Тема. Властивості степеня з цілим від'ємним показником
Мета: вивчити властивості степеня з цілим від'ємним показником та сформувати вміння використовувати їх для розв'язування вправ на обчислення значень числових виразів і перетворень виразів зі змінними.
Тин уроку: засвоєння знань та первинних умінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Степінь з цілим від'ємним показником».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Дня перевірки якості первинних знань учнів можна провести математичний диктант або, в разі необхідності, роботу з перевірки домашнього завдання за зразком із наступною корекцією.
Математичний диктант
Якщо b ≠ 0 і п — натуральне число, то b-n = ...
III. Формулювання мсти і завдань уроку
Повторивши на етапі перевірки домашнього завдання означення степеня з цілим від'ємним показником і властивості степеня з натуральним показником, проводимо паралель між поняттями та формулюємо проблему, яку слід дослідити на уроці: «Чи існують властивості степеня з цілим від'ємним показником, і якщо існують, то чи не аналогічні вони властивостям степеня з натуральним показником?» Зрозуміло, що відшукання розв'язання проблеми і становить основну дидактичну мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу перед вивченням нового матеріалу слід активізувати такі знання і-вміння учнів: застосування означення степеня з натуральним та цілим показниками для обчислення значень степенів числових виразів; змісту та способами застосування основної властивості степеня з натуральним показником та її наслідки для перетворення цілих раціональних виразів; порядок виконання арифметичних дій різного ступеня.
Виконання усних вправ
Яке число слід піднести до куба, щоб дістати: 8; -27; ; -0,064?
х5х7; 5 ∙ 52; аа3; у4у6у; 102 ∙ 10 ∙103; 72 ∙ 493; а8 : а2; 34 : 3; х6 : х; ;
а2п ∙ ап; (а3)2; 32 ∙ а2; а5 ∙ (а12 : а2)2; -z6 : (-z)3.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Після того як учні засвоїли означення степеня з цілим від'ємним показником, переходимо до вивчення властивостей степеня з цілим від'ємним показником. При цьому робимо акцент на тому, що для степеня з цілим показником виконуються ті самі властивості, що й для степеня з натуральним показником (єдине обмеження пов'язане із ОДЗ виразу а-п, п Z). Ці властивості формулюються в загальному вигляді, а спосіб їх доведення демонструється на прикладі множення степенів з цілими
від'ємними показниками і однаковими основами.
Розглядаючи питання про спосіб застосування властивостей степеня з цілим показником, учні мають усвідомити, що дії над степенями з цілими показниками виконуються за тими самими алгоритмами, що й дії зі степенями з натуральними показниками; також можливе їх використання під час виконання дій над степенями з однаковою основою, що не дорівнює нулю, та показниками, один з яких може бути натуральним, а інший (інші) — цілим від'ємним.
VI. Засвоєння вмінь
Виконання усних вправ
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної мсти уроку слід розв'язати завдання такого змісту:
1) Обчисліть: а) 2-3 ∙ 22; б) 3-4 : 3-3; в) 5-8 ∙ 58; г) 43 : 45; д) (8-1)-1;
е) (7-1)2; ж) 2-2 ∙ 5-2; з) .
2) Знайдіть значення виразу: а) 3-4 ∙ 36; б) 24 ∙ 2-3; в) 108 ∙ 10-5 ∙ 10-6;
г) 210 : 212; д) 5-3 : 5-3; е) 3-4 : 3; ж) (2-4)-1; з) (52)-2 ∙ 53; и) 3-4 ∙ (3-2)-4.
1) Подайте вираз у вигляді степеня з основою а:
а) а3 : а-7 ∙ а5; б) а-4 ∙ а6 : а9; в) (a-2)5 : a3; г) а17 ∙ (а8)-2.
2) Подайте вираз (x-8) : х14 у вигляді степеня з основою х і знайдіть його значення при х = 0,1.
1) Подайте у вигляді виразу, який не містить степеня з від'ємним показником:
а) 5ху-3 ∙ 0,4х-4у; б) (0,04x-1) ∙ 5-2х5; в) 3m5п17 – 0,12т-1п19;
г) 812а-2b-3 ∙ (3а-1b-2)-4; д) ; є) .
2) Знайдіть значення виразу:
а) 0,2а-2b4 ∙ 5а3b-3 при a = - 0,125, b = 8;
б) a-1b-5 ∙ 81a2b4 при а = ,b = .
3) Спростіть вираз і знайдіть його значення:
а) 1,6х-1y12 ∙ 5x3y -11 при х = - 0,2, у = 0,7;
б) х -3 у -3 ∙ 30х3 у -4 при x = 127, у = .
1) Подайте вираз у вигляді степеня з основою 10 (n – ціле):
а) 100n; б) 0,1 ∙ 100n+3; в) 0,01n ∙ 102-2n.
2) Спростіть вираз (n – ціле): а) ; б) .
3) Подайте вираз х -2 + х -1 + х у вигляді добутку двох множників, один з яких дорівнює: а) х; б) x -1; в) х2.
4) Яке число пропущене:
|
|
|
1) Спростіть вираз:
а) ; б) .
VII. Підсумки уроку
В якому з випадків правильно виконано дію?
1) a15 ∙ а -3 = а -5; 2) m-12 : m-8 = m8; 3) (m-3)-5 = m15; 4) .
VIII. Домашнє завдання