Виступ на тему «Залежність результативності уроку від дисциплінованості учнів»
.
Створення дисципліни на уроці є достатньо складною проблемою не тільки для молодих майстрів в/н, але й для майстрів в/н з певним педагогічним стажем роботи.
2) педагог повинен любити дітей просто за те, що вони діти;
3) повинен глибоко знати свій предмет, бути захоплений ним;
Причини недисциплінованої поведінки учнів на уроці
Однією з причин такої поведінки буває неправильне ставлення до майстра в/н у сім′ї учня, коли батьки в присутності дитини вдома обговорюють недоліки ( реальні й удавані),демонструючи нерозуміння складності педагогічної роботи. Для усунення цієї причини майстрові необхідно поговорити з батьками. У процесі спілкування з такими батьками педагогу необхідно дотримуватися деяких порад:
1. Залучайте батьків до співробітництва, переконайте, що ваше співробітництво сприятиме душевній рівновазі дитини.
2. Ознайомте їх зі своїми вимогами до учнів, поцікавтеся думкою батьків щодо цього питання.
3. Покажіть ідентичність позицій майстра і батьків для успішного навчання дитини.
4. Покажіть батькам свою любов по відношенню до їхньої дитини.
І. З′явившись перед групою, почекати 10 – 15 секунд, щоб учні побачили і сприйняли майстра;
ІІ. Проявляти повагу до висловлювань і відповідей учнів;
ІІІ. Підкріпити своє слухання посмішкою, кивком голови і т.д.
До зовнішнього порядку відносять точний початок і точне закінчення уроку, встановлення контакту з групою, готовність засобів навчання, їхнє чітке функціонування, провітрене приміщення і т. д.
До внутрішнього порядку відносять, насамперед, доцільний розподіл уроку на етапи. Поміркований розподіл дозволяє послідовно і поступально просуватися учням від однієї мети до іншої відповідно до вимог навчальної програми, систематично і міцно опановувати навчальний матеріал з урахуванням головного у ньому, дає можливість майстру цілеспрямовано керувати уроком.
Учні повинні знати, чого від них вимагають, незнання мети на тривалий час заважає процесу активного навчання, свідомого і дисциплінованого навчання. Тому майстру доцільно звичайну постановку мети перетворити на цільову орієнтацію, що є для учнів свого роду „маяком”, до якого вони рухаються.
Рекомендації майстру в/н щодо досягнення дисципліни на уроці
1. Установіть межі дозволеного, еталони поведінки учнів для стандартних ситуацій: як входити в майстерню, як сидіти, відповідати на запитання.Зробити це треба перш, ніж ви почнете стежити за дотриманням порядку. Учень повинен знати, у чому полягає прийнятна чи неприпустима поведінка, і тільки тоді від нього можна вимагати відповідальності за дотримання конкретних правил. Якщо правила й обмеження не визначені, то встановити порядок у групі не можна! Виявіть чітку послідовність у дотримання встановлених правил і в застосування способів покарання.
2. Стежте за своєю мовою, розмовляйте завжди повільно, спокійним голосом. Почуття гніву і обурення – звичайне явище, але воно піддається контролю і зовсім не означає, що ви не любите дітей.
3. Намагайтеся тримати свої емоції в стані спокою, зміцнюючи нерви для того, щоб витримати очікувані ексцеси. Звертайте увагу і реагуйте на будь-які вияви позитивної поведінки дітей, які б незначні вони не були. Хто шукає гарне, той обов’язково його знаходить.
4. Уникайте безупинного негативного реагування. Намагайтеся рідше говорити «ні», «припини», «не можна».
5. Відрізняйте форми поведінки, які вам не подобаються, від вияву особистих якостей дітей.
6. Намагайтеся розшифрувати сигнали, що попереджають про можливість вибуху в поведінці дітей. Спокійно втручайтеся в ситуацію.
7. Відповідайте рішуче і впевнено, коли учні відкрито кидають виклик непокори.
8. Учням потрібен майстер в/н, а не партнер по грі. Будьте завжди товариські, але не забувайте, що фамільярність виховує неповагу. Ви можете цілком успішно взаємодіяти з учнями, не перетворюючись на одного з них.
9. Завжди наполягайте на повазі до дорослого. Учні повинні звертатися до вас чемно.
10. Не йдіть на поступки й компроміси, поступаючись своїми нормами, щоб бути популярним і авторитетним.
11. Пам’ятайте, що дитяча безвідповідальність – явище, що не має нічого спільного з відвертою непокорою, і тому боротися з нею потрібно спокійними методами.
12. Намагайтеся, щоб у вас був добрий зв’язок з учнями так, щоб вони могли знати, коли вони відповідають вашим очікуванням, а коли ні, поясніть, що ви очікуєте від учнів і наскільки вони відповідають цьому. Робіть це тоді, коли все йде добре, оскільки в такому випадку усе сприймається саме собою. Зворотний зв’язок сприяє встановленню гарної поведінки.
13. Не реагуйте на все занадто бурхливо, щоб незначна подія не перейшла у велике протистояння. Уникайте протистояння на очах в інших учнів. Немає більш неефективного методу впливу на людину, причому в будь-якому віці, ніж гнів і роздратування.
14. Робіть серйозні кроки, якщо учень продовжує погано поводитися і відмовляється визнавати дисципліну. Визначте можливу причину такої поведінки, емоційні конфлікти, розлад уваги, проблеми в навчання.
15. Будьте прикладом самодисципліни. Гарної поведінки учні в більшості випадків не вчаться, а переймають її.
16. Будьте зібрані. Нехай усе має своє місце. Нехай усі матеріали будуть у вас напохваті. Від одного виду діяльності до іншого переходьте поступово. Підтримуйте чистоту і порядок.
17. Готуйтеся до уроку заздалегідь, так, щоб учні були досить завантажені протягом усього часу занять. Нехай у вас завжди будуть альтернативні плани й матеріали. Плануйте вашу роботу і дотримуйтесь розробленого плану. Будьте досить гнучкими, щоб, якщо вам не вдається зробити усе, що ви спланували, ви не відчували пригніченість.
18. Поводьтесь так, щоб було видно, що ви – керівник. Виявляйте рішучість. Будьте господарем ситуації. Умійте направляти. Ви є майстром в/н, і учні очікують, щоб ними керували. Вони швидко розпізнають нерішучість, деозорганізаційність. Відсутність гарної підготовки і чітких розпоряджень є стимулом до поганої поведінки.
19. Створюйте умови, що навіть найбільш „важкі” учні отримали можливість відчути себе лідерами. Це позитивно впливає на позицію учнів і на їхню поведінку.
20. Моделюйте з учнями, як долати кризові ситуації, розчарування, гнів. Завжди будьте добрим прикладом як у слові, так і в справі, особливо коли не все добре вдається.
21. До учнів завжди виявляйте ввічливість і повагу, зберігаючи приємний голос, використовуючи ввічливі слова.
22. Будьте послідовні. Ніщо так не бентежить учня, як мінливість у настрої і діях учителя. Це викликає у дітей негайне бажання випробувати межі дозволеного, що спричиняє до конфлікту в групі.
23. Не дратуйте учнів. Причиною роздратування є незнання того, що від них очікують, непослідовні дії майстра в/н, несправедливе поводження з учнями, неможливість висловити власну думку, догодити.
24. Стримуйте свій гнів. Якщо ви відчуваєте, що у вас виникає роздратування, усіма силами прагніть не дати вашим почуттям вийти з-під контролю і розслабтеся, нехай рухи стануть ненапруженими, жести – повільними і голос – тихим.
25. Уникайте вимог, що неможливо виконати. Потрібно бути абсолютно впевненим у тому, що дитина здатна виконати те, що від неї вимагають. Ніколи не карайте учня за те, що він погано встигає, що йому не вистачає здібностей до навчання. Звичайно, за умови, що всі подібні дії ненавмисні. Висування вимог, яких дитина не може виконати, створює ситуацію нерозв’язаного конфлікту, з якого вона не бачить виходу. Така ситуація неминуче завдає шкоди емоційній сфері людини. Ставте мету перед вашими учнями. Проводьте цікаві уроки, відповідні віку учнів.
26. Робіть виклад матеріалу яскравим, захоплюйте учнів за допомогою різноманітних методів, наочності й змістовності. Не звикайте до рутини. Будьте обережні, щоб, спонукуючи, не перезбудити учнів. Велике розмаїття на одному уроці не приносить користі, оскільки не дозволяє вам належним чином зосередитися на одній темі.
27. Пам’ятайте, що різні учні вимагають різних методів навчання через властиві їм можливості й особливості.
28. Надайте учням достатню можливість вибору середовища різних завдань і видів діяльності. Учні найкраще виконуватимуть те, що їх особисто цікавить і більше відповідає здібностям.
29. Направляйте мислення учнів на вищі рівні. Вимагайте, щоб учні не просто запам’ятовували й ідентифікували інформацію, але вміли аналізувати, давати оцінку і застосовувати вивчений матеріал на практиці.
30. Надавайте учням можливість працювати в групах. Прагнення виглядати в очах інших на належному рівні може бути позитивним стимулом до гарної поведінки.
31. Нехай вашими діями керує любов! Взаємини, засновані на щирій любові і прихильності, звичайно, складаються правильно, навіть незважаючи на неминучість окремих помилок і прорахунків з боку вчителя.
ОСНОВНІ ПРЙОМИ ДОСЯГНЕННЯ ХОРОШОЇ ДИСЦИПЛІНИ
1. Ставте конкретну мету перед дітьми.
2. Проводьте цікаві уроки. Методи і прийоми мають відповідати віковим особливостям учнів.
3. Враховуйте індивідуальні особливості, рівень розвитку та можливості учнів.
4. Спрямовуйте мислення учнів на більш високий рівень (Використовуйте новітні технології, інтерактивні методи).
5. Створюйте умови, щоб навіть «найважчі» учні побували у ситуації успіху, чи відчули себе лідером.
6. До учнів проявляйте ввічливість та повагу, але й наполягайте на повазі дорослих.
7. Не принижуйте учнів. Уникайте іронічних чи саркастичних висловлювань.
8. Не дуже реагуйте на незначні провини, вмійте проявити гумор, щоб це не переросло у ворожнечу.
9. Не погрожуйте мірами, які ви не зможете або не збираєтесь здійснити.
10. Не йдіть на поступки і компроміси заради завоювання власноі популярності.
11. Підтримуйте контакт з дітьми у позаурочний час. Цікавтесь їх самопочуттям.
12. Посилайте батькам не тільки зауваження, але й заохочення.
Використання нестандартних методів для досягнення хорошої дисципліни
1. Пам’ятайте: іноді дії майстра в/н говорять краще, ніж слова.
2. Підійдіть до порушника і станьте коло нього.
3. Спробуйте помовчати.
4. Мовчіть доти, поки всі зрозуміють причину і змінять поведінку.
5. Встановіть контакт за допомогою суворого погляду.
6. Викликайте учнів зненацька, щоб вони були у стані очікування.
7. Спробуйте запитати порушника, чи не допомогти йому в чомусь.
8. Визнайте, що систематична погана поведінка часто є сигналом, що учневі не вистачає уваги і любові.
9. Будьте терплячі. Щоб вирішити проблеми, потрібен час, і щоб налагодити відносини, також потрібен час.
Пам’ятай: налагодження дисципліни за допомогою чужого авторитету не принесе тобі користі, а швидше зашкодить. Краще звернися за підтримкою до гпупи.