Віршовані вправи пальчикової гімнастики
Науковці, методисти та вчителі - практики на основі вимог Державного стандарту початкової освіти прагнуть розробити ефективні методики навчання письма з урахуванням психофізіологічних особливостей шестирічних першокласників. Враховуючи емоційність та вразливість шестирічних дітей, навчання слід здійснювати в доброзичливій атмосфері, відзначаючи найменші успіхи на цьому шляху. Спрощення шкільного шрифту не усунуло труднощів в оволодінні графічними навичками. У підготовчий період формування графічних навичок учні не дописують елементи до рядкової та міжрядкової ліній, елементи виходять за рядок. Все це наслідок неузгодженості роботи м’язів рук і очей. Уникнути цих труднощів допоможе система віршованих вправ пальчикової гімнастики, які я розробила і використовую в своїй практиці. На мою думку, вони допоможуть в цікавій формі підготувати руку дитини до письма, сприятимуть розвитку тонкої моторики. Такі вправи зміцнюють м’язи кисті і пальців руки, знімають втому, розвивають мовлення, мислення, уяву, увагу, збагачують словниковий запас, підтримують інтерес до навчання.
ЧЕМНІ КАЧЕЧКИ
Качки зустрічаються (Лікті на столі, кисті рук рухаються. )
І чемно так вітаються. Діти вигадують діалог – привітання.
КОШИК
В руки кошика взяли (Пальці переплели, долоні розвели, зробили рухи.)
І до лісу ми пішли. (Великі пальці утворили ручку.)
ПІВНІ
Стоять півні на даху (Пальці розведені і підняті догори.)
Співають нам ку-ку-рі-ку! (Великий і вказівний пальці рухаються)
РИБКИ
Ти на рибок подивись: (Долоньки і пальці гнучко рухаються.)
Пливуть вгору, вбік і вниз!
ВІТРЯЧОК
Дме вітерець на вітрячок (Пальці рук з’єднуються в замок. А великі пальці
І лоскотить йому бочок. роблять кругові рухи вперед - назад.)
ЛИСИЧКА
Лисичка по лісі гуляла, (Лікті на столі, кисті руки рухаються плавно,
На зайця вона полювала. імітуючи ходу лисички.)
Ой, ой у капкан угодила. (Пальці рук з’єднуються в замок і рухаються.)
В уважності й лисоньки сила.(Кулак, а вказівний – вперед. Кисті рухаються.)
ПЕСИКИ
Друзів песиків я маю, (Великі пальці вгору, вказівні зігнути, а
На уроці з ними граю. мізинні рухаються вниз-вгору.)
Прожену я втому з рук.
Кожен песик мені друг.
ВОВК
По стежині вовк іде, (Лікті на столі, кисті руки рухаються ,
Зайчик вушками пряде. імітуючи ходу вовка, а потім рух заячих вух.
Довгі ніженьки і вуха,
Зайчик вгору мчить щодуху. ( Пальці рук з’єднуються в замок. А великі пальці
Мчить щодуху він униз. роблять кругові рухи вперед - назад.)
Повтори, не помились!
ДРУЖБА
Хвилювалось дуже море, (Лікті на столі, кисті руки рухаються,
Екіпажам нашим горе. імітуючи хвилі.)
Та боятися негоже! ( Пальці рук з’єднуються в замок і рухаються.)
Всім нам дружба допоможе!
ЗАРЯДКА
Пальці – хлопчики гуляли (Довільні рухи кистями рук.)
І зарядку починали.
Встали – сіли, встали – сіли, ( Пальці рук з’єднуються в замок і рухаються.)
Хлопці стануть дуже сильні!
ОРЕЛ
Над горами орел літає. (Великі пальці поруч – тулуб птаха, а кисті рук –
Він у скелях гніздо має. крила)
ПАВИЧІ
Павичі у гості йдуть. (Великий палець – тулуб, кисті рук –імітують хвіст.
Хвости як віяло несуть. Кисті рухаються вперед –назад )