Виступ. Тема: Техніки та вправи для розвитку правильного мовленнєвого дихання

Про матеріал
Тема: Техніки та вправи для розвитку правильного мовленнєвого дихання Мета: познайомитись з вправами та порадами для правильного мовленнєвого дихання, проаналізувати особливості виконання вправ.
Перегляд файлу

Тема: Техніки та вправи для розвитку правильного мовленнєвого дихання

Мета: познайомитись з вправами та порадами для правильного мовленнєвого дихання, проаналізувати особливості виконання вправ.

На підготовчому етапі прикладами можуть слугувати такі вправи:

Вправа «Колишуться дерева»

Особливості виконання: дитина ставить ноги в широкому положенні, руки на поясі, після чого дитина спокійно вдихає повітря носом максимально витягуючи руки вгору, руки в такому положенні затримує на 1-2 секунди, потім робить плавний видих і опускає руки до землі, нахиляючи тулуб та повністю розслабляючись.

Вправа «Гуси»

Особливості виконання: зробити швидкий вдих, повільно нагнути тулуб вниз,

повільно видихати повітря через рот. Повернутися в початкове положен­ня – вдих, витягнути шию вперед – видих.

Гуси довго ґелґотіли,

між собою гомоніли.

І вдихали й видихали,

на траві відпочивали

Вправа « Вітер крутить березу»

Особливості виконання: стійка аналогічна попередній вправі. Далі дитина нахиляється вправо, піднімаючи і нахиляючи ліву руку і робить вдих, потім повертається у вихідне положення і робить видих. Так само в іншу сторону.

        Вправа «Сокира»

Особливості виконання: діти стоять, руки в замку. Швидко піднімають руки – вдих, нагинаються  вперед, повільно опускають «важку сокиру» – видих.

Дроворуби так рубають,

що тріски аж відлітають.

Ми завзято так вдихали,

і повільно видихали.

         Коли підготовчий етап проведено, можна переходити до основної частини, мета якої навчитися регулювати вдих і видих при дизартрії, відповідно до мовленнєвих норм. На цьому етапі дитині можна запропонувати комплекс спеціальних вправ.

Вправа «Кулька»

Мета: навчити регулювати діафрагмально - реберний тип дихання.

Інструкція: цю вправу бажано робити спочатку лежачи (щоб дитина повністю розслабилася), а потім сидячи чи стоячи. Потрібно вдихнути через злегка відкритий рот (живіт надувається, як кулька, плечі не піднімати). Видих через вільно відкритий рот, неначе кулька повільно здувається.

Ми лягаємо на спинку,

і проводимо розминку.

Через ротик ми вдихаємо,

ніби кульку надуваємо.

Потім знову видихаємо,

кульку лагідно спускаємо.

Вправа «Задуй свічку»

Мета: навчитися формувати короткий спокійний вдих та довгий видих.

Інструкція: потрібно спокійно і швидко вдихнути носом, потім зробити паузу (затримати дихання на 1-2 сек.) і довго, безперервно, плавно видихнути через ледве зімкнуті губи, начебто гасячи свічку.

Свічки довго ці горіли,

поки ми їх не згасили.

Довго дули ми на них,

поки вогонь не втік від них.

      Вправа «Літак».

Мета: навчитися формувати довгий протяжний видих.

Обладнання: шматок вати або паперу.

Інструкція: покласти дитині на долоню маленький шматок вати чи паперу. Тримаючи долоню з ваткою на рівні рота, дати вказівку дитині подути на «літак», щоб він полетів. Чим далі полетіла ватка, тим краще дитина зробила вдих і видих.

На долоньці літачок,

мов малесенький жучок.

Він скраєчку причаївся,

бо літати не навчився.

Навчимо його літати,

будем дмухати завзято

       Вправа «Пахне яблуко»

Мета: виробити навички правильного вдиху , відповідно до норми.

Обладнання: яблуко, або інші фрукти чи парфуми.

Інструкція: дати дитині понюхати яблуко, при цьому слідкувати над тим, щоб вдих був максимально сильним і через ніс.

Яблунька в саду росте,

гарно навесні цвіте.

Щоб відчути аромати,

їх ми будемо вдихати.

      Вправа «Вітер лоскоче долоньки»

Мета: виробити налаштування в дитини на довгий видих ротом.

Інструкція: потрібно зробити вдих носом, а видихнути ротом на долоньку, відчути як повітря ніби лоскоче долоню.

Вітер за вікном гуркоче,

піднімає все до неба.

А в тебе він долоньку лоскоче,

теплим повітрям подути треба.

     Вправа «Трубочка»

Мета: виробити навички видиху потоку повітря через зміну форми губ.

Обладнання: паперова трубочка.

Інструкція: запропонувати дитині зробити вдих носом, підставити трубочку до рота і зробити довгий плавний видих у трубочку.

        Вправа «Кораблик»

Мета: навчитися формувати довгий плавний видих.

Обладнання: миска з водою, паперовий кораблик.

Інструкція: налити в миску води, покласти на воду паперовий кораблик і запропонувати дитині «допомогти» корабликові переплисти на іншу сторону миски. Дитина робить вдих носом, а видих ротом і дує при цьому на кораблик. Чим дужчий повітряний струмінь, тим далі попливе кораблик.

Вітер в морі так гуляє,

що й кораблик підганяє.

Повітря йому допомагає.

Кораблик хвилю доганяє.

      Вправа «Снігопад»

Мета: виробити більш глибокий вдих і більш тривалий видих.

Обладнання: сніжинки з тонкого паперу.

Інструкція: вирізати сніжинки з тонкого кольорового паперу і запропонувати дитині «влаштувати снігопад» – здувати сніжинки з долоні.

Сніг на землі спокійно лежав,

вітер подув, сніжок підняв.

А щоб сніжинки закружляти

треба добре дмухати, малята.

Втомились сніжинки кружляти

і почали на землю лягати.

  Вправа «Гойдалка» 

Мета: покращити функцію зовнішнього дихання, освоїти первинні прийоми дихальної гімнастики, виробити навички діафрагмально-реберного типу дихання.

Обладнання: м'яка іграшка невеликого розміру.

Інструкція: дитині, що знаходиться в положенні лежачи, покласти на живіт в області діафрагми легку іграшку та запропонувати погойдати її за допомогою правильного вдиху і видиху.

Ми іграшку на гойдалці гойдали,

повітря довго видихали.

Але якщо неправильно вдихати, видихати

ми іграшку не зможемо гойдати.

Вправа «Метелики»

Мета: виробити тривалий плавний видих.

Обладнання: паперові метелики прив’язані на нитці.

Інструкція: запропонувати дитині швидко вдихнути носом, а видихнути повільно й плавно, змушуючи метеликів літати.

Метелик красивий на квітці сидів.

Ми подули, він полетів.

Але не зміг він довго літати.

Треба знову дути й запускати.

        Вправа «Кульбаба» 

Мета: виробити сильний повільний потік видихуваного повітря.

Цю гру краще проводити літом на прогулянці, коли є кульбаба, яка перецвіла.

Інструкція: вдихнути повітря носом, а видихнути сильно і повільно ротом здуваючи пушинки з кульбаби.

Ми кульбабу тут зірвали.

В діда й бабу гарно грали.

Всі пушинки враз злетіли,

і далеко полетіли.

          Після проведення основної частини, потрібно відпочити та підвести підсумки проведеної роботи. Досить гарним стимулом для майбутньої ефективної роботи є похвала дитини та звернення уваги на позитивні моменти, яких вона досягнула

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Додано
13 грудня
Переглядів
6
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку