Тема: ЛІЧИЛЬНА ГЛАДЬ (ПРЯМА, КОСА, КАЧАЛОЧКИ) ТА ВІЛЬНА ГЛАДЬ (ХУДОЖНЯ, ДЕКОРАТИВНА, БІЛА)
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: зразки або фоторепродукції вишитих виробів, презентація «Українська вишивка. Лічильна та вільна гладь»; інструменти та пристосування для вишивання (сантиметрова стрічка; наперсток; ножиці для обрізування кінців ниток; нитковтягу- вач; вишивальні голки; гольник зі шпильками; п'яльці), тканина для вишивання лічильними швами, нитки, інструкційні картки.
Об'єкт праці: зразки швів лічильної гладі.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу. Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Вправа «Урок починається з усмішки»
Учитель пропонує учням стати в коло й узятися за руки.
Учитель. Діти, мабуть, я не відкрию вам таємниці: дружба починається з усмішки. А ви всі — друзі, чи не так? Усмішку можна дарувати. Я до вас усміхнулась — вам стало приємно? А тепер подаруйте усмішку одне одному. А ще я, потискуючи руку, передаю вам заряд успіху на занятті, а ви передайте його по колу одне одному. Отже, сподіваймося, що успіх у наших руках!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Скільки видів швів налічує українська вишивка?
2. Головоломка
Учитель пропонує учням знайти на запропонованих картках і назвати один із видів швів української вишивки. А щоб дізнатися, що це за шов, слід скористатися також наданим шифром.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Дійсно, серед понад ста видів швів української вишивки, почесне місце посідають шви групи «Гладь».
Букети квітів розкладала На полотні свого життя,
Їх гладдю вдало вишивала,
Так прикрашала суть буття,
Щоб кращим стало і рівнішим...
Життя — у вишивці,
А вишивка — життя,
На полотні найтонші, найвірніші,
Розкладені жіночі почуття...
«Мені війнула в очі сивина,
Та я нічого не везу додому,
Лиш згорточок старого полотна І вишите моє життя,
І вишите моє життя на ньому.
Дмитро Павличко «Два кольори»
Рис. 24. Вишивання гладдю
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
— Тема нашого уроку — «Лічильна та вільна гладь».
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Лічильна гладь
Гладь — це техніка вишивання прямими або косими стібка-
ми, які повністю або частково заповнюють площину узору.
Лічильна гладь або точна гладь — це одна з найдавніших технік виконання. Лічильна гладь («лиштва») належить до групи поверхнево-нашивних лічильних технік вишивання. Назва «поверхнево-нашивні лічильні» техніки пояснює їх спосіб виконання, тобто вишивання на поверхні тканини, рахуючи нитки.
Характерною особливістю її є те, що виконують її накладанням паралельних стібків, віддалених один від одного на одну нитку. Під час вишивання з обох боків тканини утворюється однаковий малюнок.
Залежно від напрямку покладених стібків розрізняють види лічильної гладі: качалочкову, пряму, косу.
Пряма гладь
Рис. 25. Пряма гладь
Пряма гладь характеризується тим, що стібки виконують паралельно до ниток тканини — основи або утоку (піткання). Кожен сті- бок прокладають через одну нитку тканини. В узорах пряму гладь поєднують з іншими лічильними швами. Ця техніка зустрічається майже в усіх регіонах України. Однак у кожному з них зберігаються специфічні особливості кольорового рішення, побудови композиції та способу виконання. Стібки кладуть вздовж ниток тканини по вертикалі або горизонталі.
В Україні таку гладь називають «лиштва», бо нею свого часу вишивали подоли жіночих сорочок — «лиштви». А, може, тому, що колись у давнину, вишивали узори нитками, які залишалися від ткання полотна, тобто лишками.
Коса гладь
Рис. 26. Коса гладь
Коса гладь дістала таку назву завдяки способу її виконання. Стібки косої гладі вишивають під кутом 45° до ниток основи й утоку тканини. Як коса, так і пряма гладь має однаковий малюнок з обох боків і поєднується переважно з лічильними швами. Використовується для оздоблення чоловічих сорочок, жіночих блузок дитячого одягу та побутових речей.
Виконання стібків гладі з нахилом ліворуч і праворуч набувають красивого ефекту світлотіні. Ця техніка найбільш поширена на Поділлі, Середній Наддніпрянщині. Виконують узори косою гладдю переважно червоними і чорними нитками.
Качалочкова гладь
Рис. 27. Качалочки
Качалочками називають такий шов гладі, у якому кожен сті- бок виконується через одну нитку тканини паралельно до попереднього й охоплює однакову кількість ниток тканини. Стібки цієї гладі вишивають тільки вертикально — знизу вверх або зверху вниз. Їхні розміри залежать від характеру узору, товщини ниток тканини.
Узори вишивають яскравими, контрастними кольорами: червоним, синім, зеленим, жовтим, чорним та ін. З різнокольорових качалочок утворюють різноманітні композиції.
Вільна гладь
Вільну гладь (гаптування) застосовували по всій Україні переважно для декорування суконного, полотняного та хутряного одягу (сорочок, хусток, свит, кабатів, бунд, кожухів, дівочих стрічок). На відміну від лічильної гладі, гаптування не було пов’язане з певною кількістю ниток. Унаслідок цього воно давало криволінійні форми рослинного орнаменту: квітів, пуп’янків, пагінців, листя, стебел. Поверхню узору густо зашивали паралельними стібками вовняними чи бавовняними нитками, в результаті чого він виходив дещо опуклим.
Кожний вид вільної гладі розрізняється розмірами, зовнішнім виглядом, кольоровою гаммою. Але їх поєднує одне: стібки повинні щільно прилягати один до одного, щоб не проглядала тканина, інакше узор буде неохайним.
Біла гладь
Рис. 29. Біла гладь
Біла гладь — це одноколірна вишивка, але завдяки тому, що стібки лягають у різних напрямках, вона набуває багатьох відтінків.
Малюнки для білої гладі мають невеликі деталі, які заповнюються різними техніками, наскільки вистачає фантазії і вміння у вишивальниці. Краса залежить від тонкості та чіткості виконання цієї техніки.
Білу гладь шиють двобічними стібками, що щільно прилягають один до одного за формою мотиву. Щоб гладь узору була випуклою, попередньо на елементах узору накладають прості стібки швом уперед голкою, які розміщуються в поперечному напрямку щодо основного гладдєвого настилу.
Біла гладь складається з кількох технік — гладі з настилом, прикрашальних швів, дірочок, сіток, горошинок, вузликів тощо, інколи її поєднують з прорізною гладдю.
Художня гладь
Рис. 30. Художня гладь
Художня гладь — це багатоколірна вишивка, схожа на малюнок фарбами, тому що її вишивають нитками багатьох кольорів та відтінків.
Виконуючи художню гладь, потрібно вишивати стібки різної довжини для того, щоб між ними можна було прокласти стібки нитками іншого відтінку й утворити плавний тонований перехід: від світлого відтінку до більш темного, і навпаки, від темного — до світлого. При цьому враховувати напрям стібків, які повинні передавати об’ємність форми листочка чи пелюстки. Малюнки, виконані в техніці художньої гладі, чудово прикрашають одежу, серветки і скатертини.
Декоративна гладь
Рис. 31. Декоративна гладь
Декоративна гладь — це одностороння вишивка, яка складається переважно з рослинних візерунків. Для вишивки зазвичай беруть нитки муліне або шовкові нитки в одне або два складання за умови, що фрагменти малюнка досить великі за розміром.
Вишивку ведуть одного кольору, але декількох тонів. Між тонами проводять чітку межу. Кожен елемент малюнка вишивають зверху. Стібки розташовують так само, як у шва вісімки, з тією тільки різницею, що на вивороті вони виходять не горизонтальним, а вертикальними для того, щоб нитки лягали більш щільно.
Коли вишивка одного тону закінчена, починається заповнення сусіднього елемента, відповідно, іншим тоном. Новий тон вливається в попередній у такий спосіб, щоб на вивороті стібки першого і другого тонів перетворилися на одну смугу.
Хвилинка відпочинку
Учитель. Всі ви знаєте, що очі від вишивки швидко стомлюються, тому я зараз пропоную вам відпочити і пограти в гру «Дівочий ранок».
VI.ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з робочими зошитами для учнів. Стратегія «Знайди помилку»
Ученицям пропонується знайти неправильне ствердження.
VII.ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВПРАВИ НА ВИКОНАННЯ ШВІВ «КАЧАЛОЧКИ», «ГЛАДЬ»
Діти об’єднуються у три групи і отримують завдання за інструкційними картами.
Після того як учениці виконають одну техніку, по одній з кожної групи підходять до іншої групи і діляться набутими знаннями і вміннями щодо ефективного виконання техніки, звертають увагу на можливі помилки. І так, «по ланцюжку» кожна група виконує всі три техніки.
(Тканина, нитки, голки, ножиці.)
Вправа «Незакінчені речення»
Учитель заздалегідь записує на дошці незакінчені речення і для підбиття підсумків уроку пропонує учням зачитати їх та закінчити.
IX.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
(Зроби на чернетках зарисовки майбутнього виробу, покажи їх друзям, учителям, рідним. Поцікався їхніми думками, запиши позитивні й негативні відгуки, а також нові пропозиції.)
Високий рівень: підготувати повідомлення або презентацію «Поєднання різних видів швів в українській вишивці.
ЗАКРІПЛЕННЯ НИТКИ В ТКАНИНІ
Маленьким майстриням
Будь-який шов починають із закріплення нитки, дотримуючи певних правил, а правила такі: не робити на нитці вузликів, ховати кінці нитки під стібками узору, не залишати на виворітному боці тканини довгі кінці ниток. У досвідченої майстрині виворітний бік тканини такий самий чистий, акуратний, як і лицьовий. Є декілька способів закріплення нитки; який із них слід застосувати, залежить від ниток і узору. Якщо вишивають одинарною ниткою, то закріплюють її не так, як подвійну; для вишивки щільно прилягаючими стібками — своє правило закріплення ниток.
і туго затягують нитку. У всіх трьох варіантах після того як закінчиться нитка, її залишки ховають під вишите поле з лицьового або виворітного боків.
Основні способи закріплення вишивальної нитки
1-й спосіб (закріплення нитки петлею)
Цей спосіб використовують під час вишивання у дві чи більше ниток.
Застосовують у вишивці у тому випадку, якщо кінець нитки можна закрити вишивальними стібками (гладь, хрестик тощо).
Рис. 33. Другий спосіб закріплення нитки петлею
Цей спосіб, як і попередній, можна застосувати у тому випадку, якщо місце вишивки будуть зашивати стібками (найчастіше гладь).
Рис. 34. Третій спосіб закріплення нитки петлею
4-й спосіб
Можна використати цей спосіб під час вишивання в одну, дві чи більше ниток. Закріплюють нитку дрібним стібком «за голкою».
1. Голку вколюють у початковій точці на лицьовий бік, протягують нитку, залишивши з вивороту 1-1,5 см.
2.Кінець нитки тримають лівою рукою. Виконують зовсім маленький стібок «за голкою». Протягуючи нитку на лице, закріплюють кінець нитки, який притримують.
5-й спосіб
Цей спосіб можна застосовувати у різних вишивальних техніках
під час вишивання в одну нитку.
1. Засилити нитку в голку. Кінець нитки завдовжки 1–1,5 см розділити надвоє.
2. Отримані кінці скрутити між собою великим і вказівним пальцем, утворюючи кільце.
3. Вколоти голку в початкову точку вишивки з лиця і виконати зовсім маленький стібок «вперед голку». Нитку протягнути, залишаючи на поверхні петельку.
4. Голку з ниткою протягнути в петельку і затягнути стібок.
ПОЄДНАННЯ РІЗНИХ ВИДІВ ШВІВ В УКРАЇНСЬКІЙ ВИШИВЦІ
Допитливим
Техніка вишивання має близько ста різних варіантів
і так само, як і гама кольорів, є особливістю певної місцевості. З точки зору техніки та кольору розглянемо вишивки різних районів України.
Полтавські вишивки виконують хрестиком, плутаним хрестиком, подвійним прутиком, зубчиками, мережкою, прутиковою мережкою, виколюванням, довбанкою, верхоплутом, ланцюжком тощо. Візерунки виконують окремими швами і поєднанням кількох швів. Вишивають переважно білими нитками, зрідка — червоними та сірими, візерунок обводять чорними або кольоровими смугами.
Техніка вишивання Харківщини та Луганщини має багато спільного з вишивками центральних областей, але для них властиві своєрідні поліхромні орнаменти, виконані хрестиком, грубою ниткою, завдяки чому створюється враження рельєфності.
Вишивки Полісся прості й чіткі за композицією. Ромболамана лінія геометричного мотиву повторюється кілька разів. Вишивають орнамент червоною ниткою по білому фону.
Для північної Волині характерні ромболамані лінії у вигляді стрічок горизонтального або вертикального напрямку, вишиті червоним по білому. У південних районах області переважають рослинні мотиви, шиття хрестиком чи прутиком. Чорний колір у таких вишивках поєднується з найрізноманітнішими комбінаціями червоного.
Для Чернігівщини характерні білі вишивки із поєднанням прозорих швів із гладдю, інколи геометричний чи рослинний орнамент вишивають із невеликим вкрапленням червоного та чорного кольорів.
Вишивкам Київщини властивий рослинно-геометризований орнамент зі стилізованими гронами винограду, цвітом хмелю, вось- мипелюстковими розетками, ромбами, квадратами. Основні кольори — білий, коралово-червоний, відтінений чорним, трапляється жовтий і голубий. Виконують вишивку хрестиком, занизуванням, гладдю.
Південним районам України, де населення неоднорідне, властиве поєднання орнаментальних мотивів та вишивальних технік різних місцевостей.
Подільські вишивки славні своїм колоритом та орнаментикою, складною технікою виконання. Для них характерні барвистість
і різноманітність швів. Найтиповіша подільська вишивка — кольорова мережка, у різних варіантах повторюються дві основні техніки — хрестик і низь, а також декоративний шов «качалоч- ка». Центральний мотив візерунка подільської вишивки — ромб, розміщений між двома горизонтальними лініями. Трикутник, що утворюється між лініями і ромбом, вишивають скісними лініями у вигляді завитків («баранячі роги»). В орнаментах переважає чорний колір із вкрапленням червоного, синього, жовтого чи зеленого.
На півдні Тернопільщини типовою є вишивка вовняними нитками зі згущеними стібками: окремі елементи обводяться кольоровими нитками. Такі вишивки рельєфні, із чудовим кольоровим ефектом.
На Львівщині використовують різноманітні типи візерунків, окремі з яких характерні для всього регіону, інші притаманні лише певним місцевостям. Колористично такі вишивки надзвичайно різноманітні.
На Буковині, крім геометричних та рослинних мотивів, використовують зооморфні, які вишивають гладдю або дрібним хрестиком шовком, вовною, бісером, срібними чи золотими нитками, металевими лелітками.
Гуцульські вишивки відзначаються різноманітністю геометричних та рослинних візерунків, багатством композицій, кольорових поєднань, здебільшого червоного з жовтим та зеленим, причому червоний домінує. Жовтого може бути кілька відтінків, що надає вишивці золотавого відблиску. Типовим для Прикарпаття є густе заливання тла, коли велика кількість дрібних елементів заповнює площину орнаменту і візерунок окреслюється тонкими просвітами.
Для вишивок Закарпаття характерний мотив «кривуля» у різних техніках виконання. Переважає техніка «заволікання» і вишивання хрестиком, часто використовується вирізування і гаптування. Кольорова гама вишивок широка: червоне поєднується з чорним, при цьому виділяється один із кольорів; поширені як білі, так і багатоколірні орнаменти.
Українська народна вишивка вирізняється великим багатством технік виконання. Щодо способу нанесення вишивальними нитками стібків розрізняють двосторонню й односторонню вишивки. До двосторонніх належать техніки «перебору», «поза голкою», «стебле- вий шов», «соснівка», «штапівка», «двостороння гладь», варіанти технік «виколювання», «вирізування», «мережання» та ін.
До односторонніх зараховуємо такі техніки, за яких вишивальні стібки накладаються з виворітного або лицьового боку тканини. Це «низинка», «поверхниці», «плетінка», «кіска», «хрестик», «ланцюжок» та ін. Часом використовують кілька технік вишивання в одному виробі.
Техніка виколювання передувала появі вирізування. Її своєрідність полягає в тому, що стібки щільно кладуться один біля одного, починаючи з центру, де утворюється голкою дірочка, і навколо неї застеляють площину у формі квадрата, ромба або круга.
Мережка — це своєрідна прозора ажурна вишивка, яку виконують тільки на тканинах полотняного переплетення, оскільки для виконання мережки необхідно витягти певну кількість горизонтальних ниток, а вертикальні зібрати голкою в пучки й обметати нитками, окреслюючи певні орнаментальні мотиви: «стовпчики», «прутики», «павучки», «віконце» тощо. Залежно від техніки виконання мережки поділяються на «одинарний прутик», «подвійний прутик», «схрещений прутик», «черв’ячок», «одинарні стовпчики», «подвійні стовпчики», «гречка», «вівсяночка», «лучка», «одинарна», «подвійна лямівка» та «багаторядова ляхівка з настилом», «прутик
з настилом», «прутиком через чисницю» тощо.
Гладь двостороння відома пряма і коса. Щільно один стібок біля одного прямо або скісно нитки основи заповнюються порівняно великі площини.
«Поверхниця» — техніка вишивання, за якої вишивальна нитка відповідно до узору щільно застеляє фон у вертикальному напрямі справа наліво. На лицьовому боці стібки вишивальної нитки вертикальні, на виворітній — горизонтальні. Найчастіше зустрічається у вишивках Полісся, Поділля, Покуття.
Згідно з технікою «ретязь» стібки наносять зліва направо, починаючи від першого хрестика. З його нижнього лівого кута проведений довгий стібок вверх направо, протягнутий навиворіт тканини за три нитки основи вправо від верхнього уколу першого хрестика. Він накриває хрестик. Далі справа наліво набрані три нитки на голку, нитка витягнута в місце уколу правого верхнього кута першого хрестика. Так прокладені довгі діагональні стібки навхрест.
«Зерновий вивід» — техніка, на перший погляд, подібна до двобічної штапівки, тилу ромбовидної стрічки, «в Яночку». Під час вишивання технікою «зерновий вивід» стрічки з ромбиків у діагональному напрямі всі стібки нанесені подвійно, один поверх одного. Спочатку нанесений перший горизонтальний подвійний стібок, який покривається другим. Послідовно чергуються зигзагоподібні ряди зернового виводу. Другий ряд виконують подвійними зустрічними стібками, утворюючи квадратики. У разі застосування цієї техніки вишивальна нитка притягнута, і в місцем уколів голкою утворюються дірочки. Ця техніка має ще назву «дірочкова».
Вишивку «хрестик» виконують двома перехресними діагональними стібками. Чітко рухаються нитки основи тканини. Всі верхні стібки лежать в одному напрямі, нижні — в іншому. У разі правильного виколювання на виворітному боці виходять рівні, прямі, паралельні стібки по вертикалі (коли спочатку шиються скісні стібки, півхрестики, а не цілий хрестик) і прямі суцільні стрічки по горизонталі (коли одразу вишивають цілий хрестик).
«Металівка», за якої спочатку наносять методом «поперед голки» зліва направо стібки через три-п’ять ниток основи (один на лицьовому, другий на виворітному боці). Зворотнім ходом нитки праворуч нанесені стібки на проміжки лицевого і виворотного боків. Двічі стібки ніде не покриваються. Цю техніку на Волині називають стібок, на Поділлі — стебнівка.
«Ланцюжок» — техніка вишивання петельками, які виходять одна з одної, утворюючи ланцюжок, виконують голкою або гачком.
Під час вишивання голкою виводять нитку з виворітного боку на лицьовий, роблять петельку і проводять нитку навиворіт, вводячи голку в попередній укол. Наступний стібок на лицьовий бік роблять у такий спосіб, щоб кінчик голки, потрапив у середину петлі. Різновид петель довших, коротших, вужчих, ширших визначає характер ланцюжкової стрічки.
Шви українських вишивок поділяються також на основні й додаткові. Основні шви є лічильні й декоративні.
До лічильних швів належать: пряма гладь, коса гладь, занизування, набирування, низь, хрестик, зерновий вивід, виколювання, вирізування, верхоплут, різні види мережок.
Різноманітності орнаментів досягають поєднанням декількох швів в одному узорі. Наприклад, узор можна виконати такими швами: пряма гладь, вирізування, виколювання, зерновий вивід, ретязь, двобічна штапівка.
У декоративних швах (їх ще називають вільними) стібки виконують по мальованому контуру орнаменту. Отже, до декоративних належать шви, якими вишивають рослинні орнаменти. Це двобічна гладь, полтавська гладь, художня гладь, рушникові шви. Простими для виконання вважаються такі декоративні шви: строчка, стебловий шов, ланцюжок (або тамбурний шов), а також гладьовий шов качалочки, яким виконують геометричні та рослинно-геометризо- вані орнаменти.
Існують додаткові шви: крайовий шов, яким оформляють краї серветок і рушників; з’єднувальний шов (змережування), котрим можна з’єднати окремі деталі блузок, суконь, спідниць тощо; шов «зубцювання», яким оформлюють краї манжетів, рукавів, комірців; шов «пухлик» — збирання на нитку.
Щоб вишивання зразків і виробів українськими народними швами викликало творче задоволення, потрібно із самого початку намагатися виконувати все чітко й акуратно. Краса українських народних лічильних швів залежить від точної лічби ниток тканини. Рослинні орнаменти слід вишивати точно по контуру малюнка.