Тема. Вітер як рух повітря
Мета: уточнювати і розширювати уявлення учнів про вітер; пояснити причину його утворення; розвивати пам’ять, увагу, мовлення дітей; виховувати інтерес до явища природи, що вивчається.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Я всміхаюсь сонечку, Друзям усміхаюсь я –
Здрастуй, золоте! Зичу їм тепла,
Я всміхаюсь квіточці- Гостям усміхаюся –
Хай вона цвіте! Зичу їм добра.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп'ята.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
1 Хвилинка синоптика
Урок почнемо без зупинки із синоптичної хвилинки. Яка зараз пора року?
II. Актуалізація опорних знань
1. Диференційована індивідуальна робота на кольорових листочках.
2. Тест «Так — ні?»
—Відповідь дайте одним словом. Згодні — «так», не згодні — «ні».
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
- До нас на урок сьогодні завітали Оленка і Тарасик. Ви здогадалися з якої вони країни?
Хто ти, дівчинко маленька?
Українка я гарненька,
До барвистого віночка -
Вишиваночка-сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різноколірні стрічки...
Хто ти, хлопчику маленький?
Син я України-неньки,
Українцем я зовуся,
Україною горджуся!
(Звук вітру). У дівчинки зникає вінок.
— Ой, що сталося? Хтось забрав Оленчин віночок! А нам залишив тільки записку. Давайте її прочитаємо.
Невидимко поруч з вами
вмійте відшукать мене
Постарайтеся дізнатись
про моє життя земне.
Як зумієте на славу
Дружно всі попрацювати,
Обіцяю я віночок
Для Оленки передати.
Ще, як будете старанні,
Мої діточки малі,
Вам сюрприз залишу я
На учительськім столі.
Ваш Невидимко.
III. Вивчення нового матеріалу
1 Асоціативний кущ до слова «вітер»
Ураган Холодний Сильний
Хуртовина ВІТЕР Свіжий
Шторм Морозний Лагідний
2. Вітер — рух повітря
— Діти, ви спостерігали за вітром? Який він? Розкажіть, будь ласка.
Дослід 1
Дрібні клаптики паперу учитель кладе на край столу, і, змахуючи над ними зошитом, запитує:
- Що сталося з папірцями? Чому папірці злетіли зі столу?
Змахнувши зошитом, ми сколихнули повітря, а повітря штовхнуло папірці.
Від цього вони й злетіли.
— Зараз ми «зробимо» вітер самі.
— Помахайте долоньками біля обличчя.
— Що ви відчуваєте? (Легкий вітерець)
— А звідки він узявся? (Коливання, рух повітря)
Дослід 2
— Візьмемо повітряні кульки. Потихеньку послабляйте ниточку, якою зав’язали кульку, і спрямовуйте потік повітря собі в обличчя. Що ви відчуваєте?
—З кульки йде повітря.
Дослід 3
Два учні прочиняють двері в коридор і ставлять запалену свічку на поріг класу. Полум'я нахиляється в бік кімнати. Низом іде холодне повітря. Коли піднімемо свічку вгору, полум'я нахиляється в бік коридора. Це виходить з класу тепле повітря.
—Що продемонстрував цей дослід? (Рух повітря) Що ж таке вітер?
Висновок. Вітер — це направлений рух повітря.
Отримуємо 1 квітку: соняшник.
3. Утворення вітру
Спробуємо здогадатися, а як же утворюється вітер, чому повітря рухається?
Спостереження
—Постежте за рухом смужок паперу над гарячою батареєю.
—Як ви вважаєте, чи рухається холодне повітря? (Так)
—Згадайте, що ви відчуваєте, коли відчиняєте вікно, двері в під’їзді.
—Холодне повітря дуже швидко проникає всередину приміщення. Тепле повітря піднімається вгору, а на його місце приходить холодне.
Тепер можна відповісти на питання: «Чому в кімнаті кватирки роблять угорі, а батареї внизу, під вікном»?
Подорож на повітряній кулі
—Як же виникає вітер на вулиці? Щоб зрозуміти це, давайте сядемо всі на повітряну кулю і піднімемось у небо.Чому стало так холодно? Повітря прозоре і тому сонячні промені не можуть його нагріти. Спускаємось нижче , тут тепліше. Земля в різних місцях по-різному нагрівається Сонцем. Від землі нагрівається і повітря. При нагріванні повітря розширюється, стає легше за холодне і піднімається вгору. А холодне повітря займає його місце. Вгорі повітря охолоджується, стискається, стає важчим і опускається вниз. Ось і виникає вітер.
А тепер пролітаємо над морем. Виявляється, суша швидко нагрівається, але швидко й охолоджується. Вода ж нагрівається повільніше, хоча тепло зберігає довше. Узимку суходіл швидко охолоджується і стає ніби «холодильником». Повітря над ним стискається, стає важчим і опускається донизу. У цей час вода ще продовжує зберігати тепло, і над її просторами температура вища, ніж над суходолом. Океан узимку стає своєрідним «обігрівачем». Повітря над ним, нагріваючись, розширюється, стає легшим і піднімається вгору. Над теплою поверхнею повітря стає менше, ніж над холодною. Тому повітря рухається туди, де його міститься менше. Це є причиною утворення направленого руху повітря — вітру.
Демонстрація учнями схеми утворення вітру
Отримуємо 2 квітку: мак.
Фізкультхвилинка
Пісня «Вітер-вітерець»
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1 Користь та шкода вітру
Ще з давніх-давен, спостерігаючи за руйнівною силою ураганів, людина замислилася над тим, як можна використати енергію вітру для власних цілей. І ось вже більш ніж як 5 тисяч років людство використовує цю енергію. Спочатку вітер використовували, щоб приводити у рух човни, а вже потім, щоб молоти зерно і підіймати воду.
Пройшло більш як п’ятдесят століть, але вітряні млини майже не змінили свого вигляду. Споконвіку в Україні на них мололи зерно.
На певному етапі розвитку технології почали будувати вітроелектростанції. Їх встановлювали у важкодоступних місцях, куди було незручно передавати струм із звичайних електростанцій.
Енергія вітру дешева і її дістають, не забруднюючи навколишнє середовище.
Але у вітру є істотні недоліки. Бурі, урагани, смерчі, буревії — це дуже сильні вітри, що спричиняють велике лихо — на суші руйнують будівлі, зривають дахи, з корінням виривають дерева, перекидають лінії електропередач. На морі викликають величезні хвилі.
2 Хвилинка релаксації. Слухання вірша «Як можна побачити вітер».
— Що ви робили в своїй уяві, коли були вітерцем? Ви були корисним чи шкідливим вітром?
2. Робота з підручником с 34- 35
1) Робота з ілюстрацією с 35.
2) Робота з текстом с 34.
Читає той до кого вітер принесе листочок на парту.
3. Робота в зошиті с. 25
Отримуємо 3 квітку: ромашку.
Пальчикова гімнастика
Вітер з нами любить гратись,
В наші пальчики ховатись.
То погладжує тихенько,
То обніметься міцненько,
То на піаніно грає,
То за спину їх ховає.
Наші пальчики готові
Грати з вітром знову й знову.
4. Робота в групах над фразеологізмами. Встанови відповідність.
Шукай вітра в полі Відсутність грошей
Як вітром розвіяло Намагатись марно когось або щось знайти
Кидати на вітер Необдумано витрачати
Вітер свистить в кишені Зникло безслідно
5. Гра « Впіймай потрібне слово»
—Яким може бути вітер? Сильний, зелений, холодний, сірий, теплий, різнокольоровий, північний, поривчастий, слабкий, широкий, червоний, пронизливий, південний, легкий.
6. Інсценізація казки «Сонце, Мороз і Вітер»
Ішли сонце, мороз і вітер битим шляхом усі три і зустрічають чоловіка. Глянув він на них і каже: «Доброго здоров'я!» — та й пішов собі.
Стали вони між собою сперечатись: кому з них він сказав «Доброго здоров'я!» Доганяють його й питаються: «Кому з нас, чоловіче, ти доброго здоров'я побажав?»
А він каже: «Вітрові». Обернулись і йдуть собі назад. І сонце каже: «Я його попечу!» А мороз каже: «Я його заморожу!» А вітер каже: «Ти не спечеш, а ти не зморозиш, бо як ти будеш пекти, а я буду холодний вітер віять; а як ти, морозе, будеш морозить, то я притихну, і він не змерзне».
- Перевіримо, чи всі завдання Вітру виконали? (Так!)
Отримуємо 4 квітку: волошку.
Наша Оленка знову у віночку.
V. Домашнє завдання
С. 34 - 35, намалювати вітер або скласти казку про доброго та злого вітра.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Самооцінка.
Бесіда. Вправа «Мікрофон»
— Що таке вітер? Як виникає вітер?
— Чи можна побачити вітер?
— Як людина використовує силу вітру? Якої шкоди може завдати вітер?
VI. Підведення підсумків роботи.
Дорогі мої школярики!
Нехай лиш вітер вам попутній віє,
І збудуться всі заповітні мрії,
Дихайте завжди на повні груди,
Хай виростуть з вас лиш добрі люди,
Щодень добру і розуму навчайтесь
І з радістю до школи поспішайте.
-Дякую за увагу.
Доброго здоров'я!
Це він зі мною привітався!
Ні зі мною, бо я головніший!
Ні, я найголовніше!
Годі сперечатися, давайте наздоженемо його й спитаємо.
Кому з нас, чоловіче, ти доброго здоров'я побажав?
Вітрові
Я його попечу!
А я його заморожу
Ти не спечеш, а ти не заморозиш, бо як ти будеш пекти, а я буду холодний вітер віять;
а як ти, морозе, будеш морозить, то я притихну, і він не змерзне
Підкресли властивості повітря.
Розповідь про вітер
— Вітер завжди впливав на життя людини. У давнину люди вірили, якщо сильно свистати, можна викликати сильний вітер. Тому, коли віяли зерно тихенько насвистували, щоб вітерець був тихий, лагідний. Вітри — це чотири істоти, що дмуть з чотирьох боків світу. Яка істота дме сильніше, з того боку і вітер віє.
Від вітру залежала погода, а від погоди — життя людини, тому вітру поклонялися, задобрювали його.