Підготувала вчитель біології Шаповал Н.М.
Вікторина «Її величність - вода»
Мета: формувати в учнів досвід прийняття екологічно правильних рішень, екологічної культури та свідомості;
розвивати вміння правильно, раціонально використовувати природні ресурси, вміти дозувати використання води в побуті;
виховувати бережне ставлення до природи, навколишнього світу, води.
Обладнання: картинки із зображенням води, глобус.
Хід заняття
Природа! З дитячих років ми звикаємо до її чарівної краси. Любимо бувати в лісі, в полі, радіємо спілкуванню з природою. Людина – це частина природи. І саме природі ми зобов’язані своїм існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю.
Зараз я загадаю вам загадки, а ви будете їх відгадувати, а потім підкажете, про що саме ми сьогодні поговоримо. Гаразд?
Біжить, біжить – не вибіжить,
Тече, тече – не витече. (Вода)
Без крил – летить,
Без ніг – біжить.
Без паруса – пливе. (Хмара)
Білим оксамитом дерева
І кущі занесяні,
А як вітерець дмухне,
Весь цей оксамит пропаде. (Іній)
Летить сова по синьому небі:
Крила розпустила,
Сонечко закрила. (Грозова хмара)
А чому рослина сходить?
Бо корінчики п’ють…(воду)
Молодці, дружно відгадуєте. Тож ми з вами поговоримо про воду та її значення у житті. Всі ми знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя. З її появою з’являється життя, а без неї все гине.
22 березня під егідою Організації Об’єднаних Націй відзначається Всесвітній день водних ресурсів. Ідея проведення такого дня вперше була проголошена на Конференції ООН з охорони навколишнього середовища та розвитку, яка відбулася в 1992 році в Ріо-де-Жанейро. З тих пір Всесвітній день водних ресурсів проводиться щорічно з метою зосередити увагу на важливості доступу до прісної води, а також пропагувати методи сталого використання прісноводних ресурсів. Адже вода на Землі – буквально означає життя, і про це мають пам’ятати не тільки ті держави, де вода, через її нестачу, цінується на вагу золота, а, взагалі всі жителі нашої планети.
Щороку Всесвітній день водних ресурсів підкреслює певний новий аспект проблеми забезпечення прісною водою. Глобальні заходи, присвячені цій важливій темі в рамках святкування Всесвітнього дня водних ресурсів, пройдуть по всьому світу.
22 березня всі святкують День води. А чому? – ви запитаєте. Бо вода потребує захисту, адже з кожним роком її меншає, їй загрожує небезпека.
Усі ми знаємо, що вода займає 70% поверхні. Але більша частина усієї води знаходиться у морях і океанах. А яка це вода?(Відповіді дітей).
Правильно, солона і непридатна для пиття. Якщо уявити, що вся вода нашої планети вміщатиметься в трилітрову банку, то прісна вода займе лише півсклянки. А якщо з цієї склянки надібрати 3 краплі, то вони будуть складати воду рік і озер. Океани, моря і ріки регулюють кругообіг життя на Землі. Вони займають велику площу поверхні землі і впливають на клімат, зберігають рослинний і тваринний світ.
А зараз проведемо вікторину.
Вікторина.
1. Як називається перший місяць весни? (Березень)
2. Скільки океанів на нашій планеті? (4).
3. Яка квітка росте на воді? (Латаття).
4. Як можна донести воду у ситі? (Заморозивши її).
5. Як називається річка, яка протікає у нашому місті? (Ворскла).
6. Де живуть раки? (У річковому мулі).
7. Найхолодніший океан? (Північно-Льодовитий).
8. Де живуть білі медведі? (На Північному полюсі).
9. Який птах плаває, як риба? (Пінгвін).
10. Яка риба б’є струмом? (Електричний скат).
11. Три агрегатні стани води.
12.Яка молекулярна формула води?
13.Скільки відсотків суходолу вкрито водою?
14.У якому океані міститься найбільше води?
15.Скільки літрів води повинна випивати людина за добу?
16.Яка вода замерзає швидше – гаряча чи холодна?
«Дивний художник»
Завдання: намалювати «портрет молекули води». (Молекула води складається з одного атому Оксигену і двох атомів Гідрогену. Атоми Гідрогену мають позитивний електричний заряд, а атом Оксигену негативний. Через це виникає притягання атомів, що називається водневим зв’язком).
«Про майбутнє пам’ятай - воду ти оберігай!»
Завдання: Скласти пам’ятку, щодо раціонального використання та збереження води.
«Всесвітня подорож»
Завдання: Знайти і назвати на карті океани, моря, річки України та водні об’єкти рідного краю
Цікаві факти про воду
Дихаючи, ти втрачаєш склянку води за добу.
Людина може прожити декілька тижнів без їжі і лише декілька днів без
води.
Гаряча вода замерзає швидше, ніж холодна.
Вода – чудовий розчинник.
Якби можна було зібрати розчинене в океані золото і поділити його
порівну між жителями Землі, то кожен отримав би 3 кг.
Є тварини, які використовують тільки воду, що утворюється
усередині їхнього організму. п роте людям цієї води недостатньо, і
ми змушені споживати її додатково.
Скільки води тобі потрібно на день?
Ц е легко визначити. Дітям необхідно вживати 100 г води на 1 кг маси.
Якщо твоя маса 20 кг, тобі потрібно 2 000 г води. В одній склянці 200 г
води. Тобто тобі треба випити за день 10 склянок води!
Чи знаєш ти, що більша частина організму людини – це вода? Якщо твоя
маса 30 кг, то з них вода складає 18 кг, тобто в тобі – три відра води! У дитячому організмі води більше, ніж у дорослому. Саме тому для росту і поділу клітин твого організму обов’язково треба пити воду.
Якщо ти вживаєш достатньо води і мікроелементів, твій мозок працює краще. Кмітливість і здатність до навчання залежать від споживаної води. Не зловживай „кольоровою” водою з хімікатами. Вживай компоти із сухофруктів, трав’яні чаї, ягідні морси. Але пам’ятай: звичайна питна вода найкорисніша, вона забезпечує здоровий ріст і активний розвиток твого організму.
Коли ти бігаєш на вулиці, активно рухаєшся на уроках фізкультури або займаєшся спортом, потреба у воді збільшується. Мама знає про це і дає тобі на прогулянку або у спортшколу пляшечку води.
Як ти гадаєш, чи можна вимити гору брудного посуду у склянці води? Звичайно, ні! Але якщо ти мало п’єш, то чиниш саме так. Вода очищає твій організм не лише зовні, але й зсередини.
Робота з лепбуком Краплинка води
Відгадай загадку
Крила розпустила і сонечко закрила. (Хмара)
Коли немає – чекають, а коли прийду – тікають. (Дощ)
Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)
Від села аж до річки різнокольорові стрічки,
Хтось розвісив їх аж сім, з ними весело усім. (Веселка)
Намистиночки малі ніч згубила у траві.
Вранці сонечко встало намистиночки забрало. (Роса)
Хтось у лісі серед трав кругле дзеркало поклав,
Можна в дзеркало дивитись, можна і води напитись. (Озеро)
Попід дах серед зими всілись білі кажани
І донизу головою продрімали до весни. (Бурульки)
Наче срібні зірочки білосніжні квіточки
Із зимової хмаринки до землі летять... (Сніжинки).
Заключне слово
Воду необхідно берегти. Кожен з нас повинен пам’ятати, що природні запаси води обмежені. Необхідно контролювати забруднення фабриками і заводами, повсюдно використовувати очисні споруди, не допускати попадання відходів з тваринницьких ферм у водойми, а також економно витрачати воду в побуті. І тоді ще багато століть на нашій планеті буде розвиватися життя, люди будуть подорожувати по морях і океанах, радіти квітучим садам і різноманіттю тварин і птахів.
Знають всі на планеті і дорослі, й малі,
Що вода, як і повітря, є основою життя на Землі.
Вода – найпоширеніша в природі речовина,
Активним учасником і рельєфу, і клімату є вона.
У природі в трьох станах вода перебуває:
Газоподібною, рідкою, а також твердою вона буває.
Люди використовували воду завжди:
Готували їжу, пили, прали, купалися вони.
На річках будували греблі й водяні млини –
Так енергію води здавна використовували вони.
Про лікувальні властивості води також відомо давно,
Люди помічали, де цілюще джерело,
Воду з нього постійно пили,
І від недуг позбувалися вони.
Також біля водойм любимо відпочивати всі ми:
Купатися, засмагати, рибу ловити,
А як є гроші, то можна і до аквапарку сходити.
Та, на жаль, не безмежні запаси води…
Щорічно у неї потрапляють речовини брудні:
Стічні води з полів, тваринницьких ферм, побутове сміття,
І після цього вода непридатною стає для життя.
Учені розробляють ефективні способи боротьби
Із забрудненням різними стоками води.
Ми теж повинні воду берегти:
Раціонально використовувати та не забруднювати її.
Бо пам’ятаємо завжди:
Що «без води ані туди, ані сюди».
Підведення підсумків
Тест «Що ти знаєш про воду ?»
Запитайте дітей, що корисного вони дізналися, про що вони хотіли б розказати своїм батькам. Учні розповідають про те, що їх вразило, схвилювало.