Очікувані результати: виділяє дієслово у мовному потоці слів; ставить запитання до дієслів, визначає часові форми та змінює їх;
вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання;
доречно використовує у власних висловленнях дієслова в неозначеній формі у фразеологізмах ;
записує текст ( від руки чи за допомогою клавіатури – за потреби ) в темпі, який дає змогу записати власну думку та інформацію з різних джерел;
удосконалює власний письмовий текст, знаходить і виправляє помилки, редагує зміст тексту ;
читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою;
з увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі;
продовжує текст (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями;
бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів);
аналізує вплив здорової поведінки та корисних звичок на здоров'я;
взаємодіє з іншими на основі спільних цілей, дотримується правил співпраці у парі, групі.
Хід уроку:
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності:
Хороший гість радість у домі. Завжди раді вас бачити.
2.Створення позитивного психологічного настрою. Вправа « Бумеранг»
- Зустрічаємо ось цим цікавим предметом. Що це?
Звідки потрапив до нас? Яке його призначення?
Що може стати нашою зброєю на уроці мови? Чому?
Слово чемне кожному приємне. Допоможе переконатися бумеранг. Ця зброя має звичайний вигляд і незвичайну властивість – вона завжди повертається до того, хто її використовує. Давайте побажаємо один одному щось хороше, приємне і воно повернеться до нас обов'язково.
Я бажаю нам позитиву.
Наша сьогоднішня зброя – слово.
ІІ. Етап цілевизначення і планування.
-І запрошую продовжити мандрівку містом Дієслово. Мешканці цього міста дуже працьовиті. Вони постійно щось роблять і ми до них приєднуємось.
Щоб дізнатися, що ми будемо робити пропоную пограти у гру. А допоможуть нам у цьому фразеологізми
Викинути з голови - забути
Сушити голову - думати
Водити за носа - обманювати
Обливатися потом - працювати
Води в рот набрати - мовчати
Пасти задніх - відставати
Зарубати на носі - пам’ятати
Вертітися під ногами - заважати
Взяти гору - перемагати
Бути на сьомому небі – радіти
- Які фразеологізми ви візьмете на урок? ( працюватимемо, дізнаємось, пишатимемось )
-визначати час дієслова;
- змінювати дієслова за часовими формами;
- добирати і використовувати дієсловами певної часової форми.
ІІІ. Етап цілереалізації (опрацювання навчального матеріалу)
-Зараз ми спробуємо узагальнити вивчене про вживання дієслів у різних часах в певну послідовність. Це потрібно для того, щоб правильно і швидко цим користуватись.( Порожня схема)
-Чому вона порожня?
- Які три часи має дієслово?
Хвилинка – цікавинка. До речі у ескімосів Північної Америки і Гренландії існує 63 форми дієслів теперішнього часу, А англійці часових форм мають 16.
Репродуктивна бесіда за опорною схемою «Часи дієслів»
- Як, на вашу думку, можна відрізнити один час від одного?
-Кожна група буде досліджувати свою групу дієслів:
*дослідити і записати ознаки, за якими відносимо до певного часу;
*запитання, на які відповідають ці дієслова);
*приклади.
- Ще раз повторимо, як визначити час дієслова.
+ поставити питання
+ встановити, коли відбувається дія
- Утворюєм три часові форми від дієслів у неозначеній формі.
Скласти за ілюстрацією ( роздруковані світлини учнів з шкільних свят, екскурсій, уроквв) 3 речення.
Хвилинка – цікавинка. Сучасний тлумачний словник укр мови налічує близько 260 тисяч слів. Значну частину займають саме дієслова. Найбільш уживаніше слово БУТИ.
-Чи знаєте ви, що розповісти якусь історію можна, використавши лише одну частину мови? Наприклад, якщо описати ваш ранок, використавши лише дієслова. Ось що вийде. Прокинулась. Розплющила. Вмилась…
Кожна група отримає тему і вказаний час. Після завершення роботи пропонується послухати твори кожної та відгадати, про що йшлося в кожному тексті.
Кожна група складає розповідь відповідно до завдання.
ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний.
Я хочу повернутися на початок нашого уроку. Ось завдання, які ми ставили перед собою.
- У формі якого часу вжито дієслова на дошці?
Як ви гадаєте, чи можна тепер змінити цю часову форму? Якою вона повинна стати?
Чи справдилися наші сподівання?
Додаток 1
ЧАСИ ДІЄСЛІВ |
||
Минулий |
Теперішній |
Майбутній |
|
|
|
Додаток 2
Дієслова минулого часу вказують на ____________________
_____________________________________________________,
відповідають на питання ______________________________
_____________________________________________________ .
Наприклад ___________________________________________
Дієслова теперішнього часу вказують на ____________________
_____________________________________________________,
відповідають на питання ______________________________
_____________________________________________________ .
Наприклад ___________________________________________
Дієслова майбутнього часу вказують на ____________________
_____________________________________________________,
відповідають на питання ______________________________
_____________________________________________________ .
Наприклад ___________________________________________
Додаток 3
Цінувати, розуміти, мріяти, спостерігати, поважати, гріти, читати, допомагати, досягати, світити, прилетіти, виглядати, вимагати, грати.
(мин.ч.) ________________________________________________________________________
( теп. ч.) _________________________________________________
( майб.ч.) ________________________________________________
(мин.ч.) ________________________________________________________________________
( теп. ч.) _________________________________________________
( майб.ч.) ________________________________________________
Додаток 5
1 група
Перерва ( минуй час)
2 група
Урок ( теперішній час)
3 група
Прогулянка ( майбутній час)
Додаток 6