Виступ "Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» при викладанні фізики "

Про матеріал
Виступ на педраді з досвіду рботи вчителя фізики. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях. Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів – предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності. Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» націлена на формування в учнів:Вмступ соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у збереженні довкілля й розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Перегляд файлу

Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» при викладанні фізики

   Уявіть, що ви на тиждень опинилися без усіх сучасних здобутків цивілізації. Ви не можете спілкуватися зі своїми друзями по мобільному телефону і в Інтернеті, ваша квартира не опалюється, не подається електрика, ви не можете скористатися транспортом... Можливість користуватися здобутками, що дали нам фізика й техніка, — це безперечний плюс.( Слайд 3-4) Але, на жаль, є й мінус. Швидкий розвиток техніки, яка потребує все більше й більше енергії, виснаження запасів корисних копалин, повсюдне використання синтетичних матеріалів, будівництво споруд і магістралей із залізобетону та ін. — усе це призводить до значного погіршення екологічної ситуації.(Слайд 5-6)

   На мою думку змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» повинна проходити через майже всі уроки фізики. Тому на своїх уроках стараюся акцентувати велику увагу саме на цій компетентності. (Слайд 7)

     Широке коло питань, пов’язаних з охороною навколишнього середовища, раціонального використання природних ресурсів, висвітлюється в процесі вивчення відповідних тем на уроках фізики. (Додаток 1)

   Сучасні діти дуже допитливі і мої учні не виняток, особливо хлопці , які знають скільки коштує пальне, і яку шкоду приносять навколишньому середовищу вихлопні гази. Тому при вивченні теми про електродвигуни вся жіноча частина класу і я в тому числі уважно слухали про те скільки переваг мають ці екологічно-чисті пристрої і скількох екологічних проблем можна було б уникнути, якби людство перейшло на електричні або інші екологічно-чисті двигуни. ( Слайд 8)

   При вивченні теми «Магнітне поле Землі» у 9 класі ми провели урок-диспут про те, яке значення має магнітне поле для життя на нашій планеті та що сталося б, якби магнітне поле Землі раптом зникло? (Слайд9)

   Не менш важливою є тема «Фізичні основи ядерної енергетики» в 11 класі, при вивченні якої наголошую на усвідомленні учнями небезпеки для людства, пов’язаної з наслідками біологічної дії радіоактивного випромінювання.( Слайд 10)

  Стараюся навчити старшокласників використовувати набуті знання з теми для безпечної життєдіяльності, визначати загрози для здоров’я людей, вид забруднень довкілля, а також вчу їх займати активну громадську позицію стосовно вирішення екологічних проблем.

   При вивченні теми " Густина речовини " 7 клас розв’язуємо задачу :

    «Під час перевезення нафти сталася аварія, в результаті якої частина нафти вилилася в океан і розтеклася по поверхні води тонким шаром, площа якого становить 1 км2. Вважаючи, що товщина шару дорівнює 2 мм, визначити об'єм нафти що вилилася».(Слайд 11)

  Порівнюючи густину води і нафти визначаємо поведінку нафти у воді . Крім нафти, водойми забруднюють також стічні води металургійної та хімічної промисловості, сільського господарства,  житлово-комунального господарства

   У 7 класі при вивченні теми: "Швидкість руху. Прямолінійний рівномірний рух", на закріплення формул перед учнями можна поставити задачу: "Скількох чоловік позбавляє кисню автомобіль, що протягом 4 год рухається із швидкістю 90 км/год? " (Добову норму кисню однієї людини він споживає на ділянці шляху 2,5 см).

Розв'язавши дану задачу діти усвідомлюють, яку проблему створюють автомобілі для навколишнього середовища. На тому ж уроці можна запропонувати семикласникам поміркувати над проблемами, які створюють всі види транспорту, а саме: забруднюють шкідливими домішками атмосферу, споживають із неї кисень

На уроках можна запропонувати учням самостійно скласти задачі екологічного змісту, що збільшує    інтерес до предмету.(Слайд 12)

    Я впевнена, що роль фізики в формуванні екологічної компетентності учнів полягає в тому, що методом доцільно дібраних задач, функціональних залежностей , перегляд відеороликів, пошуку повідомлень, залученням учнів до створення презентацій, проектів,пам’яток… можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль фізики у пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду ,формувати в учнів відповідальне ставлення до екології.( Слайд14-15)

Таке навчання є активним, цікавим, творчим, надає можливість для особистісного зростання школяра. Адже «особистість розвивається на полюсі творення, а не на полюсі споживання».

Природа нам - як рідний дім,
Вона усім - як мати,
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба знати.
Не рви, не знищ, не зруйнуй –
Це заповідь для тебе,
Красу планети не зіпсуй –
Вона одна під небом

(Слайд 16)


 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
27 грудня 2020
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку