Вікторина «Юний мовознавець»
Мета: допомогти учням усвідомити значення слова в житті людини; виховувати любов до рідної мови, прагнення розвивати, збагачувати її, оберігати, мов коштовний скарб; формувати патріотичні почуття школярів; розширювати і збагачувати знання учнів про мову; виховувати любов до читання.
Вчитель.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
Для кожного народу його власна мова найдорожча, а українцям найближча до серця - українська.
1-й учень.
Українська моя рідна мово,
В кожнім слові твоїм - цілий світ!
Бачу барви у нім веселкові
І калини червоний цвіт.
2-й учень.
А ще небо блакитне, бездонне,
І ярило, й пшеничні поля,
Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –
Вся моя українська земля.
3-й учень.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ,
Це мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
4-й учень.
Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це українська мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
5-й учень.
Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.
І гейм — «Далі, далі».
Питання першій команді.
1. Назвіть частини тексту.
2. Які бувають речення заметою висловлювання?
3. Головні члени речення це...
4. Які бувають звуки?
5. Який знак ставиться в кінці питального речення?
6. Частина слова, що стоїть перед коренем.
7. Слова, близькі за значенням.
8. Назвіть типи мовлення.
9. Скільки звуків у слові «кущ»?
10. Назвіть останній відмінок української мови.
Питання другій команді.
1. Які речення називаються односкладними?
2. З чого складаються слова?
3. Яка буква не позначає звука?
4. Який знак ставиться в кінці окличного речення?
5. Скільки букв в українському алфавіті?
6. Частина слова, що стоїть після кореня.
7. Слова, протилежні за значенням.
8. Зв’язані за змістом слова – це..
9. Які є види мовлення? (Усне і писемне)
10. Який знак в українській мові не є розділовим?
Питання третій команді.
1. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
2. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
3. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
4. Текст, у якому когось або щось описують, називають — текстом-... (описом).
5. Слова однакові за написанням, але різні за значенням.
6. Наприкінці розповідного речення ставимо...
7. Скільки голосних звуків?
8. Другорядні члени речення це …
9. Що означає фразеологізм «зарубати на носі»? (запам’ятати)
10. Частина мови про ознаку предмета.
ІІ гейм «РЕДАКТОР»
Відредагувати речення та словосполучення
Не сиди на полу
Самий кращий малюнок
У кімнаті стоїть хрустальна ваза.
Я не получаю газет
Земельний участок
У столовій чисто й прибрано
На поляні росли ромашки
Учні терміново написали об’яву
Відповів вірно
ІІІ гейм «Продовж прислів’я»
Знай більше, а говори... (менше).
Мудрим ніхто не вродився, а... (навчився).
Без труда нема... (плода).
Де сила не візьме,... (там розум допоможе).
Краще річ нова, а дружба ... (стара).
Бджола мала, а й та... (працює).
Маленька праця краща за велике... (безділля).
Праця людину годує, а... (лінь марнує).
Гостре словечко коле... (сердечко).
Умій сказати, умій... (змовчати).
Брехня стоїть на одній нозі, а правда... (на двох).
Хто мовчить, той... (двох навчить).
Наука в ліс не веде, а з лісу... (виводить).
«Конкурс капітанів»
Завдання. За 3 хвилини написати якомога більше слів із ЙО
«Ти — мені, я - тобі».
(Діти ставлять запитання: команда - команді).
«Гонка за лідером»
Скласти якомога більше слів із поданого слова.
БАРВІНОК
Загадки.
1. І печуть мене, і варять, і їдять, і хвалять, бо добра. (Картопля)
2. Що за гість, що тепло їсть? (Зима)
3. Білий як сніг, в пошані у всіх,
До рота попав, там і пропав. (Цукор)
4. Зубів багато, а не їсть.
Усе хапає, собі нічого не залишає.
Де пройшло, там чисто стало. (Граблі)
5. Є на світі кінь - всьому світу не вдержати. (Вітер)
6. Яке поле не виореш? (У зошиті)
7. У чому не можна провертіти дірку? (У воді)
8. У яку бочку не можна налити води? (У повну)
9. Де вода стоїть стовпом? (У склянці)
10. Від чого плаває качка?
Підведення підсумків
Вчитель. Дуже сподіваюся, що від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це — наша рідна мова.