ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ЕКСКУРСІЙ ЯК СУЧАСНОЇ ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ ВИВЧЕННЯ СПЕЦДИСЦИПЛІН

Про матеріал
Метою статті є дослідження й обґрунтування доцільності використання віртуальних екскурсій як сучасної форми організації навчального процесу при формуванні професійних компетенцій майбутніх фахівців.
Перегляд файлу

                                                  

 

ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ  ЕКСКУРСІЙ ЯК СУЧАСНОЇ ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ ВИВЧЕННЯ СПЕЦДИСЦИПЛІН

       Постановка проблеми. Відповідно до нормативних документів  обов’язковими та необхідними складовими навчально-виховного процесу при викладанні спецдисциплін  є навчальні екскурсії . Вони передбачають створення умов для наближення змісту навчальних предметів до реального життя, спостереження та дослідження студентами явищ і процесів життєдіяльності суспільства, розширення світогляду , формування в них життєво необхідних компетенцій, посилення практичної та професійно-орієнтаційної спрямованості навчально-виховного процесу. Однак, в умовах сьогодення, у зв’язку з впровадженням дистанційного навчання в навчально-виховний процес,  змінилися  не тільки  освітні цілі, а й форми й методи проведення занять. Серед безлічі мережевих ресурсів, які об’єднують освітній процес з реальним життям і забезпечують студентам знайомство з умовами та технологіями реального виробництва  при викладанні спецдисциплін   є віртуальні екскурсії.

      Метою статті є дослідження й обґрунтування доцільності використання віртуальних екскурсій як сучасної форми організації навчального процесу при  формуванні  професійних компетенцій майбутніх фахівців.

      Виклад основного матеріалу.  Віртуальні екскурсії – поняття нове, в методичному плані інноваційна форма навчання. У педагогічній літературі екскурсія розглядається як специфічне навчально-виховне заняття, перенесене відповідно до певної освітньої або виховної мети на підприємство, в музей, на виставку і т.ін. [3, с. 121].

      Віртуальна екскурсія – це організаційна форма навчання, яка  відрізняється від реальної екскурсії віртуальним відображенням реально існуючих об’єктів з метою створення умов для самостійного спостереження, збору необхідних фактів [1, с. 22]. Все це може доповнюватися озвучуванням  та  фонової музикою, а при необхідності і звичайними фотографіями, відеороликами, анімаціями, flash-роликами,  поясненнями, довідковою  інформацією та ін. Переваги такої екскурсії у тому, що викладач сам обирає необхідний матеріал, встановлює час її проведення, міняє  зміст відповідно до поставленої мети заняття.

           Таким чином,  технології віртуальних екскурсій  дозволяють по-новому поглянути на процес навчання  і  зробити  його більш  цікавим та ефективним. 

При впровадженні в навчальний процес віртуальних  інтерактивних екскурсій дотримуємось непорушного пізнавального правила: краще один раз побачити, ніж сто разів почути.

          У методичній літературі наводяться різні класифікації екскурсій: за змістом та за способом створення віртуальної екскурсії.

            Заняття із використанням  віртуальних екскурсій у нашому навчальному закладі проводяться з різних дисциплін з відвідуванням підприємств за професійною спрямованістю. Всі вони допомагають освоювати професійні компетенції, які неможливі без очевидного розуміння специфіки своєї майбутньої професії і підприємства, на якому, можливо буде проходити професійне становлення фахівця.

 На  віртуальні екскурсії переносяться основні завдання:

- збагачення знань студентів; - встановлення зв'язку теорії з практикою, з життєвими явищами і процесами;

 - розвиток творчих здібностей студентів, їх самостійності, організованості;

- виховання позитивного ставлення до навчання.

     За змістом віртуальні екскурсії діляться на тематичні, що охоплюють одну або декілька тем однієї дисципліни, і комплексні, що базуються на змісті двох або кількох навчальних дисциплін.

        Прикладом  тематичної екскурсії є  віртуальна екскурсія на сучасні комбікормові підприємства  при вивченні теми : «Варіанти організації технологічного процесу виробництва комбікормів» для студентів спеціальності 181 Харчові технології.  При цьому планується віртуальна екскурсія на передові підприємства  такі, як   Летичівський комбікормовий завод (ТОВ «Українське зерно»), ПрАТ «Миронівський завод з виробництва круп і комбікормів» (АХ «Миронівський хлібопродукт») Ладижинський комбікормовий завод.

Під час віртуальної екскурсії акцентується увага  на специфіку виробничого процесу, ступінь  оснащеності та автоматизацію  конкретного виробництва. Студенти порівнюють , аналізують рівень та технічне оснащення підприємств та  роблять відповідні обґрунтовані висновки. Таке віртуальне відвідування підприємств дозволяє відчувати зв'язок вивченого матеріалу з конкретними прикладами і виробничими ситуаціями. Знання, засвоєні таким чином, є надбанням студентів, тобто в деякій мірі знаннями - переконанням. Засвоєні активно, вони глибше запам'ятовуються і легко актуалізуються, більш гнучкі і мають властивість переносу в інші ситуації. Подібного роду заняття підвищують інтерес до засвоєння змісту і підсилюють ефект психологічної підготовки до майбутньої діяльності. Доцільним підсумком такого заняття є написання студентами академічного  ЕСЕ ( оpinion essay)  на тему : «Сучасний комбікормовий завод моїми очима».

Суть цього есе полягає не лише у тому, щоб виразити свою думку, а й розглянути проблему з різних точок зору, наводячи переконливі аргументи на підтримку своєї думки. Метою  даного інтерактивного методу є  діагностика творчої складової пізнавальної діяльності студента, його вмінь аналізувати, інтерпретувати інформацію, формулювати висновки і давати власну оцінку

       Також цікавими виявляються і заняття  із використанням віртуальних екскурсій при повторенні  тем або розділів навчальної дисципліни. Мета такої екскурсії  зводиться до структуризації отриманих знань та  навичок після вивчення теоретичного  матеріалу.

    Віртуальні екскурсії можна застосовувати на різних заняттях, як фрагментарно, так і як серію занять з певної тематики.

      Висновки. Світ, в якому ми сьогодні живемо, стає все більш залежним від інформаційних технологій. Такий потужний розвиток високих технологій спонукає людство йти в ногу з часом, що виявляється у створенні різноманітних новітніх Інтернет-проєктів.

 

Одним із засобів реалізації компетентнісного потенціалу навчальних дисциплін у закладах вищої освіти в умовах дистанційної освіти є віртуальні екскурсії.

Віртуальна екскурсія реалізує принципи сучасної педагогічної діяльності: принцип компетентнісного підходу – отримання високого результату через діяльність студентів, принцип пізнавальної діяльності – через самостійну, творчу діяльність до отримання нового знання.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Александрова Є.В. Віртуальна екскурсія як одна з ефективних форм організації навчального процесу / Э.В. Александрова // Історія України. – 2010. – № 10. – С. 22–24.
  2. Москаленко М.П. Використання віртуальних екскурсій під час вивчення туристичного краєзнавства в умовах дистанційної освіти /М.П. Москаленко – Режим доступу: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/31/part_2/12.
  3. Сластенин В. А. и др. Педагогика: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; Под ред. В.А. Сластенина. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 576 с.

 

 

 

docx
Додано
4 червня
Переглядів
252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку