Вікторина за принципами гри «Хрестики-нулики» «Світло «Просвіти»

Про матеріал
Вікторина за принципами гри «Хрестики-нулики» «Світло «Просвіти» (інтегрований захід з історії України та української літератури для учнів 9-11 класів) Мета: повторити та розширити знання старшокласників про історичну обумовленість і закономірність виникнення Товариства «Просвіта», його культурно-просвітницькі функції та діяльність українських письменників на ниві пробудження самосвідомості українського народу; примножити здобутки і традиції «Просвіти»: захист української мови, розвиток національної освіти, створення і підтримка товариств тощо; удосконалювати комунікативні навички учнів, вміння застосовувати набуті знання й навички в нестандартних ситуаціях; формувати почуття патріотизму, гордості за свій народ, активне ставлення до життя; сприяти вихованню національної самосвідомості та осмислення відповідальності за майбутнє країни.
Перегляд файлу

Донецький обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти

Міський методичний кабінет

Управління освіти міської ради м. Костянтинівки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вікторина за принципами гри «Хрестики-нулики»

 

«Світло «Просвіти»

 

(інтегрований захід з історії України та

української літератури

для учнів 9-11 класів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготували вчителі 

Костянтинівської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №16

Костянтинівської міської ради

Донецької області

Бочкарьова Олена Михайлівна

Стародубцева Ірина Володимирівна

Шиманська Юлія Юріївна

 

 

 

2018

Мета: повторити та розширити знання старшокласників про історичну обумовленість і закономірність виникнення Товариства «Просвіта», його культурно-просвітницькі функції та діяльність українських письменників на ниві пробудження самосвідомості українського народу; примножити здобутки і традиції «Просвіти»: захист української мови, розвиток національної освіти, створення і підтримка товариств тощо; удосконалювати    комунікативні    навички   учнів,  вміння  застосовувати  набуті  знання  й навички в нестандартних ситуаціях;   формувати почуття патріотизму, гордості за свій народ,  активне ставлення до життя; сприяти вихованню національної самосвідомості та осмислення відповідальності за майбутнє країни.

 

Очікувані результати : сформованість більш високого рівня громадянського самовизначення й відповідальності учнів; розвиток почуття гордості за належність до української нації ; підвищення інтересу до вивчення історії України та української літератури.

 

Форма проведення: вікторина за принципами гри «Хрестики-нулики».

 

Оформлення: табло для гри  з дев'яти квадратів (див. додаток 1),   портрет Тараса Шевченка, прикрашений вишитим рушником, напис з віршованими рядками про «Просвіту»:
                                                                    Єднаймося, братаймося
                                                                    В товариство чесне.
                                                                    Най братерством, щирими трудами
                                                                    Вкраїна воскресне!
                                                                                                     Іван Франко

На почесному місці – книжкова виставка «Нев’янучий цвіт українства – «Просвіта».

 

Принцип гри:


В інтелект-шоу беруть участь чотири команди. Воно проводиться за правилами гри «Хрестики-нулики» в три тури. У першому та другому турах грають по дві команди, у фіналі - переможці.
Відповідно до жеребкування одна команда в кожному турі називається «хрестики», а друга – «нулики». Право першого ходу належить команді «хрестики». На табло, що складається з дев'яти пунктів, написані номінації, за якими буде вестися гра. У випадку вибору командою «хрестиків» однієї з номінацій і правильної відповіді на запитання, обраний на табло квадрат закривається знаком «хрестик», у випадку неправильної відповіді - знаком протилежної команди – «нуликом». У команді «нулики» - навпаки: за правильну відповідь - знак «нулик», за неправильну – «хрестик». Виграє та команда, яка закреслює в табло номінацій одну з горизонталей, вертикалей або діагоналей. Якщо лінії не закреслені, виграє та команда, в якої на табло було більше знаків своєї команди.
 

Перебіг заходу

 

Ведучий 1. Радо вітаємо усіх присутніх  – шановних учасників нашої зустрічі. У ці дні вся країна відзначає 150-ліття створення товариства «Просвіта» в Україні. Ця подія належить до вагомих в історії українства і є не просто ювілеєм однієї з громадських організацій, а має без перебільшення епохальне значення.

 

Ведучий 2. 8 грудня 1868 року у Львові невеличка група національно-свідомої української інтелігенції, до складу якої ввійшли студенти університету, службовці, вчителі, заснувала громадську інституцію із промовистою назвою «Просвіта».

 

Ведучий 1. З часу свого виникнення «Просвіта» пробуджувала національну свідомість, обстоювала культурно-освітні та політичні права українців на всіх теренах, де вони мешкали.

 

Ведучий 2. Під час сьогоднішнього заходу ми більше дізнаємося про діяльність цієї громадської організації, переймемося ідеями та поглядами її учасників.

 

Ведучий 1. Всім вам відома з дитинства гра «хрестики – нулики». Саме в цій формі відбудеться наш виховний захід.

 

Ведучий 2. На екрані ви бачите табло, яке складається з дев'яти секторів:

  1. сектор: «Історія створення»
  2. сектор: «Видатні діячі»
  3. сектор: «Хронологія»
  4. сектор: «Діяльність товариства»
  5. сектор: «Галерея»
  6. сектор: «Іван Франко»
  7. сектор: «Олександр Кониський»
  8. сектор: «Леся Українка»
  9. сектор: «Дмитро Павличко»

 

Ведучий 1.  Гру розпочинає команда «Хрестики» за жеребкуванням ( обирає будь - який сектор).

 

Питання для змагання команд

 

І.  Сектор: «Історія створення»

 

  • Назвіть мету створення товариства «Просвіта»:

( Мета створення:  - поширювати освіту;

              -  утверджувати національну свідомість).

  • Хто був першим головою товариства «Просвіта»?

(Перший голова «Просвіти» — учитель гімназії Анатолій Вахнянин).

  • В якому місті було створено товариство « Просвіта»?

( Товариство « Просвіта» було створено в місті Львів.)

 

ІІ. Сектор: «Видатні діячі»

 

  •                 Назвіть м'я та прізвище видатного громадсько-політичного діяча, письменника, мецената, правника, одного  із фундаторів товариства «Просвіта»  у наддніпрянській Україні та київської «Старої громади» (названо Оріхівську загальноосвітню школу Лубенського району на Полтавщині).

(Володимир Леонтонович).

  •                 Яка роль М.Грушевського була у товаристві «Просвіта»?

(Багаторічний голова Наукового Товариства ім. Шевченка у Львові (18971913))

  •                 Вкажіть, хто зображений на світлині, він 18611866 - голова «Просвіти» громадський діяч і політик, священик УГКЦ  і був послом до Галицького сейму.

(Микола Устиянович)

 

 

 

 

 

ІІІ.  Сектор:  «Хронологія»

 

  •                Назвіть рік створення товариства  «Просвіта»?

( 1868 - рік створення товариства  «Просвіта»).

  •                Коли створили Літературно - наукове товариство ім. Т.Г.Шевченка?

(Літературно - наукове товариство ім. Т.Г.Шевченка було створене в 1873 році).

  •                Вкажіть хронологічні межі, коли очолював  Наукове товариство ім. Т.Г.Шевченка, Михайло Грушевський?

(М.Грушевський очолював Наукове товариство ім. Шевченка  з 1897- 1913 рр.).

 

IV.  Сектор: «Діяльність товариства»

 

  •                Назвіть основні сфери діяльності «Просвіти»

(Діяльність товариства:
1. Видавали твори українських письменників.
2. Друкували шкільні підручники.
3. Готували і друкували популярні наукові альманахи.
4. Випускали щорічний «Науковий календар».
5. Давали стипендії для студентів.
6. Вели антиалкогольну пропаганду).

  •                Хто очолює Всеукраїнське товариство «Просвіта» ім. Т. Шевченка зараз?

(Всеукраїнське товариство «Просвіта» ім. Т. Шевченка очолює заслужений діяч мистецтв України, письменник, лауреат Державної премії імені Тараса Шевченка Павло Мовчан. Почесним головою Львівської організації Товариства є Роман Іваничук).

  •                 22 травня 1938 року відбулося відзначення 70-річчя заснування «Просвіти». Андрій Шептицький освятив новий біло-золотистий прапор «Просвіти» з написом. Цей прапор вигаптували жінки з «Народного мистецтв» за проектом Святослава Гординського.  Прапор увінчали стрічками голова Наукового Товариства імені Шевченка професор Іван Раковський, голова «Рідної школи» професор Іван Галущинський, представник української кооперації та інших організацій. Назвіть цей напис, який виблискував на прапорі.

(Напис, який виблискував на прапорі: «В силі духа-перемога народу!»)

 

V. Сектор : «Галерея»

 

  •                 Хто зображений на світлині? Як діяльність цієї людини пов’язана з діяльністю товариства «Просвіта»?

(На світлині зображений  громадсько-політичний діяч Анатолій Вахнянин, який у 1868 році став першим головою товариства «Просвіта»).

 

  •                Що зображено на світлині?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Це пам’ятник  «Просвіті», який відкрили у Львові 8 травня 1994 року з нагоди 125-річчя діяльності товариства (скульптор Василь Ярич)).

 

  •                 Як зображене на світлині пов’язане із діяльністю товариства «Просвіта»?

(Однією із сфер діяльності «Просвіти» було створення дитячих садків та допомога школам. На фото - дитячий садок товариства «Просвіта» у с. Задвір'я на Львівщині, 1932 р.).

 

VІ. Сектор:  «Іван Франко»

 

  •                 Як пов’язана ця ілюстрація з Іваном Франком?

(Поема «Мойсей» - вершинний твiр Iвана Франка, окраса й гордiсть вiтчизняної лiтератури. Це глибокий фiлософський твiр про майбутнє українського народу, про взаємини вождя й народу в процесi наполегливого шукання «обiтованої землi», про майбутнi сили мас, здатних висунути iз свого середовища в процесi революцiйного руху проводирiв, що приведуть до перемоги).

  •                 З якого вірша Івана Франка взято ці рядки? Як ви розумієте їх зміст?

Я син народа,

Що вгору йде, хоч був запертий в льох.

Мій поклик: праця, щастя і свобода,

Я є мужик, пролог, не епілог.

   (Іван Франко «Декадент»).

  •                  На Личаківському цвинтарі на могилі І. Я. Франку встановлено пам’ятник у вигляді каменяра, митець увійшов у літературу під іменем Великий Каменяр. Поясніть символічне значення цього образу.

(Цей образ з поезії І.Франка «Каменярі».  У своєму творі поет символічно зображує дорогу до визволення, яку прокладають непосильною працею борці за нове життя.   Образи каменярів — це символічні образи борців за демократичне суспільство: це і декабристи, і революціонери-демократи — це всі ті, хто своєю працею і знаннями будує цей новий світ. Мабуть, тому і стоїть пам'ятник Іванові Франкові на його могилі — гранітний каменяр із молотом в руці, бо все життя письменник боровся за права українців, за свободу думки кожної людини.)

 

 

VІІ. Сектор:  «Олександр Кониський»

 

  •                 Назвіть першу ґрунтовну біографію поета Шевченка (у 2 томах) Кониським , яка не втратила свого значення й нині.

(Кониський- автор першої ґрунтовної біографії поета Шевченка (у 2 томах) - «Тарас Шевченко-Грушівський: Хроніка його життя»).

  •                 Назва гімну Кониського, покладеного на музику Миколою Лисенком, який також припадає на період плідної праці письменника над дослідженням життя та творчості Т. Шевченка?

( «Молитва за Україну»).

(Міста України — Дніпро, Львів, Дрогобич).

 

VІІІ. Сектор:  «Леся Українка»

 

  •                  Кому належать слова "Від часу Шевченкового "Поховайте та вставайте" Україна не чула такого сильного,  гарячого поетичного слова, як із уст цієї слабосильної, хворої дівчини...". Прокоментуйте їх.

(Автор слів про Лесю Українку – Іван Франко)

  •                  В яких жанрах писала Леся Українка?

(Леся Українка - поет-лірик, автор ліро-епічних поем, драматург-новатор, публіцист, критик.  Серед її творів — вірші, елегії, гімни, пісні, поеми, драматичні поеми)

  •                  Розкажіть про діяльність Лесі Українки в товаристві «Просвіта».

(Після революції 1905, у червні 1906 року,  Леся Українка була обрана до правління київської «Просвіти», де вона опікувалась бібліотекою. Ця її діяльність уже в листопаді 1906 р. звернула на себе увагу царських жандармів: у відкритті публічної бібліотеки було відмовлено, а участь Лесі Українки у «Просвіті» розцінювалась як компрометуючий факт і для Лесі особисто, і для цілої організації. Логічним наслідком цих жандармських студій став арешт Лесі Українки (17 – 18 січня 1907 р.), а в подальшому – і закриття самої «Просвіти».)

 

 

 

ІХ. Сектор:  «Дмитро Павличко»

 

  •                 За яку книгу Дмитро Павличко отримав державну премію України ім. Т. Шевченка в 1977 році?

(Книга поезії «Любов і ненависть»).

 

  •                 Назвіть   фільм, автором сценарія якого є Д.Павличко. Підказка: назва фільму - це історична повість Івана Франка.

(«Захар Беркут»).

  •                 Дмитро Павличко — один з найвизначніших українських перекладачів. Перекладіть на українську назви мов, і ви дізнаєтесь мови, з яких Павличко перекладав твори видатних людей світової літератури: english, spanish, italian, french, portuguese, idic language, slavic language.

( Англійська, іспанська, італійська, французька, португальська, їдиська та багато слов'янських мов.)

 

Підведення підсумків та нагородження переможців грамотами.

 

Ведучий 1. Ви сьогодні добре грали. Сподіваємося, що ви дізналися багато нового і закріпили набуті знання про діяльність громадської організації «Просвіта» в Україні.

 

Ведучий 2. Мета діяльності товариства «Просвіта», ті цілі й цінності, які воно пропагує, не втрачають актуальності й дотепер. Навпаки, є розуміння того, що такі організації потрібні як ніколи, адже країна на порозі свого нового становлення, нація потребує духовної, моральної підтримки у боротьбі за свої конституційні права. Ми бачимо і розуміємо, що навіть в незалежній державі діяльність товариства так само потрібна як і 150 років тому.

 

Ведучий 1. Для кожного з нас «Просвіта» - це передова лінія боротьби  за утвердження в суспільстві рідної мови, культури, традицій і звичаїв, піднесення духовності та добробуту рідного народу. Ми бажаємо  всій нашій країні миру, злагоди, процвітання, сил і терпіння, нехай здійснюються найзаповітніші мрії. Слава Україні, слава її Героям!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

 

 

Історія

створення

 

 

Діяльність

 товариства

Олександр

Кониський

 

 

Видатні

діячі

 

 

Галерея

Леся

Українка


 

Хронологія


 

 

Іван

Франко

 

Дмитро

Павличко

 

1

 

docx
Додано
30 грудня 2020
Переглядів
245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку