Вимірювання на місцевості з використанням властивостей прямокутного трикутника.
Необхідно, щоб школа розвивала в дітей вміння спостерігати явища життя крізь «математичні окуляри».
Вимірюй усе, що піддається вимірові, і зроби таким усе, що не піддається вимірові.
Г.Галілей
…жодна людина із здоровим розумом не сумнівається в тому, що геометричні твердження повинні діставати суто практичне застосування в навколишній дійсності: в землемірстві, в архітек-турі, в машинобудівному мистецтві.
Гельмгольц
Поняття про математичну модель
Модель — це деякий матеріал чи описово представле-ний об'єкт або явище, що є спрощеною версією модельованого об'єкта або явища (прототипу) і в достатній мірі повторю-є властивості, суттєві для цілей конкретного моделюван-ня (опускаючи несуттєві властивості, в яких він може відрізнятися від прототипу). Розрізняють натурні, фізичні, теоретичні, мате-матичні та ін. моделі.
Найчастіше в ролі моделі виступає інший матеріальний або уявний об'єкт, що замінює в процесі дослідження об'єкт-оригінал. Процес побудови моделі називається моделюванням.
Таким чином, модель виступає як своєрідний інструмент для пізнання, який дослідник ставить між собою і об'єктом, і за допомогою якого вивчає об'єкт, що його цікавить.
Макетна модель — це реально існуюча модель, що відтворює модельовану систему у деякому масштабі.
Моделі звичайно застосовуються для потреб пізнання (споглядан-ня, аналіза і синтеза) і конструювання. В якості моделі може виступати відображення, схема, копія, макет,зображення.
При вимірюваннях на практиці нам потрібно створити відому нам математичну модель – трикутник, квадрат, прямокутник, відношення елементів нам відомі чи перебувають в певній залежності один від одного. Залежності між отриманими величинами виражаються формулами, з яких ми і виражаємо шукані величини. Після того як математична задача буде розв’язана робимо висновок-відповідь для практичної задачі, модель якої розв’язували.
Прилади для вимірювання на місцевості
Тригонометричні функції sinα, cosα, tgα
Використання співвідношень в прямокутному трикутнику
для обчислення висоти об’єктів.
Для обчислення висоти Н дерева розглянемо математичну модель – прямокутний трикутник АВС, де доступними для вимірювання є : відстань до обєкта l, висота погляду h2, кут α.
Тоді Н = h1 + h2.
Зрозуміло, що h1 = l tg α.
Н = l tg α + h2.
Залишається за допомогою вимірювальних приладів знайти величини l, h2 та α і підставити отримані значення у виведену формулу.
Рівнобедрені прямокутні трикутники
Зручним для використання є прямокутний рівнобедрений трикутник. Враховуючи, що сума гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 900, а він ще й рівнобедрений ( сума кутів при основі ( гіпотенузі ) рівна, то міри гострих кутів прямокутного рівнобедреного трикутника – 450. Причому катети також рівні.
А
С В
А тому, шукаючи величину одного з катетів, який важко виміряти, достатньо знати довжину іншого, рівного йому.
Тому при вимірах на місцевості достатньо побудувати аналог прямокутного рівнобедреного трикутника з можливістю виміру одного з катетів. І для цього потрібно вміти будувати кут величиною 450. Це можна зробити багатьма способами: з допомогою косинця, астролябії та інших приладів, зокрема геодезичних.
Для вимірювання шуканої відстані АВ на місцевості достатньо побудувати прямокутний рівнобедрений трикутник АВС, де АВ=АС.
Подібною є задача про знаходження висоти.
Для обчислення висоти дерева використовуємо попередні міркування та отримуємо величину ВС, що рівна АС. І тоді ВD=ВС+CD.
Прямокутний трикутник з кутом 300.
Якщо один з кутів прямокутного трикутника 300, то :
Для знаходження ширини річки потрібно побудувати прямокутний трикутник АВС з кутом С = 600. Тоді кут В дорівнює 300, і побудований катет АС вдвічі менший за шукану гіпотенузу АВ.
АВ = 2 АС
Виконуємо вимірювання на місцевості
ВИСНОВКИ
Використовуючи отримані теоретичні знання, вміння та навики на практиці учні переконуються у потрібності вивчення математики, отримують задоволення від реальних результатів. Тут працюють всі. Разом з тим це і розрядка.