Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи.
Та з чого починати? Як навчати дітей розрізняти факт і суб'єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції?
Відповідь одна – використовувати методи розвитку критичного мислення під час занять гуртка.
Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень. В цих рекомендаціях подано приклади використання критичного мислення на заняттях туристичних гуртків.Стельмащук В.М.
Виступ на засідання районного методичного обєднання керівників гуртків позашкільного закладу.
Розвиток критичного мислення дитини в процесі заняття гуртка
Критичнемисленнянині один з моднихтрендіввосвіті. Про те, щойогорозвиток є одним з наскрізнихзавданьнавчально-виховногопроцесу, йдеться й уКонцепціїновоїукраїнськоїшколи.
Та з чогопочинати? Як навчатидітейрозрізняти факт і суб’єктивнебачення, не піддаватися на маніпуляції?
Наша відповідь – використовуватиметодирозвитку критичного мисленняпід час занять гуртка.
Критичнемислення – складне йбагаторівневеявище. Мислити критично означаєвільновикористовуватирозумовістратегії та операціївисокогорівня для формулюванняобґрунтованихвисновків і оцінок, прийняттярішень.
Зпедагогічної точки зорукритичнемислення – це комплекс мисленнєвихоперацій, щохарактеризуєтьсяздатністюлюдини:
Циммисленнєвимопераціямможна і необхіднонавчати, а далі – вдосконалюватиїх, тренувати, як, наприклад, тренуютьм’язиспортсменичитехнікугри – музиканти. І самепозашкільний заклад є сприятливим середовищем для цього.
То ж яке воно заняття з розвитку критичного мислення?
Технологіяпроведеннязаняття з розвиткукритичногомисленнязалежитьвідйого предметного наповнення і дидактичнихзавдань, від типу заняття (ценабуттяновихзнаньчиформуванняумінь), віднапрямку гуртка. Таке заняттятрадиційноскладається з трьохосновнихчастин: вступної, основної та підсумкової.
Пропоную детальнішеознайомитисязі структурою заняття з розвиткукритичногомислення.
Вступначастинатриваєзазвичайперші 5–7 хвилин. За цей час слідактуалізуватиопорнізнання – “дістати” їх з довготривалоїпам’ятігуртківців. Саме слово підказує, щонеобхідно “зробитищосьактуальним, потрібним” на час самецьогозаняття. Опорнимитакізнанняучнів є тому, щосаме на них, як на фундаменті, опорі, будуютьсянаступнізнання.
Звернення до вжезасвоєногоматеріалупідвищуєувагуучнів до теми, проблеми, пробуджуєїхнюзацікавленість, а отже, виконуємотиваційнуфункцію. Їїважливість не піддаєтьсясумніву. Отже, під час вступноїчастинизаняттявчительмаєпропонуватиучнямметоди й завдання, якідаютьїмзмогу:
Під час заняття з розвитку критичного мисленнядоцільно, абикерівник гуртка надавав слово вихованцям, а сам говорив якомогаменше. Вінмає бутипровідником, стимулювати вихованців до роздумів, уважновислуховуватиїхніміркування.
Під час вступноїчастинигуртківці маютьопануватидекількаважливихспособівпізнавальноїдіяльностіабовдосконалитинаявнівміння. Процес активного згадування того, щовонизнають з опрацьовуваної теми, змушуєїханалізувативласнізнання та уявлення. Цедаєзмогувизначитирівеньцихзнань і долучити до них нові.
Для того абирозв’язатицезавдання, керівник гуртка маєставитинавіднізапитання, а такожвикористовуватитакіметоди як кластер, асоціативний кущ, мозковий штурм тощо.
Прикладизавдань для заняття гуртка з розвитку критичного мислення
Завдання 1. Тема заняття«В’язання туристичних вузлів». Є 3 вузли- провідник, провідник одним кінцем, провідник «вісімка». Керівник гуртка запитує: Чи можна, і як, якщо можна, зав’язати провідник «вісімка» одним кінцем? Після дискусій і спроб між гуртківцями, діти роблять висновок – можна і показують як.
Завдання 2. Під час вивчення теми «Топографічні знаки» гуртківцімаютьназвати, які знаки вони вивчали на уроках географії. Керівник гуртка пропонує намалювати знаки , які вони вжевивчили і заповнитиразом з ним першу і другу колонки таблиці “Знаємо – Хочемодізнатись – Дізнались”.
Завдання3. Тема заняття «Харчування у багатоденному поході». Керівник гуртка задає питання: «Яким вимогам повинні відповідати продукти, що берете у похід?». Діти висловлюють свої думки. Після обговорення і дискусії складаємо концепцію . Основні вимогидо продуктів: легкість і калорійность, швидкість і нескладність приготування, придатність протягом усього походу і транспортабельність, смакові якості.
Вступна частини уроку з розвитку критичного мислення завершується тим, що учитель озвучує нову тему і результати, якихсліддосягнути, та стимулюєучнів до усвідомленняїхніхвласнихцілейнавчання.
Основначастиназаняттятриває до 30 хвилин. За цей час керівник гуртка організовуєактивнудіяльністьучнів, зокремаспонукаєїхдосліджувати, осмислюватиматеріал, відповідати на ранішепоставленізапитання, ставитисвої і шукати на них відповідітощо.
Головне завдання гуртківців— “конструювати” знання і навички, формувативласнеставлення до теми. Для цьоговони за допомогоювчителя:
— порівнюютьсвоїочікування з тим, щоїм реально пропонуютьвивчити;
— ставлятьзапитаннящодо нового навчальногоматеріалу;
— експериментують, пробуютьзастосуватиновийматеріал на практиці за допомогоюнаявних у них уявлень, знань, уміньнезалежновід того, чи є вони достатніми;
— аналізуютьотриманийдосвід;
— переглядаютьсвоїочікування й висловлюютьнові;
— виявляють головне, осмислюютьтеоретичніідеї, концепції;
— відстежуютьхідвласних думок;
— роблятьвисновкищодозмістуматеріалу;
— пов’язуютьзмістзаняття з особистимдосвідом;
— відпрацьовуютьуміння і стратегіїмислення.
У чому сила такого стилю викладання? Коли вихованець долучається до сприйняттяновоїінформаціїпід час читання тексту, перегляду фільму, прослуховуваннялекціївчителя, віннавчаєтьсявідстежуватисвоєрозуміння нового й не ігноруватипрогалини в ньому. При цьомудоцільно, абивінзаписував те, що не зрозумів, абиз’ясувати в майбутньому. Подальше відпрацювання й закріпленняучнемновихзнаньвідбувається за допомогоюрізноманітнихметодів і прийоміворганізаціїактивноїсамостійноїроботи.
Обов’язковіелементирозвитку критичного мислення в учнів – індивідуальнийпошук та обмінідеями в групахчизагальномуколі. Дужеважливою є послідовністьцихелементів – пошукмаєнеодміннопередуватиобміну думками.
Рефлексія, абопідбиттяпідсумків
Третійетапзаняття – найважливіший для розвитку критичного мислення в учнів, бойогоосновнимизавданнями є узагальнення, систематизація (але не відтворення!) вивченого й рефлексія щодопроцесу і результатівнавчальноїдіяльності. Необхідно, абивихованці подумали про те, що вони дізналися, чогонавчилися, запитали себе, щоце для них означає, як цезмінюєїхнєбачення і як вониможутьцевикористовувати.
Зазвичайпідбиттяпідсумківтриває до 10 хвилин. За цей час гуртківці разом з учителем:
Під час підбиттяпідсумківучніудосконалюютьважливеуміння – резюмуватиінформацію, викладатискладніідеї, передаватипочуття й уявлення в кількох словах, співвідноситиновуінформаціюзісвоїмисталимиуявленнями, тобтосвідомопов’язуватинове з давно відомим.
Дієвими методами розвиткукритичногомислення на цьомуетапі уроку є сенкан, “бортовий журнал”, “шкала думок” дискусія, обговорення в загальномуколітощо. Так, наприкінці уроку можназапропонуватиучнямвідповісти на запитання:
1) Чиотрималивисьогодніновийдосвід? Якийсаме?
2)Що нового видізналися на занятті?
3) Про щовихотіли б дізнатисябільше?
4) Які думки, почуттявикликала у вас ця робота?
ПРИКЛАД
Завдання 1. Під час вивчення теми “Подолання перешкоди за допомогою жердин” керівник гуртка пропонуєучням вияснити як за допомогою методу Т-таблиця обґрунтуватияк найшвидше подолати перешкоду команді в кількості 6 чоловік. Скільки жердин для цього потрібно?
Т-таблиця: якщо розділити аркуш навпіл (або зобразити на ньому велику літеру “Т”), то отримаємо умовну таблицю для твердження “за” і “проти”. Звернітьувагу: протилежні доводи щодо одного й того ж твердженнябажанописатиодненавпроти одного – цедастьзмогупобачити, як “змагаються” між собою цідокази.
Завдання 2. При вивчення теми “Вивчення і дослідження історико-архітектурнихпамяток” керівник гуртка пропонує гуртківцям сформулювати свою думку щододоцільності вивчення , відновлення і реставрації історико архітектурних об’єктів рідного краю і взяти участь у бліц-дискусії, використовуючи метод “ПРЕС”.
Якіметодирозвиткукритичногомисленнянайдієвіші?
Перелікметодіврозвиткукритичногомисленнядостатньо великий. Добиратиїхкерівнику гурткаслід з огляду на мету, завдання, змістзаняття. Крім того, слідзважати на особливостіцихметодів, адже на певнихетапахзаняття вони є ефективнішими, а отже, доречнішими. Керівник гурткамає опануватиякомогабільшеметодіврозвитку критичного мислення і бути обізнаним з особливостямиїхефективногозастосування
Мета вчителя – побудувати урок, якийрозвиваєкритичнемисленняучнів. Для цьогослідпам’ятати, щокритичнемислення – ценеупередженедослідження предмету абопроблеми.
Зчогослідпочатизаняття? На початку гуртківці маютьвизначити:
Далінавчальнийпроцескерівник гурткамаєорганізовувати так, абивихованці вільновиявляли факти, розглядали варіантирозв’язанняпроблеми, а наприкінцідійшли до підкріпленого фактами осмисленнявласноїпозиції щодопоставленихзапитань.
На щозвертатиувагу? Під час дослідженнянавчальногоматеріалукерівник гурткамаєособливуувагуприділятианалізуінформації з точки зорудостовірностіджерел, з яких вона надходить. Крім того, інформаціюможнааналізувати з огляду на упередження, забобони – як самого учня, так і іншихучнів. Усе цестворюєпідґрунтя для вироблення в учніввласнихсуджень і, як результат – розвитку критичного мислення.
Керівник гурткаможевдалопоєднувати роботу над матеріалом з розвитком критичного мисленнявихованців. Протепобудова такого заняттявимагаєбагатьохзнань і вміньвід самого вчителя. Так, вінмаєстворювати атмосферу позитивноївзаємодіїучнів, розумітися в тому, якіформи й методинавчанняефективнішіна певномуетапізаняття, а ще – і цепринципововажливо – самому мислити критично.
Зазвичай для оволодіннятехнологієюрозвиткукритичногомисленнязамалолишеознайомитися з нею в методичнійлітературі. Абиотриматинеобхідніпрактичніуміння, бажано пройти спеціальнітренінговінавчання – спробуватизмоделюватизаняття з розвитку критичного мислення з використаннямконкретнихметодів, прийомівтощо. Часто вчителізауважують, щолишепід час таких тренінгів вони змогли до кінцяусвідомити, щосамеїмслідзмінити у власнійдіяльності, абиїхні уроки стали уроками з розвитку критичного мислення.
У своїй роботі користуюся прикладами уроків, які підготувала Олена Пометун, член-кореспондент НАПН України, д-р пед. наук, професорка, авторка-розробниця посібників і програм з критичного мислення для початкової й основної школи, співзасновниця освітньої платформи “Критичне мислення”.