Вивчаємо граматику за допомогою пісень.
(Рибалко Т.Є., вчитель Комиш-Зорянської ЗОШ Ш-І-ІІІ ступенів)
В останні роки все частіше піднімається питання про застосування нових інформаційних технологій у загальноосвітній школі. Це не тільки нові технічні засоби, але й нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання. Серед численних проблем методики дуже важливою є організація навчання граматичного матеріалу.
Щоб сформувати розумний підхід до вивчення граматики англійської мови треба усвідомити, що навіть ідеальне знання граматики не дає повноцінного знання мови, але повноцінне знання мови включає в себе знання граматики. Думаючи, що граматика взагалі не потрібна для вивчення іноземної мови, ви помиляєтесь. Напроти, граматика дозволяє усвідомлювати і засвоювати мовні конструкції набагато швидше ніж це відбувається природним шляхом. Людина набагато легше і швидше запам’ятовує усвідомлену інформацію, яка має логічну структуру.
Граматичний матеріал має бути організований функціонально, а саме: граматичні явища повинні органічно поєднуватись з лексичними. Наприклад, при навчанні правильній побудові та структурі речень потрібно брати до уваги також їх зміст та тематику. Граматичні навички повинні формуватися як на рівні окремих структур, так і на рівні зв’язного діалогічного та монологічного мовлення. Це дозволяє тренувати граматичні структури не лише відокремлено, а й в тематичному зв’язку.
Ефективність цього процесу значною мірою залежить від підбору навчального матеріалу та його правильної організації.
Вчителю треба так планувати свої уроки, щоб на них домінував активний стиль навчання. Інтерактивні форми роботи дають можливість домагатися від учнів осмислення, а не просто запам’ятовування навчального матеріалу, продуктивності і проблемного підходу до навчання, також збільшилася частка самостійної пошукової роботи учнів.
У світовій методичній скарбниці вчителів іноземної мови є великий набір інтерактивних форм роботи, які, адаптувавши до нашої навчальної програми, можна успішно використовувати під час навчання граматики. При цьому граматичні явища перестають сприйматися як щось відокремлене від власне акту комунікації, а граматичні вправи перестають бути нецікавим і нудним маніпулюванням граматичними формами.
Пропонуючи учням активні форми роботи для навчання граматики, вчитель тим самим створює умови для їх активної участі в процесі набуття знань і адекватного використання набутих знань у реальному житті.
«Вірші і пісні на уроках англійської мови – це ефективний засіб навчання, який пожвавлює урок, робить його з захоплюючим і приємним заняттям.
Вони є ефективними в роботі над вимовою, при формуванні навичок виразного читання, сприяють засвоєнню нової лексики, активізації граматичних структур і введенню їх в усне мовлення.
Як показує досвід, найбільш ефективним є використання віршів, римувань і пісень при вивченні граматики. Пісні для викладача-граматиста становлять особливий інтерес. Звичайно в піснях є приспів, найчастіше якісь рядки повторюються. З погляду граматики це величезний плюс. Кількаразове повторювання однієї і тієї ж граматичної структури на основі виразного музичного тексту полегшує її запам’ятовування. Тому пісня на таких уроках дуже корисна. Однак підбирати пісні необхідно дуже уважно. Пісні повинні бути ритмічними і не занадто складними для виконання, а вірші – короткими. У пісні обов’язково має бути приспів, чи рядки, що повторюються і легко запам’ятовуються. Це дозволить навіть найповільнішим і нерішучим учням взяти участь у співі. Дуже важливо, щоб текст пісень був викладений літературною англійською мовою з дотриманням мовних норм (правильний порядок слів, узгодження підмета і присудка тощо). При виборі пісні рекомендується враховувати вік і особливості групи.
Список пісень, які можна використати при вивченні граматики в старших класах:
When I'm Sixty-Four
(The Silver Beetles)
When I get older losing my hair
Many years from now
Will you still be sending me a Valentine
Birthday greetings bottle of wine
If I'd been out till quarter to three
Would you lock the door
Will you still need me, will you still feed me
When I'm sixty-four
You'll be older too
And if you say the word
I could stay with you
I could be handy, mending a fuse
When your lights have gone
You can knit a sweater by the fireside
Sunday mornings go for a ride
Doing the garden, digging the weeds
Who could ask for more
Will you still need me, will you still feed me
When I'm sixty-four
Every summer we can rent a cottage
In the Isle of Wight, if it's not too dear
We shall scrimp and save…
Sing with the Beatles. While singing pay attention to the Present Simple in time and conditional clauses and the future tenses in principal clauses.
If I never…
( Barbara Streisand)
If I never met you
If I never saw your face
This world, this world would be a colder place, I bet.
If we'd never met...
If I never met you
If I never knew your love
My life, my life might be a sad song of regret.
If we'd never met...
But we said one "hello."
And look at how the world begins to spin
Look at how the shadows disappear
Now that you are here.
If I never met you
If I never felt your kiss
My days, my nights would not be filled like this, it's true.
I don't know who I'd love
I don't know what I'd do if I never met you.
Just look at how the shadows disappear
Now that you are here.
If I never met you
If I never felt your kiss
My days, my nights would be filled like this, it's true.
I don't know who I'd love
I don't know what I'd do
If I never met you.
I don't know who I'd love
I don't know what I'd do
If I never met you.
"we must be loving right"
Some folks got nothin' but troubles
So little joy in their lives.
But wherever we go
Happiness follows.
We must be lovin' right.
It might be the way I adore you.
Or the way that you hold me tight.
I don't know the reason
But I'm believin'
We must be lovin' right
All of our friends say
Love fades away with time.
But I know they're wrong
'cause they've never known
A love like yours and mine.
So if the whole world goes crazy
Let everyone else fuss and fight.
When all's said and done
We'll be the lucky ones.
We must be lovin' right.
Some folks got nothin' but troubles.
Oh so little joy in their lives.
But wherever we go
Happiness follows.
We must be lovin' right.
We must be lovin' right.
Pay attention to the use of Conditionals II.
What If
What if I lead the way
What if I make mistakes
(Will you be there?)
What if I change the world
What if I take the blame
(Will you be there?)
I remember going back
To the place we used to lay
But I keep losing track
And now the days they all turn black
And our dreams all start to fade
But there's no turning back
Cause the world keeps turning
(Why do you tell me you care if you're not going to change?)
And my heart keeps burning
(Why do you tell me you care?)
What if I change the world
If I lead the way
What if I be the one
That takes the blame
What if I can't go on without you
What if I graduate
What if I don't
What if I don't
Now I'm slowly giving up
As the world keeps losing faith
And you still turn your back
Now the path I follow
Takes a toll on me
On you
But there's…
Pay attention to the Present Simple in time and conditional clauses of Condi-tionals I.
We Used to Wait
I used to write
I used to write letters
I used to sign my name
I used to sleep at night
Before the flashing lights settled deep in my brain
But by the time we met
By the time we met
The times had already changed
So I never wrote a letter
I never took my true heart
I never wrote it down
So when the lights cut out
I was lost standing in the wilderness downtown
Now our lives are changing fast
Now our lives are changing fast
Hope that something pure can last
Hope that something pure can last
It seems strange
How we used to wait for letters to arrive
But what's stranger still
Is how something so small can keep you alive
We used to wait
We used to waste hours just walkin' around
We used to wait
All those wasted lives in the wilderness downtown
Oh, we used to wait
Oh, we…
Pay attention to the structure “… used to…” and tenses of the verbs.
I’ve been thinking about you…
(Londonbeat)
I'm thinking about you
There's nothing left to do
I'm thinking about you
There's nothing left to do
Thinking about ya
Thinking about ya
We must have been stone crazy
When we thought we were just friends
'Cause I miss you baby
And I've got those feelings again
I guess I'm all confused about you
Yes, I am, baby
I feel so in love, oh baby
What can I do?
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
Suddenly we're strangers
I watch you walking away
She was my one temptation
Though I did not want her to stay
What good is being here without you
I want to know
I feel so in love
Oh baby (oh baby)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('baby)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
Deep down I'm still confused about you
Oh, yes I am baby
I feel so in love, oh baby
(What can I do) what can I do?
About ya
I've been thinking about ya (baby)
I've been thinking about ya ('bout ya)
I've been thinking about ya ('bout ya)
(All I do) thinking about ya (baby)
Pay attention to the Present Continuous and the Present Perfect Continuous.
Впевнена, що вивчення граматики може бути не тільки корисним , але й приємним заняттям.