Виступ "Психолого-педагогічний супровід обдарованої дитини"

Про матеріал
Мадеріал для роботи з обдарованими учнями як методичні рекомендації для педагогічних працівників
Перегляд файлу

УКРАЇНА

Лиманська міська рада

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

Щандриголівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Гринько І.М., заступник директора з НВР

 Шандриголівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 учасниця обласного  ПДС

«Плекаємо обдарованість разом!»  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Будь-якому суспільству потрібні обдаровані діти. Завдання суспільства в тому, щоб виявити і розвинути здібності його представників. Далеко не кожна людина спроможна реалізувати свої здібності. Багато залежить від сім’ї та від навчально-виховних закладів освіти. Завдання сім’ї полягає в тому, щоб своєчасно побачити, виявити здібності дитини, завдання навчально-виховних закладів – підтримати дитину і розвинути її здібності, підготувати фундамент для того, щоб ці здібності були реалізовані. Психологічний супровід обдарованих дітей на етапах їхнього розвитку дає змогу здійснювати: динамічне спостереження за розвитком сфер пізнання, почуттів та емоцій дітей.         

      Обдарованість дитини – це здібність, яка у структурі особистості дитини більш розвинена. Вищий рівень розвитку обдарованості – талант і геніальність. 

     Наявність обдарованості та високого інтелектуального потенціалу нації – запорука успіхів у будь-якій сфері діяльності держави. Майбутнє цивілізації залежить від реалізації обдарованості людей, яка фіксується у дитячому віці. Тому в системі освіти значущості набуває робота з обдарованими дітьми. Відомо, що коли змінюється середовище, в якому навчається дитина, змінюються її уявлення про себе та творчі можливості. Потреби часу передбачають, щоб зміни у ставленні дитини до власного «Я» були позитивними. А для цього вчителям потрібно допомогти дитині пізнати себе, інших людей; навчити її відчувати власний стан, аналізувати поведінку, адекватно оцінювати реальні успіхи, запобігати невдачам.

      Єдиних рекомендацій щодо навчання обдарованих дітей не існує й не може існувати, адже кожна дитина – унікальна особистість зі своїми перевагами і недоліками, тому головним є пошук індивідуального підходу до кожного учня, зокрема обдарованого учня, з вираженою індивідуальністю, незалежністю. Незалежність – риса творчо обдарованої дитини. З такими дітьми, з одного боку, працювати легше, оскільки вони мають високі розумові здібності, а з іншого – важче, адже ці діти «знають собі ціну», потребують багато уваги, особливого ставлення. Обдаровані діти мають потребу в знаннях, яскраво виражений інтерес до певної галузі знань. Їх не потрібно примушувати вчитися, вони самі шукають складну інтелектуальну роботу, із задоволенням нею займаються, присвячуючи їй вільний час.

       Одним із важливих напрямів діяльності з обдарованими дітьми в Шандриголівській  ЗОШ І-ІІІ ступенів є постійний психолого-педагогічний  супровід учасників навчально-виховного процесу. Одним із головних напрямів діяльності  навчального закладу та закріпленого за закладом  психолога є створення умов для оптимального розвитку обдарованих дітей, просто розумних дітей, чия обдарованість у певний момент може бути ще не виявленою.

        Мета психологічного супроводу обдарованих учнів – це всебічне дослідження її особистості з метою гармонійного розвитку, сприяння в розвитку самореалізації, професійного самовизначення, збереження психологічного й фізичного здоров’я.

Основні етапи реалізації психологічного супроводу учнів навчального закладу: 1. Аналітичний етап: − створення творчої групи; − формування загальної точки зору щодо проблеми обдарованості.

 2. Діагностичний етап: створення системи виявлення обдарованих дітей.

 3. Етап супроводження (розробка системи роботи педагогів і батьків з обдарованими дітьми):

 3.1. Навчання на розвиток обдарованої дитини: створення додаткового інформаційного поля для розвитку обдарованих дітей; індивідуальні програми навчання.

3.2. Просвіта вчителів: групові, індивідуальні консультації; тренінгові заняття; семінари, засідання, методичні об’єднання.

 3.3. Просвіта батьків: групові та індивідуальні консультації; тренінгові заняття. 4. Етап реалізації: участь обдарованих дітей у конкурсах, МАН, олімпіадах.

 5. Етап моніторингу: аналіз результативності роботи.

    Необхідно пам’ятати, що виявлення здібностей обдарованих дітей корисне не лише для них, а для усього суспільства. Чим раніше починається розвиток обдарувань, тим краще, адже талант може й не виявитися, якщо під час виховання не буде створено відповідних умов. Значну увагу також потрібно приділити особистості вчителя. Він створює атмосферу, що надихає учня чи руйнує його впевненість у собі, заохочує чи пригнічує його інтереси, розвиває чи ігнорує здібності, розвиває чи гальмує творчий початок.

     На першому етапі (аналітичному) працюють творчі групи. Їхнім основним завданням є залучення здібних, творчих, обдарованих, зацікавлених предметом учнів до дослідницької діяльності з вивчення досягнень науки та пошуку ефективних шляхів застосування результатів наукових досліджень. Творчі групи висувають такі завдання: виявляти основні критерії обдарованості учнів; розробити загальні рекомендації стосовно діяльності з обдарованими дітьми; впроваджувати новітні технології; провести обмін інформацією між учасниками семінару про ефективні шляхи реалізації дітьми власних творчих здібностей. У дослідницькій діяльності використовують інтерактивні вправи, що допомагають реалізувати поставлені завдання.

     Для проектування інноваційного навчально-виховного процесу на засадах життєтворчості за результатами аналізу педагогічного досвіду було здійснено відбір відповідного психолого-педагогічного інструментарію (методичних доробок фахівців з питання), який у сукупності може бути методичним банком діагностичного призначення для виявлення дітей з високим рівнем потенціалу креативності, а отже, з високим рівнем вірогідності, що ці діти є обдарованими.

Виявлення, розпізнавання великих можливостей розвитку дитини в майбутньому є важливою проблемою педагогічних працівників. Існує багато методик, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину з креативністю її мислення. Зокрема: 

1. Методика"Віддалені асоціації"виявить оригінальність і гнучкість мислення, уміння перекомбінувати дані елементи в нові комбінації. 

2.Методика "Прогресивні матриці Равена" допоможе визначити рівень аналітико-синтетичних умінь.

3.Тест "Не проґав вундеркінда!" допоможе батькам виявити та розвинути приховані здібності та задатки дитини.

4.«Методика Векслера» допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей. 

5. «Методика Кетелла» допоможе оцінити інтелектуальні можливості дитини.

6. «Методика Айзенка» допоможе визначити рівень інтелекту.

7. Методика "Особливості творчої уяви" (В.Ф.Маценко) допоможе виявити рівень словесно-логічного мислення та інші

   Етап діагностики пов’язаний з етапом супроводу, під час якого відбувається підтримка та розвиток обдарованих учнів; просвіта вчителів та батьків (групові та індивідуальні консультації, тренінгові заняття, семінари, засідання, методичні об’єднання, батьківські збори). Застосування тренінгових вправ є доречним для виявлення прихованих здібностей обдарованих дітей та їхнього розвитку; подолання емоційних, міжособистісних та інших психологічних бар’єрів, що ускладнюють розвиток обдарованих дітей; розвиток різних видів обдарованості; формування позитивного образу дитини.  Наприклад  вправи, що використовуються на заняттях з учнями. Метою вправи «Грамота самому собі» є підвищення самооцінки дитини. Ведучий роздає кожному учаснику аркуш паперу та пропонує написати собі похвальну грамоту, вказати, за що він її отримує. Кожний учасник зачитує власні напрацювання. Потім відбувається обговорення за такими запитаннями:  «Чи важко було писати грамоту собі та чому?»; «Чи сподобалася вам ця вправа?».  Для того, щоб дитина отримала інформацію про себе від інших однокласників, цю вправу можна замінити на «Грамота моєму другові». Учні мають змогу порівняти власні думки про себе з думками інших дітей. Метою вправи «Усі ми – різні» є усвідомлення власної індивідуальності, неповторності. Ведучий зачитує записаний на дошці епіграф: «Люди, як ріки: вода у них однакова і всюди одна й та ж, але кожна річка буває то вузька, то швидка, то широка, то тиха, то тепла» (Л. Толстой). А тоді формулює завдання: назвати та написати на пелюстці квіточки особливу неповторну рису, прикріпити її до серединки квітки. Висновок: вона одна, а нас багато. Метою вправи «Мої поради» є усвідомлення того, що саме потрібно змінити в собі; побачити себе очима інших. Ведучий роздає кожному учасникові аркуш паперу та пропонує написати своє ім’я. Потім учасники за годинниковою стрілкою передають аркуші, на яких кожен пише рекомендацію щодо недоліків характеру. Тоді відбувається обговорення за такими запитаннями: «Чи важко було писати друзям рекомендації?»; «Чи задоволені ви тим, що написали друзі?». Метою вправи «Усе одно ти – молодець!» є підняття самооцінки підлітка, зняття психоемоційного напруження. Ведучий пропонує учасникам об’єднатися в групи по двоє, за ознакою «день» і «ніч». Один учасник говорить про свій недолік, а інший відповідає: «Ну то й що?! Ти молодець, тому що...». Потім відбувається обговорення почуттів, які викликала вправа. Метою вправи «Промінчик сонця та хмаринка» є усвідомлення власних позитивних та негативних рис характеру. Дітям пропонується на аркуші паперу намалювати сонце та написати на промінчиках позитивні риси, а на хмаринці – власні «мінуси», тобто негативні якості. Згодом вони аналізують думки. Підбиваючи підсумки, ведучий каже: «Хваліть себе. Критика руйнує внутрішній дух, а похвала зміцнює його. Приймайте недоліки. Визнайте, що вони – ваша відповідь на якусь потребу, і зараз ви шукаєте новий, позитивний спосіб задовольнити цю потребу. Тому з любов’ю попрощайтеся зі старою негативною поведінкою.

     Діагностика, психологічний аналіз отриманих результатів, аналіз продуктів творчої діяльності учнів і спостереження конкретних випадків навчальної діяльності та поведінки. Так, у процесі розробки програми спостереження за здібною дитиною необхідно реєструвати такі показники її поведінки в пізнавальній діяльності, як:

1) захоплення предметом пізнання; володіння запасом лексики та прояв комунікативності;

2) наявність стійкої допитливості: дитина ставить багато запитань різного рівня складності та вміє їх правильно формулювати;

 3) систематичний прояв пізнавальної активності: оперативна готовність до відповіді, дослідницька допитливість;

 4) схильність до винахідництва в ігрових і практичних ситуаціях, із проявом власного оригінального підходу.

Основні орієнтири підготовки вчителя-предметника до роботи з обдарованими учнями (мета, цілі завдання):

  • формування професійної компетентності важливою складовою якої є уміння вчителя здійснювати навчальну та виховну роботу з обдарованими учнями;
  • формування уміння виявляти і розвивати обдарованих учнів;
  • розвиток особистісних якостей педагога;
  • розробка педагогічного інструментарію для роботи з обдарованими учнями.

Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми

1. Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.

2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.

3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда”. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя – звичайно, недопустимі.

4. Учителеві треба пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.

 

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми

1. Бути доброзичливим і чуйним.

2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.

3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.

4. Мати широке коло інтересів.

5. Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей.

6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.

7. Мати живий та активний характер.

8. Володіти почуттям гумору.

9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення.

10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.

11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.

12. Володіти емоційною стабільністю.

13. Уміти переконувати.

14. Мати схильність до самоаналізу.

Пам’ятка вчителю для роботи з обдарованими дітьми

  • Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо обдарованих, вразливих і чутливих до всього, що стосується їхнього «Я».
  • Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну Я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
  • Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
  • Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
  • Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
  • У роботі з обдарованими дітьми використовуйте метод, це активізує їхню роботу.
  • Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
  • Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
  • Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
  • Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.

 Дуже важлива психологічна просвіта батьків, які виховують обдарованих дітей

Основні орієнтири підготовки батьків до взаємодії з обдарованими дітьми (мета, цілі завдання):

- розширення можливостей розуміння обдарованої дитини;

- інформування батьків щодо проблематики життєдіяльності дітей з нестандартним рівнем розвитку здібностей;

- поліпшення рефлексії своїх взаємин з обдарованою дитиною та вироблення нових навичок взаємодії;

- встановлення і розвиток відносин співробітництва і партнерства батьків з дитиною;

- створення інформаційного середовища для батьків, які виховують обдарованих дітей

- допомога батькам обдарованих і здібних дітей у виробленні виховної стратегії всебічного сприяння їхньої позитивної самореалізації;

- орієнтування батьків на отримання дитиною творчого досвіду вибору і прийняття рішень у повсякденних життєвих ситуаціях, що пов’язані з її здоров’ям, навчанням, дозвіллям, взаємовідносинами.

Просвітницька робота з родинами з тем: «Співвідношення понять обдарованість і здібності, талант, геніальність. Обдарованість і нахили, покликання», «Ознаки обдарованості дітей різного віку», «Різні типи обдарованості дитини», «Особливості виховання та навчання обдарованих дітей у сім’ї». Тренінги на засіданнях батьківського клубу «Давайте, поспілкуємось!», а саме «Організація спільної практичної діяльності здібної дитини та її батьків», «Якщо дитина самотня», «Конфлікти в родині та мистецтво їх подолання», «Партнерство в роботі з батьками з розвитку обдарованості особистості», мотиваційно-прогностичний тренінг виявлення актуальної креативності особистості «На перехресті обдарованості». Диспут із залучанням представників громадськості «Обдарованість: ноша унікальності чи дар від Бога?», «Комп'ютер – друг чи ворог обдарованої дитини?», «Навчання і виховання обдарованих – нелегка справа».

Анкетування батьків «Особливі діти – особливі проблеми», «Обдаровані діти у родині», «Інтереси та здібності дитини».

     Педагоги мають навчити батьків розвиткові творчих здібностей і обдарованості у їхніх дітях. Тут важливе значення мають відкриті запитання, творчі дискусії, глибоке знання батьками психологічної сутності творчого процесу, віра в інтелектуальні сили дитини. Для дитини батьки повинні створити умови, щоб обдарована дитина мала змогу самостійно здійснювати свою індивідуальну діяльність. Завдання батьків полягає в максимальному сприянні, стимулюванні активності та розвитку в дитини винахідливості, ініціативи, творчого підходу до навчання. Бажано , щоб у дитини був улюблений затишний куточок, де вона може повністю усамітнитися і спокійно подумати. У кімнаті дитина повинна відчувати атмосферу творчості, розкутості на уміння знаходити розв'язок нестандартних ситуацій, як націленість на відкриття нового.

    На основі результатів тестування навчально-виховного процесу психолог закріплений за школою  проводить первинну обробку діагностичної інформації та надає діагностичні матеріали класному керівнику для подальшого комплексного аналізу, прогнозування, моделювання, програмування, конструювання та планування виховного процесу.

Співпраця психологічної служби із класними керівниками щодо підтримки обдарованих учнів,  побудована на підґрунті основних орієнтирів НВП (мета, цілі завдання):

  • оволодіння на високому рівні теоретичними психолого-педагогічними знаннями з теми;
  • оволодіння знаннями з діагностики різних типів учнівської обдарованості;
  • формування навичок забезпечення узгодженості роботи обдарованої дитини, її педагогів та батьків;
  • оволодіння умінням на сонові вивчення особистості обдарованого школяра вибудовувати його індивідуальну програму розвитку;
  • оволодіння уміннями допомогти обдарованій дитині соціалізуватися та життєдіяти в шкільному колективі і за його межами, включення учня до ціннісно-змістовного самовизначення.

     На етапі супроводу розробляються рекомендації та поради щодо розвитку творчих здібностей учня і класного колективу; вчителі лише отримують психологічну допомогу та консультування з проблем обдарованості, так звану «Психологічну абетку»; проводяться психолого-педагогічні семінари для вчителів, завданням яких є гармонізація їхнього внутрішнього світу, реалізація професійного зростання та зосередження уваги педагогічних працівників на потребах учня; поповнюється банк даних про психологічні особливості учнів.

Робота з обдарованими учнями повинна проводитись систематично. У нашому навчальному закладі вона проводиться відповідно до Програми роботи з обдарованими учнями, яка розроблена в 2011 році на 10 років

   Для організації щорічної роботи з обдарованими учнями на початку року по школі видається наказ  «Про організацію роботи з обдарованими дітьми». В річний план роботи школи внесено ряд заходів. Одним із головних напрямків  роботи з обдарованими учнями є робота з учнями в контексті підготовки до олімпіад . З цією метою в річний план роботи включено заходи з підготовки учнів до предметних  олімпіад У підготовці школярів до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах важливе значення має індивідуальна робота, коли здійснюється безперервна дія учня і вчителя, під час якої найбільш повно реалізуються індивідуальні особливості учня, враховуються його особистісні якості. Під час таких занять видно рівень засвоєння учнем знань, підвищується мотивація до навчання, формуються інтелектуальні та загальнонавчальні уміння аналізувати, узагальнювати та систематизувати фактичний і теоретичний матеріал,  формувати відповідь на запитання. Вчаться працювати з різними джерелами інформації, довідниками,  розв’язуємо різнорівневі тести, виконуємо практичні роботи, розв’язуємо задачі …

 Для організації роботи учнів  з обдарованими учнями в навчальному закладі сформовано  кейс матеріалів:

- Нормативна база по роботі з обдарованими учнями та по підготовці учнів до олімпіад;

- Методика підготовки до предметних олімпіад;

- Методичні рекомендації з проблеми  «Робота з обдарованими учнями в контексті підготовки до олімпіади»;

- План заходів по підготовці учнів Шандриголівської ЗОШ до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з навчальних предметів у 2019/2020 навчальному році

Коден педагог розробляє «План роботи з обдарованими учнями на навчальний рік», в яких вчителі помісячно записують матеріал який необхідно опрацювати протягом року, вносять підготовку до конкурсів, участь в проектах і т.д.

       Щороку традиційно в школі проходять предметно-методичні декади, під час яких проходять позакласні заходи з предметів інтелектуального спрямування Під час позакласних заходів і предметних тижнів педагоги проводять  ігри,  конкурси, вікторини. Це допомагає сформувати команду обдарованих дітей, які беруть  участь в шкільних, районних та обласних  етапах Всеукраїнських олімпіад.

    З метою залучення педагогів до роботи з обдарованими в були проведені наступні тематичні педради, тренінги та семінари –практикуми:

1.  Педрада «Акценти успішного навчання на сучасному уроці»

2. Педрада «Плекаймо обдарованість!»

3. Семінар-тренінг «Інтегроване навчання – шлях до  цілісного сприйняття навколишнього світу»

4.  Семінар-практикум « Учитель творець? Так!!!»

5. Педагогічний тренінг «Психологічні умови підготовки вчителя до роботи з обдарованими дітьми»

   Зазначені основні етапи діяльності пов’язані та обумовлюють багатовекторність вибору форм діяльності з потенціалом дитини. Таким чином, завдяки реалізації психологічного супроводу та підтримки кожен учень усвідомлює власні можливості, готовність до праці, самостійно та свідомо робить вибір напряму і профілю навчання. Психологічний супровід обдарованої дитини завершується реальним, конкретним результатом: формуванням позитивного ставлення дитини до себе; визначенням у співпраці з дитиною її інтересів, здібностей, рівня творчого потенціалу, виду обдарованості тощо; усвідомленням учнем свого багатогранного «Я» та тих, хто оточує; формуванням сукупності уявлень про себе, внутрішній світ; розумінням сутності пізнавальної діяльності – мислення, пам’яті, уяви; тренінгом творчої уяви та мислення; формуванням міжособистісних стосунків у класі, засобів ефективної групової діяльності. Психологічний супровід у  Шандриголівській ЗОШ організовано як процес цілісного впливу на всебічний розвиток дитини.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іваненко Наталія Вольдемарівна
    Дякую за цікаву роботу. Про педагогічний супровід дітей з особливими потребами написано багато, а про педсупровід обдарованих дітей матеріалу мало. Тому він дуже цінний.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
11 червня 2020
Переглядів
2758
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку