Виступ на тему: «Продуктивні шляхи розвитку логічного мислення, памяті, уваги у дітей з ООП»

Про матеріал
Завдання, для роботи із дітьми з РАС щодо розвитку пам'яті, уваги та логічного мислення.
Перегляд файлу

Олешківська спеціальна школа Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

ПЕДАГОГІЧНА РАДА

«Продуктивний урок у спеціальній школі: від яких стереотипів та шаблонів відмовитись!?»

 

 

 

Виступ на тему:

«Продуктивні шляхи розвитку логічного мислення, памяті, уваги у дітей з ООП»

 

 

 

 

 

igri_dlya_rozvitku_pamyati.jpg (126.94 Kb)

 

 

 

 

Підготувала: вихователь дошкільної групи

                                                        Кошмата Ю.С.

 

 

Олешки - 2020

Пам'ять - це процес запису, зберігання та вилучення інформації. Вона впливає на багато психічних процесів в особистості, такі як мислення.

Пам'ять буває:

Довільна - людина примушує себе запам'ятати щось за допомогою волі (формується в дітей у віці 4-5 років)

Мимовільна - не змушує.

Пам´яттю користуються від народження, про що свідчить можливість вироблення умовних рефлексів (відповідь на положення під час годування).

Дитина у два місяці впізнає матір. Ця нерозчленована реакція згодом, з розвитком інших пізнавальних процесів і накопиченням досвіду, вдосконалюється. Наприкінці першого півріччя впізнавання поширюється на все оточення і доповнюється відтворенням образу предмета. Дитина шукає зниклий з поля зору предмет, а згодом і названий предмет. Образна пам´ять з´являється у виразній формі на восьмому місяці життя.

Засвоєння мови в ранньому дитинстві розширює можливості пізнавальної діяльності, сприяє розвиткові словесно-логічної пам´яті. Пам´ять набуває більшої стійкості й міцності, тривалішим стає зберігання запам´ятованого. Ще домінує мимовільна пам´ять, однак уже з´являється довільне запам´ятовування.

Для дошкільного віку характерний інтенсивний розвиток мимовільної пам´яті, чому значною мірою сприяє ігрова діяльність. Діти починають відображати предмети не тільки за зовнішніми, а й за внутрішніми, істотними їхніми властивостями та зв´язками. Розвиток доцільної діяльності й мови поступово зумовлює виникнення і початкове формування довільної пам´яті. Це - головне надбання дошкільного віку, що відкриває шлях до навчальної діяльності в школі.

Розвиток мови сприяє засвоєнню абстрактних положень і закономірностей, приводить до формування поняттєвого логічного мислення – це друга умова готовності до школи.

Пропоную розглянути деякі ігри для розвитку пам’яті у дітей дошкільного віку:

Гра «10 відмінностей».

Хороший варіант ігрових картинок для дітей, це - «знайди 10 відмінностей». Цей варіант можна ускладнити. Спочатку показати для запам'ятовування одну картинку (приблизно півхвилини), потім показати другу. Дітям необхідно знайти,  що змінилося.

Гра «Запам'ятай зоопарк».

Дитині викладають на огляд кілька м'яких іграшок (для дошкільника не більше 5). Протягом 30 секунд необхідно запам'ятати їх розташування. Після цього дитина відвертається, а дорослий змінює місцями іграшки. Малюк повертається назад і розкладає іграшки так, як було спочатку.

Гра «Портрет».

З групи вибирається ведучий. Його вигляд необхідно запам'ятати. Після чого, ведучий виходить за двері і там що-небудь змінює у своєму образі. Він повертається, і діти вгадують, що змінилося в його зовнішності. Те ж саме можна зробити з лялькою чи будь-якою іншою іграшкою.

Гра «Опис».

Гарна і невимушена гра для розвитку пам'яті у дітей. Вихователь загадує предмет, лише за його ознаками діти повинні віднайти його в групі.

Гра «Танцювальний гурток».

Ця гра розвиває рухову пам'ять у дітей. Під веселу музику дорослий показує дітям який - небудь рух. Наприклад, присідає, встає і розводить руки в сторони. Малюкам необхідно його повторити. Рухи можна ускладнювати і навіть придумати цікавий танець.

Гра «Спробуй, повтори!»

Беремо рахункові палички. Дорослий викладає з них певну композицію і дає час дитині її запам'ятати. Потім малюк повторює цю композицію зі своїми рахунковими паличками. Можна помінятися ролями. У цій грі можна використовувати не тільки рахункові палички, а й намистинки, сірники.

Поряд із розвитком  пам'яті, ми працюємо і над розвитком мислення,  адже  – це  один з основних пізнавальних психічних процесів, за допомогою якого людина аналізує набутий досвід, розв’язує поставлені завдання, будує зв’язки між предметами навколишнього світу.

У дошкільнят переважає спочатку наочно - дієве (у найменших), а потім наочно - образне мислення, це коли малюкові для усвідомлення потрібно бачити те, про що йде мова.

Розвиваючи своєчасно всі види мислення, ми допомагаємо малюкові справлятися з різними завданнями максимально швидко, так як дитина вчиться вибирати спосіб, виходячи з досвіду.

Образне мислення є основою для формування логічного мислення, яке включає в себе:

• класифікацію предметів – розподіл за категоріями та об’єднання елементів в одну категорію;

• вміння знаходити зайвий предмет з переліку, продовжувати ритм, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

• аналіз, порівняння предметів;

• узагальнення, розподіл предметів за ознакою та ін.

Для того, щоб розвивати логічне мислення у дітей дошкільного віку, ми на своїх заняттях використовуємо такі завдання:

- Знайди частину візерунка, елемент тварини, латочку до предмету;

- Розподіли тварин за місцем проживання (ліс, будинок, море).

- Розподіли за категоріями: одяг, взуття, меблі, музичні інструменти, овочі, фрукти і т.д.

- Продовжи ритм: викладати в ряд, наприклад, сонечко, хмару, місяць, потім знову сонечко, … і далі малюк визначає сам.

- Знайди частину від цілого (часточка лимона – до цілого лимона; листочок – до дерева і т.д.).

- Знайди протилежності.

- Вибудуй тварин або предмети по зросту.

- Що на яку фігуру схоже?

- Що забув намалювати художник? (малюнки з відсутніми частинами). Що переплутав художник?

- З яких фігур складається малюнок?

- Лабіринти.

- Складання фігур з паличок і багато інших!

Наочний матеріал дуже важливий у навчанні малюка з інтересом. Завдання повинні бути обрані за віком, але трохи випереджати актуальні можливості дитини, щоб малюк міг прогресувати і активно розвиватися.

Увага - це вміння людини сконцентруватися на одному предметі або явищі.

Фахівці вважають, що є два види уваги:

Мимовільна. Вона не пов'язана з волею людини, не вимагає від неї ніяких зусиль. Наприклад, сидячи з батьками в кафе, дитина мимоволі оберне голову на шум, який раптом виник поряд, - це офіціантка впустила тацю.

Довільна. Застосовується за допомогою волі людини. Це означає, що люди повинні докласти певних зусиль, щоб зосередитися на якійсь-небудь дії або об'єкті. Наприклад, на читанні книги. У дітей із цим видом уваги виникають труднощі, тому що сила волі ще не до кінця розвинена у них.

Методики тренування уваги у дітей

Читайте дітям вголос. Виберіть цікаву казку, розкажіть її дитині 5 років, а наприкінці попросіть переказати. Якщо з цим виникнуть проблеми, то допоможіть навідними питаннями. Наприклад: «Куди поїхав принц на своєму коні?» або «Де жила принцеса?»

Збирайте мозаїку. Шукаючи потрібний пазл, малюк сам по собі стане зосередженим. Почніть із простих і великих головоломок і закінчіть якимось морським пейзажем, у якому 1000 деталей. Крім того, пазли чудово розвивають дрібну моторику.

Контролюйте час, проведений за комп'ютером і телевізором. В сучасному світі де є багато гаджетів, було помічено, що діти вже в дошкільному віці, багато часу проводять за екраном, і від цього знижується уважність. Це пов'язано з тим, що їх мозок звикає до конкретної форми розваги, і потім дитині 8 років складно зосередитися на чомусь іншому, крім графіки та світлових спалахів.

Враховуйте індивідуальні особливості дитини. Деяким для кращої концентрації потрібна цілковита тиша і самота. Іншім буде комфортніше під музику. Одним дітям потрібно постійно робити маленькі перерви в роботі, а інші не можуть відволіктися, поки все не зроблять. Нехай дитина вибере той підхід, який їй буде зручнішим.

Отже, із всього вище сказаного, я хочу зробити висновок, що всі пізнавальні процеси: пам'ять, увагу та мислення у дітей дошкільного віку потрібно розвивати за допомогою ігрової діяльності.

Гра - провідна діяльність дошкільнят, в якій вони виконують ролі дорослих, відтворюючи в уявних ситуаціях їх життя, працю та стосунки.

Гра - це діяльність, у якій дитина спочатку емоційно, а потім інтелектуально засвоює всю систему людських взаємин. З.В. Огороднійчук.

Гра забезпечує розвиток у дошкільників рухових, розумових та мовленнєвих навичок. Діти, відображаючи в грі різні сторони життя та особливості діяльності дорослих, поповнюють і уточнюють свої знання про навколишній світ, вчаться співпереживати і відрізняти вимисел від реальності.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Onyshchenko Oksana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Інші матеріали
Інкл
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
2691
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку