Рекомендації класному керівнику по роботі з формування учнівського колективу: Класний керівник повинен викликати любов і повагу дітей до себе. А це можливо, коли він сам любить, поважає та піклується про кожну дитину, й у стосунках з нею чесний і відвертий. У вчителя не має бути „любимчиків”, тоді дитина прислухатиметься до порад такого вчителя, виконуватиме його прохання, довірятиме йому.
Вчителю слід завжди бути доброзичливим. Немає в дітях нічого такого, що вимагало б жорстокості. Зло перемагають добром, любов’ю. Вчитель повинен бажати дітям лише добра, виховувати в них добро своїми власними вчинками, і вони відповідатимуть тим самим. Уміння володіти собою, тримати себе в руках - одне з найбільш необхідних умінь, від якого залежать і успіх діяльності педагога, як класного керівника.
Класний керівник має створити доброзичливий учнівський колектив, в якому кожна дитина пам’ятає, що поруч з нею людина, з інтересами якої треба рахуватися. Завдання вчителя - відмітити в кожному учневі все найкраще, розвивати його, заохочуючи самостійну роботу і творчість. Класний керівник повинен володіти мистецтвом індивідуальних бесід з дитиною, вміти вислухати її, підтримати.
Для ефективної роботи класного керівника з учнями дуже важливим є згуртованість класного колективу. 1. Створити в класі єдину систему традицій і цінностей. Особливу роботу слід вести з «відторгнутими» дітьми. Робота в групах. Розподіл між учнями доручень. Постійно організовувати свята, позакласні заходи, походи, поїздки. Все це сприяє спілкуванню в неформальній обстановці й згуртовує дитячий колектив.