ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ЛІТОСФЕРУ. ПРАКТИЧНА РОБОТА №4 «ВСТАНОВЛЕННЯ ЗА ТЕМАТИЧНИМИ КАРТАМИ МАТЕРИКІВ ТА УКРАЇНИ ЗВ’ЯЗКУ МІЖ ТЕКТОНІЧНИМИ СТРУКТУРАМИ, РЕЛЬЄФОМ, МІНЕРАЛЬНИМИ РЕСУРСАМИ І Г

Про матеріал
Навчальна мета: з’ясувати вплив людини на літосферу, порівняти силу антропогенного та природного впливу на формування рельєфу, узагальнити знання про суть і ступінь використання мінеральних ресурсів планети,взаємозв’язок літосфери і соціальної сфери. Розвивальна мета: розвивати картографічну, громадянську компетентності, логічне й аналітичне мислення. Виховна мета: виховувати бережливее ставлення до ресурсів планети.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №10

 

Дата:

 

ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ЛІТОСФЕРУ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА 4 «ВСТАНОВЛЕННЯ ЗА

ТЕМАТИЧНИМИ КАРТАМИ МАТЕРИКІВ ТА  УКРАЇНИ

ЗВ’ЯЗКУ МІЖ ТЕКТОНІЧНИМИ СТРУКТУРАМИ,

РЕЛЬЄФОМ, МІНЕРАЛЬНИМИ РЕСУРСАМИ І

ГУСТОТОЮ НАСЕЛЕННЯ, РОЗТАШУВАННЯМ

ВИДОБУВНИХ, МАТЕРІАЛО-, ПАЛИВОМІСТКИХ ВИРОБНИЦТВ»

 

Навчальна мета: з’ясувати вплив людини на літосферу, порівняти силу антропогенного та природного впливу на формування рельєфу, узагальнити знання про суть і ступінь використання мінеральних ресурсів планети,взаємозв’язок літосфери і соціальної сфери.

Розвивальна мета: розвивати картографічну, громадянську компетентності, логічне й аналітичне мислення.

Виховна мета: виховувати бережливее ставлення до ресурсів планети.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атласи.

Опорні та базовіпоняття: геологічнесередовище, антропогенніформирельєфу, глобальна проблема.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

Люди добре засвоїли, щопроцеси, якіпроходять в надрахземної кори і на їїповерхні, цілкомлогічні й закономірні, вивчилиїх не стільки для задоволеннядопитливості, скільки для виконанняцілкомпрактичних задач. Наприклад, пошукукориснихкопалин, виявлення зон можливихземлетрусів, запобіганняшкідливим для господарськоїдіяльностілюдинипроявамрельєфоутворювальнихпроцесів, обґрунтуваннямісцьбудівництвапевнихоб’єктівтощо. При цьому люди дещозмінюютьхідприроднихпроцесівчиїхнаслідки. Наскільки вони є суттєвими? Як оцінити силу та впливлюдини на літосферу?

 

IIІ. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів

-ЗовнішнісилиЗемлі на їїповерхніздійснюютьруйнування, транспортування та акумуляціюгірськихпорід. Назвітьвидидіяльностілюдини в межах літосфери, яківідповідаютьцимпроцесам.

-Назвітьантропогенніформирельєфу.

-Якітериторіїзазналинайбільшогоперетворювальноговпливулюдства? Якінайменшого?

-Яким видом виробничоїдіяльностілюдствонайбільшвпливає на змінурельєфу? На змінуречовинного складу земнихнадр?

-Назвітьвиробництва, якінайбільшезалежатьвід ресурсного потенціалуземної кори; потребуютьсуттєвихзмінземноїповерхні; вимагаютьґрунтовнихзнань про літосферу для розміщення.

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Впливлюдини на літосферу

Створюєантропогенніформирельєфу: терикони, дамби, канали, кар’єри, шахти.

Літосфера є «базою» для біосфери, впливаючи на літосферу, людинаопосередковановпливає назмінуландшафтів (замінаприроднихландшафтів на сільськогосподарські), усієїорганіки.

Посилюєприродніекзогенніпроцесичиспрямовуєїх в іншомунапрямку (перерозподілрічковихстоків, а відповідно, водноїерозії, вирубуючиліси, посилюєвітровуерозію, щопризводить до опустелювання, та ін.)

Забудоватериторійвимагає штучного нівелюванняприродноїповерхні, яке, на відмінувід природного, не збалансоване з іншимиприроднимипроцесами. Цепризводить до зсувів, просіданьґрунту, порушенняпластівпідземних вод та ін., ланцюжкомвикликаєнаступнізміни, здебільшого не передбаченілюдиною та не корисні для неї.

Фізичназмінагірськихпорід: статичненавантаженнявідзабудов, динамічненавантаженнявпливає на мало ущільнені породи, змінюючиїхніструктурнізв’язки (раптовізсуви, пливунитощо)і призводить до неприроднихрозломів у щільних породах, швидкеперетворенняїх на подрібненіутворення; зміна теплового балансу; електромагнітнийвплив.

Змінаречовинного складу: швидкевиснаженняприроднихмінеральнихутворень і перетворенняїх на новіречовини, часто синтетичні.

 

2 Глобальна ресурсна проблема людства

Обсягивидобуткумінеральноїсировинизбільшуютьсяшвидкими темпами, призводячи до вичерпування «зручних» родовищ і розробкинових у складнихгірничо-геологічнихумовах, щозбільшуєвартістьсировини.

Шляхи мінімізації: пошукновихродовищ, комплексна переробка, ресурсозбереження та зменшенняматеріало- та паливомісткості, використаннявторинноїсировини, багаторазовезалученняштучної та синтетичноїсировини.

Практична робота 4. Встановлення за тематичними картами материків та Українизв’язкуміжтектонічними структурами, рельєфом, мінеральними ресурсами і густотоюнаселення,розташуваннямвидобувних, матеріало-, паливомісткихвиробництв

Об’єднайтеся в групи. Кожнагрупаобирає одну з тектонічних структур: щит платформи, западина давньоїплатформи, плита молодоїтектонічноїплатформи, моноклінальна структура плитидавньоїплатформи, молода гірсько-складчаста структура, складчасто-бриловагірськаспоруда, передгірнийпрогин.

1. Оберітьдвіаналогічнітектонічніструктури — одну в межах територіїУкраїни, іншу — будь-деу світі. За тематичними картами визначтеїхвік, сформовані в їх межах формирельєфу. Родовищаякихкориснихкопалин тут поширені? Зазначтезагальніособливості. Пояснітьїх. Чиможнацевважатизакономірністю?

2. Додатковооберітькількааналогічнихспоруд у світі. Визначте густоту населення в їх межах. Чиможнавиявитиякусьзакономірність?

3. Зазначте, у межахякихкраїнрозташованіобраніструктури. Які вони за економічнимрозвитком?Проаналізуйте, яківидобувні та матеріало-, паливомістківиробництвапоширені в межах структур. Зробітьвисновок.

4. Зазначтетериторіївисокорозвиненихкраїн, де поширеніаналогічніматеріало-, паливомістківиробництва. У яких з них цівиробництва не маютьприв’язки до родовищкориснихкопалин? Чимцеможнапояснити?

5. Зробітьвисновок, якийіззазначенихчинників, на вашу думку, є основним для заселеннятериторії.

6. Запропонуйтеспосіб, в якийузагальнена вами інформація буде матисистематизованийвигляді дасть вам можливістьвиявити і сформулюватизакономірностіформування, розвитку, розташуванняповерхніземної кори, кориснихкопалин і соціальноїсфери, чинавпаки, спростуватибудьяківзаємозалежностіміж ними.

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

Оберітьпозицію: «Людство, втручаючись у літосферніпроцеси, суттєвозмінюєвиглядземноїповерхні, хідприроднихпроцесів», «Людстволишедещозмінюєземнуповерхню у незначних масштабах, і вони суттєвілише для нього», свійваріант. Позиціюобґрунтуйте.

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнєзавдання

-Опрацювати § 11.

- Повторити §§ 9-10.

- Підготуватись до контрольної роботи.

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
2421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку