ВІКТОРИНА « ЩО Я ЗНАЮ ПРО ТВАРИН?»
Мета: поглиблювати знання учнів про життя тварин; учити бачити прекрасне навколо себе; розвивати пам'ять, пізнавальну активність учнів, логічне мислення, уміння аргументовано висловлювати свою думку; удосконалювати навички міжособистісного спілкування; виховувати любов до рідної землі, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: плакат «Охороняти природу означає охороняти Батьківщину»; слайди («Птахи», «Звірі»); презентація «Мій домашній улюбленець».
І. Організаційний момент
Як ви розумієте слова М. Пришвіна: «Охороняти природу означає охороняти Батьківщину»? (Відповіді учнів.)
- Щоб правильно охороняти природу, слід її досліджувати, вивчати і знати. А скільки у природи загадок?! Хіба на це запитання можна так одразу дати відповідь?
ІІ. Повідомлення мети
-Сьогодні ми узагальнимо знання про природу, зокрема про життя тварин. Визначимо для себе, чи добре ми орієнтуємося в природознавстві, оберемо найерудованішого і найвинахідливішого знавця природи рідного краю, дізнаємося багато цікавого та нового, перевіримо звої знання, відкриємо нові таємниці.
ІІІ. Основна частина.
Дивний світ пташиний! Без нього ми не уявляємо свого життя. Птаство чарує нас гарним співом, стрімким польотом, незвичайним забарвленням, приносить велику користь нашим садкам, паркам, лісам.
Птахи — це дуже різноманітний світ тварин за формою, оперенням, розмірами, способом життя, користю.
-Яка істотна ознака птахів? (Тіло птахів укрито пір'ям).
Серед птахів, які живуть на нашій території, є перелітні та зимуючі.
( розгляд ілюстрацій зимуючих та перелітніх птахів)
А чи відомо вам, що найвищий птах в Україні — сірий журавель? Його зріст сягає 1 м 20 см.(слайд)
Колись на землі зовсім не було птахів. Жили лише змії та ящери. Один із давніх ящерів був пращуром птаха. Луска його поступово перетворилася на пір'я, передні лапи — на крила. І першоптиця піднялася в повітря. Трапилося це 150 млн. років тому.
Цікаво, а скільки пір'їнок мають птахи зараз? Відомо, наприклад, що у горобця 2 550 пір'їнок, у синички — 3 011, у качки — 491 600(слайди)
►► Конкурс «Пташине царство» (відгадування загадок)
● Маленький, сіренький
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
● Над полем літає,
Співом сонце стрічає. (Жайворонок)
● Біла латка, чорна латка
По дереву скаче. (Сорока)
● У блакитнім кожушку,
В рожевій сорочці.
В нас зимують у садку,
Гуляють, як гості. (Снігурі)
● Стоїть у лузі
На одній нозі. (Чапля)
● Хто у гаї на суку
Цілий день кричить: «Ку-ку!»? (Зозуля)
● Вся я, ніби сажа чорна,
І зовуть мене... (ворона).
● Чорномазий, довгодзьобий,
Він за плугом важно ходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів. (Грак)
● Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає.
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
● Довгі ноги, довгий ніс,
По болотах ходить скрізь. (Журавель)
● Ну, хто співця весни не знає?
Закривши очі, він співає,
Та пісня радісна, дзвінка.
Скажіть, як звати співака? (Шпак)
● Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
►► Конкурс «Що про пташину знаю я?»
● У якого осілого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
● Який птах прилітає до нас із настанням зими? (Снігур)
● Найменший птах України. (Корольок)
● Скільки горобець зробить кроків за день? (Жодного, адже він літає та стрибає.)
● Який птах, відклавши яєчка, не висиджує їх, а пташенята цієї пташки не знають своєї матері? (Зозуля)
● Чому сови полюють уночі? (Вони дуже добре бачать у темряві)
● Який птах має гребінь, але не може ним причесатися? (Півень)
● Пригадай птахів, у назві яких є ноти. (Фазан, дрофа, ремез)
● Що страшніше птахам узимку — голод чи холод? (Голод)
● Яка пташка може сидіти вниз головою? (Синичка)
● Який птах вигодовує малят навіть узимку? Пташенята народжуються голими, але холоду не бояться, тому що мати не злітає з гнізда і гріє їх увесь час. (Шишкар)
● Який птах усе своє життя перебуває поблизу людської оселі й улітку, й узимку? (Горобець)
►► Бесіда про світ звірів
-Хто такі звірі? (тварини, тіло яких укрито шерстю. Своїх малят вони вигодовують молоком)
Серед звірів є такі, які живуть на деревах, у норах, у лісах, у печерах, у горах, які живуть під палючим сонцем і на просторах вічної мерзлоти. Хто зі звірів господарює у наших лісах?
►► Конкурс «Хто у лісі господар?» (відгадування загадок)
● По полю, по лісу гасає,
Овечок хапає та всіх лякає. (Вовк)
● Я маленький, я пухнастий,
Попелястий,волохатий.
Я стрибаю, я тікаю,
Дуже куций хвостик маю. (Заєць)
● В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?.. (Лисиця)
● Хоч не шию я ніколи,
Та голок завжди доволі. (Їжак)
● Живе в лісі, хижий, дикий,
Душить кури та індики. (Лис)
● У лісі блукає,
Голови не піднімає,
Жолуді збирає. (Дикий кабан)
● По сніжку вночі рип-рип.
До стіжка біжу стриб-стриб.
Сіно хрумаю — хрусь-хрусь.
Маю ріжки. Як я звусь? (Козуля)
►► Конкурс «Я тваринок гарно знаю, метаграми розгадаю» (розгадування метаграм)
● Не цвірінькає — співає,
Жовто-чорне пір'я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після «С» як замість «и»
Букву «У» напишем ми,
Будем мати запашну,
Гарну ягоду смачну. (Синиця суниця)
● До мене можна з річки допливти.
Мене дівчина може заплести,
Дід як знаряддя — на плечі нести,
«К» спереду відкинеш — полечу,
Почуєш тільки, як я задзижчу. (Коса — оса)
● Гуде собі, літає,
З квіток нектар збирає,
А якщо «Дж» зітерти, —
Вмить стане одяг жерти. (Джміль — міль)
● На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть —
Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)
● З «Л» твердим — рудий, хвостатий,
З «Л» м'яким — густий, листатий. (Лис — ліс)
● «К» відняти, «Соб» додати —
Стане гавкати й скавчати.
«Соб» на «К» як замінити —
Буде на водоймах жити. (Собачка — качка)
● У воді я проживаю,
Кого хочу — всіх щипаю.
А коли з кінця читати —
Стану птахом я кричати. (Рак — «кар»)
Естетично-духовне значення світу природи для людини важко переоцінити. Скільки написано прекрасних творів під впливом краси і величі рідної землі. Створено цілу низку поетичних легенд і міфів, пов'язаних з найбільш відомими рослинами і тваринами.
►► Конкурс «Плутанина»
Завдання: відновити прислів'я, приказку, прикмету, у яких переплутані слова; пояснити їх зміст.
● Та, працює, й, мала, та, бджола.
(Бджола мала, та й та працює.)
● Овечі, віділлються, вовкові, сльози.
(Віділлються вовкові овечі сльози.)
● З, вовка, лісу, голод, виганяє.
(Голод виганяє вовка з лісу.)
● Не, одна, наносить, бджола, меду.
(Одна бджола меду не наносить.)
● Любить, кожен, нору, лис, свою.
(Кожен лис свою нору любить.)
● Полі, зайця, в, лови.
(Лови зайця в полі.)
-А в кого із вас є домашня тваринка? Розкажіть про неї.
Перегляд презентації « Мій домашній улюбленець»
Це цікаво:
Якщо вашій кішці 3 роки, то це відповідає людському 21 року.
Якщо 8, то по-людськи 56 років
Якщо 14, то 98 людських років.
-А зараз вікторина:
1.Кошеня з собачим прізвищем (Гав)
2.Хто любив повторювати Ребята давайте жить дружно.
3.Собака що любить полювати з фоторушницею? (Шарик)
4. Собаки, які перші полетіли в космос? (Білка і Стрілка)
5.Вічний супротивник мишеняти Джері? (Том)
6.Мультик про те як собака допоміг вовкові (Жив –був пес)
7.Прізвище артиста, що керує котячим театром.(Куклачов)
Гра «Тварини-метеорологи»
За правильну відповідь дитина отримує фішку.
Якщо….. то буде
-кіт шкребе кігтями підлогу - вітер
-кіт згортається клубочком - мороз
-собака риє землю - дощ
-собака качається по землі - дощ, сніг
-кінь хропе - негода
-мурашки кидають мурашники і йдуть геть - повінь
-павук сидить у середні павутини -дощ
-павук плете нову павутину -гарна погода
-акваріумні рибки метушаться по акваріуму-на землетрус
-мурашки ховаються до мурашника – на грозу.
-Жуки дзижчать – на негоду.
Ми відповідаємо за тих, кого приручили», – сказав французький письменник Екзюпері у своїй повісті «Маленький принц» про слабких і незахищених, які є поряд з нами.
І пам’ятайте,що необов’язково купувати тварину за гроші. Можна взяти улюбленця абсолютно безкоштовно в притулку для бездомних тварин. Поділіться любов’ю з тими,хто її потребує.