Ознайомити учнів з буквою Б (бе), якою позначаються на письмі звуки [б], [б']. Навчити їх його правильно вимовляти звуки, впізнавати їх у словах. Навчити читати склади, слова з буквою Б (бе). Розвивати аналітичні та синтетичні вміння, зв'язне мовлення.
Буква Б
Тема. Вивчити букви Б (бе) на позначення звука [б] та пом’якшеної його вимови [б’].
Мета. Ознайомити учнів з буквою Б (бе), якою позначаються на письмі звуки [б], [б’]. Навчити їх його правильно вимовляти звуки, впізнавати їх у словах. Навчити читати склади, слова з буквою Б (бе). Розвивати аналітичні та синтетичні вміння, зв’язне мовлення.
Обладнання. Картка з маршрутом подорожі у чарівний ліс букви Б (бе), предметні малюнки, таблиця складів “магічна квітка”, картки грибочків, картки з словами для гри, макети дуба і хатинки.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
Продзвенів дзвінкий дзвінок,
Нам пора вже на урок.
Час роботи вже настав,
Біля парти кожен став.
І за неї тихо сядем,
В двері знань разом заглянем.
Будемо старатися,
Вчитися, навчатися.
– Діти, сьогодні урок читання у нас буде незвичайним. Ми будемо подорожувати у чарівний ліс букви “Б” (бе). Але дорога у цей загадковий ліс повна перешкод і несподіванок, щоб подолати ці перешкоди, нам потрібно бути дуже і дуже уважними, старанними, допитливими і працьовитими.
(Вчитель розкриває дошку, де розміщена карта з маршрутом подорожі і записана тема уроку).
Ось перед вами карта подорожі у чарівний ліс букви “Б” (бе). Хто з вас буде на уроці старанним, уважним, той отримуватиме грибочки-призи. А хто збере таких грибочків багато, тому в щоденник я запишу подяку.
Всі готові подорожувати? Отже вирушаємо.
Мовна розминка.
Повторення вивчених скоромовок.
– Ступаємо на місток скоромовок. Пригадайте, які скоромовки ми вчили. Саму першу ми вивчили скоромвку про одуда, тож повторимо її всі разом.
– В лісі на дубі буде, діти любі.
Діти розповідають вивчені скоромовки.
Дзьобом вправно діставав
Його грізних ворогів –
Ненаситних шкідників.
Катя клопоче, щоб всі були ситі.
Окунів та головлів.
Вову Віка вмовила
Відпустити головля.
Сіно косить.
Роса росить
Ноги босі.
Реве сердито, наче звір.
То грім гуркоче серед хмар.
Ой, громе грізний, нас не вдар!
– Молодці, діти. Ви гарно пройшли “стежинкою скоромовок”.
Завдання на розвиток фонематичного слуху, а також найважливі-ших розумових операцій – аналізу і порівняння.
– Продовжуємо подорож. На шляху нас перестрів веселий Вітерець. Він закрутився навколо нас і сказав, що йому необхідна наша допомога. Вітерець просить визначити, якими звуками різняться слова:
Пив – лив, коза – коса, коса – роса, роса – руса, мак – рак, слива – слава, ворона – ворота.
– Молодці, дітки. Ви допомогли Вітерцю. Він вам за це дуже вдяч-ний, в нагороду веселун показав нам дорогу до чарівного лісу.
Ознайомлення зі звуком [б] та буквою Б (бе) на його позначення.
На стежину шишки кида?
З гілки скік та скік на гілку.
Упізнали, друзі…
(Білку)
Учні промовляють за вчителем: б-б-б-ілка, виділяють звук [б], повторюють його кілька разів, спостерігають за артикуляцією.
Вчитель пояснює спосіб творення звука [б]:
– при вимові звука [б] губи стиснуті, дещо витягнуті вперед, ротова порожнина закрита; струмінь видихуваного повітря прориває перешкоду. Це приголосний, який вимовляється дзвінко: ду…б, зу…б, гри…б, ри…б-ка.
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
(учні за вчителем вивчають скоромовку, потім називають слова, в яких чути звук [б] та визначають його позицію в кожному слові).
1 ряд – придумати слова на виучуваний звук на початку слова.
2 ряд – в середині слова.
3 ряд – в кінці слова.
(Губи злегка стискуються, язик притискається до нижніх зубів).
Діти вимовляють: бук – бік, берег – бісер.
Ознайомлення з буквою Б (бе).
(На бандуру, на білочку з горішком, на гуску, яка дивиться назад, на черпак).
М’який знак собі з дощок
Змайстрував зручний дашок.
– Можу йти тепер далеко:
Не страшні дощі і спека!
Подивився знак в люстерко –
І в очах йому померкло:
Він пізнать не міг себе –
Схожий став на букву “Бе”.
Читання прямих і зворотних складів.
(Діти читають хором).
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
Робота за підручником.
а) словникова робота.
Пояснення значень слів “зубри”, “кобри”. Складання речень з цими словами.
б) читання слів вчителем;
в) читання ланцюжком;
г) індивідуальне читання.
а) назви осіб (людей);
б) назви рослин;
в) назви тварин.
а) односкладові слова;
б) трискладові слова;
в) на якому складі є наголос?
Читання слів з буквою Б (бе).
Викликаний учень витягує з торбинки картку зі словом, читає його і розміщує картку у відповідній колонці. Слова в корзині: зубр, бобер, білка, собака, кобра, зебра, бізон, рибка, бабак.