Вимірювання на місцевості

Про матеріал
Використовуючи отримані теоретичні знання, вміння та навики на практиці учні переконуються у потрібності вивчення математики, отримують задоволення від реальних результатів. Тут працюють всі. Разом з тим це і розрядка.
Перегляд файлу

Вимірювання на місцевості з використанням властивостей прямокутного трикутника.

 

 

 

Необхідно, щоб школа розвивала в дітей вміння спостерігати явища життя крізь «математичні окуляри».

 

 

Вимірюй усе, що піддається вимірові, і зроби таким усе, що не піддається вимірові.

Г.Галілей

 

…жодна людина із здоровим розумом не сумнівається в тому, що геометричні твердження повинні діставати суто практичне застосування в навколишній дійсності: в землемірстві, в архітек-турі, в машинобудівному мистецтві.

Гельмгольц

 

 

 

 

 

 

 


Поняття про математичну модель

Модель — це деякий матеріал чи описово представле-ний об'єкт або явище, що є спрощеною версією модельованого об'єкта або явища (прототипу) і в достатній мірі повторю-є властивості, суттєві для цілей  конкретного  моделюван-ня (опускаючи несуттєві властивості, в яких він може відрізнятися від прототипу). Розрізняють натурні, фізичні, теоретичні, мате-матичні та ін. моделі.

Найчастіше в ролі моделі виступає інший матеріальний або уявний об'єкт, що замінює в процесі дослідження об'єкт-оригінал. Процес побудови моделі називається моделюванням.

Таким чином, модель виступає як своєрідний інструмент для пізнання, який дослідник ставить між собою і об'єктом, і за допомогою якого вивчає об'єкт, що його цікавить.

Макетна модель — це реально існуюча модель, що відтворює модельовану систему у деякому масштабі.

Моделі звичайно застосовуються для потреб  пізнання (споглядан-ня, аналіза і синтеза) і конструювання. В якості моделі може виступати відображення, схема, копія, макет,зображення.

 

         При вимірюваннях на практиці нам потрібно створити відому нам математичну модель – трикутник, квадрат, прямокутник, відношення елементів нам відомі чи перебувають в певній залежності один від одного. Залежності між отриманими величинами виражаються формулами, з яких ми і виражаємо шукані величини. Після того як математична задача буде розв’язана робимо висновок-відповідь для практичної задачі, модель якої розв’язували.


Прилади для вимірювання на місцевості

 

  1. Рулетки.

 

 

  1. Кроква ( польовий циркуль ).

 

 

  1. Курвиметр.

 

 

 

 

  1. Бусоль .

 

 

 

  1. Теодоліт

  

 

 

  1. Нівелір

 

      

     

 

 

  1. Астролябія.

 

  1. Віхи для провішування ліній

 

   

 

 

Тригонометричні функції sinα, cosα, tgα


Використання співвідношень в прямокутному трикутнику

 для обчислення висоти об’єктів.

 

 

Для обчислення висоти Н дерева розглянемо математичну модель – прямокутний трикутник АВС, де доступними для вимірювання є : відстань до обєкта l, висота погляду h2, кут α.

Тоді         Н = h1  +  h2.

Зрозуміло, що           h1 =  l  tg α.

 

                           Н = l  tg α  +  h2.

 

Залишається за допомогою вимірювальних приладів знайти величини l,  h2 та α і підставити отримані значення у виведену формулу.

Рівнобедрені прямокутні трикутники

 

       Зручним для використання є прямокутний рівнобедрений трикутник. Враховуючи, що сума гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 900, а він ще й рівнобедрений ( сума кутів при основі ( гіпотенузі ) рівна, то міри гострих кутів прямокутного рівнобедреного трикутника – 450. Причому катети також рівні.

 

                               А

 

 

 

 

 

                              С                                                   В

 

       А тому, шукаючи величину одного з катетів, який важко виміряти, достатньо знати довжину іншого, рівного йому.

       Тому при вимірах на місцевості достатньо побудувати аналог прямокутного рівнобедреного трикутника з можливістю виміру одного з катетів. І для цього потрібно вміти будувати кут величиною 450. Це можна зробити багатьма способами: з допомогою косинця, астролябії та інших приладів, зокрема геодезичних.

 

                          

       Для вимірювання шуканої відстані АВ на місцевості достатньо побудувати прямокутний рівнобедрений трикутник АВС, де АВ=АС.

 

Подібною є задача про знаходження висоти.

       Для обчислення висоти дерева використовуємо попередні міркування та отримуємо величину ВС, що рівна АС. І тоді ВD=ВС+CD.


Прямокутний трикутник з кутом 300.

 

Якщо один з кутів прямокутного трикутника 300, то :

  1. Інший катет - 600.
  2. Катет, що лежить навпроти гіпотенузи, дорівнює її половині.

 

 

        Для знаходження ширини річки потрібно побудувати прямокутний трикутник АВС з кутом С = 600. Тоді кут В дорівнює 300, і побудований катет АС вдвічі менший за шукану гіпотенузу АВ.

 

АВ = 2   АС


Виконуємо вимірювання на місцевості

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Використовуючи отримані теоретичні знання, вміння та навики на практиці учні переконуються у потрібності вивчення математики, отримують задоволення від реальних результатів. Тут працюють всі.   Разом з тим це і розрядка.

 

docx
Додано
19 березня 2022
Переглядів
1038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку