Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа

Про матеріал
Мета: • сформувати в учнів знання про внутрішнє рідке середовище організму, його роль у життєдіяльності організму; • формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; • удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнення: підручник, мультимедія, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Класс: 8

Тема: Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа

Мета:

  • сформувати в учнів знання про внутрішнє рідке середовище організму, його роль у життєдіяльності організму;
  • формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання;
  • удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнення: підручник, мультимедія, роздатковий матеріал.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання з класом. Перевірка готовності до уроку

2. Повідомлення учням теми, мети уроку.

Питання: Як ви вважаєте що таке внутрішнє середовище?

Внутрішнє середовище — це рідини, які містяться всередині організму, оточують його клітини і створюють умови для протікання в них життєвих процесів.

Сьогоднішньою нашою темою буде вивчення складу внутрішнього середовища організму. Тому відкрийте ваші зошити та запишіть «Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції»

3. Мотивація.

Знайомтеся! Клод Бернар (1813-1878) - відомий французький лікар і фізіолог, досліджував функції крові, залози секреції, процеси теплоутворення, електричні явища в тканинах, дію отрут на організм тощо. Вивчивши роль рідин в організмі, дійшов висновку, що сталість внутрішнього середовища є необхідною умовою життєдіяльності.


 


4. Вивчення нового матеріалу.

Відкрийте сторінку 101 у підручнику та зверніть увагу на малюнок 87.

Мал.87 ст. 101

Транспорт речовин в організмі людини забезпечують три рідини: кров, лімфа й тканинна рідина. Саме вони здійснюють перенесення речовин до органів і тканин, їхнє надходження в клітини та переміщення продуктів обміну до органів виділення. Ці рідини між собою тісно взаємозв'язані й утворюють внутрішнє середовище організму. Внутрішнє середовище є рідким, оскільки життєдіяльність може здійснюватися лише в рідкому оточенні.

Давайте запишемо

Лімфа – прозора і безбарвна тканина внутрішнього середовища.

Кров - рідка сполучна трофічна тканина, що переміщується по кровоносній системі і забезпечує транспорт речовин в організмі.

 

Функції внутрішнього середовища організму:

  • кров виконує в основному транспортну функцію (переносить кисень від легенів до всіх клітин організму і вуглекислий газ — у зворотному напрямку, поживні речовини, виносить з тканин продукти обміну).
  • Тканинна рідина є передавальною ланкою між клітинами, які вона оточує, і кров'ю. Саме через неї з крові у клітини потрапляють необхідні для життя речовини, наприклад кисень і компоненти їжі.
  • У лімфі відбувається знищення хвороботворних мікроорганізмів. Таким чином, основна функція лімфи — захисна. Крім того, лімфа забезпечує повернення в кров'яне русло тканинної рідини.

 

рідини організму.jpg

Гомеостаз — здатність організму людини зберігати відносну сталість внутрішнього середовища, що забезпечує оптимальні умови для життєдіяльності й пристосованості організму.

Оформіть табличку:

Склад крові.

У людини на кров припадає близько 7 % загальної маси тіла, що для дорослої людини масою 70 кг становить близько 5 літрів. Кров містить плазму та формені елементи крові. 

Плазма крові - це рідина з водорозчинними сполуками.

Основні її компоненти - вода (90 %), солі (0,9 %), білки (7-8 %) та глюкоза (0,12 %). Форменими елементами крові є еритроцити, лейкоцити й тромбоцити.

Мал. 88 ст 102

Питання: Як ви вважаєте які є функції крові?

Оформимо таблицю в зошиті:

Таблиця 6 ст.103

 

Лімфа.

Лімфати́чна систе́ма — мережа судин, тканин і органів, яка служить джерелом клітин, що забезпечують імунітет, фільтруючим комплексом, переносником жирів і інших речовин, а також дренажною системою, що сприяє поверненню надлишку тканинної рідини в кров.

Лімфа (від лат. lympha — чиста вода, волога) — прозора безколірна рідина, за своєю структурою схожа на плазму крові, проте не містить еритроцитів, і тромбоцитів, але містить багато лімфоцитів.

Лімфатична система бере участь у створенні імунітету, в захисті від хвороботворних мікробів. По лімфатичних судинах при зневодненні та загальному зниженні захисних сил імунітету можливе поширення паразитів: найпростіших, бактерій, вірусів, грибків та ін., що називають лімфогенним шляхом розповсюдження інфекції, інвазії або метастазування пухлин.

Будова лімфатичного вузла

 

 

У нашому організмі лімфатичні вузли розташовуються нерівномірно

Рух лімфи

Швидкість, напрямок руху лімфи при нормальному функціонуванні постійні. Рух починається з моменту синтезування в лімфатичних капілярах. З допомогою скоротливого елемента стінок судин та клапанів, рідина збирається і рухається до певної групи вузлів, фільтрується, потім, очищена вливається у великі вени. Завдяки подібній організації, функції лімфатичної системи не обмежуються циркуляцією міжтканинної рідини, і вона може працювати як інструмент імунної системи.

Захворювання лімфатичної системи

Найбільш поширеними захворюваннями є лімфаденіти – запалення тканини, внаслідок скупчення великої кількості лімфатичної рідини, в якій концентрація шкідливих мікробів та їх метаболітів дуже велика. Найчастіше, патологія має вигляд абсцесу. До запуску механізмів лімфаденіту можуть призвести:

  • пухлини, як злоякісні, так і доброякісні;
  • синдром тривалого здавлювання;
  • травми, які впливають безпосередньо на лімфатичні судини;
  • бактеріальні системні хвороби;
  • руйнування еритроцитів

 

 

 

 

Питання: Чи можна якимось чином покращити лімфообіг?

 

  1. Дієта, що складається з великої кількості чистої води, сирих овочів і вареної гречки без солі. Таку дієту рекомендується дотримуватися 5-7 днів.
  2. Лімфодренажний масаж, який усуне застої лімфи і «розімне» судини, поліпшивши їх тонус. З обережністю застосовувати при варикозному розширенні вен.
  3. Прийом фітопрепаратів та трав. Кора дуба, плоди глоду посилять лимфоток, сечогінну дію, сприяє виведенню токсинів.

 

5. Узагальнення та систематизація знань.

Завдання 1

https://learningapps.org/watch?v=pyaj9nd9t22

Завдання 2

https://learningapps.org/watch?v=pt1syc0za22

Завдання 3

Підписати розташування лімфатичних вузлів. Вклеїти в зошит. (Додаток1)

6. Підбиття підсумків уроку.

метод «Мікрофон»

«Сьогодні, працюючі на уроці, я зрозумів …»

7. Повідомлення домашнього завдання.

Прочитати параграф 23, вивчити ключові терміни і поняття. Додаткове завдання: письмово дати відповіді на запитання 1-7 ст. 103

 

 

Додаток 1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
18 березня 2022
Переглядів
1260
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку