Виступ на інтернет конференцію: "Реалізація наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека й сталий розвиток» на уроках математики".

Про матеріал
Тези виступу на інтернет-конференцію: "Реалізація наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека й сталий розвиток» на уроках математики".
Перегляд файлу

Реалізація наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека й сталий розвиток» на уроках математики.

 

  «У навчанні дітей треба прагнути до того,

  щоб поступово  поєднувати знання і вміння.

 З усіх наук математика, здається,  єдина,

 що спроможна задовольнити цю вимогу

 якнайповнішою мірою».

                                                                  І. Кант

 

Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей, тому на сьогодні вкрай актуальною є проблема зміни ставлення людства до природи. Для цього треба з`ясувати основні напрямки стратегії поведінки людини у довкіллі, які б дозволили їй гармонійно співіснувати з природою. Від того, що ми з вами робимо сьогодні, залежить, чи буде в наступного покоління майбутнє.

Уроки математики в комплексі з іншими предметами мають виховувати в учнів екологічну свідомість та культуру, головними аспектами яких є наукова основа, екологічний світогляд, екологічна відповідальність та ініціатива. Адже екологічна свідомість передбачає не лише бережливе ставлення до природи, але й розуміння вразливості природних екосистем. Україна посідає одне з перших місць у Європі за кількістю «технічного бруду» на душу населення.  Середня тривалість життя людей в Україні  ̶  66 років, що на 5-6 років менше ніж у сусідніх східноєвропейських країнах та країнах Прибалтики, і на 12-15 років менше ніж у Японії (79 років), Ісландії (78 років), США (75 років). Отже масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей, а це в свою чергу вимагає швидкої перебудови мислення людства й кожної конкретної людини, формування екологічної компетентності. Тому на сьогодні важливою задачею є підготовка людей до правильної поведінки у природі. Вирішувати її повинні усі соціальні інститути суспільства. І саме школі належить значна роль у вирішенні цієї проблеми.

У Концепції екологічної освіти України зазначається, що основною метою такої освіти є формування екологічної культури окремих осіб і суспільства в  цілому, формування екологічних знань, екологічного мислення і свідомості, що ґрунтуються на ставленні до природи як універсальної, унікальної цінності. Екологічна освіта, з одного боку, повинна бути самостійним елементом, а з іншого, виконує інтегративну роль у всій системі освіти.

 В оновлених навчальних програмах визначено предметний зміст, що розкриває наскрізні змістовні лінії в кожній темі програми. Змістовна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток спрямована на формування  в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства. усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.

Проблематика наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» у курсі математика реалізується, через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини.

Зміст задач екологічного спрямування, що розв’язуються на уроках математики:

  1. екологічні компоненти — повітря, вода, ґрунт та біологічне різноманіття;
  2. зовнішні загрози —  урбанізація, шум, відходи та хімікати;
  3. діяльність людини — енергетика, транспорт, промисловість, сільське господарство, лісове господарство та туризм;
  4. глобальні виклики — зміна клімату, руйнування озонового шару, підкислення, моря і океани;
  5. цінності — етика і культура споживання, здоров`я та довкілля, права громадян та відповідальність за Землю в майбутньому.

Екологічне виховання учнів на уроках математики можна здійснювати в наступних напрямках:

  •     Зв’язування ролі математики в розв’язуванні екологічних проблем;
  •     Розкриття математичних закономірностей певних явищ природи;
  •     Аналіз прикладів економного та ефективного використання природних ресурсів;
  •     Виховання екологічного розуміння та екологічної культури, відповідальності за стан навколишнього середовища.

Під час розгляду цієї лінії важливе місце посідають відсоткові обчислення, функції, елементи статистики.

У 5 класі вивчаючи тему «Дії з десятковими дробами» розв’язую з учнями таку задачу: Загальна площа землі Дніпропетровської  області, що знаходиться під звалищами  ̶  0,74   тис. га. Несанкціоновані звалища складають 0,1 частини загальної площі. Яка площа землі знаходиться під несанкціонованими звалищами?

Підчас вивчення теми «Стандартний вигляд числа»  у 8 класі пропоную учням розглянути наступну задачу: Запишіть у вигляді степеня числа, що зустрічаються в наступних реченнях:

  1.     За останні 100 років людство втратило майже 250 000 000 000 тон кисню, а у повітря потрапило понад 360 000 000 000 тон вуглекислого газу.
  2.     У 2014 році населення на Землі перевищувало 7 174 090 000 осіб, зокрема у Саудівській Аравії їх проживало понад 27 000 000, у  Пакістані  ̶  понад 196 000 000, у Японії  ̶  понад 125 000 000, у Швейцарії  ̶   понад 8 000 000.
  3.     Кількість людей, які мають потребу в чистій воді, досягла 1 500 000 000 і продовжує зростати.
  4.     Середньостатистичний європеєць витрачає 500 літрів води за добу, а мешканець Центральної Африки  ̶   8 літрів, дефіцит прісної води стає дедалі гострішим у всьому світі.
  5.     Озонова оболонка, розміщена на висоті 20-30 км, захищає життя на планеті від жорсткого ультрафіолетового випромінювання. Типова твердопаливна ракета, піднімаючись на висоту 50 км, викидає в атмосферу:
  • 378 000 кг оксидів карбону;
  • 346 000 кг пари води;
  • 187 000 кг хлору та його сполук;
  • 177 000 кг оксиду алюмінію у вигляді тонкого аерозолю;
  • 166 000 кг водню;
  • 7 000 кг оксидів нітрогену.
  1.     За один політ знищується до 10 000 000 тон озону (всього його в земній атмосфері близько 3 000 000 000 тон).

На мою думку розв`язування математичних задач екологічного змісту змушує учнів перейнятись проблемами екології та не допускати в майбутньому помилок пов’язаних з непродуманим натиском на природу. Таким чином, на уроках математики включення в освітній процес завдань з екологічним змістом вирішує наступні навчальні та виховні задачі:

  •   формує вміння застосовувати в житті числа, міркувати над проблемами екології та розв’язувати текстові задачі на уроках;
  •     формує любов і повагу до навколишнього середовища, патріотичну свідомість;
  •     підвищує пізнавальний інтерес до уроку;
  •     показує необхідність розвитку природозберігаючої культури в житті людини.

  Отже, формування екологічної компетентності учнів на уроках математики сприяє їх всебічному розвитку, самовдосконаленню, розвиває здатність використовувати набуті знання в повсякденному житті, а в майбутньому у своїй професійній діяльності.

 

Список використаних джерел

  1.              Концепція екологічної освіти України (Затверджено рішенням Колегії МОН України №13/6-19 від 20.12.01).
  2.              Навчальна програма з математики (затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 №804).
  3.              Білявський Г.О. Основи екологічних знань. Пробний масовий підручник для учнів учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О. Білявський, Р.С. Фурдуй, І.Ю.Костіков. – Київ. : «Либідь», 2000. – 334с.
  4.               Відкритий електронний ресурс для скачування посібників серії «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/
  5.               Використання матеріалів  наскрізної змістовної лінії Екологічна безпека та сталий розвиток»:   

https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKVzNrS1A0TDdHbW8/view

Підготувала вчитель інформатики та математики 

Кінецьпільської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Первомайської районної ради

Миколаївської області

 Мірянова Н.П.

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
24 травня 2019
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку