Урок 8 клас. Тема: Виразне читання сонетів Ф. Петрарки В. Шекспіра напам’ять. Виконала: вчитель зарубіжної літератури Підлиманської гімназії- – філії ОЗ «Борівського ліцею» БСР Кальченко-Вищанська О. М.
Номер слайду 2
Мета: поглибити знання учнів про сонет як ліричний жанр;опрацювати особливості виразного читання сонетів; та порівняльного аналізу ліричних творів;розвивати пам’ять, образне мислення, удосконалювати навички виразного читання, . усного зв’язного мовлення; виховувати повагу до інтимних почуттів, моральні якості, сприяти вихованню емоційності учнів, умінню робити узагальнення, виховувати бережливе ставлення до художнього слова, естетичний смак
Номер слайду 3
• Очікувані результати виявляє повагу до людини, усвідомлює роль кохання і дружби, цінує людське життя; дає визначення поняття «сонет», виявляє особливості його структури у творах Ф. Петрарки і В. Шекспіра; визначає провідні теми, мотиви в ліричних творах письменників (сонетах), розкриває специфіку художнього втілення високого почуття кохання; • характеризує образ ліричного героя в сонетах Ф. Петрарки, В. Шекспіра; • зіставляє образи героїнь у сонетах митців;
Номер слайду 4
Співати по-новому про любов я прагну... Ф. Петрарка «Сонети – це ключ, яким Шекспір відмикає своє серце». В. Водсворт. Епіграф уроку
Номер слайду 5
Організаційний момент. Робота з епіграфом- Про що піде мова на сьогоднішньому уроці?- Сформулюйте тему нашого уроку.- Чого ви очікуєте від нашого уроку?
Номер слайду 6
Мотивація навчальної діяльностіСлово вчителя: У своїх сонетах Петрарка утверджує право на радість життя, на кохання до реальної земної жінки. Кохання – це свято душі, що облагороджує людину, найвище блаженство, якого прагне людська душа. Ліричний герой милується прекрасною дамою, жодної зухвалої думки немає у нього. Він здатний переживати, мріяти, мислити, кохати. Краса поезії відчувається, коли читець уявляє те, про що він говорить, вміє засобами виразного читання напам’ять передати почуття автора та свої власні.
Номер слайду 7
Сонети Шекспіра були, є і залишаються великою таємницею поета — його серця, його любові, його життя. таємниця полягає в тому, чому сонети Шекспіра притягають нас, людей ХХI століття? Значить, про сьогодення, чисте, загальнолюдське писав творець, коли і зараз це так хвилює. Значить, зумів прокласти стежину від свого до нашого серця
Номер слайду 8
Інтерактивна вправа.«З’єднай правильно слова» Завдання для учнів: Переставте слова і сформулюйте висловлювання. Життєві негаразди,і навіть смерть, любов у сонетах, непереможна сила, здатна подолати, розлуку. Шекспіра -,
Номер слайду 9
Вийшов вислів: «Любов у сонетах Шекспіра – непереможна сила, здатна подолати життєві негаразди, розлуку і навіть смерть». Питання до учнів: Яке ключове слово можна виділити в поезіях Петрарки та Шекспіра?
Номер слайду 10
Актуалізація опорних знань і досвід учнів. Бесіда на повторення. Коли і де з’явився сонет? Хто є родоначальником сонетів? Яка головна тема сонетів? Які особливості сонетів як ліричного жанру?На які групи умовно поділяють сонети Шекспіра?
Номер слайду 11
Пам’ятка. Як підготуватися до виразного читання текст напам’ять?Уважно перечитати текст. яви собі те, про що в ньому йдеться. Визнач тему, ідею, тон висловлювання. Подумай, з якою метою ти читаєш цей текст, у чом будеш переконувати своїх слухачів. Підкресли найважливіші за змістом слова (тобто логічно наголошені). Визнач, де потрібно робити паузи. Подумай, як ти можеш використати інші засоби виразності усного мовлення: темп мови, гучність голос тощо.Інструктаж для оцінювання. Оцінювання відбувається за 12-бальною системою за такими критеріями: знання текст, виразність читання, артистизм.
Номер слайду 12
Складові поняття «виразне читання». Пауза – зупинка голосу на певний час із метою виділення певного виразу. Паузи бувають короткими (на деяких комах, довгих висловлюваннях без розділових знаків), середніми (на деяких комах, тире і двокрапках), довгими (крапка, три крапка). Темп – швидкість читання. Буває швидкий, при швидкий, середній, повільний.Інтонація – словесний малюнок, який наголошує на меті висловлювання його емоційній забарвленості. Існує понад 20 видів інтонацій (розповідна, питальна, спонукальна, оклична, сумна, гнівна, ніжна, весела, жартівлива, пафосна, підвищена та ін.)Логічний наголос – виділення голосом найважливішого слова. Не слід забувати також про відповідну міміку та жести, яких не повинно бути занадто.
Номер слайду 13
Умовні позначення:
Номер слайду 14
Виразне читання сонета Шекспіра № 130
Номер слайду 15
Виразне читання сонета Петрарки № 61 LXIBenedetto sia ‘l giorno, e ‘l mese, e l’anno,e la stagione, e ‘l tempo, e l’ora, e ‘l punto,e ‘l bel paese, e ‘l loco ov’io fui giuntoda’ duo begli occhi, che legato m’hanno;e benedetto il primo dolce affannoch’i’ ebbi ad esser con Amor congiunto,e l’arco, e le saette ond’i’ fui punto,e le piaghe che ‘n fin al cor mi vanno. Benedette le voci tante ch’iochiamando il nome de mia donna ho sparte,e i sospiri, e le lagrime, e ‘l desio;e benedette sian tutte le carteov’io fama l’acquisto, e ‘l pensier mio,ch’è sol di lei, sì ch’altra non v’ha parte. Francesco Petrarca (1304-1374)
Номер слайду 16
Бесіда з учнями- Про що ці сонети?- Чим сподобалися?- Які рядки особливо зворушили?- Чим близькі вам сонети?- Чому саме цей сонет ви обрали для вивчення напам’ять?- Які цінності утверджує поет?- Які художні засоби використав Шекспір та Петрарка?
Номер слайду 17
Інтерактивна вправа Авторитетна цитата Завдання: за допомогою цитати із сонетів Петрарки і Шекспіра. Визначити думки й почуття ліричного героя. Благословенні будьте, серця раниІ вимовлене пошепки ім’я. Моєї донни — ніжне і кохане,І ці сторінки, де про неї я. Писав, творивши славу, що не в’яне,—Й ти, неподільна радосте моя!(Петрарка)Не знаю про ходу богинь із неба,А кроки милої — цілком земні.І все ж вона — найкраща поміж тими,Що славлені похвалами пустими. (Шекспір)
Номер слайду 18
Проблеме питання. Поміркуйте. Яким є ставлення ліричного героя до коханої у сонетах Петрарки і Шекспіра? Яким, на вашу думку, повинен бути темп читання, щоб передати ці почуття?
Номер слайду 19
{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}В. Шекспір. Ф. Петрарка. Завдання: Порівняйте творчість В. Шекспіра та Ф. Петрарки. Спільне: Сонети, любов. Відмінне: Англія Італія. Земне кохання Небесне кохання. Тема дружби Поема. Трагедії , комедії Дослідницькі праці4+4+4+2 4+4+3+3 Тема дружби і любові Тема любовіЗавдання: Порівняйте творчість В. Шекспіра та Ф. Петрарки.
Номер слайду 20
Підбиття підсумків уроку. Вправа «Мікрофон». Закінчити речення:- Найкращим читцем, на мою думку, був (була) ...- Я по-новому побачив (побачила)...- З думкою вчителя я ...- Я вважаю, що поезія Петрарки...
Номер слайду 21
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про «шекспірівське питання», читати трагедію «Ромео і Джульєтта»