Дану вікторину можна провести у рамках дня Цивільного захисту.
Мета вікторини розширити сформовані знання учнів про екстремальні ситуації, причини їх виникнення, закріпити правила поведінки під час надзвичайних ситуацій, п розвивати вміння систематизувати, доводити, виховувати витримку, рішучість та свідоме ставлення до вибору дій у різноманітних ситуаціях.
Вікторина «Виживання в екстремальних ситуаціях»
Мета: розширити сформовані знання учнів про екстремальні ситуації, причини їх виникнення, закріпити правила поведінки під час надзвичайних ситуацій, п розвивати вміння систематизувати, доводити, виховувати витримку, рішучість та свідоме ставлення до вибору дій у різноманітних ситуаціях.
Обладнання: ілюстрації НС ( стихійні лиха, тероризм), з тематики : пожежна безпека, дорожній рух, вибухонебезпечні предмети, безпека щоденного життя,
надання першої допомоги.
Слово вчителя:
Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Але, на жаль, життя, як бачимо, не завжди протікає спокійно. Кожного дня ми з вами, дивилося телевізор, слухаємо та бачимо новини. Скільки серед них прикрих, про нещасні випадки, які зненацька спіткали мирних громадян. Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною.
Ви вже маєте певний життєвий досвід, певні знання та навички, які
допомагають вам усвідомити, що найвищою цінністю на світі є людське життя та здоров'я. Як його зберігати ви вже знаєте.
Сьогодні ми усвідомлюємо, як важливо у екстремальних ситуаціях, щоб людина не розгубилася, взяла себе в руки й пригадала, як поводитися за таких обставин, як урятуватися самій й як допомогти вижити іншим.
Вправа « Мозковий штурм»
Робота в групах. Назвіть види НС за походженням та їх приклади
1 група - природного походження
2 група - техногенного походження
3 група - соціального і соціально – політичного, воєнного походження
Для того, щоб виникла небезпечна ситуація, необхідна певна причина або умова, за якої можлива загроза стає справжньою. Дуже часто причиною виникнення небезпечної ситуації стають нерозумні дії самої людини. Якщо не вжити негайних заходів, то можна завдати шкоду здоров’ю. Необхідно знати, чим загрожує ця ситуація та як поводитися під час неї.
Вправа « Мозковий штурм»
Сформулюйте трьома словами принципи життєдіяльності , дотримання
яких зменшує ризики щоденного життя і уможливлює порятунок людей у НС.
На дошці ілюстрації
екстремальних ситуаціях? ( психологічна налаштованість, уміння стримувати емоції, обмірковувати дії, спілкування, лідерство, користування рятувальним спорядженням, взаємодія з аварійно - рятувальними службами, наявність сили волі, знань, адекватної самооцінки й милосердя, уміння надавати невідкладну допомогу)
2 команди. Аукціон небезпек.
Учні надають відповіді за методом « шнурівки
1завдання. Стихійні лиха
Донбасу? ( смерч)
заглиблені)
торкатися кранів, закрити вікна, двері? ( блискавка)
снігу, наганяння води з моря на узбережжя та в гирла річок сильним вітром або приливом)
5. Закінчіть речення « Створення двигунів внутрішнього згорання розв’язало проблему швидкого пересування, але привело…( до забруднення довкілля, підвищення травматизму)
6. Закінчіть речення « Через зростання виробництва, розвиток енергетики і транспорту, широке застосування добрив Україна та інші держави світу перебувають на межі….( екологічної катастрофи)
2 завдання. Пожежна безпека
І. Чи можна вибивати вікна при пожежі? (Ні, бо у приміщення почне поступати свіже повітря, який прискорює горіння).
2. Чи можна гас, бензин, нафту потушити водою? (ні, вони легші за воду і, виринаючи на поверхню, продовжують горіти)
2. Чи повинен постраждалий, на якому горить одежа, бігти? (ні, бо вогонь тільки розгорається)
3. Що треба робити, якщо під час перегляду телевізора, якщо з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
4. Чи можна гасити водою електроприлади? (ні, бо вода є провідником електрики)
5. Чому у дитячих закладах двері приміщень відчиняються назовні? (Тому, що у такому випадку при евакуації не створюється велике скупчення людей).
6. Яка діжка представляє більшу небезпеку: наповнена бензином чи порожня після нього? (Порожня: в ній може створитися вибухонебезпечна концентрація прів бензину з повітрям).
7. Чому неможна кидати у вогонь аерозольні упаковки? (Аерозольні упаковки — вибухонебезпечні).
8. Що треба робити, якщо під час перегляду телевізора, якщо з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
9.Якою тканиною можна обгортати електричну лампу? (Ніякою)
10. Де в задимлених приміщеннях потрібно шукати дітей? (У шафі, під ліжком)
11. Як слід добиратись до виходу, коли в приміщенні з'явилось багато диму? (повзучи, бо дим підіймається вгору)
12.Коли в приміщенні чути запах газу, чого не можна робити?
(запалювати світло, вогонь)
3 завдання. Дорожній рух
1 .В якому місці можна переходити дорогу? (По пішохідному переходу)
2.Як має рухатись пішохід за відсутності тротуару? (назустріч руху автотранспорту)
3. Як має рухатись пішохід за наявності тротуару? (по правій стороні, один потік не заважає руху іншого)
4.Чому при переході вулиці треба дивитись спочатку ліворуч, а потім праворуч? (бо в нас правосторонній рух)
5.Що називається пішохідним переходом? (розмітка у вигляді широких суцільних ліній, нанесених на проїжджу частину)
6. Як і де потрібно переходити вулицю, дорогу? (за сигналом світлофора, по пішохідному переходу)
7. Як потрібно переходити вулицю після виходу з транспорту? (автобус, тролейбус - позаду, трамвай – спереду).
8. Як має вести себе пішохід, коли жовтий сигнал світлофора застав його під час переходу дороги? (дійти до середини дороги і чекати зеленого сигналу світлофора).
9. Як велосипедист має переїжджати залізничну колію? (ведучи велосипед в руках).
10. Який знак має бути встановлений поблизу школи? (увага! діти)
4 завдання .Тероризм. Вибухонебезпечні.
вибуховим пристроєм.
5 завдання. Безпека щоденного життя.
речовини?( протерти сухою ганчіркою, не здувати, промити проточною водою)
фільтрування, відстоювання, заморожування)
знесилений, а їх їдять звірі та птахи)
електроприладах)
вибуховість)
речей).
6 завдання. 3агальні питання
7 завдання. Надання першої допомоги
Бувають такі ситуації, коли людині терміново потрібно надати невідкладну допомогу, від цього залежить стан її здоров'я в теперішньому і майбутньому. Ми зможемо це зробити?
підкласти щось під ноги, забезпечити доступ свіжого повітря, побризкати водою, поплескати по щоках, дати понюхати нашатирного спирту, відразу перевірити наявність ознак життя).
до клітин мозку. Як відновити кровообіг? ( штучне дихання і непрямий масаж серця)
1 група . Як розпочати штучну вентиляцію легень?
2 група. Як розпочати непрямий масаж серця?
8 завдання. Фольклорна сторінка
По черзі продовжити другу частину прислів'я та приказки.
1. Прийшла біда - ... (відчиняй ворота).
2. Іскру гаси до пожежі, біду ... .(відведи до удару).
3. Не знаючи броду… ( не лізь у воду).
4. Криком вогню…( не згасити).
5. Навчання-світло, а ... ( невчення - пітьма).
6 . Від вогню багато користі і…( багато шкоди).
7. Друзі пізнаються…( в біді).
8. Їдь тихо -…( обминеш лихо).
9. Коли їдеш в путь,-(обережним будь).
10. Від маленької іскорки -(велике лихо).
Додаткове завдання. Скласти інструктаж « Правила безпеки в екстремальній ситуації» ( у малюнках) Робота в групах.
Підсумок вікторини. Визначення знавців правил безпеки.
П а м’ я т к а Безпека щоденного життя Правила електробезпеки:
Правила безпеки під час користування газонебезпечними приладами:
Правила безпеки при користуванні засобами побутової хімії:
Правила безпеки при користуванні побутовими вибухонебезпечними предметами:
Правила безпеки під час пожежі:
|