Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної військової адміністрації
Вище професійне училище № 7
м. Кременчука Полтавської області
Н.ГРУДКОВА
Методична розробка віртуального математичного квесту
Кременчук-2022
Дата: Час: Місце проведення: Група:
Тема. «QR-математика»
Тип заходу: гра
Вид заходу:віртуальний математичний квест
Цілі заходу:
розвивати ключові компетентності:
- вільне володіння державною мовою: вміння висловлювати свої думки, чітко та аргументовано пояснювати факти, оперувати математичними термінами;
- математична компетентність: виявлення простих математичних залежностей у навколишньому середовищі; знаходження раціонального шляху розв’язування задач; моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних формул та арифметичних операцій;
- інформаційно-комунікаційна компетентність: здатність безпечного та ефективного використання засобів інформаційно-комунікаційної
компетентності у навчанні;
- громадянські та соціальні компетентності: співпраця з одногрупниками для досягнення спільної мети, дотримування загальноприйнятих правил поведінки, управління власними емоціями;
- навчання впродовж життя: навчання працювати самостійно і в групі;
усвідомлювати необхідність та цінність нових знань.
Методична мета: продемонструвати методику проведення віртуального квесту для підвищення мотивації у вивченні математики.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, математика, спецтехнологія, українська мова і література, хімія, фізичне виховання, громадянська освіта
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ – 5 хв.
1.1 Взаємовітання
1.2 Мотивація до співпраці
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ – 15 хв.
2.1 Старт гри – 3 хв.
2.2 Окреслення траєкторії гри – 2 хв.
2.3 Математична колегія – 1 хв.
2.4 Перше побачення – 7 хв.
2.5 QR-маршрут – 2 хв.
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ – 30 хв.
3.2.1 ПЕРШИЙ УРОК – 5 хв.
3.2.2 ДРУГИЙ УРОК – 5 хв.
3.2.3 ТРЕТІЙ УРОК – 5 хв.
3.2.4 ЧЕТВЕРТИЙ УРОК – 5 хв.
3.2.5 П’ЯТИЙ УРОК – 5 хв.
3.2.6 ФІНІШ – 5 хв.
ІV. РЕФЛЕКТИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП – 10 хв.
4.1 Математичний геній – 5 хв.
4.2 Панорама думок – 3 хв.
4.2 І кожен фініш, то по суті старт – 2 хв.
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Методичний коментар. Із метою забезпечення візуалізації заходу, протягом всієї гри використовується презентація викладача «Математичний квест».
1.1 Взаємовітання
Методичний коментар. На початку заходу відбувається організаційний момент, що забезпечить свідому підготовку учнів до активної колективної взаємодії.
1.2 Мотивація до співпраці
Прийоми: гімнастика для розуму, мотивуюча розповідь.
Форми: індивідуальна.
Засоби: ребус на екрані, подарунок.
Методичний коментар. Для формування зацікавленості у заході використовується прийом «гімнастика для розуму» - учням пропонується розгадати ребус (рисунок 1), у якому зашифровано ключове слово гри. Для створення ребусу використано онлайн сервіс Rebus 1.Переможець отримує заохочувальний подарунок (наприклад, калькулятор).
Ребуси - чудова гімнастика для розуму. Вони розвивають і тренують пам’ять,загострюють догадливість, виробляють настирливість, здатність логічно думати, аналізувати, порівнювати, виробляти вміння орієнтуватись у власному словниковому запасі.
Очікувана відповідь.Математика.
Методичний коментар. Викладач використовує прийом «мотивуюча розповідь».
Не раз нам всім доводилось чути фразу про те, що математика – країна без меж. Не дивлячись на свою банальність, фраза про математику має під собою дуже вагомі підстави. Математика в житті людини займає особливе місце. Ми настільки з’єдналися з нею, що навіть не помічаємо її.
З математики починається все. Дитина тільки народилась, а перші цифри в її житті вже звучать: зріст, вага. Дитина ще не може вимовити слово «математика», а вже займається нею: розв’язує задачі по підрахунку іграшок, кубиків.
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
2.1 Старт гри
Прийоми: мотивуюча розповідь, наукова хвилинка.
Форми: фронтальна.
Засоби: зображення незвичайних QR-кодів.
Методичний коментар. Викладач повідомляє тему та форму гри. За допомогою мотивуючої розповіді розкриває роль і значення математичної компетентності у професійній діяльності штукатурів, лицювальниківплиточників, малярів.
Використовуючи прийом «наукова хвилинка», розкриває математичне підґрунтя кодів, демонструючи зображення незвичайних QR-кодів.
Використання QR-кодів посилює пізнавальний інтерес учнів, підвищує рівень їхньої загальної цифрової компетентності. За допомогою QR-кодів можна урізноманітнити як уроки математики так і організувати заходи колективної взаємодії.
Математика дуже важлива у будь-якій професії, а особливо у професіях будівельної галузі. Об'єм: при обчисленні об'єму сипучих матеріалів, рідин, розчинів.Паралельність та перпендикулярність прямих при викладанні стін з цегли,паралельність підлоги і площини цоколя, площини стелі. Теорема Піфагора використовується при визначенні кутів прямокутної форми перед початком будівництва. Пропорційність - використовується при виготовленні розчину штукатурки,мурування бетонних стін.Одиниці довжини,площі об'єму використовуються при всіх видах будівельних робіт.
Сьогодні ми всі поринемо у загадковий світ математичних знань. Але наша подорож буде не звичайною, засобом переміщення у просторі знань буде ІТінструмент, в основі якого лежить математичний фундамент, - QR-код.
Сьогодні QR-код перетворився в ультрасучасний інструмент, завдяки якому можна значно полегшити наше життя.
Найменший QR-код (версія 1) має розмір 21×21 піксель (без урахування полів), найбільший (версія 40) - 177×177 пікселів.
Максимальна кількість символів, які вміщаються в один QR - код:
- цифри – 7089;
- цифри і букви (включаючи кирилицю) – 4296;
- двійковий код - 2953 байт; -ієрогліфи – 1817.
Основна перевага QR-коду – це легке розпізнавання скануючим обладнанням QR- рідером (у тому числі й фотокамерою мобільного телефону), що дає розширені можливості використання даної технології.
Код складається з чорних (або кольорових) елементів, розташованих у вигляді лабіринта на білому фоні, закодована інформація може бути текстом, URL-адресою або іншими даними.
Тож, запрошую вас пройти віртуальний математичний квест «QR-
математика».
2.2 Окреслення траєкторії гри Прийоми: інструктаж.
Форми: фронтальна.
Засоби: чисті аркуші паперу та ручки.
Методичний коментар.Для проведення даного заходу підготовлено місця для двох команд (по 4 чоловіки) та їх вболівальників. У кожної команди на столі чисті аркуші паперу та ручки.
1. У грі беруть участь 2 команди по 4 чоловіки.
2. Кожна команда зобов'язується дотримуватись правил гри, що передбачає математичний квест.
3. Перемогу отримує та команда, яка досягне фінішу з найкращим результатом.
4. Маршрут зображено у вигляді QR–кодів.
5. У пунктах окресленого маршруту завдання командиотримують у виглядіQR-кодів.
6. Гра проводиться без підказок. Команда, що порушує умови гри,отримує штрафні бали.
2.3 Математична колегія Прийоми: знайомство.
Форми: фронтальна.
Засоби: «Протокол успіху», ручки.
Методичний коментар.Для забезпечення оперативної фіксації результатів із присутніх на заході створюється математична колегія із 3-х осіб:
- 2 аналітика, задача яких фіксувати успіхи закріплених команд у Протоколах успіху (додаток 1);
- голова математичної колегії, основна функція якого – слідкувати за перебігом оцінювання та, у разі спірної ситуації, оперативно її вирішити.
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
3.1 Перше побачення
Методи: випереджувальне завдання.
Прийоми: самопрезентація, перша спроба.
Форми: групова.
Засоби: смартфони.
Методичний коментар. Викладач заздалегідь (ще до проведення гри) визначає учнів, які братимуть участь у грі. Учасники отримуютьвипереджувальне завдання - вигадати назву та представлення команди.
Гра починається із самопрезентації (представлення і привітання команд: кожна команда презентує назву та експрес-представлення).
Оригінальність назви |
1 |
Оригінальність представлення |
2 |
Максимальна кількість балів |
3 |
Оцінювання відбувається Таблиця 1 - Шкала оцінювання математичною колегією за шкалою
(таблиця 1).
Учням пропонується спробувати попрацювати з QRкодом (вправ «перша спроба»), щоб впевнитися, що всі розуміють, як використовувати дану технологію.
На екран виводиться QR-маршрут. Для створення оригінальних за дизайном QR-кодів використано онлайн сервіс Pageloot.
3.2 QR-маршрут
Прийоми: вправа-пазл.
Форми: групова.
Засоби: смартфони, сервіс Jigsawplanet.
Методичний коментар.Маршрут гри складається із серії QR-кодів, відсканувавши які учні потрапляють у навчальний кабінет, що зашифрований у вправі-пазлі. Використання пазлів сприяє розвитку логіко-математичного інтелекту, швидкості реакції, образного мислення.
Завдання: відсканувати маршрутну точку. За QR-кодом розміщено вправу-пазл, склавши який учні повинні назвати кабінет (скласти пазл є обов’язковою умовою для всіх маршрутних точок). Маршрутний лист представлено у додатку 2.
Оцінювання: 1 бал (команда, яка першою складе пазл та назве кабінет).
3.2.1 ПЕРШИЙ УРОК
Прийоми: вправа-пазл, термінологічна розминка, математичні перегони.
Форми: групова.
Засоби: смартфони, сервіс Jigsawplanet, аркуші для нотаток, ручки.
Методичний коментар. Відсканувавши QR-код першої точки маршруту, учні повинні скласти пазл і вгадати, до якого кабінету потрапили.Додатковий бал отримує команда, яка першою складе пазл і назве кабінет.
Очікувана відповідь. Кабінет української мови та літератури.
Вправа «термінологічна розминка».Із запропонованих букв скласти якомога більше математичних термінів.
А, О, У, І, Е, И, Т,Р, М,
П, Ф, В, Д, Н, Б, Ц, С
Часна виконання: 1 хв.
Очікувана відповідь: теорема, метр, апофема, аксіома, вектор, ар, пі, катет, синус, ордината, абсциса, радіус, дріб, один, радіан.
Оцінювання: 0,5 бали за кожне слово.
ПЕРЕРВА.
Вправа «математичні перегони». Запишіть математичний вираз, доповнивши прислів’я числами, скажіть відповідь.
- (_______) одного не чекають.
- Заблукав поміж (________) сосен.
- (______)у полі не воїн.
Очікувана відповідь: 7-3-1=3
- Семероодного не чекають.
- Заблукав поміж трьох сосен.
- Один у полі не воїн.
Оцінювання:1 бал.
Часна виконання:хто перший.
3.2.2 ДРУГИЙ УРОК
Прийоми: вправа-пазл, коктейль, математичні перегони.
Форми: групова.
Засоби: смартфони, сервіс Jigsawplanet, аркуші для нотаток, ручки. Методичний коментар. Відсканувавши QR-код другої точки маршруту, учні повинні скласти пазл і вгадати, до якого кабінету потрапили.Додатковий бал отримує команда, яка першою складе пазл і назве кабінет. QR-код першою обирає та команда, яка перемогла під час ПЕРЕРВИ.
Використовується вправа «коктейль», метою якої є перевірка математичних знань щодо виконання дій з процентами.
Очікувана відповідь.Кабінет хімії.
Варіант 1. Варіант 2.
Ми знаємо, що для отримання Ми знаємо, що для
фарби використовують оліфу і сухий отриманнявапняного молока пігмент. Частка сухого пігменту використовують воду і гідравлічне становить 15%. вапно. Частка гідравлічного вапна
Яку масу сухого пігменту треба становить 30%.
взяти, щоб отримати 10 кг фарби? Яку масу гідравлічного вапно
треба взяти, щоб отримати 10 кг вапняного молока?
Очікувана відповідь: 1,5 кг Очікувана відповідь: 3,0 кг.
Час на виконання: 2 хв.
Оцінювання: 3 бали.
ПЕРЕРВА.
Чому дорівнює значення виразу?
Очікувана відповідь=1 Оцінювання:1 бал.
Часна виконання:хто перший.
3.2.3 ТРЕТІЙ УРОК
Прийоми: вправа-пазл, інформаційно-літературна хвилинка, перша спроба, анаграми.
Форми: групова.
Засоби: смартфони, сервіс Jigsawplanet, аркуші для нотаток, ручки. Методичний коментар. Відсканувавши QR-код третьої точки маршруту, учні повинні скласти пазл і вгадати, до якого кабінету потрапили. Додатковий бал отримує команда, яка першою складе пазл і назве кабінет.
Очікувана відповідь. Кабінет інформатики.
Методичний коментар. Учням пропонується вправа «анаграма». Викладач пояснює зміст завдання, використовуючи прийом «інформаційно-літературна хвилинка».
Учням пропонується спробувати відгадати анаграму (рисунок 2, додаток 3). Викладач розказує, що таке анаграма та
проводить вправу «перша спроба». Рисунок 2 – Математична анаграма
Анаграма - переставлення літер у слові, завдяки чому утворюється нове значення.
Винахідником анаграм вважають грецького граматика Лікофрона (III століття до н.е.). Ця стилістична фігура добре відома в українській поезії, використовується з метою римування чи створення різних ефектів, зокрема комічного, як у поемі І. Котляревського «Енеїда».
Борщів як три не поденькуєш,
На моторошнізасердчить;
І зараз тяглом закишкуєш, І в буркотізакеньдюшить.
Методичний коментар. QR-код першою обирає та команда, яка перемогла під час ПЕРЕРВИ.
Варіант 1. Варіант 2.
Скласти із букв терміни з Скласти із букв терміни з інформатики. інформатики.
- ронімто - домем
- осцпроер - тілакойб
- инерптр - акппа
- тйас - аинтісувр
Очікувані відповіді: монітор, Очікувані відповіді:модем, процесор, принтер, сайт. кілобайт, папка, антивірус.
Час на виконання: 2 хв.
Оцінювання: 4бали.
ПЕРЕРВА.
Яка цифра в перекладі з латинської означає «ніяка»?
Очікувана відповідь: нуль.
Оцінювання:1 бал.
Часна виконання:хто перший.
3.2.4 ЧЕТВЕРТИЙ УРОК
Прийоми: вправа-пазл, задачі з виробничим змістом, математичні загадки.
Форми: групова.
Засоби: смартфони, сервіс Jigsawplanet, аркуші для нотаток, ручки. Методичний коментар. Відсканувавши QR-код четвертої точки маршруту, учні повинні скласти пазл і вгадати, до якого кабінету потрапили.Додатковий бал отримує команда, яка першою складе пазл і назве кабінет.
Очікувана відповідь.Кабінет спецтехнології (майстерня штукатурних
робіт).
Варіант 1.
На стіні зображено мозаїку, розмірами 200 см×200 см.
Розрахуйте, скільки фарби піде на оформлення такої мозаїки, якщо на 1 м2 йде 0,33 л фарби.
Варіант 2.
Прямокутну стіну, роміром 250 см×400 см,необхідно оздобити шпалерами. Розрахуйте, скільки шпалер піде на оформлення цієї стіни, якщо 1 рулон шпалер має роміри 10 м×0,5 м.
Очікувана відповідь:1,33 л. Очікувана відповідь: 2 рулона
2×2 = 4 м2 2,5×4,0 = 10 м2 4 м2 × 0,33 = 1,32 (л) 10×0,5=5м2
10 м2: 5м2= 2 (рулона)
Час на виконання:3 хв.
Оцінювання:4бали.
ПЕРЕРВА.
Складіть вираз на віднімання, порахуйте
результат, відгадавши загадки.
1) У батька 5 дочок і кожна має брата. Скільки дітей у батька?
2) Скільки потрібно зробити розрізів, щоб розрізати батон на шість частин? Очікувана відповідь:1 (6-5=1)
Оцінювання:1 бал.
Часна виконання:хто перший.
3.2.6 П’ЯТИЙ УРОК
Прийоми: вправа-пазл, розминка.
Форми: групова, індивідуальна.
Засоби: смартфони, сервіс Jigsawplanet, аркуші для нотаток, ручки. Методичний коментар. Відсканувавши QR-код п’ятої точки маршруту, учні повинні скласти пазл і вгадати, до якого кабінету потрапили. Додатковий бал отримує команда, яка першою складе пазл і назве кабінет.
Очікувана відповідь.Спортивна зала.
Методичний коментар.У грі беруть участь капітани. Капітанам пропонується обрати віртуальні оцінки та записати їх на аркуші (показати лише голові математичної колегії). Завдання: намалювати в повітрі цифри різними частинами свого тіла (вказано у картках, додаток 4). Виходять всі гравцікоманди-суперниці, «тренер» (капітан) показує, як це зробити, гравці повторюють.Переможця визначає голова математичної колегії.
Завдання на картках: 1 - носом, 2 - правим плечем, 3 - лівим плечем, 4 правою ногою, 5 - лівою ногою, 6 - ліктем правої руки, 7 - ліктем лівої руки, 8 - руки в замок, 9 - тулубом, 10 - сідницями, 11 - головою, 12 –язиком.
Критерії оцінювання:капітан команди – 2 бали, команда, яка бездоганно
повторила – 2 бали.
3.2.7 ФІНІШ
Прийоми: знайди слово.
Форми: групова, індивідуальна.
Засоби: картка-завдання, аркуші для нотаток, ручки.
Методичний коментар.Командам пропонується картказавдання«Загублені імена»(додаток 5). Необхідно знайти прізвища вченихматематиків. Завдання також виводиться на екран (рисунок 3) і глядачі мають змогу долучитися. Кожне вгадане слово глядачі віддають тій команді, за яку вболівають.
Час на виконання:3 хв.
Оцінювання: за кожне знайдене слово – 1 бал (для команд), 0,5 бали (для глядачів).
Очікувані відповіді: Евклід, Архімед, Декарт, Паскаль, Ньютон, Лейбніц, Гаус, Лобачевський, Ковалевська, Погорєлов, Остроградський.
Рисунок 3 – Загублені імена
ІV. РЕФЛЕКТИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
4.1 Математичний геній Прийоми:математичні перегони.
Форми: індивідуальна.
Засоби:
Методичний коментар. На даному етапі математична колегія обраховує результати гри.
У цей час відбувається гра з глядачами. Запрошуються 2 бажаючих глядача, які зможуть позмагатися в математичних перегонах та поборотися за звання «Математичний геній». Гравцям пропонується серія швидких запитань, на які вони повинні дати швидку відповідь. Відповідає той, хто перший підніме руку. Перемагає гравець, який набере найбільшу кількість балів.
1. На скільки кожне наступне число більше за попереднє? (На 1)
2. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
3. Яке число наказує? (Три)
4. Чим відрізняється один вагон від іншого з точки зору математика?
(Номером)
5. Скільки кольорів має веселка? (7)
6. Який знак треба поставити між записаними цифрами 2 і 3, щоб мати число більше за 2, але менше за 3? (Кому) 7.Як називається третій степінь числа? (Куб)
8. Найменше двоцифрове число (10).
9. Чому дорівнює чверть години? (15 хвилин).
10.Яке натуральне число дорівнює кількості букв у його назві? (Три)
11.Найбільше від'ємне число. (-1)
12.Яку геометричну фігуру використовують для покарання дітей? (Кут)
13.Скільки букв в українському алфавіті? (33)
14.Яке число ділиться на всі числа без остачі? (0).
15.Найдавніший прилад для лічби. (Пальці)
4.2 Панорама думок
Швидко змінюється світ і саме життя. У нього входять нові технології. Тільки математика і розв’язування задач в традиційному розумінні не змінює себе. Математичні закони перевірені і систематизовані, тому людина в важкі моменти може покластися на неї. Математика не підведе.
Моя любов - Україна та математика!!!!
«Моя душа чекає дива», - сказав ДмитроПавличко.
А якого дива чекали ви, беручи участь у квесті?
Методичний коментар.Учні по черзі висловлюють свої думки (одним словом).
4.2 І кожен фініш, то по суті старт
Методичний коментар.Голова математичної колегії підводить підсумки гри. Відбувається нагородження переможців.
Додаток 1 Протокол успіху
№ |
Точки маршруту |
Макс. кіл-ть балів |
Команда 1 _________ |
Команда 2 __________ |
1 |
Перше побачення |
|
|
|
оригінальність назви |
1 |
|
|
|
оригінальність представлення |
2 |
|
|
|
примітка |
|
|
|
|
2 |
ПЕРШИЙ УРОК. Кабінет української мови та літератури |
|
|
|
пазл |
1 |
|
|
|
завдання |
1 за кожне слово |
|
|
|
перерва |
1 |
|
|
|
примітка |
|
|
|
|
3 |
ДРУГИЙ УРОК. Кабінет хімії |
|
|
|
пазл |
1 |
|
|
|
завдання |
3 |
|
|
|
перерва |
1 |
|
|
|
примітка |
|
|
|
|
4 |
ТРЕТІЙ УРОК. Кабінет інформатики. |
|
|
|
пазл |
1 |
|
|
|
завдання |
4 |
|
|
|
перерва |
1 |
|
|
|
примітка |
|
|
|
|
5 |
ЧЕТВЕРТИЙ УРОК. Кабінет спецтехнології (майстерня штукатурних робіт) |
|
|
|
пазл |
1 |
|
|
|
завдання |
4 |
|
|
|
перерва |
1 |
|
|
|
примітка |
|
|
|
|
6 |
П’ЯТИЙ УРОК. Спортивна зала |
|
|
|
пазл |
1 |
|
|
|
завдання |
2+2 |
|
|
|
примітка |
|
|
|
|
7 |
ФІНІШ |
|
|
|
команда |
по 1 |
|
|
|
глядачі |
по 0,5 |
|
|
|
примітка |
|
|
|
|
ЗАГАЛЬНИЙ РЕЗУЛЬТАТ |
|
|
Додаток 2
Додаток 3
Анаграми «Перша спроба»
Додаток 4
Завдання на картках
1 - носом |
2 - правим плечем |
3 - лівим плечем |
4 - правою ногою |
5 - лівою ногою |
6 - ліктем правої руки |
7 - ліктем лівої руки |
8 - руки в замок |
9 - тулубом |
10 - сідницями |
11 - головою |
12 –язиком |