Виступ на засіданні кураторів
на тему:
«Особливості вихованого впливу на студентів в період адаптації»
«Виховує все: люди, речі, явища, але насамперед – люди»
А. Макаренко.
Нещодавно я прочитала притчу, яка примусила мене замислитись над сенсом нашої виховної діяльності. Ось її зміст.
Якось одна людина йшла вздовж морського узбережжя. Вона помітила, що за ніч на берег викинуло величезну кількість морських черепашок і зірок. Із радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем, людина відмірювала милю за милею по піску.
Удалині вона помітила, як хтось танцює по пляжі. Здивована тим, що хтось радіє життю таким дивним чином, вона підійшла ближче і стало очевидним, що це маленька дівчинка, яка не танцює, а швидко і старанно збирає на березі морських зірок і кидає їх у море.
Від подиву людина зупинилась, а потім запитала: "Навіщо ті кидаєш у море морські зірки?" - "Якщо я залишу їх на березі, - відповіла дівчинка, - сонце висушить їх і вони помруть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони жили". Людина на мить замовкла, вражена словами дівчинки, але потім згадавши, скільки миль морського узбережжя вона пройшла, сказала: "Так їх тут мільярди! Що ти можеш змінити?" Дівчинка замислилась, а потім повільно нахилилась, підняла ще одну морську зірку і кинула її у бурхливе море. А після цього повернулася і сказала: "Можливо, ви маєте рацію, - сказала вона, - але саме для цієї зірочки я змінила життя". Ось така притча. Наш студентський колектив нараховує 800 чоловік, але це не натовп, чи безлика маса, це в наших силах і наше завдання змінити життя на краще кожному студенту. Яка велика відповідальність! Який тягар лягає на наші плечі! І найголовніше, що пройти мимо проблем нашого студента, зробиться раптом "сліпими і глухими" ми не маємо морального права та й юридичного також, адже обрали свідомо професію педагога, професію вихователя...
1 вересня поріг коледжу переступають нові студенти. Розпочинається складний неоднозначний і процес адаптації. Адаптація - це пристосування людини до нових умов. Період адаптації в навчальному закладі не завжди є безболісним.
Щорічно ми втрачаємо ряд студентів, відрахованих с першого курсу за:
Процес входження студента до навчального виховного процесу складний, та і вибір у нас невеликий, особливо зараз, коли фактично відсутній конкурс і навіть існує загроза недобору.
Ми не маємо права втрачати студентів, і працюємо з тими, кого маємо.
Адже ще Сократ сказав "У кожній людині є сонце... тільки не треба його гасити".
Чи замислюємося, що специфіка нашої з вами професії в тому, що з 1 вересня, щороку, ми всі також проходимо період адаптації як тільки починаємо спілкуватися з новим контингентом. Складність в тому, що ми не маємо права на помилку, ми не маємо права на варіанти, як це є у студентів, що адаптуються у новому колективі...
Коли куратор з самого з самого початку бідкається, що йому «не повезло» з групою, або викладач має метод впливу на студентів - негативні оцінки, це означає одне: такий куратор чи викладач адаптацію не пройшов і якщо він на цьому заспокоїться, конфлікт заходить углиб і може закінчитися повним неприйняттям викладача чи куратора групою ...
Нещодавно, у принциповій розмові колега дорікнув мені: «У нас завжди праві студенти, а викладач винен в усьому». Я відповіла: «Так, є такий період в житті студента, коли завжди він правий і цей період називається адаптація...».
Саме студенти нового набору потребують максимальної уваги й допомоги, то що:
Тому, починаючи з 1 вересня, з метою адаптації постійно треба надавати студентам ) необхідну допомогу. Не так важливо вчити людину, важливо створити ситуацію, в якій просто вона могла вчитися сама, і робила б це із задоволенням.
Основні етапи адаптації студентів учбового закладу:
І курс – адаптаційно - ознайомчий етап (створення комфортної психоемоційної атмосфери).
Вчені виділяють 3 аспекти адаптації першокурсника:
Аспекти адаптації першокурсника:
а) дидактичний - вміння навчатись у коледжі;
б) професійний - формування любові до обраної спеціальності;
в) соціальний - пристосування до студентського життя, «входження в студентський колектив».
Ці три сторони одного процесу, тісно пов'язані між собою. Кожна з них має свої характерні риси, і особливості, і відіграє важливу роль у житті першокурсника.
Однак, на перше місце все ж слід поставити дидактивну адаптацію, бо навчання - є основою діяльності студента, а успішність - одним з головних критеріїв його адаптованості.
«Успіх України в тому, щоб побудувати суспільство освіченого і вихованого загалу, тому її завдання - кожній дитині дати доступ до якісної освіти. Адже кожна дитина має право на успіх в житті» (Ліля Гриневіч «Концепція нової української школи»).
ІІ курс - на цьому етапі основні зусилля спрямовані на подальший розвиток особистості студента, (залучення їх у різні виховні структури: клуби, гуртки, творчі колективи, проведення виховних заходів).
III курс - на цьому етапі починає формуватися особистий творчий "почерк" майбутнього фахівця.
Неформальне спілкування студента і викладача допомога застерегти його від перших невдач у професійній діяльності.
Хочу підкреслити, що будувати стосунки зі студентами куратору треба на основі поваги та інтересу до особистості студента. (Адже куратор з латинської означає "опікун" Ми не маємо права помилятися, адже у студентів куратор є зразком організованості, ерудиції, людяності, моральності, вихованості. Вихователь повинен сам бути тим, ким він хоче зробити свого вихованця.
Актуальними є слова А.Макаренко:
«Виховує все і люди, речі, явища, але насамперед колеги, і найбільше люди». Лише комплексна виховна робота студентами допомагає швидше і легше їм адаптуватися в умовах навчального закладу і є першим невід'ємним кроком у вихованні особистості.
Напередодні першої зустрічі з групою куратору необхідно ознайомитися з особовими справами студенті в, звернути увагу на склад сім’ї, місце проживання, результати навчання в школі .участь у громадському житті, спортивній та культурно-масовій роботі й інші характеристики студента.
Слід підібрати кандидатури для призначення старости групи. Студент-староста призначається тимчасово,? тим, щоб протягом перших днів роботи визначитись, чи він відповідає вимогам чи слід призначити іншу кандидатуру.
Наперед слід підібрати кандидатури(академсектор, культурно-масова, спортивно - масова робота, відповідальний за чергування),призначення на які відбудеться після деякого періоду перебування студентів у навчальному закладі.
Перші організаційні збори провести до Дня знань, тобто(29-30 серпня),як правило, перед поселенням у гуртожиток студентів, які його потребують. Інколи між адміністрацією гуртожитку та студентами, що поселяються, виникають деякі проблеми і бажано, щоб куратор, який уже володіє інформацією про студентів, брав участь в їх вирішенні. Кожна перша зустріч починається із знайомства, перед ставлення.
Якщо є можливість, то бажано, щоб куратор представив групі представник адміністрації навчального закладу. Виступ куратора має охопити велику кількість інформації, через це він має бути чітко спланованим і продуманим.
Пропоную перелік питань, на які слід звернути увагу куратору.
Історія навчальною закладу. Мета створення, рік заснування, досягнення за роки існування.
Матеріальна база. Кількість навчальних корпусів, аудиторій, лабораторій, комп'ютерний потенціал, бібліотека, кількість літератури, збереження матеріальної бази.
Кадровий потенціал. Загальна кількість працівників, з них - викладачів. Звання, нагороди працівників навчального закладу.
Організація навчально - виховного процесу (див. Розділ VII Закону України “Про вищу освіту”). Форми організації навчання, час студента. Гуртова робота.
Виховний процес. Формування розумної, вмілої та вихованої особистості. Виховна робота в навчальному заклад і, форми виховних заходів.
Права та обов'язки студентів. (див. Розділ УШ Закону України “Про вищу освіту”).
Правила внутрішнього розпорядку навчального закладу. Основні положення. Заборона тютюнокуріння в навчальному закладі (наказ Міністерства освіти і науки України №57 від 12.02.08.)
Стипендія. Право на отримання стипендії. Підвищена стипендія. Зняття стипендії.
Студентське самоврядування: завдання, органи.
Самообслуговування в навчальному заклади Обов'язки чергової третій навчального закладу. Обов'язки чергових В навчальній групі. Прибирання навчальному корпусі. Прибирання закріплених територій.
Харчування студентів. Робота їдальні, буфетів.
Гуртожиток. Загальні вимоги до тих, хто поселений в гуртожиток (конкретно питання проживання піднімають на зборах, які проводять вихователь та комендант гуртожитку), Доречи можуть бути внесені доповнення або поправки до наданих рекомендацій. Але, як підказує досвід, вчасне і ефективне інформування студентів нового прийому з Вищезазначених питань відіграє важливу роль в успішній адаптації студентів до умов навчального заклад, значно полегшує роботу куратора з групою протягом періоду навчання.
Наприкінці зборів куратор пропонує кандидатури студентів для обрання тимчасово виконуючого обов'язки старости групи. Після зборів з ним проводиться бесіда про основні обов'язки .
Викладач вищої категорії
Викладач – методист
ДНЗ «Транспортно-економічний коледж»
ПАНЧЕНКО О.А.