1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Вітер як рух повітря

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе вчителю уточнити і розширити уявлення учнів про вітер; пояснити причину його утворення; розвивати пам’ять, увагу, мовлення дітей; виховувати інтерес до явища природи, що вивчається. виховувати уважність, любов до Батьківщини, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

Тема. Вітер як рух повітря

Мета: уточнювати і розширювати уявлення учнів про вітер; пояснити причину його утворення; розвивати пам’ять, увагу, мовлення дітей; виховувати інтерес до явища природи, що вивчається.

Хід уроку

I. Організаційний момент

     Я всміхаюсь сонечку,          Друзям усміхаюсь я

      Здрастуй, золоте!                 Зичу їм тепла,

     Я всміхаюсь квіточці-          Гостям усміхаюся

     Хай вона цвіте!                     Зичу їм добра.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп'ята.

  • Дітки, а чого ви чекаєте від цього уроку?
  • А щоб наш урок пройшов цікаво та приніс нові міцні знання, ми повинні…

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.


1 Хвилинка синоптика

Урок почнемо без зупинки із синоптичної хвилинки. Яка зараз пора року?

  • Який місяць? Число? Яка температура повітря?
  • Який стан неба? Чи були опади?  Який вітер?  Чи є інші явища?

II. Актуалізація опорних знань

1. Диференційована індивідуальна робота на кольорових листочках.

2. Тест «Так — ні?»

—Відповідь дайте одним словом. Згодні — «так», не згодні — «ні».

  •  Повітря захищає нас від сонячної радіації. (Так)
  • Повітря — суміш газів. (Так)
  • Повітря може перебувати в твердому стані. (Ні)
  • Повітря містить кисень, необхідний нам для дихання. (Так)
  • Повітря біле.  (Ні)
  • Повітря кисле на смак. (Ні)
  • Холодне повітря розширюється.(Ні.)
  • Повітря зберігає тепло. (Так.)
  • Повітря  пружне. (Так)
  • Повітря має форму. (Ні)
  • Повітря розширюється під час нагрівання. (Так)

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

- До нас на урок сьогодні завітали Оленка і Тарасик. Ви здогадалися з якої вони країни?


Хто ти, дівчинко маленька?

Українка я гарненька,

До барвистого віночка -

Вишиваночка-сорочка,

Фартушок і чобітки,

Й різноколірні стрічки...

Хто ти, хлопчику маленький?

Син я України-неньки,

Українцем я зовуся,

Україною горджуся!

 


(Звук вітру). У дівчинки зникає вінок.

Ой, що сталося? Хтось забрав Оленчин віночок! А нам залишив тільки записку. Давайте її прочитаємо.


Невидимко поруч з вами

 вмійте відшукать мене

 Постарайтеся дізнатись

 про моє життя земне.

 Як зумієте на славу

 Дружно всі попрацювати,

 Обіцяю я віночок

 Для Оленки передати.

Ще, як будете старанні,

Мої діточки малі,

Вам сюрприз залишу я

На учительськім столі.

          Ваш Невидимко.

 

 


  • Дітки, а ви здогадалися, що за невидимко завітав до нас у гості? Вам допоможе ребус.
  • Давайте ж ближче познайомимося з вітром і з’ясуємо причини його виникнення.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Асоціативний кущ до слова «вітер»

                 Ураган                Холодний         Сильний

                

 

         Хуртовина                   ВІТЕР                               Свіжий

 

 

                 Шторм              Морозний                Лагідний                                                 

 

2. Вітер — рух повітря

— Діти, ви спостерігали за вітром? Який він? Розкажіть, будь ласка.

  • Як ви вважаєте, що таке вітер?
  • Звідки з’являється вітер? Чому він дме? Спробуємо відпові­сти на це питання після декількох дослідів.

Дослід 1

 Дрібні клаптики паперу учитель кладе на край столу, і, змахуючи над ними  зошитом, запитує:

- Що сталося з папірцями?   Чому папірці злетіли зі столу?

 Змахнувши зошитом, ми сколихнули повітря, а повітря штовхнуло папірці.

 Від цього вони й злетіли.

Зараз ми «зробимо» вітер самі.

Помахайте долоньками біля обличчя.

Що ви відчуваєте? (Легкий вітерець)

А звідки він узявся? (Коливання, рух повітря)

Дослід 2

Візьмемо повітряні кульки. Потихеньку послабляйте ни­точку, якою зав’язали кульку, і спрямовуйте потік повітря собі в об­личчя. Що ви відчуваєте?

—З кульки йде повітря.

Дослід 3

Два учні прочиняють двері в коридор і ставлять запалену свічку на поріг класу. Полум'я нахиляється в бік кімнати. Низом іде холодне повітря. Коли піднімемо свічку вгору, полум'я нахиляється в бік коридора. Це виходить з класу тепле повітря.

—Що продемонстрував цей дослід? (Рух повітря)  Що ж таке вітер?

Висновок. Вітер — це направлений рух повітря.

Отримуємо 1 квітку: соняшник.

3.  Утворення вітру

Спробуємо здогадатися, а як же утворюється вітер, чому пові­тря рухається?

Спостереження

—Постежте за рухом смужок паперу над гарячою батареєю.

—Як ви вважаєте, чи рухається холодне повітря? (Так)

—Згадайте, що ви відчуваєте, коли відчиняєте вікно, двері в під’їзді.

—Холодне повітря дуже швидко проникає всередину примі­щення. Тепле повітря піднімається вгору, а на його місце прихо­дить холодне.

Тепер можна відповісти на питання: «Чому в кімнаті кватирки роблять угорі, а батареї внизу, під вікном»?

Подорож на повітряній кулі

—Як же виникає вітер на вулиці? Щоб зрозуміти це, давайте сядемо всі на повітряну кулю і піднімемось у небо.Чому стало так холодно? Повітря прозоре і тому сонячні промені не можуть його нагріти. Спускаємось нижче , тут тепліше. Земля в різних місцях по-різному нагрівається Сонцем. Від землі нагрівається і повітря. При нагріванні повітря розширюється, стає легше за холодне і піднімається вгору. А холодне  повітря займає його місце. Вгорі повітря охолоджується, стискається, стає важчим і опускається вниз. Ось і виникає вітер.

А тепер пролітаємо над морем. Виявляється, суша швидко нагрівається, але швидко й охолоджується. Вода ж нагрівається повільніше, хоча тепло зберігає довше. Узимку суходіл швидко охолоджується і стає ніби «холодильником». Повітря над ним стискається, стає важчим і опускається донизу. У цей час вода ще продовжує зберігати тепло, і над її просторами температура вища, ніж над суходолом. Океан узимку стає своєрідним «обігрівачем». Повітря над ним, нагріваючись, розширюється, стає легшим і піднімається вгору. Над теплою поверхнею повітря стає менше, ніж над холодною. Тому повітря рухається туди, де його міститься менше. Це є причиною утворення направленого руху повітря — вітру. 

Демонстрація учнями схеми утворення вітру

Отримуємо 2 квітку: мак.

Фізкультхвилинка

Пісня «Вітер-вітерець»

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1 Користь та шкода вітру

Ще з давніх-давен, спостерігаючи за руйнівною силою ураганів, людина замислилася над тим, як можна використати енергію вітру для власних цілей. І ось вже більш ніж як 5 тисяч років людство використовує цю енергію. Спочатку вітер використовували, щоб приводити у рух човни, а вже потім, щоб молоти зерно і підіймати воду.

Пройшло більш як п’ятдесят століть, але вітряні млини майже не змінили свого вигляду. Споконвіку в Україні на них мололи зерно.  

На певному етапі розвитку технології почали будувати вітроелектростанції. Їх встановлювали у важкодоступних місцях, куди було незручно передавати струм із звичайних електростанцій.

Енергія вітру дешева і її дістають, не забруднюючи навколишнє середовище.                                          

Але у вітру є істотні недоліки. Бурі, урагани, смерчі, буревії — це дуже сильні вітри, що спричиняють велике лихо — на суші руйнують будівлі, зривають дахи, з корінням виривають дерева, перекидають лінії електропередач. На морі викликають величезні хвилі.

2 Хвилинка релаксації.  Слухання вірша «Як можна побачити вітер».

Що ви робили в своїй уяві, коли були вітерцем? Ви були корисним чи шкідливим вітром?


2. Робота з підручником с 34- 35

1) Робота з ілюстрацією с 35.

2) Робота з текстом с 34.

Читає той до кого вітер принесе листочок на парту.

3. Робота в зошиті с. 25

Отримуємо 3 квітку: ромашку.


Пальчикова гімнастика

Вітер з нами любить гратись,

В наші пальчики ховатись. 

То погладжує тихенько,

То обніметься міцненько, 

То на піаніно грає, 
То за спину їх ховає. 
Наші пальчики готові 
Грати з вітром знову й знову. 


4.  Робота в групах над фразеологізмами. Встанови відповідність.

          Шукай вітра в полі                            Відсутність грошей                                             

Як вітром розвіяло                            Намагатись марно когось або щось знайти

Кидати на вітер                                  Необдумано витрачати

Вітер свистить в кишені                    Зникло безслідно

5. Гра « Впіймай потрібне слово»

—Яким може бути вітер? Сильний, зелений, холодний, сірий, теплий, різнокольоровий, північний, поривчастий, слабкий, широкий, червоний, пронизли­вий, південний, легкий.

6.  Інсценізація казки «Сонце, Мороз і Вітер»

 Ішли сонце, мороз і вітер битим шляхом усі три і зустрічають чоловіка. Глянув він на них і каже: «Доброго здоров'я!» — та й пішов собі.

   Стали вони між собою сперечатись: кому з них він сказав «Доброго здоров'я!» Доганя­ють його й питаються: «Кому з нас, чоловіче, ти доброго здоров'я побажав?»

А він каже: «Вітрові». Обернулись  і  йдуть  собі  назад.  І  сонце  каже:  «Я  його  попечу!»  А  мороз каже:  «Я  його  заморожу!»  А  вітер  каже:  «Ти  не спечеш,  а  ти  не зморозиш, бо  як  ти  будеш  пекти,  а  я буду холодний  вітер  віять; а як ти,  морозе, будеш морозить, то я притихну, і він не змерзне».

  •  Яку користь вітер приносить в спеку? А в морозну погоду?
  • Це старовинна українська казка. Народна мудрість укладена в ній: і справді, буває, що вітер сильніший і від сонця і від морозу. 

- Перевіримо, чи всі завдання Вітру виконали? (Так!) 

Отримуємо 4 квітку: волошку.

Наша Оленка знову у віночку.

V. Домашнє завдання

С. 34 -  35, намалювати вітер або скласти казку про доброго та злого вітра.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Самооцінка.

    Бесіда. Вправа «Мікрофон»

— Що таке вітер? Як виникає вітер?

— Чи можна побачити вітер?

— Як людина використовує силу вітру? Якої шкоди може завдати вітер?

  • Що сподобалося на уроці?Де виникли труднощі?
  • Ви всі молодці, тому на згадку про нашу подорож залишиться фото.
  • А ви мені на згадку подаруйте смайлик, яким оцініть свою роботу на уроці. Якщо тема вам здалася важкою, намалюйте сумний смайлик, якщо ви майже все зрозуміли – намалюйте звичайний, а якщо вам було легко і ви можете пояснити іншим учням цю тему – намалюйте веселий смайлик.

VI. Підведення підсумків роботи.

  • А ось і подаруночок від вітру. (Відкриття бандеролі з подарунком саморобного вітрячка). На трудовому навчанні виготовимо такі вітрячки. А на екскурсії запустимо цього змія.

Дорогі мої школярики!

Нехай лиш вітер вам попутній віє,

І збудуться всі заповітні мрії,

Дихайте завжди на повні груди,

Хай виростуть з вас лиш добрі люди,

Щодень добру і розуму навчайтесь

І з радістю до школи поспішайте.

-Дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

Доброго здоров'я!

Це він зі мною привітався!

Ні зі мною, бо я головніший!

Ні, я найголовніше!

Годі сперечатися, давайте наздоженемо його й спитаємо.

 Кому з нас, чоловіче, ти доброго здоров'я побажав?

Вітрові

 Я  його  попечу!

А я  його  заморожу

Ти  не спечеш,  а  ти  не заморозиш, бо  як  ти  будеш  пекти,  а  я буду холодний  вітер  віять;

 а як ти,  морозе, будеш морозить, то я притихну, і він не змерзне

https://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://anupturnedsoul.files.wordpress.com/2015/08/sad-face-emoji.jpghttps://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13

http://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpg

http://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpg

http://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpghttp://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpg

 

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=65dc1564e42d176037eaa036a28755d8&n=13http://clipart-library.com/images/5TRyRGpTa.jpg

D:\Трудове навчання\Ветряк.jpg

http://svoimi-rukami-club.ru/upload/image/108f445b49409fd60e98e61e0065d9f7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підкресли властивості повітря.

Розповідь про вітер

— Вітер завжди впливав на життя людини. У давнину люди вірили, якщо сильно свистати, можна викликати сильний вітер. Тому, коли віяли зерно тихенько насвистували, щоб вітерець був тихий, лагідний. Вітри — це чотири істоти, що дмуть з чотирьох боків світу. Яка істота дме сильніше, з того боку і вітер віє.

Від вітру залежала погода, а від погоди — життя людини, тому вітру поклонялися, задобрювали його.

docx
Додано
17 березня
Переглядів
103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку