Вивчити букви Б (бе) на позначення звука [б] та пом’якшеної його вимови [б’].

Про матеріал

Ознайомити учнів з буквою Б (бе), якою позначаються на письмі звуки [б], [б']. Навчити їх його правильно вимовляти звуки, впізнавати їх у словах. Навчити читати склади, слова з буквою Б (бе). Розвивати аналітичні та синтетичні вміння, зв'язне мовлення.

Перегляд файлу

 

 Буква Б

Тема. Вивчити букви Б (бе) на позначення звука [б] та пом’якшеної його вимови [б’].

Мета. Ознайомити учнів з буквою Б (бе), якою позначаються на письмі звуки [б], [б’]. Навчити їх його правильно вимовляти звуки, впізнавати їх у словах. Навчити читати склади, слова з буквою Б (бе). Розвивати аналітичні та синтетичні вміння, зв’язне мовлення.

Обладнання. Картка з маршрутом подорожі у чарівний ліс букви Б (бе), предметні малюнки, таблиця складів “магічна квітка”, картки грибочків, картки з словами для гри, макети дуба і хатинки.

Хід уроку

I. Організаційна частина.

Продзвенів дзвінкий дзвінок,

Нам пора вже на урок.

Час роботи вже настав,

Біля парти кожен став.

І за неї тихо сядем,

В двері знань разом заглянем.

Будемо старатися,

Вчитися, навчатися.

  1. Оголошення теми уроку.

    – Діти, сьогодні урок читання у нас буде незвичайним. Ми будемо подорожувати у чарівний ліс букви “Б” (бе). Але дорога у цей загадковий ліс повна перешкод і несподіванок, щоб подолати ці перешкоди, нам потрібно бути дуже і дуже уважними, старанними, допитливими і працьовитими.

    (Вчитель розкриває дошку, де розміщена карта з маршрутом подорожі і записана тема уроку).

    Ось перед вами карта подорожі у чарівний ліс букви “Б” (бе). Хто з вас буде на уроці старанним, уважним, той отримуватиме грибочки-призи. А хто збере таких грибочків багато, тому в щоденник я запишу подяку.

    Всі готові подорожувати? Отже вирушаємо.

  1. Місток скоромовок.

    Мовна розминка.

    Повторення вивчених скоромовок.

    – Ступаємо на місток скоромовок. Пригадайте, які скоромовки ми вчили. Саму першу ми вивчили скоромвку про одуда, тож повторимо її всі разом.

  1. – Одуде, одуде, а де твій дім буде?

– В лісі на дубі буде, діти любі.

    Діти розповідають вивчені скоромовки.

  1. Дятел дуба доглядав:

            Дзьобом вправно діставав

            Його грізних ворогів –

            Ненаситних шкідників. 

  1. Кури клювали крупу у кориті.

    Катя клопоче, щоб всі були ситі. 

  1. Вова на ставку ловив

    Окунів та головлів.

    Вову Віка вмовила

    Відпустити головля. 

  1. Босий хлопець

    Сіно косить.

    Роса росить

    Ноги босі. 

  1. Реве ревур на триста ріг.

    Реве сердито, наче звір.

    То грім гуркоче серед хмар.

    Ой, громе грізний, нас не вдар! 

    – Молодці, діти. Ви гарно пройшли “стежинкою скоромовок”.

  1. Веселий Вітерець.

    Завдання на розвиток фонематичного слуху, а також найважливі-ших розумових операцій – аналізу і порівняння.

    – Продовжуємо подорож. На шляху нас перестрів веселий Вітерець. Він закрутився навколо нас і сказав, що йому необхідна наша допомога. Вітерець просить визначити, якими звуками різняться слова:

Пив – лив,    коза – коса,  коса – роса, роса – руса,  мак – рак,  слива – слава, ворона – ворота.

    – Молодці, дітки. Ви допомогли Вітерцю. Він вам за це дуже вдяч-ний, в нагороду веселун показав нам дорогу до чарівного лісу.

  1. Загадкове дерево.

    Ознайомлення зі звуком [б] та буквою Б (бе) на його позначення.

  • Ось ми дійшли до чарівного лісу. На краю лісу стоїть дуб. Але хто це? Хтось живе на цьому дереві. Цей хтось каже, що пропустить нас, якщо ми виконаємо його завдання, а допоможе нам ось така загадка: 
  1. Що за дивна непосида

На стежину шишки кида?

З гілки скік та скік на гілку.

Упізнали, друзі…

                    (Білку)

  • Скільки складів у слові білка?
  • Який перший склад?
  • Який перший звук?
  • Як ви думаєте, це голосний звук, чи приголосний?
  • Чому так думаєте?

    Учні промовляють за вчителем: б-б-б-ілка, виділяють звук [б], повторюють його кілька разів, спостерігають за артикуляцією.

    Вчитель пояснює спосіб творення звука [б]:

    – при вимові звука [б] губи стиснуті, дещо витягнуті вперед, ротова порожнина закрита; струмінь видихуваного повітря прориває перешкоду. Це приголосний, який вимовляється дзвінко: ду…б, зу…б, гри…б, ри…б-ка.

  1. Доберіть слова зі звуком [б] і складіть два речення (учні називають слова, речення, аналізують їх за кількістю слів, інтонацією, а слова – за звуковою та складовою будовою).
  2. Визначення позиції звука [б] у слові.

              Бурі бобри брід перебрели,

              Забули бобри забрати торби.

(учні за вчителем вивчають скоромовку, потім називають слова, в яких чути звук [б] та визначають його позицію в кожному слові).

  1. Завдання диференційоване (проводиться аналіз слів – по одному з кожного ряду).

   1 ряд – придумати слова на виучуваний звук на початку слова.

   2 ряд – в середині слова.

   3 ряд – в кінці слова.

  1. Порівняння звуків [б] і [б’] за вимовою і звучанням.
  • Як вимовляється перший звук у словах: буйвол і бізон?
  • В якому слові чути твердий приголосний [б]?.. (буйвол).
  • В якому слові чути напівпом’якшений приголосний [б’]? (бізон).
  • Як змінюють положення мовні органи при вимові напівпом’як-шеного звука [б’]?

(Губи злегка стискуються, язик притискається до нижніх зубів).

Діти вимовляють: бук – бік, берег – бісер.

  • Молодці, діти. Ви справилися із завданням спритної Білочки і вона нас пропускає далі.
  1. Казковий дуб букви Б (бе).

    Ознайомлення з буквою Б (бе).

  • Ось ми дісталися до казкового дуба могутньої феї чарівного лісу, в ньому знаходиться дупло з зачиненими дверима. Вони відчиняються і з’являється фея Велика буква Б (бе) і її помічниця – Маленька буква б (бе). Вони відрізняються за своєю формою.
  • На що схожа літера Б (бе)?

    (На бандуру, на білочку з горішком, на гуску, яка дивиться назад, на черпак).

  • Велика буква Б (бе) складається з трьох елементів: прямої вертикальної лінії, до якої вгорі приєднується коротка горизонтальна лінія, і лівого півовала, що починається з середини вертикальної лінії і прилягає внизу до її кінця. Це можна пояснити таким віршиком:

                  М’який знак собі з дощок

                  Змайстрував зручний дашок.

                  – Можу йти тепер далеко:

                  Не страшні дощі і спека!

                  Подивився знак в люстерко –

                  І в очах йому померкло:

                  Він пізнать не міг себе –

                  Схожий став на букву “Бе”.

  • Мала буква б (бе) складається з двох елементів: овала і хвилястої лінії над ним. Вона схожа на букву “о” з хвостиком угорі.
  • Погодились фея і її помічниця подорожувати з нами, якщо ви відтворите їх портрети. Тож відкрийте зошити і пропишіть велику і малу букви Б б (бе).
  1. Магічна квітка (дивись окремий аркуш).

    Читання прямих і зворотних складів.

  • Букві Б (бе) сподобалось, як дітки відтворили її портрет і вона пого-дилась подорожувати по своєму лісі. Але спочатку фея подарувала нам магічну квітку. І зараз з її допомогою ми почитаємо склади.

    (Діти читають хором).

  • Молодці, діти.
  1. Фізкультхвилинка.
  • Вона привела нас на галявину відпочинку. Всі тихенько встанемо і будемо активно відпочивати.

                  Раз! Два! Всі присіли.

                  Потім вгору підлетіли.

                  Три! Чотири! Нахилились,

                  Із струмочка гарно вмились.

                  П’ять! Шість! Усі веселі.

                  Летимо на каруселі.

                  Сім! Вісім! В поїзд сіли

                  Ніжками затупотіли.

                  Дев’ять! Десять! Відпочили

                  І за парти дружно сіли.

  • Ось ми відпочили і готові подорожувати далі.
  1. Лісова хатинка “Букваринка”.

    Робота за підручником.

  • Буква Б (бе) привела нас до лісової хатинки “Букваринки”, де збираються всі букви почаклувати. Нас тут теж чекає багато цікаво-го. Щоб там побувати, нам треба відкрити букварики на сторінці 76-77.
  1. Складання слів із складів.
  • Прочитайте склади в букварику, які знаходяться в кольорових прямокутниках. Складемо з цих складів слова.
  1. Читання слів, речень тексту.

       а) словникова робота.

    Пояснення значень слів “зубри”, “кобри”. Складання речень з цими словами.

       б) читання слів вчителем;

       в) читання ланцюжком;

       г) індивідуальне читання.

  1. Вибіркове читання.
  • Знайдіть і прочитайте слова, що означають:

       а) назви осіб (людей);

       б) назви рослин;

       в) назви тварин.

  • Знайдіть і прочитайте:

       а) односкладові слова;

       б) трискладові слова;

       в) на якому складі є наголос?

  1. Робота в зошиті “Супутник “Букваря” від А до Я”.
  2. Гра “Загублена голосна”.
  • На сторінці букваря ви бачите слова з пропущеними літерами на позначення голосних звуків. Ці букви загубилися і просять нас допомогти знайти, в якому слові вони знаходяться. Робитимемо це так: ви ланцюжком читаєте слово і знаходите загублену літеру. Наприклад: перше слово – балка... і т. д.
  1. Галявина чарівних грибів.

    Читання слів з буквою Б (бе).

  • Буква Б (бе) повела нас на галявину чарівних грибів. Ці гриби – зачаровані слова. Зараз ми розчаруємо ці слова.
  1. Магічні слова-лабіринти.
  • Буква Б (бе) привела нас до магічних слів-лабіринтів і попросила знайти слова, що знаходяться у ньому.
  • Є в нас торбинка із словами і зараз ми пограємось у гру “Хто де живе”. (у лісі, в зоопарку, в домі).

    Викликаний учень витягує з торбинки картку зі словом, читає його і розміщує картку у відповідній колонці. Слова в корзині: зубр, бобер, білка, собака, кобра, зебра, бізон, рибка, бабак.

  1. Підсумок уроку.
  • Ось і закінчилася наша подорож.
  • Яку букву вона допомогла нам вивчити?
  • Яке завдання вам сподобалося найбільше?
  • Підніміть свої грибочки і покажіть, у кого скільки. (У кого багато грибочків, вчитель бере щоденник, щоб записати подяку).


 

docx
Додав(-ла)
Szabó Zsuzsanna
Додано
7 березня 2018
Переглядів
5209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку