Виступ з елементами тренінгу «Профілактика стресових розладів у вихователів»

Про матеріал
Ознайомити вихователів із поняттям стресу, його ознаками, дослідити стресові фактори в житті людини та знайти шляхи зменшення їх негативного впливу. Показати важливість почуття здорового егоїзму, розвивати навички самоаналізу.
Перегляд файлу

Виступ до педагогічної ради з елементами тренінгу

«Профілактика стресових розладів у вихователів»

Підготувала :

Практичний психолог Попфалуші О.А.

"Стрес – це все, що веде організм до швидшого старіння або спричиняє хвороби"                                                                                             Ганс Сельє

 

Мета: ознайомлення вчителів із поняттям стресу, його ознаками.дослідити стресові фактори в житті людини та знайти шляхи зменшення  їх негативного впливу. Показати важливість почуття здорового егоїзму, розвивати навички самоаналізу.

Тривалість: 1година 30 хвилин.

Ресурсне забезпечення: плакат “Правила роботи в групі”, магнітофон, диск із жвавою музикою, роздатковий матеріал з таблицями, папір, ручки, маркери, кольоровий папір (4 кольори), 4 глечики.

Хід заняття

Вступне слово  -  5хв.

 Повідомлення теми і мети заняття. Учасників ознайомлюють з особливостями роботи в групі (плакат):

Будьте відкритими для нових вражень і нового досвіду: аналізуйте власні почуття,думки, ставлення до того, що відбувається на занятті.

Будьте доброзичливими і щирими, немає потреби кривити душею, говорячи про те, з чим ви не згодні.

Ви маєте власну думку,  вона цінна для нас, висловлюйте її в конкретній формі, говоріть від власного імені, оскільки інші можуть мати протилежні погляди.

Ви маєте право отримувати підтримку, допомогу з боку групи. Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила роботи? 

1.Вправа «Знайомство» – 7 хв.

Мета: розвиток саморефлексії,  підвищення довіри учасників один до одного, сприяння згуртованості групи.

 Інструкція. Продовжіть по колу речення «Я люблю свою роботу за …»

Рефлексія вправи.

Які відчуття у вас викликала ця вправа?

2.Ознайомлення з правилами роботи у групі (10 хв.)

Мета: встановлення принципів роботи в групі; створення відчуття захисту; усвідомлення особливостей спілкування у групі, сприяння організації ефективного простору для особистісного розвитку вчителів. Для вільного обговорення та прийняття тренером пропонуються правила роботи в групі:

1. Спілкування на основі довіри. Важливо, щоб учасники максимально довіряли один одному. Створення атмосфери довіри можна почати з пропозиції прийняти єдину форму звернення один до одного на „ти”. Це психологічно ставить усіх в рівні позиції, в тому числі і ведучого, незалежно від віку, соціального статусу, життєвого досвіду і т. д.

2. Спілкування за принципом „тут і тепер”. Важливо говорити про свої актуальні відчуття і думки. Розвинена рефлексія допомагає людині бути самокритичною, краще пізнати себе і власні особистісні особливості, а також розуміти стани інших членів тренінгової групи. Тому під час занять всі говорять лише про те, що турбує їх саме зараз, і обговорюють те, що відбувається з ним у групі.

3. „Я-висловлювання”. Для більш відвертого спілкування під час занять варто відмовитися від безособового мовлення, яке допомагає приховану власну позицію і, тим самим, уникнути її усвідомлення. Тому ми замінюємо висловлювання типу: „Більшість людей вважає, що....” – на таке: „Я вважаю, що...” тощо. Це передбачає відмову від безадресних суджень про інших.

4. Щирість спілкування. Усі члени групи повинні спробувати відкинути всі ролі бути самим собою. Якщо немає бажання висловлюватись щиро і відверто, краще промовчати.

5. Конфіденційність. Все, що відбувається під час занять, ні в якому разі не розголошується.

6. Активність, відповідальність кожного за результати роботи в групі. Потрібно пам’ятати, що ефективність роботи тренінгової групи залежить від внеску кожного її члена та необхідності працювати не тільки для себе, на вирішення власних проблем, а й на інших, так як допомога іншому є спосіб пізнати себе.

7. Правило „СТОП”. Той член групи, який не бажає відповідати на будь-яке запитання, брати участь у будь-якій грі, процедурі з причин небажання бути щирим, або з причин неготовності до відвертості, має право сказати „Стоп!” і таким чином виключити себе з участі в процедурі. Проте це правило бажано використовувати по можливості рідко, так як воно обмежує людину у самопізнанні себе.

8. Повага до того хто говорить. Коли висловлюється хтось із учасників, ми його уважно слухаємо, даючи можливість сказати те, що він бажає. Не критикуємо і визнаємо право на висловлювання своєї власної думки. Право передбачає неможливість переривати того, хто говорить.

3. Інформаційне повідомлення ( 3 хв.)

      Виховне середовище – динамічне, емоційно насичене, а часом й емоційно напружене середовище. Професія вихователя – одна із найбільш „нервових” і належить до категорії „групи ризику”. Кожному з нас на цьому нелегкому шляху потрібна допомога.

      Сьогодні на нашому занятті ми зробимо спробу визначити ступінь задоволеності своєю професією, собою взагалі, виявити фактори, які впливають на розвиток наших емоційних станів, а також рівень рефлексії.

4. Вправа «Колесо здоров’я» ( 5 хвилин )

Вихователі заповняють лінії на колесі здоров’я і роблять висновки чи схоже їх колесо на колесо. Чому так відбувається

5. Інформаційне повідомлення психолога ( 3 хвилин )

Професія вихователя вважається однією з психологічно напружених і виснажливих. І на це є причини: комунікаційне навантаження, величезне емоційне напруження, поява певних «професійних деформації», соціальна незахищеність, часто складний психологічний клімат у колективі, тривале перебування на ногах...

Як наслідок, за відсутності додаткової роботи над собою, без створення певних компенсаторних механізмів, простежується неминуче збільшення психосоматичних захворювань, на основі яких розвиваються всі інші. Це призводить до того, що до 40—45 років мало хто з вихователів може похвалитися своїм здоров'ям.

І справді, з'являється бажання «пожаліти цього бідолашного вихователя». Та найгірше, коли таке бажання з'являється в нього самого. Бо саме незадоволеність собою, своєю діяльністю, її наслідками є головною суб'єктивною причиною психологічного неблагополуччя.

 Пам'ятайте: якщо не можете змінити ситуацію, змініть своє ставлення до неї!

Можливо, саме цей вислів є рецептом психологічного благополуччя не тільки вихователя, а й будь-якої людини взагалі. Навіть і в особистому, і в професійному житті бувають ситуації, які не можна виправити, їх потрібно пережити, щоб жити.

Здоров’я  – це стан повного фізичного, душевного й соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад. Сучасне уявлення про здоров’я називають холістичним (від англ.. «whole» – цілісний). Воно враховує не лише фізичне благополуччя людини, а й інші виміри: її емоційний стан, інтелектуальний розвиток, рівень соціальності та духовності.

 Здебільшого до погіршення здоров’я призводять стреси. Стрес – нормальна реакція організму на загрозу, зміни внутрішнього стану, порушення внутрішньої рівноваги. Найбільш небезпечним  для життєдіяльності організму є хронічний стрес, який характеризується постійним порушенням внутрішньої рівноваги. Симптоми хронічного стресу: порушення пам’яті і концентрації уваги, безсоння, депресія, відчуття провини. Наслідки – головна біль, псоріаз, випадіння волосся, підвищений тиск, серцеві хвороби,

Стресостійкість обумовлена кількома причинами:

В сучасному світі сформувалась загрозлива тенденція до посилення ролі стресових чинників середовища як фактора, що порушує здоров’я. До 90% усіх захворювань людини в тій чи іншій мірі пов’язані зі стресом.

В скарбниці людства накопичено багато профілактичних технік, оволодіння якими стало можливим завдяки стресменеджменту.

Перше положення детермінує необхідність боротьби зі стресом, друге – обумовлює можливість його ефективної профілактики.

Треба звернути увагу на те, що не завжди і не всі стреси бувають негативними. В деякій мірі вони навіть корисні, бо відіграють мобілізуючу роль і допомагають людині пристосуватися до змінних умов. Нормативні стреси не травмують психіку, а спонукають людину до осмислення ситуації, особистісного зросту. Вони мають пізнавальну цінність. Слово стрес (від англ.. – "натиск") – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів).

Види стресу:

1. Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (непередбачувана перемога у змаганні, олімпіаді). Він активізує та мобілізує внутрішні резерви людини, додає інтересу до життя, змушує діяти більш інтенсивно.

2. Дистрес – спричинений негативними стресорами (запізнення на важливий захід, програш у змаганні тощо). Це руйнівний процес, який дезорганізує поведінку людини, активізую глибинні адаптаційні резерви організму. Такий тривалий стрес може перерости в невроз або психоз.

Можливі реакції організму на стрес:

дезадаптація – людина намагається пристосуватися до стресової ситуації, але їй це не вдається;

пасивність – виникнення стану безпорадності, безнадії, депресії;

активний захист від стресу – зміна діяльності з метою досягнення душевної рівноваги (спорт, музика, фізична праця);

активна релаксація (розслаблення) – підвищує природну адаптацію організму до стресової ситуації.

6. Притча «Вирішення проблем»

 Професор взяв у руки склянку з водою, витягнув її вперед і запитав своїх учнів: Як ви думаєте, скільки важить ця склянка? В аудиторії жваво зашепотіли.

 -Приблизно 200 грамів! Ні, грамів 300, мабуть! А може і всі 500,– лунали відповіді.

 - Я справді не знаю точно, доки не зважу її. Але зараз це не потрібно. Моє питання ось яке: що трапиться, якщо я буду так тримати склянку протягом декількох хвилин?

 -Нічого!

 -Справді, нічого страшного не трапиться, – відповів професор. А що буде, якщо я триматиму цю склянку на витягнутій руці, наприклад, дві години?

 -Ваша рука почне боліти.

 - А якщо цілий день?

 -Ваша рука оніміє, у вас буде сильне м’язове напруження. Можливо, навіть доведеться їхати в лікарню, – сказав один зі студентів.

 - Як, по-вашому, вага склянки зміниться від того, що я її цілий день буду тримати?

 - Ні! – розгублено відповіли студенти.

 - А що потрібно робити, щоб все це виправити?

 - Просто поставте склянку на стіл, – весело сказав один студент.

 -Звісно! – радісно відповів професор. – Так ми і робимо з усіма життєвими труднощами. Подумайте про яку-небудь проблему кілька хвилин, і вона виявиться поруч із вами. Подумайте про неї кілька годин, і вона почне вас засмоктувати, як трясовина. Якщо будете думати цілий день, вона вас паралізує. Можна думати про проблему, але, як правило, це ні до чого не призводить. Її вага не зменшиться. Впоратися з проблемою дозволяє тільки дія. Вирішуй її або відклади в бік. Немає сенсу носити на душі важкі камені.

7. Психологічна гра «Казка про принцесу» (15 хв)

Сказка ложь, да в ней намек...

Послухайте уважно казку і вирішіть: хто з героїв вам найбільш зрозумілий, чия поведінка здається вам найправильнішою? Хто вам найближчий?

Була собі прекрасна принцеса, яка всім серцем покохала принца з сусідньої держави. Він відповідав їй тим самим. Батько принцеси, старий король, перешкоджав їхньому коханню. Він наказав замкнути в кімнаті і ретельно стерегти. Коли принц довідався про це, він написав принцесі листа і таємно передав через слугу. В листі принц схиляв кохану до втечі і обіцяв, що вона стане його дружиною, тільки-но з’явиться у його замку.

Принцеса сумувала, лист принца не виходив з її голови. У замку була лише одна людина, якій вона довіряла, - старий радник батька. Покликала принцеса його до себе, поділилася задумом таємної втечі і  спитала поради.

Мудрий чоловік довго зважував всі «за» і «проти». Нарешті повідомив принцесу, що ризик занадто великий  і буде краще, якщо вона відмовиться від задуманого.

Не зважаючи на застереження радника, принцеса все ж таки вирішила втікати. Звернулася до стражника, який стеріг двері, з проханням про допомогу. Той, злякавшись гніву старого короля, став плакати, говорити про свою дружину та малих дітей і погодився лише тоді , коли принцеса пообіцяла щедро віддячити йому золотом і коштовним каменем. Близько півночі стражник залишив важкі залізні двері відкритими.

Принцеса втекла з замку. За його стінами тягнувся густий ліс, який вона мала перетнути. Перелякана дівчина відчула величезне полегшення, коли побачила лицаря, з яким колись познайомилася в замку батька. Юнак сказав. Що проведе її через хащі. Втішаючи її, лицар несподівано зізнався їй, що давно зачарований її красою, і запропонував провести разом ніч. Принцеса воліла б розплакатися і втекти. Але куди? Як одній вибратися з темного лісу? Бажаючи лише одного – якнайшвидше зустрітися з коханим, вона погодилася. І не помітила, що за кронами дерев сховався посланець принца. Наступного ранку  лицар провів її до замку  принца і зник.

Увійшовши до замку, принцеса, звичайно, не знала, що посланець принца сповістив його про те, що трапилося у лісі. Принц, сповнений гіркоти і обурення, не захотів слухати жодних виправдань. Упевнений в тому, що немає справжнього кохання  без абсолютної вірності, він наказав відправити принцесу до її батька.

А тепер виберіть з п’яти поданих тут персонажів того, з ким найбільше порівнювали себе під час читання казки, чиї вчинки більш від інших вам зрозумілі і переконливі.

Принцеса. У багатьох випадках ви дозволяєте своїй чутливій натурі брати гору над розумом. Це буває досить ризикованим, і оберігає вас лише добре розвинута інтуїція. Зустрічаючи знайомого, ви здатні розпізнати його настрій і швидко до нього пристосуватися. Ви вмієте створювати приємну атмосферу, люди добре почуваються у вашому товаристві. Однак, інколи, під впливом почуттів, ви втрачаєте почуття реальності та перестаєте мислити тверезо. Відбувається це тоді, коли дуже чогось прагнете. У таких ситуаціях частіше звертайтеся до здорового глузду, включаючи власного внутрішнього критика.

Радник. Важко не відзначити вашу життєву мудрість та розважливість. Своїм виглядом ви викликаєте в оточуючих відчуття безпеки. Вмієте терпляче і уважно вислухати. Люди охоче довіряють вам свої проблеми, сумніви, негаразди. Ви досить рано навчилися добре розуміти близьких, їх життєві обставини. При цьому, мабуть, пізнали також і темні сторони дійсності, завдяки чому набули не лише мудрості, а й недовіри до світу. Але не узагальнюйте занадто, оцінюючи людей і наберіться відваги здійснити щось шалене і безглузде.

Стражник. Ви добре знаєте чого хочете. Ви реаліст і лише зрідка дозволяєте собі помріяти. Наполегливість, уперте прагнення до мети – одна з ваших рис. Що для себе вирішите – того досягнете, незважаючи на перешкоди. Життєвий досвід дозволяє вам знайти золоту середину між високими вимогами оточуючих і здоровим егоїзмом. Непогано, однак, подумати, що такі важливі речі як кохання і дружба, вимагають безкорисливості.

Лицар. Ви умієте отримувати від життя все, але не обов’язково робити це за рахунок інших. Ваша практичність приносить вам неабиякі дивіденди, та вам не вистачає наполегливості в досягненні великих і серйозних цілей. Можна сказати, що вам достатньо «видобувати родзинки з тіста». Дрібні успіхи приносять вам задоволення, але не дають того щастя, яке б ви могли пізнати, якби були більш наполегливим та цілеспрямованим.

Принц. Ви – особистість з твердими переконаннями, мораліст. Таке ставлення до життя неодноразово допомагало вам знайти правильний вихід з критичних ситуацій. Ваші принципи не раз свідчили, що ви гідна довіри людина. Є, однак, і зворотний бік медалі: вам важко змінити власний погляд на речі. Нічого дивного, якщо вас вважають невблаганним. Насправді ви не такий, як свідчать ваші вчинки. У твердій оболонці приховане м’яке зернятко, що показується лише для людей, гідних довіри.

Задумалися? Спробуйте при нагоді провести цю тест-гру з друзями.

8. Гра "Прискорені рухи"

Мета: зняття втоми й напруги, підтримка позитивного емо­ційного фону.

У кінематографі є прийом — прискорене прокручування плівки. Спробуйте продемонструвати цей прийом, не корис­туючись відео- чи кінокамерою. Тобто поставте пантоміму, у якій усі рухи у 2-3 рази швидші, ніж зазвичай. А для приско­реної демонстрації візьміть звичайні домашні справи й по­кажіть, як людина:

  •         прасує білизну;
  •         робить млинці;
  •         витирає пил;
  •         миє посуд;
  •         зашиває штани, що порвалися, тощо.

9. Вправа "Продовж речення"

Мета: збирання додаткової діагностичної інформації й ма­теріалу для корекційно-формуючої роботи.

Підліткам пропонується продовжити речення першими-ліпшими фразами, що спадають на думку. На аркуші паперу школярі записують тільки продовження наступних фраз: «Більше за все я боюся... Мене засмучує... Я нервую, коли…»

10. Вправа «Кулька бажань» (10хв.).

Мета: підвести учасників до усвідомленого розуміння існування психічних станів при надзвичайних ситуаціях.

Хід проведення:

Учасники отримують повітряні кульки.

  •               Уявіть собі, що найпотаємніші бажання, почуття, все цінне, що у вас є ви можете вкласти у цю кульку. Подумки вкладіть, те, що любите і чим дорожите…

 Пауза. Через хвилину психолог проколює кульку голкою.

Робота з емоційними реакціями учасників:

  •               Що ви відчули, коли пробили вашу кульку?
  •               Що захотілося зробити?
  •               Коли у вас виникають подібні відчуття?
  •               Хто ними керує?
  •               Куди вони зникають?

Висновок:

  •               Те, що ви зараз пережили – реальний стрес, і те, як ви це пережили – ваша реакція на стрес, на проблеми, що виникають непередбачувано.

11. Вправа «Світло в кінці тунелю» (15 хв.).

Мета: усвідомлення учасниками шляхів турботи про власне здоров’я в період надзвичайних ситуацій, створення умов для звертання педагогами до особистісного потенціалу, що може допомогти вийти з стресової ситуації.

Хід проведення:

Душевний стан людини, яка переживає травматичний стрес ми можемо уявити у вигляді заплутаних підземних лабіринтів, якими треба пройти, щоб побачити світло в кінці тунелю.

Для наступної роботи пропоную вам поділитися на дві групи. В кожного з вас на спинці крісла прикріплена хмаринка або промінчик сонечка. В тих кого хмаринка об’єднаються в одну групу, в кого промінчики – в другу. 

Завдання для першої групи:

Подумайте, як стрес впливає на організм людини, дитини, чим шкодить, які наслідки стресу взагалі і запишіть на маленьких хмаринках, з яких в свою чергу ми сформуємо хмарину «ціна стресового стану».

Завдання для другої групи:

Складіть список речей, які можуть відволікти від хвилювання, допоможуть мобілізувати внутрішні сили людини, подолати стрес,  запишіть їх на промінчиках, які у вас є, та наклейте на «сонечко впевненості».

Висновок:

Стреси для людини, дитини можуть залишити вплив на все життя. Одні їх проходять швидше, інші – повільніше, хтось – важче, а хтось – легше. На основі емоційних стресів розвиваються психосоматичні захворювання: неврози, порушення серцевої діяльності, гіпертонія, виразкові враження шлунково-кишкового тракту. Також виникає імунодефіцит організму, внаслідок  якого загострюються хронічні захворювання, втрачається опірність до простудних, вірусних захворювань. Стрес впливає не тільки на здоров’я людини, він впливає  і на взаємовідносини з іншими людьми. Отже, стрес може стати причиною різноманітних психосоматичних захворювань.

Безумовно, нікому не побажаєш пережити психологічну травму, але якщо це все ж відбулося, то все залежить від того як людина зможе з цим впоратись.

У боротьбі зі стресами головне не зациклюватися на своїх переживаннях, а шукати способи відволіктися від них, мобілізувати свої внутрішні ресурси, адже життя людині дається один раз.

 

12. Інформаційне повідомлення “Почни думати позитивно” -  10  хв.

                                              «Це неможливо»,- сказала Причина.

                                              «Це безвідповідально»,- зауважив Досвід.

                                              «Це марно»,- відрізала Гордість.

                                              «Спробуй …»- прошепотіла Мрія.

 Напевно, на сьогоднішній день ніхто не буде заперечувати силу позитивного мислення. Про силу думок свідчать досліди  Масару Емото, котрий сфотографував кристали води. Якщо  рідина знаходилась в приміщенні, де сварились та злились, то її кристали були деформованими, а якщо вода  знаходилась в кімнаті, де проговорювалися слова любові, то утворювався кристал, схожий на прекрасну сніжинку. Ми складаємося з води приблизно на 80%. Виходить, своїми думками ми змінюємо себе!

13. Техніки швидкої антистресової допомоги (10хв.).

Мета: вчити долати стрес.

Хід проведення:

- Ви переконані, що у вас може трапитися ситуація з неприємними переживаннями, пропоную вам техніки, які допоможуть їх знизити.

Техніка  «Кодові слова».

Люди, котрі вміють самостійно знизити рівень стресу, говорять, що в них є свої емоційно значущі фрази (кодові команди), які діють на них «як удар батога», коли їх прокручувати у голові. Я думаю, що в кожного з вас є такі слова-розпорядження, які ви робите собі, коли потрапляєте в напружену ситуацію (пропоную поділитися досвідом).

Застосовуйте самонаказ, коли переконані в тому, що треба поводитися певним чином, але вам важко це зробити. Наприклад, «прорвемося», «уперед», «я зможу це пережити», «я зможу, мені це треба», «це минеться – бувало і гірше». Такий прийом допомагає знайти і відчути внутрішню позицію контролю над самим собою та своїми емоційними реакціями. Дану техніку ви можете пропонувати і дітям.

Техніка «Глибоке дихання».

Сидячи, спробуйте розслабити м’язи тіла і зосередьте увагу на диханні.

Глибоко вдихніть носом на рахунок 1-8, повільно видихніть на 1-16. Прислухайтесь до звуку повітря. Повторіть вправу 7-8 раз. Виконавши таку вправу, ви помітите, що стали помітно спокійнішими і врівноваженішими. Дану техніку ви можете рекомендувати і учням, наприклад, перед контрольною роботою, письмовим екзаменом чи іншою стресовою ситуацією.

Техніка відведення поганих думок.

 Не раз ви напевно чули розповіді людей, що потрапляли в незвичайні ситуації «я стояла на морозі і не відчувала зовсім холоду…», «не пам’ятаю, в, що була одіта…», « в паніці вистрибнув з вікна…» та інше. Коли людина перебуває в стані сильного потрясіння, стресі в неї блокуються всі відчуття.

Для саморегуляції, щоб привести себе «до тями» і відвести погані думки можна використовувати наступну техніку. Перемістіть свою увагу назовні, спрямуйте на зовнішні об’єкти, звуки, відчуття.

Переміщаючи увагу, перерахуйте все, що сприймаєте: я бачу…, я чую…, я відчуваю…

Відпустіть увагу у вільний політ, спогляньте світ у всьому розмаїтті.

В здоровому тілі- здоровий дух….

Гімнастика:

1. Потягування - 1 хв.;

2. Гімнастика для внутрішніх органів: - коловими рухами правої руки розтерти пальці на лівій, починаючи з мізинного. Потім те ж саме, зробити на правій руці ( по 4 рази кожен палець) - 3 хв. 3. Гімнастика французької жінки:

- Стати спиною до стіни, торкаючись 5-ма точками, руки підняті вгору. Стояти так - 1 хв.

Відпочинок під час заняття:

 «Руки» Діти зайняті самостійною грою. Ви можете приділити кілька хвилин собі. Сядьте на стілець, трохи розслабивши ноги, і опустивши руки вниз. Уявіть, як енергія втоми витікає через кисті рук на землю. Ось вона протікає з голови до плечей, тече по передпліччях, досягає ліктів, потім направляється у кисті і через них до кінчиків пальців просочується вниз, у землю. Ви чітко відчуваєте фізичну теплу важкість, що іде по руках. Посидьте так 1-2 хв., а потім легко потрясіть кистями, позбавляючись втоми. Легко і пружно підведіться, посміхніться і пройдіться приміщенням. Порадійте цікавим запитанням дітей, постарайтеся відкрито і з повною готовністю іти їм назустріч, відповідаючи детально. (Вправа знімає втому, допомагає встановити психічну рівновагу і баланс).

«Голова» Одна з найпоширеніших скарг - це головний біль, важкість в потиличній частині голови. Запропонована вправа допоможе зняти неприємні соматичні відчуття. Станьте прямо, вільно розправивши плечі, відкинувши голову назад. Постарайтеся відчути, у якій частині голови локалізоване відчуття важкості. Уявіть, що на вас громіздкий головний убір, який тисне на те місце, де важкість, або біль. Подумки зніміть головний убір рукою, виразно, емоційно киньте його на землю. Потрясіть головою, розправте рукою волосся на голові, а потім киньте руки вниз, наче позбавляючись головного болю.

 «Настрій» Як зняти неприємні відчуття від розмови з батьками, колегами, адміністрацією?

Письмо 888 0000 ООО

«Перед сном» Важливо спокійною бути уже за 1 годину до сну. В цей час можна прийняти ванну, температура якої вища за температуру тіла людини, з ароматизаторами, морською сіллю; випити склянку молока з медом, щоб сон був міцним і спокійним. Розслабте всі м’язи «комірця», обличчя, посміхніться, похваліть себе за все, що ви зробили сьогодні і приємних вам снів!

 

14. Підбиття підсумків.

Мета: дати можливість учасникам висловитися про заняття, налагодити зворотній зв'язок.

Хід проведення:

- Наше заняття підходить до кінця. Тому пропоную вам пригадати чим ми займалися і поділитися враженнями від заняття, закінчивши незакінчені речення:

- мої враження від заняття…

- я дізналася (вся) …

- мій настрій …

Дякую вам за участь та активну роботу на занятті. На завершення хочу процитувати Сідней Смітта: «Ми не знаємо, що буде завтра; наша справа бути щасливими сьогодні». Тож бажаю вам, легко долати труднощі, не зациклюватися на проблемах, а стреси в своєму житті переживати тільки від приємних подій.

15. Вправа  «Ліцензія на щастя»

Отже, лише від Вас залежить, чи буде Ваша взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

Потім психолог  звертається до учасників із пропозицією написати на  виданих їм аркушах паперу те, що вони мають право робити, щоб почувати себе  щасливими, що при цьому можуть відчувати, про що думати, як поводитися. Спочатку психолог пропонує написати ім’я учасника, дату, а потім виконувати роботу.

Після завершення роботи психолог просить учасників перевернути аркуші, на яких Вони писали. Там (заздалегіть) уже  зроблений напис: «Ліцензія на щастя»

Таким чином, кожен учасник одержує власну ліцензію на щастя.

 

Додаток

Пам`ятка «Як володіти собою в стресовій ситуації»

Пам'ятайте : якщо не можете змінити ситуацію, змініть своє ставлення до неї!

Існують 2 рівні роботи зі стресом:

швидка антистресова допомога, коли ми вже перебуваємо під впливом негативних переживань і, не піддаючись їм, намагаємося довільно змінити фізіологічні параметри діяльності свого організму, в такий спосіб зменшуючи негативні наслідки впливу;

 профілактика стресу, коли ми спеціально готуємо свій організм до розв'язання можливих проблем, що потребують емоційних витрат або змінюємо ставлення до критичної ситуації, яка вже відбулася, запобігаючи
розвитку негативних переживань.

Уявіть, що ви перебуваєте під владою стресу. В такому стані дуже складно змусити себе сформувати інше ставлення до будь-якої проблемної ситуації й конструктивно подолати її.

Ефективним буде використання алгоритму швидкої антистресової допомоги:

  •   довільно змініть деякі свої фізіологічні параметри (це і є емоційною само­регуляцією);
  • спрямуйте свої думки в позитивне русло.

Існують базові техніки саморегуляції:

  • діагностика свого стану;
  • дихальна релаксація;
  • м'язова релаксація;
  • техніка активування.

Техніки швидкої антистресової допомоги

Як опанувати цю техніку?

Крок 1. Ви переконані, що у вас трапиться якась ситуація з неприємними переживаннями.

Ви можете:

  •    або тремтіти в передчутті;
  •     або поставити собі запитання: «Що саме мене так лякає?», максимально окресливши свої побоювання. Запитайте: «А що справді жахливого може зі мною трапитись?»

 — Вас віддадуть на сніданок крокодилам?

 — Вас четвертують?

 — Вам нічого буде їсти?

 — Ви залишитесь без даху над головою й замерзнете серед степу?

Тоді запитайте себе, на підставі чого ви дійшли висновку про те, що на вас чекають серйозні неприємності. Чи не витівки фантазії це?

Крок 2. Для цього поставте собі запитання: «Що поганого може трапитись?» Якщо з'явилось безліч незрозумілих, але вкрай неприємних відчуттів і припущень, знову поверніться до кроку 1.

Продовжуйте:

а) на рівні образів: уявіть, що побачите в цій ситуації. Наприклад, осудливий погляд, готовий спопелити, перетворити на жменьку попелу! Уявили? Чудово. Йдемо далі;

б) на рівні звуків: запитайте себе: «Що я чую?», наприклад, сказали таке, що тепер життя не має сенсу, я — ніхто тощо. Почули? Чудово. Йдемо далі;

в) на рівні відчуттів відчуйте: «Що я відчуваю в цій ситуації?», наприклад: червонію, блідну, тремчу, вкриваюся потом, серце зупинилося, зомліваю!

Відчули? Чудово! Ваші насичені відчуття—це критерій правильної роботи. Тепер, якщо ви все це відчули по-справжньому й вам так погано, що здається — це кінець, переходимо до наступного етапу.

Крок 3. Заспокойтеся! Зробіть вдих (2 с), паузу (2с), видих (3с).

І серце б'ється (хоч і швидше), і всі частинки тіла на місці. Як це не дивно, ви все ще живі!

Крок 4. Після того, як ви максимально повно уявили можливу неприємну подію, виконайте 1 або краще декілька варіантів її подолання.

Тепер дуже ретельно продумайте (можете записати ваші припущення):

— що ж мені насправді загрожує;

— наскільки передбачувана загроза несумісна з подальшим життям;

  •                   як саме цю ситуацію можна нейтралізувати або подолати (з особистого досвіду чи досвіду інших людей).

Вправа «Дзеркало»

Спробуйте сісти перед дзеркалом та проговорити вголос свою проблему. Це особливий психологічний прийом: проаналізувавши свою програму вголос, ви дістанетесь кореня своїх проблем і знайдете вихід із ситуації.

Вправа «Лист самому собі»

Сядьте зручно, візьміть аркуш і ручку, подумайте про проблему, яка вас хвилює, сформулюйте її, напишіть на папері лист самому собі, що вас турбує, які у вас почуття, емоції викликає ця подія. Коли проблема сформульована та прописана, значно легше її вирішити.

Що робити в стресовій ситуації:

  1.       З`ясуйте, що саме тривожить і зачіпає вас за живе.
  2.       Сплануйте свій день. Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до стресового, час прискорює свій біг. Тому вона відчуває постійну нестачу часу.
  3.       Навчіться керувати своїми емоціями.
  4.       Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу посмішку організм продукуватиме бажані гормони радості.
  5.       Вживайте вітамін Е. Він підвищує імунітет і стійкість до стресу.
  6.       Є багато систем аутотренінгу: саморелаксація (розслаблення), налаштування на позитив.
  7.       Використовуйте агресивну енергію в мирних цілях. Візьміть на озброєння японський спосіб боротьби зі стресами: коли японець відчуває роздратування, він щосили б`є щосили опудало свого щефа. А якщо у вас під рукою опудало не виявилось під рукою, напишіть «обурливий лист і з усією люттю, на яку ви здатні, розірвіть його та спаліть. 

 

Додаток

В таблиці наведені результати ранжування рівня професійного стресу.

Вид діяльності

Стрес

Вид діяльності

Стрес

Шахтар

8,3

Фермер

4,8

Поліцейський

7,7

Військовослужбовець

4,7

Робітник-будівельник

7,5

Ветеринар

4,5

Журналіст

7,5

Держслужбовець

4,4

Пілот цивільної авіації

7,5

Клерк

4,3

Тюремний наглядач

7,5

Інженер

4,3

Рекламний працівник

7,3

Агент з нерухомості

4,3

Стоматолог

7,3

Перукар

4,3

Актор

7,2

Представник місцевої влади

4,3

Лікар

6,8

Юрисконсульт

4,3

Працівник податкової служби

6,8

Художник, дизайнер

4,3

Режисер

6,5

Архітектор

4,0

Нянька, домогосподарка

6,3

Манікюрниця

4,0

Пожежний

6,3

Оптик

4,0

Музикант

6,2

Економіст

4,0

Вчитель

6,0

Листоноша

4,0

Представник сфери обслуговування

6,0

Статистик

4,0

Працівник соціальної служби

5,8

Технік-лаборант

3,8

Менеджер

5,8

Банкір

3,7

Зовнішньоторговельний працівник

5,8

Оператор  ЕОМ

3,7

Представник  пресслужби

5,8

Фахівець з трудотерапії

3,7

Футболіст

5,8

Лінгвіст

3,7

 Продавець

5,7

Косметолог

3,5

Біржовий маклер

5,5

Вікарій

3,5

Водій автобуса

5,4

Астроном

3,4

Психолог

5,2

Нянька в яслах

3,3

Видавець

5,0

Працівник музею

2,8

Дипломат

4,8

Бібліотекар

2,0

Додаток

Колесо здоров*я

Метод «Колесо життя» | 4Mamas

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
1995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку