"Вікові особливості динаміки становлення пізнавальних процесів здобувачів освіти початкової школи."

Про матеріал
З власного досвіду в матеріалі описується значення різних видів позакласної роботи, які допомагають посилити пізнавальні процеси учнів, сприяти розвитку різноманітних здібностей молодших школярів.
Перегляд файлу

Вікові особливості динаміки становлення пізнавальних процесів здобувачів освіти початкової школи.

    Дитина, вперше переступив поріг школи, потрапляє в світ людських знань, де їй належить відкривати багато невідомого в різних видах діяльності. Такою діяльністю є пізнавальна діяльність.

     Помітила, що з кожним роком діти все байдуже ставляться до навчання. Зокрема знижується рівень пізнавальних процесів учнів.

     Одна з можливостей розвивати їх лежить в широкому застосуванні виховної роботи. Вона має потужний резерв для реалізації такого завдання навчання, через всю різноманітність форм її проведення.

Виховна робота з формування пізнавальних процесів учнів не притягується до уроків. Вона органічно зливається з основною діяльністю учнів, стає цікавою, потрібною, корисною, дозволяє дітям глибше зрозуміти роль навчальних предметів в житті.

Саме тому намагаюся виховні заходи планувати так, щоб вони  були цікавим як за змістом, так і за формою з використанням ігор, елементів змагання, враховуючи вікові особливості.

Головне ж значення різних видів позакласної роботи полягає в тому, що вона допомагає посилити пізнавальні процеси учнів, сприяти розвитку різноманітних здібностей молодших школярів.

 «Перші роки навчання в школі - це роки дуже помітного розвитку інтересів, сказав В. Сухомлинський. І основа – це пізнавальний інтерес, жадібне прагнення дізнатися більше».

     Гра – найголовніша форма навчально-виховної роботи в 1-2 класах. Вона привчає дітей до узгоджених дій, до чіткості і своєчасності виконання ігрових завдань, до відповідальності перед командою або групою, за яку вони грають.

Наприклад. Провели гру-квест у парку «Ліски» «Хочу бути здоровим!» Колективні гри сприяють згуртуванню колективу, що дуже важливо, коли діти тільки прийшли до школи. Успіх гри залежить багато в чому від умов, в яких вона проводиться. Тому звернули увагу дітей на невипадкове місце проведення, (розповіли про користь хвойних дерев).  У будь-якій грі обов'язково має бути ігрова перешкода, без чого гри не існує. Тому цікаві запитання перемежалися з тематичними спортивними іграми. Такі заходи розширюють кругозір, сприяють закріпленню знань, розвивають спритність, кмітливість, спонукають інтерес до пізнання.

Ліски Цікавою є назва парку, вона пов'язана з тим, що раніше до створення парку, на цьому місці росло багато дерев і чагарників, які були зібрані в окремі групи і створювали враження маленьких лісочків. А перша згадка «лісочків» за архівними даними датована ще у 1790 році в листі полковника Фалєєва до князя Потьомкіна.

В добровільному підпорядкуванні правилам гри, без яких гра перестає бути організованою дією, затверджується і міцніє свідома дисципліна, що дуже важливо в перші роки навчання.

     Гра - це можливість проявити свою творчу активність, свої зростаючі сили.

Розваги в кімнаті соціальних ігор сприяють тому. Головне «підкинути» дітям ідею для творчої гри та контролювати свідому дисципліну. Ми організували містечко майстрів. Уміння правильно вибрати гру настільки ж важливо, як і вміння її провести. Гра створює особливого роду практику в поведінці дитини і таким чином сприяє формуванню цінних якостей особистості.

   Ми в класі полюбляємо екскурсії.  Але, дуже важливо враховувати вікові та індивідуальні особливості учнів.

Ось  екскурсія по місту. Екскурсовод навів таку купу фактів, мова викладання була важкою для дітей та маловиразною. Дітей приходилося постійно примушувати слухати та бути уважними. Екскурсовод не враховував вікові особливості пізнавальних процесів здобувачів освіти. Я і сама майже нічого не запам’ятала.

Ось інша екскурсія по місту. Екскурсовод - Тетяна Губська, яка розуміє вікові особливості другокласників. Діти слухали уважно, задавали розумні питання, були зацікавлені.

Екскурсії на підприємство завжди цікаві для дітей, тому що пов’язані із працею батьків. Нова інформація не тільки слухова, а також й зорова і тактильна.  Це дуже важливо. Екскурсії на підприємство спонукають інтерес до різних областей науки, техніки, мистецтва.

Дітей обов’язково підготовлюємо до спостережень, явищ або процесів, пов'язаних з відвідуванням підприємств. Ставимо завдання, що спостерігати, на що звертати увагу. Після екскурсії проводимо обговорення побаченого, виявляємо, що дітей зацікавило, залишило найбільш сильні враження.

       В рамках проведення місячника безпеки життєдіяльності відвідали державну пожежно-рятувальну частину. Під час екскурсії учні мали змогу ознайомитися з правилами пожежної безпеки, розширити уявлення про роботу пожежників, про способи гасіння пожеж та транспорт спеціального призначення. Представники пожежної частини розповіли: як оперативно-рятувальні загони реагують на сигнал тривоги, як від їх швидкості і злагоджених дій залежить життя людей.

Під час зустрічі зверталася  увага учнів на причини  виникнення пожеж та їх запобігання.

    Після побаченого і почутого кожна дитина захотіла стати пожежником.

З метою дізнатися більше про службу національної гвардії ми відвідали військову частину 3039. Було дуже цікаво! Ми мали змогу ознайомитися із завданням, які виконують військовослужбовці, із зразками зброї, побачили умови проживання солдат строкової служби. Але найбільше захоплення у дітей викликало знайомство з бойовим танком БМП, на якому вони мали можливість проїхатися. Після цікавої та захоплюючої екскурсії учні виявили бажання пов'язати подальше своє життя з військовою службою.

Ніхто не залишився байдужим під час відвідування хлібзаводу №1. Це вже 4 клас. Діти більш розумні. Питання, які вони задавали це доводили. Наприклад. Чим відрізняється заводський хліб від хліба, який випікається у власних пекарнях?

Щоб зацікавити учнів треба викликати у них здивування, яке формує зосереджену увагу. Учні прагнуть дізнатися щось нове і досі їм невідоме. Здивованість у поєднанні з цікавістю може викликати активну розумову діяльність учнів. Ми переконалися в цьому, коли відвідували шкільний музей. Він містить колекцію документів, фотографій, предметів, які відображають героїчну боротьбу проти німецьких окупантів. З якою увагою діти слухали розповідь! Експозиція дуже зацікавила учнів класу. А там, де є інтерес, інформація запам’ятовується і засвоюється краще.

 Виховний захід місячнику «Увага! Діти на дорозі!» вирішили провести в практичних умовах: пішли в місто вчитися переходити вулицю, запам’ятовувати дорожні знаки разом із шефами. Чому потрібно дивитися спочатку праворуч, а потім ліворуч? Зараз вже всі знають.

Важлива роль в розвитку пізнавальних процесів належить святам. Вони сприяють формуванню пізнавальної діяльності; аналітичного сприйняття; стійкої уваги, пам'яті, мови, просторової уяви. На святах для розвитку пізнавального інтересу використовуємо: завдання - жарти; загадки; прислів'я; приказки; лічилки; головоломки.

 До свят я відношу і наші засідання в клубі «Країна Барвінкова».

У процесі проведення таких свят діти удосконалюють вже набуті знання, вміння та навички. Причому, все це відбувається в обстановці, яка нічим не нагадує урочні заняття.

   Музика, пісні, вірші, барвисті атрибути, святкове оформлення залу, костюми доставляють дітям радість, розвивають естетичні почуття.

  Щоб підготуватися до засідання минулого року ми вирішили зустрітися з авторкою Людмилою Чижовою, за творами якої  готували виступ. Не все так гладко пройшло як хотілося, але зустріч залишила спогади надовго.

   Не вистачає нам відвідування дитячих садочків, де ми мали можливість поділитися своєю творчістю. Такі заходи дійсно позитивно впливали на становлення пізнавальних процесів.

Привернути увагу і викликати зацікавленість дітей - це лише початок. Його необхідно зробити досить стійким. А для цього необхідно домагатися активної діяльності кожного учня - організаторської, трудової, особливо розумової. Над цім ми працюємо зараз.

 

 

 

docx
Додано
28 лютого
Переглядів
108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку