"Високе мистецтво духовності . Вокально-хорові жанри."

Про матеріал
Мета уроку : вчити учнів виразно виконувати пісні, розширити знання дітей про вокально-хорові жанри, дати визначення понять: літургія, ораторія, кантата.
Перегляд файлу

Урок на тему:

«Високе мистецтво духовності. Вокально-хорові жанри.»  6 клас.

 

Тема уроку: Високе мистецтво духовності. Вокально-хорові жанри.

Мета:

вчити учнів виразно ви­конувати пісні, розширити знання дітей про вокально-хорові жанри; дати визначення понять  а капелла, меса, літургія, ораторія, кантата;

розвивати естетичні смаки дітей, бажання спілкуватися з творами мистецтва;

виховувати ціннісне ставлення до духовної музики, моральні якості твор­чої особистості, до творів релігійного  або біблійного жанру.

 

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу

Обладнання: фортепіано, підручник, телевізор, DVD

 

Хід уроку

І.Організаційний етап. 

ІІ.Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.

Ущільнене опитування.

  • Пригадайте, чули ви звучання хорів?
  • Де можна почути хорову музику?

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності.

З глибокої давнини люди шанують хоровий спів. Спільне вокаль­не виконання супроводжувало людину скрізь — у військовому поході, під час роботи та відпочинку.

Як і в минулому, звучання хору і сьогодні захоплює публіку своєю потужністю, мелодійністю, викликає позитивні емоції. Особливий вплив на людину має духовна хорова музика. Отже тема  нашого уроку вокально-хорові жанри. 

  ІV Повідомлення теми і мети уроку

V. Вивчення нового навчального  матеріалу.

1.Розповідь вчителя з  елементами бесіди.

Духовні музичні твори по­в’язані з текстами релігій­ного змісту і призначені пере­важно для виконання у храмі. Вони покликані пробуджувати в людині відчуття прекрасного, хвилювати серця і зворушува­ти душі, Не випадково на старо­винних картинах зображували півчих із одухотвореними об­личчями, нерідко — у вигляді співаючих янголів.

Композитори створюють духовні хорові твори в різ­них жанрах, одним із яких є ораторія.

2.Тлумачення нових слів.

Випереджальне завдання: «Мистецтвознавці»

 

Мистецтвознавець 1: Ораторія - це великий багаточастинний музичний твір для солістів, хору й оркестру, написаний зазвичай на драматичний сюжет. Музика ораторій вирізняється особливою урочистістю. Піднесеність звучання хору підтримується могутнім звучанням симфонічного оркестру.

Із жанром ораторії пов’язана традиція вставати під час урочис­того

звучання хору. А було це так. Коли велична ораторія німець­кого

композитора Г.-Ф. Генделя «Месія» виконувалася в Лондоні, король

Георг II так розхвилювався від перших звуків твору, що навіть

підхопився з місця. За ним піднявся й увесь зал, охоплений

піднесеними почуттями. Назва цієї ораторії пов’язана із

християн­ським розумінням постаті Ісуса Христа як месії.

3. Слухання музики.

Георг Фрідріх Гендель. Ораторія «Месія» частииа, фрагмент).

4. Обговорення прослуханого твору.

- Спробуйте визначити виконавський склад ораторії.

- Уявіть виконання цього твору не хором, а солістом.

- Як зміниться характер звучання?

 

5. Розповідь вчителя про історію написання твору.

 Випереджальне завдання: «Мистецтвознавці»

Мистецтвознавець 2: Поширеним жанром духовної музики є також меса— масштаб­ний вокальний або вокально-інструментальний твір циклічної будови. Меса траурного змісту називається реквіємом. У право­славних і греко-католицьких храмах меси мають назву літургія  й виконуються хором а сарреllа  — без інструментального супроводу.

Із створенням знаменитого «Реквієму» В.-А. Моцарта пов’язана досить таємнича історія, яка привертала увагу багатьох його біографів і шанувальників творчості. Одного разу до помешкання Моцартів зайшов незнайомець у всьому чорному, у масці й замовив... реквієм.

Придворні інтриги, що спричинили про­вали оперних вистав композитора, довели його родину до межі бідності. Отри­мавши це замовлення, Моцарт узявся за «Реквієм» з усією пристрастю змуче­ної душі, оскільки був переконаний, що пише цю музику... для себе. Передчуття геніального маестро виправдалися: він пішов у небуття, залишивши «Реквієм» недописаним... Потім біографи з’ясували, що замовником «Реквієму» був один граф, який вирішив видати проплачений композитору твір за свій власний.

6. Слухання музики.

Вольфганг Амадей Моцарт. «Реквієм», хори «Dies Irae» («День гніву»), «Lacrimoza» («День сліз»).  

 

7. Розповідь вчителя  про українську духовну хорову музику  :

Українська духовна хорова музика, яка розвивається вже впро­довж, тисячі років, має свої видатні надбання, зокрема, особливий жанр — хоровий концерт. Це циклічний твір для чотириголосно­го хору а сарреllа. У період виникнення жанру хорові концерти призначалися для виконання під час богослужінь, проте їх можна почути й у концертних залах.

Видатні зразки хорових концертів на­лежать Максиму Березовському, Артемію Веделю і Дмитру Бортнянському. Українські композитори створювали концерти, різнома­нітні за образним змістом: ліричні, драматич­ні, урочисті, скорботні.

Перший із українських хорових концер­тів — «Не отвержи мене во время старости» Березовського має лірико-скорботний харак­тер. У ньому композитор звертається довічних тем добра і зла, життя і смерті, душевної чистоти й бездуховності. Твір має чотири частини: Adagio, Allegro, Adagio, Moderato.

Контраст між ними не тільки образний і темпо­вий, а й ладовий (чергування мінорних і мажор­них частин). Використовуються темброві зіставлення хору і солістів.

 

8. Слухання музики.

Максим Березовський. Хоровий концерт «Не отвержи мене во время старости»

9. Обговорення прослуханого твору.

  • Розкажіть про свої враження від музики.
  • Наведіть приклади застосуван­ня контрасту композитором.

10. Вокально-хорова робота.

Розспівка.

Виконання пісні  А.Сердюка «Легенда про пісню»

11. Розповідь вчителя:

Величність, піднятість і високу духовність образів  ми можемо спостерігати у творах релігійного  або біблійного жанру. Особливим жанром живопису є ікона – предмет поклоніння. В іконах використовується особлива символіка кольору, світла, жестів, атрибутів, зображення простору.

Для створення шедеврів потрібні не лише талант і бажання, треба знати певні правила створення композиції – побудови художнього твору.

12. Робота з  підручником.

13.Творча робота.

Створення листівки «Співучі янголята»

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

Гра «Мікрофон»

VІІ. Домашнє завдання

 

docx
Додано
25 лютого 2022
Переглядів
1356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку