Виступ психолога на засіданні педради "Професійна мобільність, як чинник соціальної адаптації і творчої самореалізації особистості".

Про матеріал
Сьогодні, нажаль, ми вимушені працювати в умовах війни. Під час війни школа стає осередком, який дає змогу дітям отримувати не лише знання, але й психологічну підтримку, не втрачати відчуття приналежності до спільноти. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи школи та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і нетравмуючим для дітей та нас, педагогів.
Перегляд файлу

Професійна мобільність, як чинник соціальної адаптації і творчої самореалізації особистості.

(Виступ психолога на засіданні педагогічної ради)

 

 

 Повідомлення теми  тренінгового заняття

 Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання: повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.

- що ви можете сказати про дану ситуацію?

Шановні колеги! Тема засідання педради «Професійна мобільність, як чинник соціальної адаптації і творчої самореалізації особистості»

Сьогодні засідання пройде у формі психологічного тренінгу і ми поговоримо з Вами про те, як підвищувати інтерес і бажання займатися улюбленою справою в сучасних умовах, як підвищити професійну мобільність, необхідну для самореалізації і зростання в професії.

   На засіданні категорично забороняється: відволікатися від змісту, сумувати та думати про щось погане.

Дозволяється: щиро висловлювати свою думку, доброзичливо посміхатися колегам, бути активними в обговоренні проблемних питань, вносити раціональні пропозиції та творчі ідеї.

 Успіх кожної дії великою мірою залежить від того, наскільки людина володіє способом її виконання. Щоб оволодіти ним, навіть тоді, коли вже відомо, як її треба виконати, необхідна практика і перш за все вправність в ній, тобто цілеспрямоване, певним чином організоване, багаторазове виконання дії. В результаті майстерності виробляється навичка.

 

Вправа «Мозковий штурм»

     У 80-ті роки XX ст. предметом стурбованості старших поколінь став стиль диско і брейк-данс. Тривогу викликала масовість молодіжних рухів і напрямів (крім хіпі, з'являються панки, "металісти", рокери, важка рок-музика і масове захоплення західним стилем життя). Зараз ці підлітки виросли, стали дорослими і є основними носіями нових демократичних цінностей, діячами ринкової економіки. Вони мають власних дітей. Тож, сьогодні постає питання: «Сучасні діти – які вони?»

- Чи змінилися учні за останні 10 років?

- Як ви можете описати сучасного учня?

(Відповіді записуються на фліпчарті)

 

         Сучасні діти занурені у віртуальний світ, в якому багато небажаної для них інформації. Для того, щоб не "відбирати" у них можливість бути там, але при цьому продуктивно працювати і навчатися, вчитель  повинен сам навчитися використовувати  можливості віртуального світу в навчальних цілях і запропонувати альтернативу учням, тобто ввести їх в світ природних і людських зв'язків і відносин, передати їм кращі зразки, способів і норми поведінки в усіх сферах життєдіяльності.

 

         - А який сучасний учитель? Назвіть   основні риси, які ви вважаєте необхідними для сучасного учителя?

(Відповіді записуються на фліпчарті)

Змінилися риси сучасного учителя. Постійно змінюються методи та засоби навчання.  Щоб не відставати, йти в ногу з часом, нам потрібно завжди удосконалюватися.

         За новими Державними стандартами освіти ключовою фігурою Нової школи є учитель, оскільки якість освіти не може бути вище якості учителів, які у ній працюють.

      У ході підготовки до педради я провела опитування серед учнів 8-11класів. В опитуванні було одне запитання  «Яким ви хочете бачити сучасного учителя?»

 У відповідях учні звернули увагу як на   особистісні якості, так і професійні характеристики учителя.

  Сучасного учителя учні хочуть бачити:

  •                         спокійним, доброзичливим, сучасним, гарно обізнаним в гаджетах та психології, активним.
  •                         Сучасний учитель повинен уміти знайти підхід до дітей, правильно і добре подати матеріал, повинен поважати думки і погляди дітей.
  •                         З новими ідеями, винахідливим, сучасним.
  •                         Веселим, «на одній хвилі» з учнями, цікавим, сучасним.
  •                         Розумним, що знається в техніці, приємно спілкується, не порушує особисті межі та права дитини, веселим, подає гарний приклад.
  •                         Людина, яка є досить компетентною у своїй справі, цікавиться своєю професією в позакласний час, тримає дисципліну, розуміє молодь та підтримує її ідеї.
  •                         Сучасний педагог має поважати думку кожної дитини, справедливо оцінювати, перед уроком шукати якісь цікавинки, щоб зацікавити темою, з позитивом ставитися до викладання предмету та до учнів, повинен посміхатися, бути зарядженим позитивом і тоді такий учитель заряджає позитивом оточуючих.
  •                         Комунікабельним, компетентним, в гарному настрої, з умінням вирішувати проблеми між учнями шляхом порозуміння.
  •                         Розумним, стильним, добрим і люблячим.
  •                         Хорошим, самовідданим, відкритим, розумним.

 

  •                         Що ви можете сказати, чи співпала наша характеристика сучасного учителя із запитами наших учнів?

(Обговорення)

  •                         Якого учителя ми можемо назвати успішним?

(обговорення)

Звичайно, навіть у найуспішнішого учителя були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той учитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає рук, а проаналізувавши невдачі, зміг вдосконалитися  у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше -  вмійте з них виносити для себе правильні висновки.

 

Дискусійна карусель  « Учитель: хто він?»

         «…Хочеш усвідомити для чого ти служиш?  Тоді порівняй свою службу з погляду суспільних цінностей, із професійною службою інших. І ти відчуєш, яке важливе і неповторне твоє життя для суспільства…»                                                                                   

                                                                                                        Ш.О.Амонашвілі

      

               Я зараз зачитаю вам певні твердження, а ви подумайте, чи погоджуєтеся з ними.

            Отже,  учитель: хто він?

 

  • Учитель – завжди лікар…
  • Учитель – художник…
  • Учитель – актор…
  • Учитель – скульптор…
  • Учитель – великий психолог…
  • Учитель – талановитий режисер…
  • Учитель – щодня суддя…
  • Учитель – ілюзіоніст…
  • Учитель – творець…
  • Учитель – поет і письменник…
  • Учитель -  інженер…
  • Учитель  - менеджер…
  • Учитель –  іноді буває клоуном…
  • Учитель – мудрий філософ…
  • Учитель – бухгалтер  і економіст…
  • Учитель – священник…
  • Учитель, на жаль, буває   дресирувальником…
  • Учитель – кат…
  • Учитель  - будівельник…
  • Учитель – військовослужбовець…
  • Учитель – садівник…

Дякую, далі я, хочу  зачитати  уривок із праці    Ш.О.Амонашвілі

    «…Раніше я порівнював свою професію з професією лікаря. Чи  має право лікар помилитися, коли оглядає свого пацієнта і ставить діагноз? Ну звичайно, не має такого права, це зрозуміло!

     …Потім я порівнював професію педагога з професією актора. Певна річ, педагог повинен володіти перевтілюванням, умінням входити в роль.

     …Спробував  я  порівняти свою  професію з професіями архітектора, будівельника, геолога, астронома. Уявляв, що я так само проектую та будую дитячу душу, як проектують та зводять будинки архітектори і будівельники. Але незабаром  я відмовився від таких думок, оскільки люди цих професій мають справу з неживою дійсністю, яка без опору підкорюється їхній багатій уяві і практичній творчості. Мені ж доводиться спілкуватися з маленькою людиною, яка сама виношує  у собі власні плани, мрії і прагне їх здійснити, самоутвердитися. Ні, вчитель не архітектор, інженер і будівельник дитячої душі, бо ця душа не являє собою набору будівельних матеріалів. Вона насправді є живою душею, пристрастю, життєдайною і творчою силою. Її потрібно не будувати, а збагачувати, розвивати, наповнювати ідеалами переконаннями, прищеплювати їй любов до людей, природи, життя.

     Отак кожне   порівняння моєї професії з професіями   залишало мені  якесь правило і пам'ятку. Потім я згрупував їх і отримав пам'ятку такого змісту:

  • Будь обережний!
  • Не помилися!
  • Не зашкодь!
  • Будь надією для учня!
  • Даруй себе дітям!
  • Знай, чого прагнеш!
  • Постійно шукай у дитині багатство її душі!
  • Будь терплячим в очікуванні дива і будь готовий до зустрічі з ним у дитині!

 «Не можна людину навчити на все життя, її можна навчити вчитися все життя».   

 

Інформаційне повідомлення

В Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті, в Державній програмі «Учитель» наголошується на необхідності формування особистості учителя відповідно до потреб сучасної практики, динамічних змін, що відбуваються в країні і світі, і, зокрема, у школі. Дослідження соціально-професійної мобільності вчителя в умовах сучасного закладу середньої освіти зумовлене актуальністю цієї проблеми і є невідкладним завданням сучасної педагогіки та психології.

Професійна мобільність учителя проявляється в її здатності до творчого засвоєння нових видів діяльності у сучасній школі та перебудови стереотипів, які склалися раніше.

 

При цьому вона передбачає:

– відкритість людини по відношенню до нового, впевненість у своїх силах в процесі його засвоєння;

– широту і багатогранність мислення, здатність переходити від одного способу діяльності до іншого;

– гнучкість настанов особистості учителя, які дозволяють регулювати свої дії в умовах, що змінюються;

– критичність особистості, здатність адекватно оцінювати свої результати і намічати нові перспективи.

 

Поняття «професійна мобільність» досить об’ємне і неоднозначне. У психологічному словнику воно визначається як «здатність і готовність особистості досить швидко і успішно оволодівати новою технікою і технологією, набувати відсутні знання і вміння, щоб забезпечити ефективність нової професійної діяльності».

Також хочу відзначити, що мобільний учитель - це вчитель-лідер. А в чому це виражається? У впевненості в собі при публічних виступах, способах взаємин з оточуючими людьми, учнями, в манерах взаємодії з людьми. Це людина, яка готова відповісти на питання: «Чи готовий я переосмислити методи навчання? Чи готовий я вивчати нові ідеї і нові концепції? Чи готовий я по-новому поглянути на предмети, які викладаю своїм учням?»

 

 Мобільність - це інтегративна якість особистості, що характеризує її здатність швидко змінювати свій статус або становище в соціальному, культурному або професійному середовищі. Вона включає в себе різні види.

Але найбільш актуальними для становлення професіоналізму учителя є: культурна, соціальна, професійна.

Культурна мобільність педагога - це, перш за все, здатність самостійно і вільно мислити і оцінювати події, творчо сприймати навчальні програми і пропоновану інформацію, здатність до критичного мислення, вміння знаходити нестандартні рішення в нових ситуаціях, вміння передбачати характер і хід змін, як у предметній сфері, так і в суспільному розвитку.

Соціальна мобільність - здатність адаптуватися в соціальному середовищі, змінювати його, оперативно встановлювати особистісні, культурні й ділові контакти в мікро- та макросоціумі, проявляти свою соціальну компетентність.

Професійна мобільність - це можливість і здатність успішно переключатися на іншу діяльність або змінювати вид праці. Виділяють компоненти та показники професійної мобільності педагога: інструментальний, особистісний, діяльнісний

 

Інструментальний:  соціальна активність, професійна ініціативність, готовність до ризику,  прагнення до саморозвитку

 Особистісний: гнучкість розуму,  комунікабельність, емоційна стабільність,  неупередженість,  позитивне мислення, вольовий потенціал,  пластичність, висока працездатність, креативність.

 Діяльнісний:  визначення цілей діяльності та стратегії їх реалізації,  контакт з представниками різних вікових та соціальних груп, прийняття рішень в нестандартних ситуаціях, самостійне вирішення професійних проблем,  адекватна оцінка своїх професійних здобутків

 

Як частина соціальної мобільності,  професійна мобільність може бути представлена вертикальними і горизонтальними сходами у становленні кар'єри.

Вертикальна педагогічна мобільність  неможлива без таких якостей педагога, як гнучкість, здатність міркувати, рефлексувати, займати активну соціокультурну позицію. Ці якості педагога сприяють його кар’єрному росту.

Горизонтальна педагогічна мобільність – це рух по підвищенню професійної майстерності, визнаної і оціненої соціумом. Наприклад, учитель першої категорії, вищої категорії, вчитель-методист, переможець професійного конкурсу і т.д.

 

Слід відзначити, що чим вищий рівень розвитку соціально-професійної мобільності педагогів, тим більш інтенсивно вони залучені в інноваційний процес, оскільки новації і мобільність в сучасній школі – це два чинники, взаємопов’язаних і взаємовпливових один на одного. При цьому соціально-професійну мобільність можна розглядати як засіб, як спосіб і як результат освоєння новацій учителем, що свідомо включається в інноваційну педагогічну діяльність і фундаментально підготовлений до здійснення цього процесу.

Відмова від стереотипів, здатність до інновацій, інтерес до всього нового, але при цьому критичне осмислення запропонованого, вміння підібрати найбільш ефективну для рішення педагогічної задачі технологію – все це визначає мобільність педагога освітнього закладу.

 

 Сьогоднішня реальність показує, що без наявності добре розвиненої професійної мобільності педагог не має перспективи професійного зростання. Учителю необхідно знати свої сильні і слабкі сторони, постійно формувати в собі внутрішній стрижень особистісного зростання, яке є неодмінною умовою досягнення професіоналізму.

Людина, яка відчула вітер змін, має будувати не щит від вітру, а вітряк.

Стівен Кінг

  • Чи можете ви кожен себе назвати мобільним учителем?

 

Так склалося життя, що за останніх пару років нам прийшлося засвоювати зовсім незвичні та нові для нас технології навчання. Ми засвоїли нові для нас терміни «Вайбер», «zoom», онлайн, дистанційна форма навчання. Ми навчилися досить успішно користуватися раніше нами ніколи не чуваними освітніми платформами, проходити онлайн-курси, відвідувати онлайн-вебінари, конференції.

Сьогодні, нажаль, ми вимушені працювати в умовах війни.  Під час війни школа стає осередком, який дає змогу дітям отримувати не лише знання, але й психологічну підтримку, не втрачати відчуття приналежності до спільноти. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи школи та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і нетравмуючим для дітей та нас, педагогів.

 Зрозуміло, що найбільш оптимальна та безпечна форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану — дистанційна. Водночас, в умовах війни варто оптимізувати навчальне навантаження. Учитель має академічну свободу й може самостійно визначати кількість годин на вивчення тієї чи іншої теми, обирати програмне забезпечення, методи та форми організації навчальної діяльності учнів, створюючи при цьому  комфортну та довірливу обстановку.

 Ми маємо зрозуміти та підтримати дітей усіх дітей, а  особливо вимушених переселенців, створити усі необхідні для цього умови. Тут, як ніколи, хочу знову звернутися до пам’ятки Амонашвілі: 

  • Будь обережний!
  • Не помилися!
  • Не зашкодь!
  • Будь надією для учня!
  • Даруй себе дітям!
  • Знай, чого прагнеш!
  • Постійно шукай у дитині багатство її душі!
  • Будь терплячим!

Виживає не  найсильніший  і  не  найрозумніший, а той, хто краще пристосовується до змін (Чарльз Дарвін).

 

Вправа  « Сходинки до вдосконалення»

Кожен учитель отримує аркуш зі «Сходинками до вдосконалення».

 Кожна сходинка - це крок до досконалості. Потрібно зобразити себе на тій сходинці, де кожен себе уявляє відповідно до своїх професійних досягнень. На нижніх сходинках потрібно позначити словами вже досягнуте, а на верхніх - те, чого прагнете досягнути, тобто, свої плани.

Аналіз вправи:

-  Учителі за бажанням коментують свій професійний шлях.

 

Вправа  «Успішна професія –успішний учитель»

Вам  потрібно  із 9 запропонованих критеріїв вибрати 3 основних, які ви вважаєте найбільш важливими.

Тепер із цих 3 оберіть  – 1 критерій.

1. Взаємовиручка

2. Висока мотивація до успіху

3. Бажання вчитися новому

4. Креативність

5. Мобільність

6. Професіоналізм

7. Організованість

8. Самореалізація

9. Почуття моральної відповідальності

Обговорення:

-         Які критерії Ви вважаєте найважливішими для себе? 

-         Чому саме ці? 

 

Нинішньому динамічному суспільству потрібен фахівець, відкритий до всього нового, який здатний швидко адаптуватися в складних умовах професійної і соціальної дійсності, самостійно і відповідально приймати рішення, орієнтовані на успіх і постійне самовдосконалення - один з невід'ємних показників професійної і соціальної зрілості педагога.

 

     Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають.  А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому учитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватися, рухатися «в ногу з часом».

Саме мобільний учитель готує мобільних учнів до життя в мультикультурному толерантному суспільстві.

Евристична гра «Метафора»

Кожен учасник на аркуші паперу записує:

Робота для мене – це

(Учасники по черзі презентують відповіді та  прикріплюють на фліп-чарт).

 

Підсумки заняття

 Готуючись до засідання педради, я натрапила на таку  притчу:

Мандрівник побачив трьох робітників, які штовхали важко навантажені тачки, і запитав кожного, що він робить.

Перший відповів: "Штовхаю цю важку тачку, будь вона проклята".

Другий сказав: "Заробляю на хліб для своєї родини".

А третій гордо вимовив: "Я будую прекрасний храм".

Троє робітників робили одне і те ж, але відчували себе по-різному. Для першого робота була каторгою, і він був дуже нещасний. Другий відчував себе опорою і годувальником сім'ї. В його відповіді – спокій та покірність. Третій служив заради прекрасної мети. Він був гордий і щасливий.

Щастя і успішність вчителя багато в чому залежить від того, який сенс він вкладає у свою працю, як багато він працює над собою, своїм зростанням, своєю незамінністю.  

 

Я дякую  усім  за  активну  та  результативну  роботу. Бажаю,  щоб ваша  праця  приносили  лише  радість  та  позитивні  результати. Робіть усе з любов′ю. Адже  усе,  що  робиться  з  любов’ю, приречене  на  успіх.

Миру усім, спокою та перемоги!

Все буде Україна!

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
2951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку