca
255e8d9&amp;view=iframe" style="width:100%;height:600px" frameborder=0 allowfullscreen></iframe>

Копіюємо і вставляємо на відповідну сторінку, наприклад, у ваш блог.

Над пазлом ви побачите адресу цієї сторінки сайту, наприклад:

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=209ca255e8d9

За допомогою цієї адреси ми створюємо QR-код.

В класі на екран виводимо QR-код. Учні сканують його, переходять на сайт і виконують завдання.

Можна зробити це у вигляді змагання і надати право відповіді першому, хто склав пазл.

 

 

 

       


 

C:\Users\0__0\Pictures\мудра дывчина.png

 

 

 


QR-КОДИ

 

QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.

Переваги використання QR-кодування:

швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;

зручно: вміщує великі об’єми відомостей у невеликому зображенні;

просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога, бетоноване шкільне подвір’я тощо).

Чому це варто використати у навчальному процесі.

Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення вашого предмету! Формат використання такого кодування може бути значно різноманітнішим!

Існують спеціальні програми як для створення відповідних кодів, так і для їх миттєвого сканування. З легкістю створити код на комп’ютері можна з використанням програми http://qrcodes.com.ua або https://qrmania.ru.

Для генерації та створення QR-кодів на смартфоні є значна кількість програм. Якщо вас чи ваших учнів цікавить тільки зчитування QR-коду зі смартфона, то можна навіть використовувати Viber.

Є кілька ідей як і для чого використовувати QR-коди на уроках зарубіжної літератури:

1. Епіграф уроку.

2. Посилання на сайти, де можна прочитати або скачати книгу, дізнатися відомості про автора і зробити рекламний стенд для учнів.

3. Закодовані посилання на екранізації художніх творів.

4. Закодовані посилання на відеоресурси із вивчення біографії письменників.

5. Закодовані посилання на інтерактивні вправи у Learningapps .

6. Завдання для учнів, розміщені на вашому блозі чи інших джерелах.

7. Оригінальний підхід до написання книги QR-кодами замість слів.

8. Код як додаток до реального об’єкту (портрет письменника чи малюнок).

9. Навчальна гра-квест із завданнями, схованими в кодах.


Де можна побачити QR-код?

Він зустрічається на сайтах,у рекламі, у куточку маркетингового плаката або афіші, на білбордах, на упаковках, на сторінках підручників, журналів і на візитках.

Що робити з QR-кодами в школі?

По-перше, використовувати готові QR-коди.

По-друге, зрозуміти, яку саме інформацію можна закодувати.

По-третє, дізнатися,як створюються такі форми ,з якою метою, і що потім із цим кодом робити?

По-четверте, і це найголовніше,зрозуміти, як дані знання використовувати в навчальному процесі і для чого це потрібно?

На уроках QR-коди можна застосовувати на різних етапах: від мети до домашнього завдання;форми роботи – індивідуальні,парні, групові.

«QR-код» – це один із напрямків додаткової реальності. Він об’єднує реальні параметри з віртуальними і може використовуватися не тільки в електронному вигляді,але і в форматі роздаткового матеріалу.

Окрім навчального процесу, QR-коди можна використовувати у виховній роботі: бесіди, веб-квести з пошуком артефактів,популяризація шкільної бібліотеки. Такий вид роботи допомагає залучати учнів в освітній процес і мотивувати пошукову діяльність. Також в методичній роботі: проведення семінарів, майстер-класів, тренінгів, створення інформаційних стендів і методичних тижнів.

Тест «Як добре ви знаєте українську мову?»

https://coma.in.ua/22894

Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною» (8 клас)

http://dovidka.biz.ua/dorogoyu-tsinoyu-analiz/

http://md-eksperiment.org/post/20151208-biografiya-mihajla-kocyubinskogo

 

 

Пам’ятка до написання твору-опису за власним спостереженням (6 клас)

 

Аналіз художнього твору.


ЛОЦІЇ

 

Лоція (від голландського loodsen – вести корабель) – посібник для плавання, який дає повний опис морів, річок,узбереж. Містить опис примітних місць, навігаційних знаків та берегів, детальні описи складних навігаційних ділянок. Також містить безпечні шляхи та якірні місця, спосіб прийому палива та провізії.

 

 

 

 


РОЗМАЛЬОВКИ

 

Застосування різноманітних способів візуалізації дає можливість урізноманітнити навчання на уроках української мови та літератури. Дуже часто сам термін «візуалізація» асоціюється з такими комп’ютерними технологіями, як презентація. Та, на жаль, не завжди через недостатнє технічне забезпечення шкіл це можливо застосовувати на уроці. Життя вносить свої корективи та примушує шукати інші способи.

Але навіть відсутність технічного забезпечення у школі не є перешкодою для застосування різноманітних способів візуального подання матеріалу. Так, наприклад, при вивченні поеми-казки В. Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон» п’ятикласники можуть не просто визначати і називати риси літературних персонажів, опрацьовувати теоретичні поняття, а представляти їх у вигляді малюнків.

А на першому уроці вивчення теми «Фонетика» у 5 класі учням пропонується пригадати ту інформацію про звуки та букви, яку вони вже знають з молодшої школи і виконати завдання за допомогою такого методу як колажування: п’ятикласники, відповідно до завдання, мають розподілити картки-«звуки» та наклеїти до певних груп класифікації.

Центральне місце у застосуванні візуалізації навчального матеріалу в моїй діяльності займає використання шаблонів-схем SmartArt. Навіть мінімальне знайомство з комп’ютером і програмою Microsoft Word дає можливість створювати яскраві схеми, таблиці, алгоритми, за допомогою яких максимально унаочнюється сам процес навчання. В Office 2013 (та інших версіях) передбачені десятки макетів SmartArt, що в сумі дає більш 130 різних схем, які можна створювати так само просто, як формувати маркований список. Сфера застосування шаблонів-схем SmartArt величезна – від створення візуальних завдань (таблиці, кола Вена, структури, ієрархії, списки тощо) до цілих плакатів. Так, наприклад, для узагальнення вивченого про стилі та напрямки літератури створила таку схему, що допомагає учням сприймати літературний процес як систему.

Розмальовки для розвитку дітей в ігровій формі – справжній скарб. Вони абсолютно ненав’язливо, не розділяючи гру і навчання, допоможуть провести час з користю.

Розмальовка – це не тільки дієвий спосіб розважити дитину, а й ефективний інструмент для розвитку та навчання.


 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 


 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


ВИСНОВКИ

 

Отже, перш ніж обрати для заняття той чи той метод візуалізації, викладач повинен відповісти на запитання, як він ставиться до змісту ліричного твору, які в ньому центральні образи, ідеї, проблеми, що мають зрозуміти студенти; яка схема найкраще організує матеріал і наповнить його змістом; яка робота краще допоможе під час аналізу й осмислення змісту ліричних творів; які потрібно поставити запитання, як організувати актуалізацію суб’єктного досвіду з теми для активізації мислення школярів. Тобто, необхідно усвідомлювати, чому обрано той чи той метод візуалізації і якої мети викладач може з його допомогою досягти.

Сучасному суспільству потрібен не виконавець, а творець, людина, яка здатна жити повноцінним життям в інноваційному просторі сьогодення і своєю діяльністю цей простір створювати. Ось чому чим більше ми тренуємо свій мозок, розвиваємо фантазію та творчі здібності, тим більше цікавих ідей і рішень до нас будуть приходити. Актуальність роботи. У сучасних умовах однією із стратегічних завдань системи освіти стає формування особистості з високим рівнем інтелектуальної культури, орієнтованої на безперервний саморозвиток, що визнає пріоритет загальнолюдських цінностей, здатної забезпечити своєю діяльністю сталий розвиток людства в майбутньому. Лише творча особистість, спроможна створювати, управляти, пропонувати нові теорії, нові технології, нові напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу зі складних  нестандартних ситуацій. Із людини розумної вона повинна перетворитися на людину свідому, а для цього необхідно переходити на нові технології навчання.


БІБЛІОГРАФІЯ

 

  1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. К., 2018. С. 75–77.
  2. Інтерактивні технології навчання: теорія, досвід : Методичний посібник / Авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. 2019.
  1. Паламарчук В. Ф. Інноваційні процеси в педагогіці. К., 2017.
  2. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті : Навчальний посібник / За ред. С. П. Бондар. Рівне, Редакційно-видавничий центр «Тетіс» Міжнародного університету «РЕГІ», 2016. 200 с.
  3. Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ, 2014. 95 с.
  4. Попова О. В. Інновації в сучасній педагогічній теорії та практиці. Педагогіка та психологія. Зб. наук. праць /За заг. редакцією акад. I. Ф. Прокопенка, чл.-кор. В. I. Лозової. Харків: ХДПУ, 2010.
  5. Концепція «Нової української школи».
  6. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова
    5-9 класи. Пояснювальна записка / За ред. Р. В. Мовчан. 2017. С. 3–5.


ЗМІСТ

 

 

ВСТУП............................................3

 

СТВОРЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ФЕЙСБУК СТОРІНКИ ПИСЬМЕННИКА              5

 

МЕТОД КРОССЕНСА. АЛГОРИТМ СКЛАДАННЯ............12

 

ЗРАЗКИ ВИКОРИСТАННЯ КРОССЕНСІВ..................15

 

СКЛАДАННЯ ПАЗЛІВ................................22

 

QR-КОДИ..........................................26

 

ЛОЦІЇ............................................29

 

РОЗМАЛЬОВКИ.....................................30

 

ВИСНОВКИ........................................37

 

БІБЛІОГРАФІЯ......................................38

 

1

doc
Додано
24 січня 2021
Переглядів
8478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку