Внутрішня будова Землі. Літосфера

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу по темі "Літосфера. Внутрішня будова Землі". Матеріали уроку демонструються на мультимедійній дошці у вигляді презентації. Використовуються цікаві завдання для засвоєння отриманих знань учнів, діти працюють з маршрутними листами , де виконують рвзні види роботи..
Перегляд файлу

6 клас

Тема уроку. Внутрішня будова Землі. Літосфера.

Мета уроку.

Навчальна: сформувати в учнів уявлення про внутрішню будову Землі та літосферу, ознайомити з поняттями ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера.  

Розвиваюча: розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; розвивати логічне мислення,просторове уявлення, уміння створювати образи об’єкта.

Виховна:  виховувати почуття дбайливого ставлення до надр Землі, виховувати в учнів інтерес до географії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, атласи, презентація виконана у програмі Power Point,  фізична  карта світу, зошити, проектор, екран.

Основні поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, ядро.

 

 

Структура уроку

I. Організаційнй момент.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

V. Виявлення зворотного зв’язку між вчителем і учнями.

VI. Коментоване пояснення домашнього завдання.

VII. Підбиття підсумків уроку.

VIII. Рефлексія.

Хід уроку

I. Організаційний момент (2хв) слайд 2

Сьогодні на уроці ми з вами досягнемо успіхів у вивченні нової теми. А що ж таке успіх?                                                                                                                                        Уміння навчатися і працювати                                                                          Співробітництво у парах і групах                                                                                                       Подолання труднощів                                                                                           Ініціативність                                                                                                                                                  Хороший настрій

Для цього нам необхідно дотримуватись правил ефективної роботи на уроці: слайд 3:                                                                                                                                                   -правило піднятої руки                                                                                                                       - співпраця в групі                                                                                                                                                                  – уміння слухати                                                                                                                               – працювати творчо                                                                                                                                                   – працювати активно

II. Мотивація навчальної діяльності учнів (5хв)

Мабуть усі ви любите казки. Тому наш урок ми проведемо сьогодні у вигляді   казки. А щоб вона вдалася, мені потрібна ваша допомога. Тож до роботи.

Жив собі бог Всесвіт. Був у нього син, якого звали Сонцем (слайд 4). Щоб син не був самотнім, вирішив Всесвіт подарувати йому сестричку. Узяв газові пилинки, добавив частинки льоду і закрутив зі страшенною швидкістю. Так утворилося тіло планети, яку він назвав, Землею (слайд 5). Помилувався своєю роботою та промовив: «Донечко, я дав тобі все, щоб ти жила. А далі подбай про себе сама. Якщо будеш працьовитою та мудрою, то будеш довго жити. А ще дарую тобі книжку. Коли виникнуть труднощі, звернися до неї, вона тобі допоможе».

Як ви думаєте, яку книжку подарував батько доньці?

Запам’ятала батькові слова Земля і швидко взялася до роботи. Спершу вирішила зовнішність свою змінити. Там де піднімала руку, утворилися …гори (малюнок), там де опускала…рівнини (малюнок). Оглянула своє творіння та промовила: «Хай, це буде царством…суші!»  

Захотілося планеті укритися прозорим серпанком, і з суміші газів утворилося прозоре царство повітря(малюнок). Потім розтопила частинку льоду, почала утворюватися… ( вода). Виштовхнула вона її на поверхню та заповнила всі знижені місця. Подивилася задоволено на своє вбрання та вигукнула: «Хай це буде царство… (води)».   

А щоб життя було радісним, заполонила все мелодійними звуками царства живих організмів. (малюнок)

Та раптом Земля зажурилася. «Як це так, царства є, але без назв? Не гоже їм без імені бути». І згадала про батьків подарунок. Відкрила книжку, погортала та зупинилася на сторінці 74, розглянула малюнок і зразу повеселішала.

Давайте і ми цю сторіночку знайдемо та розглянемо малюночок. Ану, хто в нас найкмітливіший та  найспостережливіший?

Хто здогадався, як назвала Земля свої царства?

Царство повітря – Атмосфера. (Слайд 6)

Царство води – Гідросфера. (Слайд 7)

Царство живих організмів – Біосфера. (Слайд 8)                                                                                       Царство суші – Літосфера. (Слайд 9)

 

А ми з вами всі ці царства об’єднаємо в одне величезне, яке назвемо Географічна оболонка. (Слайд 10)

 

III. Повідомлення теми і мети уроку (2хв) (Слайд 11)

Сьогодні у нашій мандрівці Ви будете героями роману Ж. Верна «Подорож до центру Землі» і вивчите її внутрішню будову, ознайомитесь з поняттями «літосфера», «земна кора», навчитесь давати характеристику внутрішнім шарам Землі, розрізняти типи земної кори.                                                                                                                             Мета нашої подорожі:                                                          Сформувати поняття «земна кора»,«ядро»,«мантія»,«літо –

сфера».

Дослідити внутрішню будову Землі.
Визначити значення оболонки для життя на Землі.(слайд 12)

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу (25 хв)

Розповідь учителя.

Які ж могутні сили створили сучасне обличчя нашої планети? Відповідь на це цікаве питання дасть нам мандрівка до царства «Літосфера», яку розпочинаємо сьогодні.

Перш ніж з’ясувати, що це за сили, як вони діють, і чи може людина впливати на них, треба дізнатися, а що ж міститься всередині планети, тобто, яка її внутрішня будова. Вивченням цього питання і займемося сьогодні.

Записуємо в свої дослідницькі щоденники (зошити) тему нашої сьогоднішньої мандрівки.

Але кожна подорож повинна відбуватися за певним планом. Давайте відкриємо підручник, який подарував своїй доньці Землі її батько Всесвіт на сторінках 74 – 76 і запишемо план нашої подорожі. (Слайд 13)

 1. Що таке ядро, де воно знаходиться?

 2. Що вкриває мантія?

 3. Що таке астеносфера?

 4. Земна кора та її типи.

 5. Що таке літосфера?

Які ж очікувані результати ми отримаємо під час вивчення теми? (слайд 14)

Як же вивчають внутрішню будову Землі? (слайд 15)

Вирушаємо у царство «Літосфера». (Слайд 16). Нас  зустрічає володарка царства «Літос», але я вам підкажу «Літос» в перекладі з грецької означає – тверда, кам’яна. То, мабуть, і в царстві на нас чекають якісь каміння, породи, мінерали.  До нас звертається сама володарка «Літос». Вона пропонує нам схему нашої подорожі. Але вона просто так нас не пропускає, бо хоче бути впевненою в тому, що ми дійсно заслуговуємо на  цю подорож.  І вона нам надає іспит «Мозковий штурм». Тож уперед!

 

Прийом «Асоціації».

Перед вами яблуко, апельсин, яйце. Що спільного у них з будовою Землі?( кругла форма, вони мають шкірку, у яйця є центральна частина). Який з цих трьох прикладів найбільше нагадує внутрішню будову Землі?

Тепер, діти, ми маємо доступ до схеми, яку надала нам володарка «Літос».

(Слайд 17).

 

Робота  з атласом.

Карта Внутрішня будова Землі.

Прийом «Творча лабораторія».

Уявіть собі, що ви проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі. (Слайд 18). На вашому маршрутному листі(зошиті) написаний план, за яким ви  описуєте одну із трьох основних частин Землі. Використовуйте текст нашого магічного підручника, результати записуємо в таблицю. (На дошці таблиця, з пустими колонками)

Назва оболонки

товщина

Стан речовини

температура

1

Внутрішнє ядро

1300 км

Тверда, розжарена

До 5000 градусів

2

Зовнішнє ядро

2200 км

Розріджений стан

4000 градусів

3

Нижня частина мантії

2900 км

Твердий. Кристалічний, розжарений

1000-4000

4

Верхня частина мантії

Астеносфера

200-250 км

Розріджена, пластична

1000

5

Земна кора

5-70 км

твердий

Різна, від 7до +57 градусів

 

Робота з підручником.

Ядро (слайд 19) – найгарячіша й найщільніша частина Землі. Його діаметр становить майже 3500км. Припускають, шо ядро складається із заліза з домішками нікелю. Учені визначають зовнішню (в’язку) і внутрішню (тверду) чатини ядра. Внутрішня частина ядра дуже тверда й розжарена до температури 5000 °С, зовнішня перебуває в розрідженому стані при температурі 4000 °С.

Мантія (слайд 20) – оболонка Землі, розміщена між ядром і земною корою. Її товщина становить майже 2900 км. Вона складається з кристалічних гірських порід, розжарених від 4000 °С до 1000 °С. Незважаючи на таку високу температуру,речовина мантії є твердою, бо перебуває під дуже високим тиском. Верхня частина мантії завтовшки 200 – 250 км дещо розріджена й пластична. Її називають астеносферою.

Земна кора (слайд 21) – зовнішній твердий шар Землі, що має товщину від 5 км – під океанами й до 70 км – під материками. Земна кора є найтоншим шаром Землі. Вона утворилась в ті часи, коли вся наша планета перебувала в розжареному стані. Виокремлюють два типи земної кори: океанічний і материковий. Океанічний тип характеризується наявністю двох шарів – базальту й осадових гірських порід. Земна кора материкового типу має шари базальту, граніту й осадових гірських порід. (слайд 22)

 

 

 

V. Виявлення зворотного зв’язку між вчителем і учнями (5 хв)

Прийом «Допоможи Незнайкові»   Що невірно?   Слайд24                                                                                                --Земна кора – це внутрішня тверда оболонка Землі.

---Товща земної кори становить:

  •  70 км під океанами
  •  5 км під материками

--Земна кора разом з верхньою частиною мантії (астеносферою) утворює тверду оболонку Землі –

АТМОСФЕРУ

Прийом «Що означають цифри» слайд 25

Робота з картосхемою

 

Прийом «Вірю – не вірю».

 (Слайд 26)

1. Чи вірите ви в те, що люди знають про глибини Землі менше ніж про космічний простір? (вірю).

2. Чи вірите ви в те, що літосфера -  це водна оболонка Землі? (не вірю).

3. Чи вірите ви в те, що верхній твердий шар нашої планети називають земною корою? (вірю).

4. Чи вірите ви в те, що температура в ядрі досягає 5000градусів? (вірю).

5. Чи вірите ви в те,що земна кора має два типи? (вірю).

6. Чи вірите ви в те, що потужність земної кори найбільша у горах? (вірю).

7. Чи вірите ви в те, що літосфера в перекладі з грецької  - м’яка. (не вірю).

Прийом «Робимо висновки» слайд 27,28

 

 

Наука має відомості, на основі яких припускають, що в центрі Землі перебуває ядро; його радіус – близько 3500 км. Ядро оточено мантією (у перекладі з латинської означає «покривало»). Її товщина – приблизно 2900 км. На глибині 50 – 250 км. У верхній частині мантії перебуває розріджений і пластичний  шар астеносфера. Над мантією розташована земна кора. Товщина її коливається від 5 до 70 км, під океанами – лише 5 – 10 км.

Земна кора разом  з верхньою мантією утворюють літосферу.

 

VI. Коментоване пояснення домашнього завдання (2хв) (Слайд 29)

Опрацювати параграф 16 підручника, відповідати на запитання ст.76 (усно). Придумати розповідь про мандрівку до центра Землі.  

 

VII. Підбиття підсумків уроку (2хв)

Отже, перший день мандрівки по царстві «Літосфера» завершився.  Ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, але цього не достатньо, нажаль, на наступних уроках ми продовжимо нашу мандрівку.

Людина – дрібна часточка природи Землі, хоч і володіє неабиякими знаннями технікою, здатною змінити цю природу.

Пам’ятаймо, що берегти природу нашої планети – святий обов’язок землян!

 

VIII. Рефлексія (1хв)

 1. Сьогодні я дізнався, дізналась...

 2. Мені було цікаво...

 3. Було важко...

 4. Я запам’ятав, запам’ятала...

 5. Мені сподобалось...

 

 

Загадки

***

В глибині воно яріє,

Очевидно, червоніє.

Підставляє всім плече

І  пече, пече, пече...

Словом – як жовток в яйці,

Та не втримати в руці. (Ядро.)

***

Дивина напівміфічна:

Отака собі... пластична

Водночас вона тверда,

Хоч тече, немов вода,

Бо розжарена страшенно.

Всі це знають достеменно. (Мантія.)

***

З неї в квітні трави пнуться,

Десь потоки магми рвуться.

І стрясають сили злі,

Що таяться у Землі. (Літосфера.)

***

У яйця є шкаралупа,

Шкіра різна всюдисуща

Ну а ця – праматір всіх.

І не знати її гріх! (Земна кора.)

***

Легенька, прозора, не помічається

Як називається? (Атмосфера.)

***

Зеленіє і квітує,

Тихо, лагідно воркує,

Над нектарами гуде,

По шляхах життя іде,

З грунту на поверхню рветься

Як це диво в світі зветься? (Біосфера.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
25 листопада 2021
Переглядів
2196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку