Майстер клас «Запобігання насильству серед дітей. Правила безпечної поведінки»

Про матеріал
Майстер клас «Запобігання насильству серед дітей. Правила безпечної поведінки» Категорія учасників: здобувачі освіти 7-9- х класів. Мета: формувати модель ненасильницької взаємодії; розвивати безпечну поведінку.
Перегляд файлу

Майстер клас «Запобігання насильству серед дітей. Правила безпечної поведінки»

   Автор: Кисіль Дмитро Вікторович, практичний психолог Олексієво-Дружківської  спеціальної школи  №13  Донецької облради

  Категорія учасників: здобувачі освіти 7-9- х класів.

  Мета:  формувати модель ненасильницької взаємодії; розвивати безпечну поведінку.

Формування ключових компетентностей:

   1. Спілкування державною рідною мовою - аргументовано висловлювати свої погляди державною мовою.

   3. Уміння навчатися впродовж життя - здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок.

   4. Соціальна і громадянська компетентності - формування поведінки, потрібної для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, попередження і розвʼязання конфліктів, досягнення компромісів.

   Після тренінгу учасники:

будуть знати:

  про прояви насильства, з якими стикаються підлітки;

  про можливості, з допомогою яких можна уникати насильницьких дій.

будуть вміти:

  залучати техніки ненасильницької взаємодії; займати правильну позицію у ризикованих ситуаціях;

  самоаналізувати свою поведінку і поведінку оточуючих людей.

будуть вмотивовані:

  до формування навичок конструктивної взаємодії з оточуючими.

Вид тренінгу:  розвивальний

План тренінгу:

 

Види роботи

Орієнтовна тривалість (хв)

Ресурсне забезпечення

I

Організаційно-мотиваційний етап

9

 

1

Вступ. Привітання.

2

 

2.

Оцінка рівня поінформованості. "Зворушливий мультик про насильство"

4

Інтерактивна дошка, відео

3.

Актуалізація проблеми "Прояви насильства"

3

Аркуші паперу А 4

II

Основна частина

28

 

4.

Вправа "Казка про Скріпку"

4

Канцелярські скріпки

5.

Міні-лекція "Насильство та його види"

3

Аркуші з інформацією

6.

Вправа "Сцени цькування"

7

Інтерактивна дошка, аркуші з ситуаціями

7.

Гра-руханка "Світлофор"

2

 

8.

Вправа "Міфи і факти про насилля".

5

Інтерактивна дошка, аркуші з інформацією

9.

Вправа "Незакінчені речення"

7

Інтерактивна дошка, аркуші А4

III

Підсумки, рефлексія

8

 

10.

Притча "Сила життєвої мудрості"

3

Аркуш з інформацією

11.

Завершення тренінгу. Вправа "Мікрофон"

5

Інтерактивна дошка, памʼятки

 

ХІД ТРЕНІНГУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. ВСТУП. ПРИВІТАННЯ. (2 ХВ.)

Добрий день! Сьогодні ми проведемо дуже непросте важливе заняття. Поговоримо про насильство, з яким ми стикаємося в житті, про те, як його уникнути, що потрібно знати для того, щоб запобігти йому, що ми можемо зробити, щоб оточуючі почувалися у безпеці.

2. Оцінка рівня поінформованості. Відео "Зворушливий мультик про насильство".

Здобувачі освіти переглядають  відео з мультфільмом, в якому зображений прояв насильства.

Ведучий звертається до учасників тренінгу: "Підніміть руки ті, кому відомі випадки, коли когось із дітей обзивали, вимагали гроші, били, тобто змушували робити те, чого вони не хотіли? Хто може про них розповісти? Це випадки насильства. А що таке насильство?"

Насильство – дія або бездіяльність однієї людини стосовно іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психологічному, принижує почуття честі та гідності.

3. Актуалізація проблеми "Прояви насильства"(5хв.)

Здобувачам освіти  розповідається ситуація:

 Сашко повертався пізно ввечері до дому. Уже біля будинку йому зустрілися незнайомі підлітки. Один з них, проходячи повз, зачепив Сашка плечем. Хлопець розвернувся і штовхнув його. Зав'язалася бійка, у якій Сашкові добре перепало. І взагалі було б непереливки, якби з дому не вийшов сусід і не зупинив бійку.

Здобувачі освіти намагаються оцінити поведінку Сашка.

Ведучий звертається до учасників тренінгу: «Люди часто кривдять, принижують, знущаються один з одного, тобто проявляють насильство. Цє явище супроводжує людство з давніх-давен. Ми постійно бачимо або самі стаємо свідками, жертвами насильства. Деякі люди звикли сприймати його, як щось неминуче. Але ж факти насильства порушують права людини. Коли відбувається насильство у класі, на вулиці, ми можемо його зупинити, захистити себе, своїх однолітків, друзів. Хто може скоювати насильство?».

Учасники перелічують якомога більше прикладів насильства. Всі приклади записують на великому аркуші паперу.

IІI. ОСНОВНА ЧАСТИНА

4. Вправа "Казка про Скріпку"(4хв.)

Здобувачі освіти прослуховують казку про Скріпку; під час виконання завдання з канцелярської скріпки виробляють певні фігурки.

1. Жила-була дівчинка-Скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання "Чому?" (?)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (посмішка)

4. Після закінчення уроків Скріпочка вийшла погуляти на подвір'я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали їй стусана (!). І Скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (?)

5. Але, все рівно вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав, і хоче, щоб все було, як раніше (зробити смайлик)

Обговорення казки

Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан?

• Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?

5. Міні-лекція "Насильство та його види"(3хв.)

Ведучий надає визначення поняття «насильство».

Насильство можна визначити як дію або бездіяльність однієї людини стосовно іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психічному, принижує почуття честі та гідності.

 Від насильства може потерпати будь-яка людина. Це можуть бути як жінки так і чоловіки, як хлопці так і дівчата.Чому діти є вразливою категорією, яка потерпає від насильства? Бо вони не завжди знають що таке насильсво і як воно проявляється. Навіть думають, що така поведінка є нормальною. Тому їм буває важко зрозуміти, що до них проявляють насильство, або вони проявляють насильство щодо оточуючих. Часто хлопці і дівчата стають свідками проявів насильства між дорослими. Також діти потерпають від насильства тому, що не мають навичок мирно вирішувати конфлікти. Навіть маленькі конфлікти можуть призвести до насильства. Хлопці і дівчата часто не знають до кого звернутися за допомогою. Де може відбуватися насильство? Насильство може відбуватися будь-де. Найчастіше насильство відбувається під час живого спілкування. Це може бути в закладі освіти, вдома, на вулиці, в колі друзів/однолітків тощо. Також воно може бути і в Інтернеті, де відбувається поширення пліток, особистих фото тощо. А ще «травити» можуть і через телефон: дзвінки з погрозами, смс та інше. Якими є особливості насильства по відношенню до хлопчиків та дівчат? Вважається, що для хлопців більш характерним є фізичне насильство. Начебто вони всі справи вирішують за допомогою кулаків. Для дівчат – психологічне. Бо вони можуть розпускати плітки та неправдиву інформацію стосовно одна одної. Але це всього лише стереотипи (хибні уявлення). Проте і хлопці і дівчата можуть потерпати від будь-якого насильства (наприклад – дівчата можуть вчиняти бійки, а хлопці – пліткувати). Так само і хлопці і дівчата можуть бути кривдниками і кривдницями.

6. Вправа "Сцени цькування" (7 хв.)

Здобувачам освіти пропонується відповісти, що значить слово "цькування".

-Чому люди цькують інших?

- Як цькування впливає на психологічний стан людини?

Учасники тренінгу розподіляються на 4 групи. Кожна група отримує ситуацію з проявами цькування і намагаються аргументувати вибраний варіант поведінки у даній ситуації.

Сцени цькування.

I. Ваші друзі починають обзивати вас, посилаючи погрозливі текстові повідомлення і примусюють віддавати їм різні речі. Ви почуваєте себе погано, коли таке відбувається. Як ви повинні вчинити?

   Варіанти поведінки:

    1. Нічого. Мабуть, ви зробили щось не те, від чого друзі стали себе так вести.

   2. Почніть обзивати їх у відповідь і погрожувати їм.

   3. Порозмовляйте з батьками або вчителем і розкажіть їм, що відбувається.

4. Щось ще…

II.Ваша старша сестра або старший брат весь час товкають і бʼють вас, коли ніхто не бачить, і кажуть вам, що, якщо ви розкажете кому-небудь, то будуть бити ще сильніше. Як ви повинні вчинити?

   Варіанти поведінки:

   1.Розказати батькам або вчителям про те, що відбувається.

   2. Попросити ваших друзів у школі допомогти вам у боротьбі з нею, з ним?

   3. Сказати їй, йому, що вам боляче і попросити перестати це робити.

   4. Щось ще…

III. Ви ображаєте одного з своїх друзів того, що він погано читає і пише, і недавно ви помітили сльозу у нього в очах. Як ви вчините?

   Варіанти поведінки:

   1. Нічого. У нього просто був поганий день, до вас це не має ніякого відношення.

   2. Перестаньте дразнити вашого друга і запитайте його, чому він плакав.

   3. Скажіть вашому другу, що ви більше не будете його дражнити перед всіма, але він повинен зрозуміти, що він дійсно нетямлячий і, що йому потрібно додатково займатися.

IV. Ваш однокласник одягається завжди гірше, чим ви.

   Варіанти поведінки:

   1. Для мене це неважливо.

   2. Буду висміювати його, можливо з товаришами.

   3. Ваш варіант відповіді.

7. Гра-руханка "Світлофор"(3хв.)

Учасники рухаються, а ведучий надає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо ведучий каже "Червоний!", діти мають швидко присісти; якщо "Зелений!" - учасники продовжують йти і плескають у долоні; якщо вони чують "Жовтий!", то мають зупинитися і підняти руку в гору. Вправа виконується швидко.

8. Вправа "Міфи і факти про насилля".(5хв.)

Здобувачі освіти визначають запропоновані висловлювання про насилля за ознаками: "міф" чи "факт".

А) Один раз образивши, людина назавжди залишається кривдником, один раз вдаривши не може зупинитися;

Б) Завжди можна зупинити силу другою силою, або навчити людину навичкам неагресивної поведінки, якщо він цього хоче.

А) Люди, які проявляють насильство, є невдахами і не можуть справлятися зі стресом і зі своїми життєвими проблемами;

Б) Стан стресу рано чи пізно відчувають усі люди, але не всі люди проявляють насилля до других людей.

А) Словесна і емоційна образа викликають стресовий тривалий стан, переживання якого викликає різні  захворювання;

Б) Словесні і емоційні образи не надають шкоди здоровʼю людини. Грубі слова, повчання, насмішки не є насиллям, а й іноді навіть корисні.

А) Словесні і емоційні образи не такі погані, як фізичні;

Б) Словесні і емоційні образи, які стосуються людських почуттів, такі ж болючі, як і фізичні образи. Вони руйнують почуття гідності особистості й можуть призвести до самогубства.

А) Атмосфера психологічного насилля призводить до емоційної травми, позбавляє самоповаги і породжує почуття про неповноцінність, і це переноситься на доросле життя;

Б) Словесне покарання не впливає на формування особистості людини.

А) Насилля зустрічається в усі соціальних колах незалежно від рівня освіти і прибутку;

Б) Домашні сварки і рукоприкладство характерні для малоосвічених асоціальних людей.

А) Причиною насилля є алкоголь;

Б) Прийняття алкоголю знижує здібність контролювати поведінку, одначе прийняття алкогольних напоїв саме по собі не може бути виправданням насилля.

А) Людям, які застосовують фізичну силу, не достає вміння спілкуватися і  вирішувати конфлікти;

Б) Чоловіки і хлопчики, які не дають здачі - боягузи.

9. Незакінчені речення (7хв.)

Ведучий зазначає, що безпечна безвідповідальна поведінка може привести до наслідків насильства. Здобувачам освіти пропонується опрацювати незакінчені речення, після чого проводиться аналіз і доповнення відповідей.

Учні доповнюють незакінчені речення, потім аналізують свої відповіді.

  • Ризикована поведінка залежить від багатьох факторів: досвіду, …
  • Ідучи вулицею, частіше …
  • Якщо у вас є 2 варіанти шляху…
  • Ніколи не відчиняйте дверей…
  • Намагайтеся якнайменше використовувати …
  • Якщо вам доведеться спілкуватися з людиною, яка веде себе підозріло, то не допускати дій, що можуть провокувати …
  • Гроші повинні перебувати…
  • Не гуляти на вулиці допізна…
  • Не заходити в ліфт, якщо там перебуває…
  • Не погоджуватися йти…
  • Повертаючись до дому, тримати ключі…
  • Не дозволяйте себе…
  •  

IV. ПІДСУМКИ, РЕФЛЕКСІЯ

10.  Притча "Сила життєвої мудрості".

Здобувачі освіти прослуховують і аналізують притчу.

Англіканський архієпископ, який помер в 1100 році попрохав написати на своєму надгробному камені:

"Коли я був молодий, моя уява не знала кордонів. Я мріяв змінити світ. Коли я подорослішав і став мудріше, я зрозумів, що світ змінити не зможу. І тоді я вирішив зменшити свої бажання і зосередитися на власній країні, але і в своїй країні не вдалося нічого змінити. На закаті своїх днів я з останніх сил намагався змінити хоча б щось у моїй сімʼї, змінити самих близьких мені людей, але і вони мене підвели.

 І от коли я вже відчуваю, що помру, я нарешті зрозумів, що якби я змінився сам, тоді, можливо, слідуючі моєму прикладу, змінилася б моя сімʼя, і з її підтримкою і ухваленням я зміг би змінити на краще мою країну, і, навіть, цілий світ".

11. Вправа " Мікрофон".

Здобувачі освіти, використовуючи практичні рекомендації по подоланню насилля, висловлюють свої думки стосовно боротьби з насильством.

1

 

docx
Додав(-ла)
Кисіль Дмитро
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Інкл
Додано
30 грудня 2020
Переглядів
2007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку