" Вимова наголошених і ненаголошених голосних"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про особливості вимови ненаголошених і наголошених голосних, навчити правильно писати слова з ненаголошеними е, и, о в коренях слів. Розвивати вміння учнів працювати колективно та самостійно. Виховувати старанність, наполегливість, любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови в 5 класі

Тема: Вимова наголошених і  ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні  [е], [и],[ о] в коренях слів

Мета: поглибити знання учнів про особливості вимови ненаголошених і наголошених голосних; ознайомити учнів з орфографічним словником, дати поняття про орфограму; навчити правильно писати слова з ненаголошеними е, и, о в коренях слів.  Розвивати вміння учнів працювати колективно та самостійно, формувати логічне мислення. Виховувати старанність, наполегливість, любов до рідної мови.

Міжпредметні зв’язки: географія, мова, література.

Обладнання: підручники, виставка словників, мультимедійна установка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Вибіркова перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів:

  1. Завдання біля дошки ( 3 учні).  Затранскрибувати слова:1- починається,Україна;              2-й –доля, посміхається; 3-й –не кінчається, солов’їна .
  2. Бліц-опитування:

 - Що таке склад?

 - Які бувають склади?

 - Що таке наголос?

 - Що вивчає орфоепія?

3. Практичне завдання: поставити наголос у словах, записати слова в зошити:

Подруга, олень, одинадцять, чотирнадцять, дочка, ненавидіти, запитання, фартух, спина, кропива, кілометр, випадок, мережа.                                            

Перевірка роботи біля дошки.  За цими словами відтворіть вірш, який ви вже знаєте.

Україна моя починається

там, де доля моя усміхається,

і, як пісня її солов’їна,

не кінчається Україна.

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 - Сьогодні на уроці ми здійснимо невелике сходження до філологічного Евересту. До речі, ви знаєте, що таке Еверест? Це  вершина гори Джомолунгма, до якої так наполегливо прагнуть дістатися люди. Ось і ми з вами спробуємо подолати декілька сходинок нової теми, щоб дістатися до вершини філологічного Евересту. Отже,  ми вивчимо нову тему, яка має назву «Орфографія».Вона є дуже важливою для вас, адже людина, яка не знає орфографії, не зможе ніколи грамотно писати. Отже, я бажаю вам успіху у здійсненні першого кроку до вершини!

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Формування поняття про орфографію та орфограму
  2. Пояснення вчителя з використанням презентації «Ненаголошені е, и, о в коренях слів».

Згідно з правилами літературної вимови, голосні а, у, і вимовляються завжди чітко. Ненаголошені ж голосні [е], [и],[ о] вимовляються не чітко, а з наближенням до своїх варіантів , тому часто виникає питання, як же писати слова з ненаголошеними голосними?  Тому, щоб не припуститися помилки, необхідно памятати наступні правила.

По-перше, щоб дізнатися, який голосний писати в корені, необхідно змінити слово  або ж дібрати спільнокореневі слова так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним. Послухайте пораду Дмитра Білоуса, подивіться уважно на слайд презентації.

Якщо ж нам не вдається дібрати форму  слова, потрібно звернутися од словника. Орфографічний словник стане вам найкращим порадником. Завжди памятайте слова М.Т. Рильського:

Не бійтесь заглядати у словник –

Це пишний яр, а не пусте провалля.

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

До речі, у нас є виставка словників, з якою ви зможете ознайомитися після уроку.

 Літера е пишеться в буквосполученнях –ере-, -еле- (береза, осередок, зелень),  а літера о в буквосполученнях –оро-, -оло-.

Буква и пишеться між двома приголосними у відкритих складах: тривати, стриміти, гриміти, тривалий.

 Є ряд слів, які треба запам’ятати: кишеня, кисіль, лиман, лимон, керувати, левада, легенда медаль тощо. Це словникові слова.

 - Чи виникли питання під час пояснення нового матеріалу?

  1. Робота з підручником.

V. Тренувальні вправи на закріплення нового матеріалу.

1. «Врятуйте слово». У цих словах загадково зникли літери, отже, нам необхідно дібрати перевірні слова, щоб вставити потрібну літеру.

Приб…режний, ст…жинка, ч…сло, н…беса, с…рдечний, скр…піти , ст…пи, оч…рет, ч…реда, к…рувати, л…генда, ч…кати, л…вада, л…міш.

 - Ми врятували слова, вставили літери, дібрали перевірні слова. А тепер нам потрібно подолати ще одну сходинку  на шляху до філологічного Евересту, виконати складнішу роботу. Вам пропонується гра «Альтернатива», ви повинні обрати з дужок потрібну літеру, попрацювавши в парах. Якщо в товариша виникнуть питання, ви йому допомагаєте, адже на шляху до Евересту найбільше цінується товариська підтримка й взаємна допомога .

2 . Гра «Альтернатива».  Робота в парах.

Бер(е,и)зень. Ранок року. Після тр(е,и)валого з(и,е)мового сну прок (и,е)дається жива пр(и,е)рода. Поміж д(е,и)рев першою відгукується на поклик в(е,и)сни білокора красуня б(е,и)реза. Тому перший в(и,е)сняний місяць назвали в Україні її іменем.  Б(и,е)реза завжди м(и,е)лує зір, вона – окраса нашого краю.

 Перевірка виконання вправи.

 - На шляху до Евересту нас підстерігають різні перешкоди. Наступна перешкода, яку нам треба подолати, - це виправити помилки в реченнях.

3. «Лови помилку!». Колективна робота

Хвелюється шерокий лан зилений.

Мохнатий джміль спева солодкий мед.

Квітують квіти, весило й шалено.

Шумить над річкою зилений очирет.

Цей шелист здалека чудово чути,

Хетається пшиниця на полях.

Виселе соничко проміння всім дарує

І люди радісно виходять на свій шлях.

VI. Підбиття підсумків уроку

-         Ось і підійшов до кінця наш урок.  Ми з вами плідно попрацювали й нарешті піднялися до нашої вершини. Що ви відчуваєте зараз? Чи задоволені ви сьогоднішнім уроком?

Рефлексія. Незакінчені речення:

-         Сьогодні на уроці я навчився…………………

-         Я дізнався……………………………………..

-         У мене виникли проблеми……………………..

-         Я засвоїв…………………………………………

-         Знання, здобуті на уроці, знадобляться мені………………………….

Сьогодні на уроці активно працювали………………………………..

Оцінки наступні……………………………………………………………..

-         Ви чудово попрацювали, тому кожен на уроці, напевно, чогось навчився. Я щиро дякую вам за урок.

VII. Домашнє завдання: вивчити & 28. Виконати вправу 220 (списати,   вставити літери, дібравши перевірні слова).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На шляху до філологічного Евересту

Завдання для 5 класу

1. «Врятуйте слово». У цих словах загадково зникли літери, отже, нам необхідно дібрати перевірні слова, щоб вставити потрібну літеру.

Приб…режний, ст…жинка, ч…сло, н…беса, с…рдечний, скр…піти , ст…пи, оч…рет, ч…реда, к…рувати, л…генда, ч…кати, л…вада, л…міш.

2 . Гра «Альтернатива».  Робота в парах.

Бер(е,и)зень. Ранок року. Після тр(е,и)валого з(и,е)мового сну прок (и,е)дається жива пр(и,е)рода. Поміж д(е,и)рев першою відгукується на поклик в(е,и)сни білокора красуня б(е,и)реза. Тому перший в(и,е)сняний місяць назвали в Україні її іменем.  Б(и,е)реза завжди м(и,е)лує зір, вона – окраса нашого краю.

 

3. «Лови помилку!». Колективна робота

Хвелюється шерокий лан зилений.

Мохнатий джміль спева солодкий мед.

Квітують квіти, весило й шалено.

Шумить над річкою зилений очирет.

Цей шелист здалека чудово чути,

Хетається пшиниця на полях.

Виселе соничко проміння всім дарує

І люди радісно виходять на свій шлях

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 1. Затранскрибуй слова:

Починається, Україна.

 

 

Варіант 2. Затранскрибуй слова

Усміхається, доля.

 

 

Варіант 3. Затранскрибуй слова.

Не кінчається, солов’їна

 

 

Варіант 4. Затранскрибуй слова

Моя, пісня.

docx
Додано
14 квітня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку