Виступ містить інформацію з власного досвіду роботи з проблеми "Використання мнемотехнічних методів і прийомів для ефективного засвоєння інформації у молодших школярів"
Олена Плис,
вчитель початкових класів
Петрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Петрівської районної державної адміністрації
Кіровоградської області
Навчаємо з радістю та інтересом
Використання мнемотехнічних методів і прийомів для ефективного засвоєння інформації у молодших школярів
Перед сучасним суспільством стоїть завдання підготовки інтелектуально розвиненої людини, яка спроможна вирішувати складні проблеми. Бурхливий розвиток науки і техніки потребує швидкого впровадження отриманих результатів у навчальні процеси школи. Як наслідок, програми предметів та їхній обсяг швидко зростають. Це, у свою чергу, супроводжується труднощами у засвоєнні програмного матеріалу.
Одним із важливих принципів сучасної освіти є оптимізація навчання через застосування новітніх технологій і, зокрема, мнемотехніки як одного з найефективніших методів засвоєння інформації.
Мнемотехніка – це спосіб покращення засвоєння нової інформації шляхом свідомого утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів і прийомів.
Загальновідомо, що пам’ять – це функція мозку. Мозок – це такий самий орган, як руки, ноги, тулуб, очі. Для того, щоб бути здоровою, людина виконує фізичні вправи. Щоб мозок був працездатний, йому теж потрібно навантаження.
Відомо, що мова мозку — це образи. І, перш за все, зорові образи. Якщо звертатися до мозку на його мові, він виконає будь-які наші команди, наприклад, команду «запам'ятати». Але де узяти такі програми, які дозволять нам спілкуватися з мозком, кодуватимуть телефони, дати, номери автомобілів на його образну мову? Мнемотехніка і є такою програмою. Вона складається з декількох десятків розумових операцій, завдяки яким удається «налагодити контакт» з мозком і узяти під свідомий контроль деякі його функції, зокрема, функцію запам'ятовування
Зупинюся на самих цікавих аспектах застосування методів та прийомів мнемотехніки у практиці моєї роботи з молодшими школярами.
За посібником Г.Чепурного «Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти» налічується 5 методів, які містять39 прийомів мнемотехніки. Пізнати їх та навчитися за ними працювати не важко. Єдиною складністю є те, що оволодіння ними на предметних уроках займає багато часу. Тому значно ефективнішим є навчання на спеціальних заняттях-тренінгах, на яких учні в ігровій формі засвоюють всі методи. Важливим є те, що прийоми і методи мнемотехніки можна використовувати під час викладання різних дисциплін.
На уроках української мови та читання я часто використовую такі прийоми:
На уроках математики впроваджую такі прийоми:
На уроках природознавства найчастіше пропоную прийоми:
Доречно нагадати, що все нове – це добре забуте старе. А методика Шаталова – якраз той випадок, коли вона легко трансформується в сучасних реаліях і набуває нового звучання, ще яскравішого і гучнішого. Його прийом «Структурно-логічні схеми» – це мікс засобів вираження: малюнки, схеми, знаки, цифри, колір. За їх допомогою я пропоную учням кодувати тексти, вірші, інформацію і потім вони за потребою з легкістю їх відтворюють.
Прийоми мнемотехніки впродовж десяти років викладалися на заняттях Школи Ейдотехніки. Використовуючи розроблені прийоми, спеціалісти створили низку мнемотехнічних методик, які продемонстрували свою високу ефективність у школах. Позитивно сприйнялися вони і моїми учнями. Особисто я активно використовую у своїй практиці методики вивчення:
На сьогодні технологія мнемотехніки, особисто для мене, не має логічного закінчення. Щодня я знаходжу дедалі нові матеріали стосовно навчання з її прийомами, використовую у своїй практиці, вношу свої зміни, доповнюю. Бо знаю одне, що дати дітям знання – цього не достатньо! Тільки тоді ці знання перетворюються у вміння, коли ними користуються. Необхідно, щоб вони зачепили почуття того, кому передаються.
Інновації у сучасній педагогіці – це відображення бурхливих змін нашого соціуму, і вчитель, якщо він не хоче опинитися за бортом, повинен міцно триматися за штурвал «інноваційного» корабля.
Інформація для учасників тренінгу
Одним із важливих принципів сучасної освіти є оптимізація навчання через застосування новітніх технологій і, зокрема, мнемотехніки як одного з найефективніших методів засвоєння інформації.
Мнемотехніка – це спосіб покращення засвоєння нової інформації шляхом свідомого утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів і прийомів.
Прийоми і методи мнемотехніки можна використовувати під час викладання різних дисциплін. Вони впродовж десяти років викладалися на заняттях Школи Ейдотехніки. Використовуючи розроблені прийоми, спеціалісти створили низку мнемотехнічних методик, які продемонстрували свою високу ефективність у школах.
На тренінгах учасники будуть мати змогу ознайомитися з методами та прийомами мнемотехніки, отримати «Папку інструктора» у електронному варіанті,ознайомитися з методиками вивчення:
Кожен учасник тренінгу отримає сертифікат, який підтверджуватиме кваліфікацію фахівця мнемотехніки і дасть можливість представляти та проводити навчання за відповідними методиками та програмами.