Реалізація наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека й сталий розвиток» на уроках математики.
«У навчанні дітей треба прагнути до того,
щоб поступово поєднувати знання і вміння.
З усіх наук математика, здається, єдина,
що спроможна задовольнити цю вимогу
якнайповнішою мірою».
І. Кант
Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей, тому на сьогодні вкрай актуальною є проблема зміни ставлення людства до природи. Для цього треба з`ясувати основні напрямки стратегії поведінки людини у довкіллі, які б дозволили їй гармонійно співіснувати з природою. Від того, що ми з вами робимо сьогодні, залежить, чи буде в наступного покоління майбутнє.
Уроки математики в комплексі з іншими предметами мають виховувати в учнів екологічну свідомість та культуру, головними аспектами яких є наукова основа, екологічний світогляд, екологічна відповідальність та ініціатива. Адже екологічна свідомість передбачає не лише бережливе ставлення до природи, але й розуміння вразливості природних екосистем. Україна посідає одне з перших місць у Європі за кількістю «технічного бруду» на душу населення. Середня тривалість життя людей в Україні ̶ 66 років, що на 5-6 років менше ніж у сусідніх східноєвропейських країнах та країнах Прибалтики, і на 12-15 років менше ніж у Японії (79 років), Ісландії (78 років), США (75 років). Отже масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей, а це в свою чергу вимагає швидкої перебудови мислення людства й кожної конкретної людини, формування екологічної компетентності. Тому на сьогодні важливою задачею є підготовка людей до правильної поведінки у природі. Вирішувати її повинні усі соціальні інститути суспільства. І саме школі належить значна роль у вирішенні цієї проблеми.
У Концепції екологічної освіти України зазначається, що основною метою такої освіти є формування екологічної культури окремих осіб і суспільства в цілому, формування екологічних знань, екологічного мислення і свідомості, що ґрунтуються на ставленні до природи як універсальної, унікальної цінності. Екологічна освіта, з одного боку, повинна бути самостійним елементом, а з іншого, виконує інтегративну роль у всій системі освіти.
В оновлених навчальних програмах визначено предметний зміст, що розкриває наскрізні змістовні лінії в кожній темі програми. Змістовна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток спрямована на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства. усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Проблематика наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» у курсі математика реалізується, через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини.
Зміст задач екологічного спрямування, що розв’язуються на уроках математики:
Екологічне виховання учнів на уроках математики можна здійснювати в наступних напрямках:
Під час розгляду цієї лінії важливе місце посідають відсоткові обчислення, функції, елементи статистики.
У 5 класі вивчаючи тему «Дії з десятковими дробами» розв’язую з учнями таку задачу: Загальна площа землі Дніпропетровської області, що знаходиться під звалищами ̶ 0,74 тис. га. Несанкціоновані звалища складають 0,1 частини загальної площі. Яка площа землі знаходиться під несанкціонованими звалищами?
Підчас вивчення теми «Стандартний вигляд числа» у 8 класі пропоную учням розглянути наступну задачу: Запишіть у вигляді степеня числа, що зустрічаються в наступних реченнях:
На мою думку розв`язування математичних задач екологічного змісту змушує учнів перейнятись проблемами екології та не допускати в майбутньому помилок пов’язаних з непродуманим натиском на природу. Таким чином, на уроках математики включення в освітній процес завдань з екологічним змістом вирішує наступні навчальні та виховні задачі:
Отже, формування екологічної компетентності учнів на уроках математики сприяє їх всебічному розвитку, самовдосконаленню, розвиває здатність використовувати набуті знання в повсякденному житті, а в майбутньому у своїй професійній діяльності.
Список використаних джерел
https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKVzNrS1A0TDdHbW8/view
Підготувала вчитель інформатики та математики
Кінецьпільської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Первомайської районної ради
Миколаївської області
Мірянова Н.П.