Тема уроку: Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість, їх визначення сучасними приладами й візуально. Місцеві вітри.
Мета: сформувати поняття «вітер» та визначити особливості його утворення, з’ясувати причини виникнення постійних і змінних вітрів; удосконалити вміння спостерігати природні явища та аналізувати результати спостережень; продовжити формувати вміння та навички про причинно-наслідкові зв'язки; виховувати бережливе ставлення до природи, уважність, відповідальність; розвивати творчі здібності шестикласників.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: фізична карта півкуль, схема денного і нічного бризу, підручник.
Очікувані результати: дати визначення поняття «вітер», «штиль»; описувати процес утворення вітру; називати прилади для спостереження за вітрами, будувати розу вітрів; називати постійні та змінні вітри; обґрунтовувати взаємозалежність між силою та швидкістю вітру.
Хід уроку.
І. Організаційний момент навчальної діяльності.
Рефлексія.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра «Вірю – не вірю»
1. Атмосфера – це повітряна оболонка землі.
2. Атмосфера – це суміш газів.
3.Атмосферне повітря не має домішок.
4. Барометр – прилад для вимірювання температури повітря.
5. В Україні найбільша висота Сонця опівдні становить 61-69 градусів (22 червня), найменша 14-22 градуси (22 грудня)
6. Погода Землі формується в стратосфері.
7. 22 червня – день літнього рівнодення.
8. Ізотерми - це лінії на карті, що з’єднують точки з однаковою температурою.
9. Без їжі людина може обходитися 5 тижнів, без води – 5 днів, без повітря – 5 хвилин.
10. Вивчає атмосферу Землі наука метеорологія.
11. Атмосфера не потребує охорони.
12. Атмосферний тиск не залежить від температури повітря.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Слово вчителя.
Восени часто можемо спостерігати як у повітрі кружляє листя. Воно повільно опускається на землю.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, що змушувало кружляти листя, то підніматись вгору, то опускатися до землі.
Розгадування загадки.
Гуляє в полі, та не кінь
Літає на волі, та не птиця. (вітер)
Повітряні маси постійні мандрівники . Вони постійно рухаються. Хоча повітря й невидиме для наших очей, ми завжди відчуваємо його рух – вітер.
Виникнення вітру пов’язане з неоднаковим атмосферним тиском, що виникає над різними ділянками земної поверхні. Внаслідок неоднакового нагрівання суміжних ділянок земної поверхні від яких по різному нагрівається і повітря, порушується рівновага тиску. Повітря рухається завжди від місця більшого тиску у бік меншого.
Робота зі схемою денного і нічного бризу (малюнок 140, с.134 підручника)
Вітер горизонтальний рух повітря з області високого тиску до області низького.
Бесіда.
1. Скажіть чи однаково нагріта земна поверхня?
2. Де вона буде нагріта більше (менше)? Чому?
3. Які характеристики вітру ви можете назвати?
Робота з текстом підручника.
1. Причитайте 2-4 абзаци сторінки 135 підручника.
2. Дайте відповіді на запитання:
1) В яких одиницях вимірюється швидкість вітру? (м/с або км/год).
2) Від чого залежить швидкість вітру? (від різниці атмосферного тиску між ділянками земної поверхні)
3) З якою швидкістю найчастіше дмуть вітри біля земної поверхні (4-8 м/сек).
4) Як визначають силу вітру? В яких одиницях її вимірюють?(за шкалою в балах)
5) Як визначають напрямок вітру ( за тією стороною горизонту, звідки він дме).
Північно- Північний Північно-
західний східний
Західний Східний
Південно- Південний Південно-
західний східний
Розповідь-пояснення вчителя з елементами бесіди.
На метеостанціях силу й напрямок вітру визначають за допомогою флюгера, а швидкість - анемометра. У давні часи, коли ще не було приладів, швидкість і напрямок вітру визначали за місцевими ознаками: за верхівками дерев, відхиленням диму з труби, за прапором на щоглі. За багатьма ознаками було розроблено 12-бальну шкалу вітрів. Вона називається шкалою Бофорта. ЇЇ використовують для визначення сили вітру за його дією на предмети, при цьому силу вітру вимірюють у балах від 0 до 12.
Ознайомлення учнів зі шкалою (з інтернету скачати шкалу вітрів)
Гра «Розпізнай» (за описом розпізнати характеристики вітру, оцінити в балах силу вітру)
1. Тихесенько вітер віє
Степи, лани мріють.
Т. Шевченко (1-2 бали)
2. Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Т. Шевченко (9-10 балів)
3. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою, тихо навкруги, мертво.
М. Коцюбинський (0 балів).
Пояснення вчителя з елементами бесіди.
Вам уже відомо, що на Землі існують області постійного атмосферного тиску.
Завдання. Пригадайте, як і коли сформувалися пояси постійного атмосферного тиску на нашій планеті.
Оскільки повітря завжди пересувається з області високого до області низького атмосферного тиску, на Землі формуються вітри , які весь час дмуть в одному й тому ж напрямку. Їх називають постійними вітрами. До них належить пасати, Західне перенесення та стокові вітри .
Пасати – вітри, що протягом усього року дмуть від поясів високого тиску поблизу 30-х тропічних широт кожної півкулі до поясу низького тиску на екваторі.
Західне перенесення (західні вітри) – вітри, що протягом року дмуть від поясів високого тиску поблизу 30-х тропічних широт кожної півкулі до 60-х широт з низьким тиском. Під впливом відхиляючої сили обертання Землі з віддаленням від тропічних широт вони поступово відхиляються на схід (відбувається переміщення повітря із заходу на схід).
Стокові вітри постійно дмуть з областей підвищеного тиску на Північному і Південному поясах у помірні широти (до 60-х широт обох півкуль). Вони також відхиляються через осьове обертання Землі і мають північно-східний напрям у Північній півкулі і південно-східний напрям у Південній півкулі.
Крім постійних вітрів на земній кулі існують й сезонні вітри, які змінюють напрям двічі на рік. Вони виникають на узбережжях материків, де великі площі суходолу межують з велетенськими океанічними просторами. Ці вітри називають мусонами. Зимовий мусон дме з материка в бік океану і обумовлює посушливу погоду. Літній мусон дме з океану на материк й приносить вологу погоду.
Робота з текстом підручника.
Роза вітрів.
1. Причитайте 2-4 абзаци сторінки 135 підручника.
2. Дайте відповіді на запитання
1. Що таке Роза вітрів?
2. Як її будують?
Практичне завдання.
Побудуйте Розу вітрів за даними (лютий 28 днів)
Пн. Пн.сх . Сх. Пд. сх . Пд. Пд. зх. Зх. Пн. зх.
5 2 3 1 0 2 8 6
Значення переміщення повітря.
Вам додому було задано випереджувальне завдання підготувати повідомлення про значення переміщення повітря.
Виступи учнів (про корисну та шкідливу роботу вітру)
ІУ Закріплення вивченого матеріалу.
1.Прилад для вимірювання напрямку і сили вітру (флюгер)
2. Прилад для вимірювання швидкості вітру (анемометр)
3. Вітер, який змінює свій напрям двічі на добу (бриз)
4. Своєрідна схема діаграма, яка показує повторюваність вітрів різних напрямків за певний час (роза вітрів)
5. Вітер, який змінює свій напрямок двічі на рік (мусон)
6. Як визначають напрямок вітру (за тією стороною, звідки він дме)
7. Назвіть постійні вітри ( пасати, західне перенесення, стокові)
8. Вітри, які дмуть з 30-х градусів широти до екватора (пасати )
9. Вітри, які дмуть із полюсів до 60-х градусів широти (стокові)
10. Який вітер зображено на схемі?
Суходіл Океан
Суходіл Океан
11. Вкажіть напрям вітру
763 мм. рт. ст. 740 мм. рт. ст.
750 мм. рт. ст
12. Причини утворення вітру (атмосферний тиск)
У. Підсумок
УІ. Домашнє завдання: Опрацювати параграфа 34, підготувати прислів’я та приказки про вітер, скласти кросворд до параграфа 34.