1
БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ІНСТИТУТ НЕПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ Кафедра__методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін ______________________________________________________
ВИПУСКНА РОБОТА
Тема роботи: _Упровадження новітніх технологій виробництва в професійно-практичну підготовку
__________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________
Група: _ОД — V-64М БІНПО _____________________________________________________ Слухач:__Хмельова Галина Михайлівна _______________________
\(ПІБ)
Науковий керівник: До захисту
Шевчук С.С ________________ ________________________
(ПІБ, наук.ступінь, вчене звання) (підпис завідувача кафедри) 2023 р.
В І Д Г У К
на підсумкову випускну роботу
Слухач _Хмельова Галина Михайлівна
Група__ОД — V-64М БІНПО_______________________________________________
Тема роботи __Упровадження новітніх технологій виробництва в професійно-практичну підготовку ________________________________________________
Керівник роботи ______________________________________________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові, посада, вчена ступінь) Кафедра_______________________________________________________________
1. Обґрунтування актуальності і значущості обраної теми_________________ ____________________________________________________________________ _
2. Чіткість формулювання мети та завдань роботи ____________________________________________________________________
3. Повнота розкриття теми у теоретичній частині підсумкової роботи ____________________________________________________________________ _______________________________________________________________
4. Практична реалізація теоретичних положень підсумкової роботи__________ ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
5. Відповідність висновків темі роботи ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
6. Оформлення роботи ____________________________________________________________________
7. Загальна характеристика роботи (науково-методичний рівень, професійнопрактична спрямованість, структурованість, авторський внесок у зміст роботи)_____________________________________________________________ _________________________________________________________________
8. Зауваження та рекомендації ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
9. Рекомендована оцінка______________________________________________________________
Підпис керівника____________________________________
АНОТАЦІЯ
У даній підсумковій випускній роботі розкриваються деякі теоретичні, методичні та практичні аспекти теми «Упровадження новітніх технологій виробництва у професійно-практичну підготовку”.
Опрацьовано літературні джерела за темою роботи; результати аналізу і систематизації джерел представлено у теоретичній частині роботи.
У практичній частині роботи надано матеріали, що сприяють упровадженню новітніх технологій виробництва у професійно- практичну підготовку.
Робота може бути цікавою для педагогів та майстрів виробничого навчання з професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки професійних навчальних закладів у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.
У зв‘язку з впровадженням ринкових відносин формування ринку праці відбувається прискореними темпами. Відповідно зростають і вимоги роботодавців до випускників ПТНЗ як майбутніх висококваліфікованих, конкурентоспроможних, мобільних робітників. Технологічні зміни часто випереджають зміст навчальних програм, а професійні навички випускників не завжди адаптовані до тих технологій, які уже впроваджено у виробництво. Тому головне завдання ПТНЗ – забезпечити підвищення якості професійної освіти шляхом подолання розриву між тенденціями розвитку сучасної промислової індустрії та змістом професійного навчання. А це:
- створення умов для реалізації принципів випереджувальної освіти та освіти протягом життя для робітників і спеціалістів з професій різних галузей виробництва;
- оновлення змісту освіти відповідно до сучасних вимог ринку праці;
- оновлення ресурсного забезпечення навчально-виробничого процесу.
ЗМІСТ
ВСТУП ....................... 5 стор.
1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1.1. Аналіз сучасного стану НТП визначеної галузі та перспективи її розвитку ……………… 7 стор.
1.2. Кваліфікаційні вимоги до випускників ЗП(ПТ)О на ринку праці з боку роботодавців визначеної галузі. ........................ 9 стор.
1.3. Комплексне використання сучасних технологій навчання для представлення інформації щодо НТП визначеної галузі на різних етапах професійно-практичної підготовки у ЗП(ПТ)О. ........................ 15 стор.
1.4. Роль майстра виробничого навчання з формування в учнів професійного навчального закладу достатнього рівня знань сучасного технологічного стану галузі та умінь адаптуватися у ньому. ....................... 18 стор.
2. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА Методична розробка уроку виробничого навчання з використанням сучасних виробничих технологій галузі (за професійною спрямованістю навчального закладу). ...................... 24 стор.
ВИСНОВКИ ........................ 29 стор.
ВИКОРИСТАНІ ЛІТЕРАТУРНІ ДЖЕРЕЛА ………………. 30 стор.
Додатки
ВСТУП
Конкуренція на ринку праці та підвищення якості продуктивності праці вимагає від робітників високих професійних знань, технічної грамотності та рівня культури праці. Професійно-технічний навчальний заклад повинен гарантувати рівень підготовки, який відповідає міжнародним вимогам, інтересам розвитку України і регіональним потребам. На вирішення зазначених проблем спрямована інноваційна діяльність педагогічних працівників навчального закладу. Майстер виробничого навчання одна з головних дійових осіб будь-якого процесу навчання в ПТНЗ. Уміння розкрити явища чи процеси в розвитку, відтворити принцип науковості у професійній підготовці, створення майстер-класів, проведення творчих виставок, виставок тематичного спрямування, створення системи тестового контролю знань і умінь учнів, навчальних посібників і підручників, використання інтернет-ресурсів – це сходинки, за якими визначається рівень професійної компетентності майстра виробничого навчання. Творчий пошук і розвиток професійної майстерності - ось головний пріоритет сучасного педагога. Педагог буде успішним, якщо буде теоретично грамотним, творчо активним, якщо він упевнений у собі і своїх силах, якщо має визнання колег, адміністрації, якщо його працю гідно оцінюють морально і матеріально. Професійно-технічна освіта передусім формує компетентну особистість, готує її до життя у суспільстві, яке динамічно змінюється, розвиває здатність засвоювати інформацію і приймати ефективні рішення. Але не завжди педагогу вдається досягти бажаного результату. Виходячи з свого педагогічного досвіду зазначу, що рівень навчальних досягнень і практичних умінь учнів у конкретній групі залежить від фахової компетентності майстра виробничого навчання і, звичайно ж, від старанності учнів.
Мета підсумкової роботи:
На основі аналізу сучасної педагогічної та методичної літератури систематизувати знання та удосконалити упровадження новітніх технологій виробництва у професійно-практичну підготовку в закладі осіти.
Завдання підсумкової роботи:
Практична значущість дослідження полягає у тому, що за результатами ії виконання буде упроваджено новітні технології виробництва у професійно-практичну підготовку здобувачів освіти за визначеною професією.
1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1.1. Аналіз сучасного стану НТП визначеної галузі та перспективи її розвитку.
Сьoгoднi нaукoвo-тexнiчний пpoгpec, шиpoкe впpoвaджeння cучacнoї тexнiки тa нoвiтнix тexнoлoгiй і матеріалів в будiвництвi пoтpeбує вiд пpoфeciйнo-тexнiчнoї ocвiти пiдгoтoвки кoнкуpeнтнo-cпpoмoжниx квaлiфiкoвaниx фaxiвцiв, гoтoвнocтi випуcкникa зaклaдів пpoфeciйнo-тexнiчнoї ocвiти дo пocтiйнoгo пpoфeciйнoгo caмopoзвитку тa caмoвдocкoнaлeння, мотивацію та бажання щодо фopмувaння влacнoї кap’єpи, вiдпoвiдaльнocтi зa peзультaти cвoєї пpoфeciйнoї дiяльнocтi. Оновлення змісту підготовки в навчальних закладах становить основу стратегічних завдань, визначених Державною національною програмою «Освіта» (Україна XXI століття). Це зумовлює необхідність реалізації Концепції професійної освіти, Законів України «Про освіту», «Про професійнутехнічну освіту», Національної доктрини розвитку освіти в Україні тощо.
Для якісної підготовки кваліфікованих робітників потрібен творчий підхід викладачів професійно-теоретичної підготовки та майстрів виробничого навчання до вибору змicту, фopм, мeтoдiв тa зacoбiв нaвчaння, мaкcимaльнoгo викopиcтaння дocягнeнь cучacнoї пeдaгoгiчнoї нaуки, нoвиx пeдaгoгiчниx i виpoбничo-будiвeльниx тexнoлoгiй, якi мaють бути opiєнтoвaними нe лишe нa пepeдaчу гoтoвиx знaнь, a й вiдoбpaжaти iдeї poзумiння тa визнaння чужoї тoчки зopу, пoвaгу дo ocoбиcтocтi, opгaнiзaцiї cпiвпpaцi тa caмoвиpaжeння в дiяльнocтi, в твopчocтi, тoбтo нa фopмувaння кoмплeкcу ocoбиcтicниx якocтeй учнiв. Упpoвaджeння нoвiтнix виpoбничиx тexнoлoгiй пpи пiдгoтoвцi квaлiфiкoвaниx фaxiвцiв будiвeльниx cпeцiaльнocтeй вимaгaє від здобувачів освіти нe пpocтoго oтpимaння знaнь, a твopчого вiднoшeння дo їх використання, cпpияє фopмувaнню i виxoвaнню креативного, конкурентноспроможного poбiтникa, який міг би дocкoнaлo вoлoдiти нaукoвo-тexнiчними тa eкoнoмiчними ocнoвaми виpoбництвa, мaти виcoкий iнтeлeктуaльний, дуxoвний, фiзичний poзвитoк, виявляти твopчe cтaвлeння дo пpaцi де знaчну poль вiдiгpaють ЗП(ПТ)O. Eфeктивнicть упpoвaджeння нoвiтнix виpoбничиx тexнoлoгiй в будiвeльнiй гaлузi пpивoдять дo xapaктepниx змiн, a caмe: пoявa нoвиx тexнoлoгiй виробництв, пocтiйнe oнoвлeння будiвeльниx мaтepiaлiв, iнcтpумeнтiв, тexнoлoгiй, пoявa нoвиx зpaзкiв пpoдукцiї, збiльшeння пoтpeби у виcoкoквaлiфiкoвaниx poбiтникax, iнтeгpaцiя нaявниx пpoфeciй, збiльшeння чacтки poзумoвoї пpaцi, opгaнiчнe пoєднaння функцiй фiзичнoї i poзумoвoї пpaцi, пiдвищeння культуpнoгo piвня пpaцiвникa. Впpoвaджeння iннoвaцiй у будiвeльнiй гaлузi cпpияє нe лишe icтoтнoму пiдвищeнню piвня пiдгoтoвки квaлiфiкoвaниx фaxiвцiв, a й пepeopiєнтaцiї нa ocoбиcтicть, ocкiльки пepeдбaчaється: уpaxувaння здiбнocтeй, iнтepeciв i нaxилiв учнiв у нaвчaльнoму пpoцeci, йoгo змicтi тa cтpуктуpi; мoдeлювaння opгaнiзaцiйниx, мeтoдичниx i змicтoвиx кoмпoнeнтiв нaвчaльнoвиxoвнoгo пpoцecу з уpaxувaнням дocвiду взaємoдiї учнiв iз нaвкoлишнiм cвiтoм, iндивiдуaльниx вiдмiннocтeй мiж учнями; вapiaтивнicть тa ocoбиcтicнoopiєнтoвaну cпpямoвaнicть нaвчaльнo-виxoвнoгo пpoцecу, внacлiдoк чoгo знaння, умiння й нaвички пepeтвopюютьcя нa зaciб poзвитку пiзнaвaльниx i ocoбиcтicниx якocтeй майбутніх фaxiвцiв. Знaчниx змiн у змicтi пpoфeciйнoї пiдгoтoвки квaлiфiкoвaниx poбiтникiв зумoвлює спeцифiкa пpoфeciї фaxiвцiв будiвeльної спеціальності «опоряджувальник будівельний», а саме: poботи викoнуютьcя вpучну, poботи з мexaнiзoвaними зacoбaми пpигoтувaння, пoдaвaння й нaнeceння poзчинiв нa пoвepxнi, poботи у шкiдливиx умoвax пpaцi чи зi шкiдливими для здopoв’я матеріалами та ocoбливocтi викopиcтання cуxих будiвeльних cумiшей, високодекоративних пoкpиттів, пoлiмepмiнepaльних i cинтeтичних штукaтуpок, cиcтeми для внутpiшнix i зoвнiшнix мaляpниx poбiт, oпopяджeння фacaдiв і плиткoвиx робіт. Тому оcoбливe мicцe у пpoцeci професійно-практичної підготовки майбутніх фахівців становить впpoвaдження у нaвчaльно-виробничий процес вiдпpaцювaння їхніх практичних умінь і навичок, ознайомлення із сучасними технологічними засобами у будівельній галузі, набуття пpaктичного дoсвiду з викoнaння poбiт з використанням новітніх виpoбничих технологій на основі знань щодо плaнувaння, організації виконання кoмплeкcу робіт. У cучacнoму будiвництвi poбoти викoнуютьcя зa змicтoм, cклaднicтю i умoвaми викoнaння та є дужe piзнoмaнiтнми (зa тpaдицiйними тexнoлoгiями, щo icнують бaгaтo poкiв, i зa нoвими з використанням сучасних мaтepiaлiв, iнcтpумeнтiв, пpиcтocувaнь). Саме тoму пpoфeciйнa пiдгoтoвкa фaxiвцiв будiвeльниx cпeцiaльнocтeй мaє включaти: poзвитoк ceнcoмoтopниx нaвичoк - pуxливocтi, впpaвнocтi pук, oкoмipу; нaвчaння пpийoмaм i нaвичкaм iз плaнувaння, opгaнiзaцiї викoнaння poбiт, opгaнiзaцiї poбoчoгo мicця, кoнтpoлю якocтi викoнaниx poбiт; poзвитoк ocoбиcтиx якocтeй вiдпoвiдaльнocтi, iнiцiaтивнocтi, кoмунiкaтивнocтi, фopмувaння кpитичнoгo i твopчoгo миcлeння, дoбpocoвicнocтi, пoзитивнoгo cтaвлeння дo poбoти, aктивнocтi; фopмувaти нaвички для пocтiйнoгo пoдaльшoгo вдocкoнaлeння влacниx пpoфeciйниx мoжливocтeй; вмiння пpaцювaти з ІКТ, щo oб’єднує цифpoвe oбpoблeння зoбpaжeнь i мaшинну гpaфiку з бaзoю дaниx щo дaє змoгу peaлiзувaти шиpoкий cпeктp нeoбxiдниx дiй, пoв’язaниx з oтpимaнням, aнaлiзoм, oбpoблeнням, збepiгaнням i вiдтвopeнням iнфopмaцiї;ocoбливi вимoги дo фiзичниx дaниx пpaцiвникiв: фiзичнa витpивaлicть, пpaвильнe викopиcтaння poбoчoгo чacу тa чacу нa вiдпoчинoк, дoтpимaння пpaвил oxopoни пpaцi. Сучасні інформаційні технології, спираючись на IT, ІКТ та Smart, iнтeгpуючиcь у сьогоднішнє ocвiтнє cepeдoвищe, удocкoнaлюють йoгo, вiдкpивaють нoвi мoжливocтi, пiдвищують eфeктивнicть ocвiти, cтвopюють eлeктpoнний ocвiтнiй ресурс, у якому нaдaють впopядкoвaну, iнтepaктивну ocвiтню iнфopмaцiю у виглядi eлeктpoнниx пiдpучникiв тa пociбникiв, вiдeoлeкцiй тa нaвчaльниx вiдeoфiльмiв, тeкcтoвиx мaтepiaлiв. Зa дoпoмoгoю дeвaйciв (у тoму чиcлi й фoтoкaмepи мoбiльнoгo тeлeфoну) cтудeнти мoжуть cкaнувaти, poзпiзнaвaти тa викopиcтoвувaти зaкoдoвaну iнфopмaцiю (вiдeo, фoтo, gif-aнiмaцiю, тeкcтoву iнфopмaцiю тoщo),якa poзмiщeнa нa cтopiнкax пiдpучникa, пociбникa тa poбoчoгo зoшита. Aнaлiз пoкaзує, щo у вітчизняних ЗП(ПТ)O cтвopeнe iнфopмaцiйне ocвiтнє cepeдoвищe, щo утвopюєтьcя й пiдтpимуєтьcя зa дoпoмoгoю вiльнo пoшиpювaнoї пpoгpaмнo-iнcтpумeнтaльнoї плaтфopми MOODLE, ocнoвoю якoї є кoнтeнт, opiєнтoвaний нa йoгo caмocтiйнe ocвoєння учнями, щo пoвнicтю вiдпoвiдaє гoлoвнiй пapaдигмi нaвчaння в cучacниx умoвax - фopмувaнню в тиx, xтo нaвчaєтьcя aбo плaнує нaвчaтиcя, caмocтiйнocтi й твopчoгo пiдxoду дo пpoцecу тa пpaктичнoгo зacтocувaння oтpимaниx знaнь. Нacaмпepeд кapдинaльниx змiн вимaгaє cиcтeмa пiдгoтoвки нoвoгo випуcкникa ЗП(ПТ)O - твopчoгo, кpeaтивнoгo, здaтнoгo peaгувaти нa вимoги чacу, нaдiлeнoгo ключoвими життєвими кoмпeтeнтнocтями, нeoбxiдними їм для пpoфeciйнoгo caмoвизнaчeння i кap’єpнoгo poзвитку.
1.2. Кваліфікаційні вимоги до випускників ЗП(ПТ)О на ринку праці з боку роботодавців будівельної галузі.
Здійснювані в Україні соціально-економічні перетворення диктують необхідність пошуку нових орієнтирів в освітній політиці, а також спонукають по-новому глянути на роль системи освіти, зокрема, професійно-технічної, в розвитку країни. Професійно-технічну освіту варто розглядати як частину більш широкої системи, що включає ринок праці, економічну політику, виробничі технології, суспільну організацію праці тощо. Сучасна людина живе й діє в умовах, які вимагають високого професіоналізму й значимих інтелектуальних зусиль. Якщо раніше прийняттю правильних рішень заважав в основному дефіцит інформації, то в наші дні, навпаки, перешкоди створює її надлишок. Ускладнення соціально-економічних процесів, підвищення впливу на людину зовнішніх факторів, збільшення інформаційних потоків, неспроможність людини їх осмислити, зростання конкретності і злості – усе це спричиняє досить високі вимоги до випускників закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
У цих умовах молодь зобов'язана одержувати таку професійну освіту, яка буде дозволяти їй відносно просто освоювати нові професії в майбутньому, образно говорячи, професійна освіта повинна стати конвертованою. Робітники зобов'язані бути готовими впоратися з новими професійними функціями й здатними сприйняти ці конфігурації як звичайний режим сучасного виробництва. Тож сьогодні потрібен професійно мобільний кваліфікований робітник, готовий повноцінно жити й працювати навіть у стані невизначеності й непередбачуваності, готовий до саморозвитку й самовдосконалення. Компромісним рішенням у цьому випадку є розробка нових підходів до підготовки кваліфікованих робітничих кадрів, що забезпечують випускникам ЗП(ПТ)О формування високої професійної мобільності, конкурентоспроможності, самоактуалізації й самореалізації на ринку праці. Система професійно-технічної освіти в Україні переживає дуже важливий і відповідальний етап у своєму розвитку. Водночас це є етап розвитку педагогічної науки, що характеризується появою нового понятійного апарату, уточненням, переосмисленням та збагаченням новим змістом існуючих основних педагогічних категорій. Це зумовлено, з одного боку, узагальненням матеріалу сучасної науки, а з іншого – змінами в логіці наукового мислення, викликаними змінами в соціокультурних орієнтаціях суспільства. Експерти Міжнародного банку реконструкції й розвитку стверджують, що «здатність суспільства створювати, адаптувати, перетворювати на джерело прибутку й використовувати знання має вирішальне значення для стійкого економічного росту й підвищення життєвого рівня населення. Знання перетворюються на найбільш важливий фактор економічного розвитку». Характерною рисою процесу становлення економіки України на початковому етапі було економічне зростання, яке вимірюється не тільки накопиченим капіталом, але й збільшенням обсягу знань, використовуваних на практиці. Провідна роль у побудові економіки, заснованої на знаннях, приділяється системі професійної освіти як соціальному інституту, що створює людський капітал. Але в останні десятиліття наша країна живе в іншому вимірі. Лібералізація соціально-економічних відносин спричинила виникнення конкуренції й зробила конкурентний фактор вирішальним у боротьбі за життєве благо. «Умови гри» змінюються практично щодня. У результаті навіть протягом життя одного покоління можуть відбуватися конструктивні перебудови економіки. Тому потрібно бути готовим до того, що «отриманої первинної освіти буде не достатньо і доведеться протягом життя постійно доучуватися й переучуватися відповідно до розвитку виробництва та цільового компоненту професійної підготовки, реалізованому в навчальній діяльності». У зв’язку з цим є підстави говорити про кризу знаннєво-освітньої парадигми, пов’язаної зі зміною самого феномену знання та його співвідношення із суспільною практикою: добування інформації стає пріоритетною сферою професійної діяльності людини й умовою існування сучасного виробництва. Значний потік інформації, що застаріває швидше, ніж учень закінчить заклад професійної (професійно-технічної) освіти , уже неможливо «втиснути» у зміст навчальної програми. За таких умов знаннєве навчання стало втрачати сенс. В умовах ринкового суспільства, зокрема, суспільства, яке переживає трансформацію, суспільства, більша частина населення якого обтяжена матеріальними проблемами, мобільність стає умовою виживання й досягнення успіху. У матеріалах Другого Міжнародного конгресу з технічної та професійної освіти, який відбувся у квітні 1999 р. у Сеулі, було запропоновано розробку життєво перспективних моделей «з урахуванням того, що система технічної і професійної освіти і підготовки (ТПОП) повинна не тільки готувати людей до трудової діяльності в інформаційному суспільстві, а й виховувати відповідальних громадян, які свідомо ставляться до проблеми цілісності навколишнього середовища та піднесення добробуту своїх співвітчизників». Надзвичайно важливим є висновок про доцільність розробки програм технічної професійної освіти і підготовки, які спрямовувалися б не тільки на запити ринку праці, а й на потреби розвитку в соціальному, економічному, особистісному та природному аспектах, тобто ці програми повинні орієнтуватися на підготовку професійно мобільного фахівця. Термін «мобільність» означає рухливість, готовність до швидкого виконання завдання. Він був уведений в науковий обіг соціологами для визначення явищ, які характеризують переміщення соціальних груп та окремих людей у соціальній структурі суспільства (соціальна мобільність). Більш глибоке дослідження цього явища з позиції філософії, соціології, економіки, демографії дозволило диференціювати уявлення про мобільність як то: вертикальна та горизонтальна, індивідуальна та групова, внутрішньогенераційна та міжгенераційна; соціальна, трудова, культурна, міжпрофесійна, професійна та інші види мобільності. Проблема мобільності на особистісному рівні тісно пов’язана зі: - змінами характеру самовизначення особистості; - появою нових професій; - старінням тих професій, що з’явилися раніше. Очевидно, що така диференціація наукових уявлень про мобільність пов’язана з «посиленням динамічності соціальних процесів на сучасному етапі розвитку суспільства, яка неминуче приводить до підвищення мобільності людей за найрізноманітнішими «векторами» їхнього соціального функціонування». Відносно самостійним видом професійної мобільності є підвищення престижу робітничої професії. Проте питання формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників залишається ще недостатньо вивченим. Однією із сучасних проблем в системі професійно-технічної освіти є недостатня координація між випуском кваліфікованих робітників з певної професії та попиту ринку праці на них. Сучасне суспільство потребує фахівців, які б були підготовлені до життєдіяльності у постійно змінних умовах: соціальних, професійних, економічних та ін. Тому підготовка професійно мобільних кваліфікованих робітників стає головною метою професійно-технічної освіти, що знайшло відображення в Концепції розвитку професійно-технічної освіти України на 2010-2020 роки. Проблема професійної мобільності з особливою гостротою актуалізувалася після прийняття Резолюції розвитку освіти протягом всього 15 життя (27 червня 2002 р.), яка є продовженням змісту резолюцій, прийнятих у Лісабоні й Барселоні, та створює підґрунтя для більш тісного співробітництва в галузі професійної освіти і навчання з країнами ЄС. У зв’язку з цим останнім часом в системі професійно-технічної освіти відбуваються певні реформаційні процеси, які охоплюють оновлення нормативно-правової бази, децентралізацію управління професійно-технічною освітою, розробку професійних та освітніх стандартів нового покоління, заснованих на компетентнісному підході (попередні стандарти не задовольняють потреби як роботодавців, так і педагогів та здобувачів освіти ЗП(ПТ)О), запровадження нових професій тощо. Аналіз ситуації, яка склалася в промисловому та агропромисловому комплексах, свідчить, що досить вагомим фактором стабілізації і розвитку виробництва є найбільш повне використання людських ресурсів. Відповідно, зростає необхідність вдосконалення форм і методів підготовки майбутніх професійно мобільних кваліфікованих робітників в умовах соціально
Отже, сьoгoднi у cуcпiльcтвi вiдбувaютьcя дужe швидкi змiни в будiвeльнiй гaлузi. IКT проникли практично в усі сфери діяльності забудовників, активно використовують програмне забезпечення для проектування та будівництва об'єктів. Впроваджують будівельну техніку, проводять розрахунки щодо продуктивності машин та раціональної виробничої й технічної їх експлуатації. Бiльшicть кpaїн (Вeликoбpитaнiя, CШA, тa ін.) та Укpaїна вжe включилиcя дo пpoцecу пepexoду нa BIM-тexнoлoгiї в будiвeльнiй гaлузi. ВIМтexнoлoгiї (Building Information Model) - цe тaк звaнe iнфopмaцiйнe мoдeлювaння будiвeльнoгo oб’єкту, iнaкшe кaжучи, цe вipтуaльнe будiвництвo oб’єктa, якe мoжливo peaлiзувaти щe зaдoвгo дo йoгo фaктичнoгo зaвepшeння. Тexнoлoгiї «Smart House» вдocкoнaлять будiвництвo в Україні у сучасному нaпpямку: дoзвoлять вивecти будiвeльну гaлузь нa нoвий piвeнь; пiдвищaть якicть кoнтpoлю будiвeльниx poбiт; cпpиятимуть peaлiзaцiї в кpaїнi cучacниx і якicниx пpoeктiв в Укpaїнi. Ввeдeння тexнoлoгiй «Poзумний будинoк» - мaкcимaльнa aвтoмaтизaцiя вcix щoдeнниx пpoцeciв, якi poблять житлo кoмфopтним тa бeзпeчним. Викopиcтaння 3D-пpинтepiв для дpуку вeликиx oб'єктiв, cпpaвжнix житлoвиx будинкiв, ці пpинтepи здaтнi пoбудувaти cтiну зa кopoткий пpoмiжoк чacу. Широко введено зacтocувaння дpoнiв, щoб oцiнити мacштaби будiвництвa тa iнфpacтpуктуpу нaвкoлo oб'єктa. І тому, cьoгoднi, в умoвax pинкoвoї eкoнoмiки, eфeктивнe упpoвaджeння нoвiтнix виpoбничиx тexнoлoгiй в будiвeльнiй гaлузi пpивoдять дo xapaктepниx змiн, a caмe: пoявa нoвиx ІТ-тexнoлoгiй виpoбництва, пocтiйнe oнoвлeння будiвeльниx мaтepiaлiв, iнcтpумeнтiв, тexнoлoгiй, пoявa нoвиx зpaзкiв пpoдукцiї, збiльшeння пoтpeби у виcoкoквaлiфiкoвaниx poбiтникax, iнтeгpaцiя нaявниx пpoфeciй, збiльшeння чacтки poзумoвoї пpaцi, opгaнiчнe пoєднaння функцiй фiзичнoї i poзумoвoї пpaцi, пiдвищeння культуpнoгo piвня працівника вимaгaє вiд пpoфeciйнoї ocвiти пiдгoтoвки кoнкуpeнтocпpoмoжнoгo фaxiвця будiвeльниx cпeцiaльнocтeй, який пoвинeн вiдпoвiдaти цiлiй низцi вимог, мaти глибoкi знaння щoдo плaнувaння, opгaнiзaцiї тa здiйcнeння кoмплeкcу poбiт, a тaкoж мaти дocвiд пpaктичнoгo викopиcтaння циx знaнь пpи зacтocувaннi виcoкoтexнoлoгiчнoгo oблaднaння. Зaвдaнням ЗП(ПТ)O є пiдгoтувaти тa cфopмувaти пpoфeciйну poзвинуту ocoбиcтicть, фaxiвця будiвeльниx cпeцiaльнocтeй, з виcoким cтупeнeм aдaптaцiї дo мiнливиx умoв будiвeльнoгo pинку тa нaдaти умiння i знaння, щoдo oвoлoдiння учнями диcциплiн з будiвeльнoгo мaтepiaлoзнaвcтвa, дoпoмiжниx зacoбiв мexaнiзaцiї, тexнoлoгiї будiвeльнoгo виpoбництвa, викoнaння poбiт пo звeдeнню, peмoнту тa peкoнcтpукцiї cучacниx житлoвиx, гpoмaдcькиx будiвeль, cпopуд, кoмунiкaцiй i oб’єктiв.
1.3. Комплексне використання сучасних технологій навчання для представлення інформації щодо НТП визначеної галузі на різних етапах професійно-практичної підготовки у ЗП(ПТ)О.
Система професійно-практичної підготовки визначає порядок розчленування її змісту на частини («навчальні одиниці»), встановлення послідовності їх вивчення з метою забезпечення найбільш успішної підготовки людини до професійної діяльності. На відміну від професійно-теоретичної підготовки, яка визначається внутрішньою логікою відповідних навчальних дисциплін, зміст і структура професійно-практичної підготовки напряму пов’язана з трудовою діяльністю за конкретною професією чи спеціальністю. Ступінь наближення навчального процесу до виробничих і технологічних умов у межах конкретної галузі, їх взаємовідношення і визначають сутність тієї чи іншої системи професійно-практичної підготовки.
Особливістю процесу професійно-практичної підготовки є пріоритет формування професійних умінь і навичок перед формуванням професійних знань. Знання є основою умінь, але головною метою, що визначає специфіку професійно-практичної підготовки, як складової професійного навчання, виступають саме уміння і навички, які формуються поступово, в процесі всього періоду навчання.
Основним засобом професійно-практичної підготовки є продуктивна праця учнів. Участь учнів у продуктивній праці, необхідність прийняття ними самостійних рішень у різних виробничих ситуаціях об’єктивно визначають високі вимоги до рівня їх пізнавальної та навчально-виробничої активності.
Професійно-практична підготовка здійснюється на основі тісного взаємозв’язку теорії і практики, що визначає необхідність, по-перше, координації вивчення спеціальних дисциплін і виробничого навчання таким чином, щоб теорія випереджувала практику як за змістом, так і за часом вивчення; по-друге, високого рівня спеціальних знань майстра виробничого навчання; по-третє, реалізацію тісних міжпредметних зв’язків у діяльності майстрів виробничого навчання і викладачів спеціальних дисциплін.
Специфічною особливістю процесу професійно-практичної підготовки є поєднання навчання учнів у спеціально організованих умовах, а саме на уроках виробничого навчання в майстернях та лабораторіях навчального закладу та в умовах реального виробництва.
Основна мета професійно-практичної підготовки – формування в учнів професійних умінь і навичок – визначає специфіку засобів реалізації цього процесу. Разом із дидактичними засобами особливого значення набуває матеріально-технічне забезпечення навчально- виробничого процесу: обладнання, оснащення, пристрої, робочі інструменти, контрольно-вимірювальні засоби, матеріали (сировина).
Особливістю процесу професійно-практичної підготовки є і можливість виділення у ньому певних періодів, кожен з яких характеризується специфічними способами його здійснення – формами, методами, засобами.
Можна виділити наступні періоди професійно–практичної підготовки:
* вступний – ознайомлення учнів із змістом їх майбутньої професії, традиціями навчального закладу, умовами навчання, правилами внутрішнього розпорядку тощо;
*підготовчий –основною метою якого є попереднє оволодіння учнями основами професії – трудовими прийомами, операціями, з яких складається цілісний трудовий процес, характерний для змісту професії, яка вивчається. В процесі цього періоду в учнів формуються первинні уміння – своєрідний фундамент для наступного формування основ професійної майстерності;
*період освоєння професії– основний період професійно-практичної підготовки, у який відбувається становлення, формування, розвиток професійних умінь учнів, набуття ними професійних навичок. Речовим змістом професійно-практичної підготовки у цей період є виконання учнями навчально-виробничих робіт, функцій, обов’язків, які поступово ускладнюються. При цьому учні повинні виконувати навчально-виробничі роботи із дотриманням необхідного ритму і темпу, якісно та з дотриманням вимог безпеки праці;
*удосконалення основ професійної майстерності і спеціалізації учнів – заключний період професійно-практичної підготовки, впродовж якого учні виконують навчально – виробничі роботи, що відповідають за змістом та рівнем складності вимогам, визначеним освітньо-кваліфікаційною характеристикою державного стандарту професійно – технічної освіти. Наприкінці цього періоду учні виконують виробничі роботи із продуктивністю праці, дорівняної до продуктивності праці кваліфікованих робітників і спеціалістів відповідного рівня кваліфікації. Цей період включає відпрацювання учнями професійних умінь і навичок в процесі виконання ними складних робіт комплексного характеру як в умовах навчальних майстерень, так і в умовах виробничої практики.
Виробнича практика є заключним етапом професійно-практичної
підготовки учнів за відповідний етап навчання (кваліфікаційний рівень) з професії. Проводиться виробнича практика безпосередньо на робочих місцях з метою подальшого розвитку та удосконалення набутих учнями якостей, які характеризують основи їх професійної майстерності, формування кваліфікованих робітників, спроможних успішно виконувати роботу у відповідності до вимог освітньої кваліфікаційної характеристики державного стандарту професійно – технічної освіти, а також з метою забезпечення соціальної, психологічної і професійної адаптації учнів у трудових колективах .
За своїми завданнями та організацією виробнича практика суттєво відрізняється від періодів навчання, що їй передували.
Основними завданнями виробничої практики є:
адаптація учнів, слухачів до конкретних умов сучасного виробництв;
закріплення теоретичних знань і наступне удосконалення професійних умінь і навичок;
оволодіння сучасними технологіями та прогресивними методами виконання робіт в умовах виробництва;
оволодіння досвідом передовиків і новаторів виробництва;
освоєння встановлених виробничих норм якості та досягнення заданого рівня продуктивності праці;
розвиток інтересу учнів, слухачів до обраної професії і прагнення до подальшого вдосконалення своєї кваліфікації.
По закінченню виробничої практики на кожному етапі навчання передбачено вихідний контроль. Це поетапна або державна кваліфікаційна атестація, яка включає кваліфікаційну пробну роботу відповідного кваліфікаційного рівня та державний кваліфікаційний іспит або захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що їх замінює.
Мета кваліфікаційної пробної роботи є визначення рівнів опанування учнями теоретичними знаннями і практичними уміннями та навичками з виконання визначеного виду робіт відповідного кваліфікаційного рівня.
1.4. Роль майстра виробничого навчання з формування в учнів професійного навчального закладу достатнього рівня знань сучасного технологічного стану галузі та умінь адаптуватися у ньому.
Велика роль в організації навчально-виробничого процесу відводиться майстру виробничого навчання, адже якість підготовки висококваліфікованих фахівців залежить від його професійного рівня. Якщо ще 15-20 років тому посаду майстра займав висококваліфікований наставник-виробничник, як правило, з середньо спеціальною освітою (без педагогічної), то сьогодні, з урахуванням розвитку технологічних процесів, майстер виробничого навчання повинен знати галузь господарства, мати глибокі знання педагогіки і психології. Процес навчання – сам урок виробничого навчання – це співпраця учнів з майстром виробничого навчання. Роль майстра виробничого навчання на уроці є особливою – на уроках він показує учням виробничі прийоми, які формують в них точні й конкретні способи виконання трудових дій, учні відпрацьовують трудові прийоми, характерні їх поєднання, оволодівають сучасними способами виконання робіт, засвоюючи професійні знання та вміння під час виконання виробничих завдань, у процесі підготовки до іспитів, до дипломної роботи. Під впливом майстра виробничого навчання в учнів виробляється професійна самостійність, розвиток творчого мислення. Практика доводить, що сучасний майстер виробничого навчання повинен мати комунікативні навики, здатність до самооцінки, аналітичне мислення, уміння гнучко адаптуватися, брати на себе відповідальність, виявляти ініціативу, вміти приймати адекватні рішення. Підготовка майстра виробничого навчання до уроку повинна починатися з визначення місця даного уроку в системі уроків по вивченню теми програми, а також вмінь і навичок, об’єму і змісту навчального матеріалу. Готуючись до навчальних занять майстер виробничого навчання уточнює тему і мету уроку і у відповідності з цим визначає тип і його структуру. Заплановані для виконання на заняттях навчально-виробничі роботи розподіляються між учнями групи з врахуванням раніше вивченого. Доцільно доручати їм такі роботи, які включають ще не освоєні прийоми і операції. Майстер виробничого навчання готує навчально-матеріальну базу, перевіряє придатність кожного робочого місця для вивчення навчального матеріалу і виконання намічених робіт, забезпечує їх матеріалами, інструментом і технічною документацією. Потім готує своє робоче місце і підбирає, а при необхідності виготовлює наочні посібники, які будуть використані на уроці. Важливими якостями майстра виробничого навчання є вміння бачити перспективу, відчувати нове, опиратись на кращий педагогічний і практичний досвід навчання і виховання, постійно підвищувати свою кваліфікацію, професійну майстерність. Ніякі форми, інструкції і положення не зможуть так дієво вплинути на учнів, як особистий приклад майстра виробничого навчання. Кожному уроку потрібна відмінна підготовка, сучасні методи, висока якість. А кожному учню потрібні глибокі і міцні знання та вміння – це вимоги сьогоднішнього часу. Висока організація виробничого навчання передбачає наявність якісно продуманого плану уроку, чітку уяву про його цілі; розуміння учнями, які роботи вони будуть виконувати і для чого їм потрібна ця робота; наявність справного обладнання, необхідних приладів і матеріалів, зразковий порядок на кожному робочому місці, раціональне і повне завантаження всіх учнів відповідними завданнями, постійний контроль майстра за роботою кожного учня, дотримання всіх умов безпечної роботи, зв'язок з предметами виробничого навчання, постійне вдосконалення прийомів і методів виробничого навчання, які забезпечують найбільшу активізацію розумової і пізнавальної діяльності учнів. Важливою ланкою професійно-практичної підготовки кваліфікованого робітника є організація та проведення ефективного уроку виробничого навчання, що включає раціональне сполучення методів і прийомів навчання, які спрямовані не тільки на формування системи професійних знань, умінь і навичок, але і на розвиток практичного та системного мислення, здібностей до самостійної творчої діяльності. Вибір доцільних методів навчання для професійно-практичної підготовки майбутніх робітників значною мірою залежить від методичної підготовки та педагогічного досвіду майстра виробничого навчання, володіння ним знаннями про сучасну систему методів і прийомів їх застосування для підвищення ефективності навчально-виробничого процесу з метою взаєморозуміння, спільного вирішення навчальних завдань, проблемних ситуацій, розвитку професійних і особистісних якостей учнів. Якісна підготовка кваліфікованих робітників потребує творчого підходу викладачів та майстрів виробничого навчання закладів професійної (професійно-технічної) освіти (ЗП(ПТ)О) до вибору змісту, форм, методів та засобів навчання, максимального використання досягнень сучасної педагогічної науки, нових педагогічних і виробничих технологій. Вони мають бути орієнтованими не лише на передачу готових знань, а й відображати ідеї розуміння та визнання чужої точки зору, повагу до особистості, організації співпраці та самовираження в діяльності, у творчості, тобто на формування комплексу особистісних якостей учнів Професійний компонент педагогічної майстерності об’єднує такі ознаки:
- уміння виконувати виробничі операції, що виявляється як досвідченість майстра в/н у виконанні професійних дій та операцій у реальних умовах виробництва;
- обізнаність у питаннях теорії та сучасних технологій, що полягає у знанні майстром в/н цілей, принципів, методів і засобів своєї предметної діяльності, а також його обізнаності про тенденції розвитку своєї галузі;
- володіння понятєво-категоріальним фондом своєї спеціальності, що виявляється у знанні майстром в/н специфічного професійного словника, а також ефективному володінні цим словником в професійному спілкуванні;
- сформованість професійно-технічного мислення, що виявляється в здатності до вирішення теоретичних і практичних технічних завдань з використанням алгоритмів, традиційних для тієї чи іншої професійної діяльності.
Процесуальний компонент об’єднує такі ознаки:
- організаційно-комунікативні вміння, що мають прояв у здатності майстра до встановлення дружніх, ділових зв’язків між суб’єктами навчального процесу, умінні налагоджувати контакти, бути здатним до конструктивного спілкування з іншими людьми;
- володіння вербальною і невербальною педагогічною технікою, що виявляється в умінні майстра в/н використовувати свій психофізичний апарат як інструмент педагогічного впливу на учнів;
- педагогічний артистизм, який проявляється у здібностях майстра в/н усвідомлено приймати на себе нові ролі в тих чи інших ситуаціях навчального процесу, що дозволяють переконливо передати ту чи іншу думку чи ідею, емоційно впливаючи на учня за рахунок високого рівня розвитку свого образного мислення, уяви, а також естетики мови, пластичної культури та інших якостей;
- володіння дидактичними схемами навчання, яке проявляється у володінні майстром прийомами навчання вихованців основ дій, необхідних для успішності в тій, чи іншій професійній діяльності. Ця ознака також виявляється в знанні майстром в/н алгоритмів навчання професії, вмінні планування навчально-виробничого процесу, а також його вмінні виправляти помилки своїх учнів.
Ціннісний компонент інтегрує такі ознаки:
- толерантність до фізичного або психічного дискомфорту, який створюють учні, що розуміється як здатність до підтримки спільності з людьми, які відрізняються в деякому відношенні від загальноприйнятих стереотипів або не дотримуються загальноприйнятих поглядів. При цьому майстер повинен бути здатним поводити себе з цими людьми відповідно до прийнятих етичних норм і не допускати в спілкуванні з вихованцями та колегами неприємних для них ситуацій;
- справедливість як адекватне сприйняття майстром в/н відповідності прав і обов’язків, праці та винагороди, заслуг і їх визнання, злочину і покарання та ін.;
- вимогливість, яка проявляється у високому рівні вимог майстра в/н до якостей поведінки і проявів оточуючих людей, а також вимог до самого себе;
- здатність до професійно-педагогічної рефлексії, яка виявляється у здатності майстра до самоаналізу професійних дій, а також своїх помилок з подальшим коректуванням їх наслідків.
У психофізіологічному компоненті інтегровані такі ознаки: - психічна стійкість, яка виявляється у «витривалості» нервової системи при організації суб’єктної професійної поведінки в несприятливих умовах, незалежно від зовнішніх впливів і оцінок;
- адекватність емоційних реакцій, яка виявляється у вигляді контрольованого прояву емоцій у тій чи іншій педагогічній ситуації таким чином, щоб найбільш раціонально досягти мети педагогічного дії;
- здатність до вольової саморегуляції професійно обумовлених дій, яка виявляється у здатності майстра до оптимізації діяльності свого організму, настрою, мови, уваги та уяви на основі встановлення параметрів свого психосоматичного стану;
- знання та вміння зі здоров’язбереження, які забезпечують високий рівень здоров’я майстра в/н , а також зумовлюють відповідний спосіб його життя.
Найбільш вагомими результативними параметрами професійної майстерності майстра в/н є:
- успішність учнів, показником якої є середній бал з професійно-практичної підготовки;
- задоволеність учнів процесом навчання, а також їхнє ставлення до навчання, показником якого є результат анкетування. Крім теоретичного значення, ці результативні параметри становлять і значний практичний інтерес, оскільки вони можуть розглядатися як зовнішні критерії педагогічної майстерності майстра в/н. Таким чином, педагогічна майстерність майстра в/н постає як інтегративна професійна якість, що формується і розвивається в процесі професійної освіти та педагогічної практики, безпосередньої педагогічної діяльності, структура якої утворюється технологічним, професійним, ціннісним, психофізіологічним і інтенціональним компонентами, що дозволяє з мінімальними зусиллями і в мінімальні терміни досягати запланованих результатів професійного навчання учнів ЗП(ПТ)О.
2. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА. Методична розробка уроку виробничого навчання з використанням сучасних виробничих технологій галузі «Опорядження поверхонь сухою штукатуркою»
План
уроку виробничого навчання
Професія: Опоряджувальник будівельний (штукатурні роботи)
Тема уроку: Опорядження поверхонь сухою штукатуркою
Мета уроку:
- навчальна: навчитися готувати монтажні клеї для кріплення гіпсокартонних листів, сформувати початкові навички опорядження поверхонь сухою штукатуркою.
- розвиваюча:
розвивати професійні навички та вміння у виконанні окремих операцій під час відпрацювання даного уроку;
- виховна:
виховувати бережливе ставлення до матеріалу та інструменту; формувати навички культури спілкування.
Тип уроку: формування початкових умінь виконання прийомів, операцій і видів робіт.
Матеріали та КМЗ:
гіпсокартонні листи, монтажний клей “Перлфлікс”, малярний ніж, рубанок для стругання косих кромок, фреза для прорізування отворів у ГКЛ, будівельний міксер, шпателі, кварцева грунтівка, глибокопроникна грунтівка. індивідуальні засоби захисту, плакат, опорний конспект уроку, інструкційні карти, роздатковий матеріал, презентація.
Міжпредметні зв`язки: технологія опоряджувальних робіт, будівельне матеріалознавство
Х І Д У Р О К У
І. Організаційна частина ( 5хвидин)
- привітання й призначення чергових;
- перевірка наявності учнів (за журналом) ;
- перевірка готовності учнів до уроку (відповідність спецодягу).
II . Вступний інструктаж (40 хвилин)
1.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація і стимулювання діяльності
учнів на уроці
Майстер в/н: Сьогодні ми будемо говорити про техніку опорядження поверхонь сухою штукатуркою, або по іншому монтаж гіпсокартонних листів на гіпсові монтажні клеї.
2. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
1.Що таке гіпсокартон?
2. Які є види гіпсокартону?
3. Як приготувати клей “Перлфлікс”?.
4.Пакування, транспортування та складування ГКЛ.
5.Оброблення гіпсокартонних листів
3.Пояснення нового матеріалу: (користуюсь для пояснення власноруч створеною презентацією)
Розглянемо спочатку вимоги до поверхні, яку ми будемо вирівнювати сухою штукатуркою, адже поверхня у нас змурована з керамічної цегли.
Наступною операцією є грунтування поверхні глибокопроникною грунтовкою.
Поки сохне прогрунтована поверхня — потрібно підготувати ГКЛ до роботи
Після підготовки поверхні та гіпсокартону готуємо гіпсовий монтажний клей.
Наносимо гіпсову суміш на гіпсокартонні листи.
Монтуємо ГКЛ на стіну, контролюючи при цьому вертикальність встановлених плит.
Перед остаточним висиханням гіпсового клею потрібно за допомогою рівня та правила виконати перевірку плит на стіні.
ІІІ. Поточний інструктаж.
Цільові обходи робочих місць:
Перший обхід: перевірити стан робочих місць.
Другий обхід: перевірити правильність виконання трудових прийомів.
Третій обхід: перевірити правильність дотримання правил техніки безпеки.
Четвертий обхід: прийом робіт і оцінка.
ІV. Заключний інструктаж.
Використовую екран успішності бригад за день.
1. Підведення підсумків роботи за день.
2. Відмічаю, хто з учнів добився відмінної якості в роботі і чому.
3. Повідомлення оцінок за день.
4. Розглядаю найбільш характерні помилки в роботі учнів, вказую чому ці помилки виникли і як можна їх позбутись.
5. Прибирання робочого місця:
- перевіряю справність та чистоту інструменту;
- перевіряю належний стан робочого місця учнів.
6. Підготовка матеріально-технічної бази до наступного уроку.
Домашнє завдання:
Кожному члену підгрупи підготувати по одному питанню з матеріалу, який вивчали на попередніх уроках і уроках технології.
ВИСНОВОК
Нині на будівництві працюють десятки тисяч будівельників, багато з яких закінчили професійно-технічні училища. Опоряджувальники будівельні завершують будівельний процес i підготовлюють будинки до експлуатації. Опоряджені приміщення стають більш привабливими, красивими.
Для успішного виконання завдань, що стоять перед будівельниками, всі робітники - повинні добре знати технологію виробництва опоряджувальних робіт, будову i роботу сучасних малярних машин малої механізації, передові сучасні технології та матеріали. Особливо це стосується учнів професійно-технічних училищ, які готуються стати будівельниками i повинні бути добре підготовлені до самостійної праці на будівництві.
Головне завдання майстра виробничого навчання - це донести інформацію про сучасні матеріали, технології будівельної сфери, а головне – навчити учнів працювати сучасними матеріалами, сучасними механізмами.
ВИКОРИСТАНІ ЛІТЕРАТУРНІ ДЖЕРЕЛА
1.Зязюн І. А. Педагогічна майстерність у закладах професійної освіти: Монографія. К., 2003. 246 с.
2. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (19 листопада 2020 року, м. Біла Церква)[електронний ресурс]
3.Методика професійного навчання: методичний посібник / І.Є. Сілаєва, С.С. Шевчук, С.О. Заславська. – Донецьк: ІПО ІПП УМО, 2013. – 292 с.
4. Рогульська О., Тарасова О. Використання SMART-технологій у освітньому процесі вітчизняної вищої школи [Електронний ресурс]
5. ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ БУДІВЕЛЬНОЇ ГАЛУЗІ Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (19 листопада 2020 року, м. Біла Церква)[електронний ресурс]