Класс: 8
Тема: Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнення: підручник, мультимедія, роздатковий матеріал.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання з класом. Перевірка готовності до уроку
2. Повідомлення учням теми, мети уроку.
Питання: Як ви вважаєте що таке внутрішнє середовище?
Внутрішнє середовище — це рідини, які містяться всередині організму, оточують його клітини і створюють умови для протікання в них життєвих процесів.
Сьогоднішньою нашою темою буде вивчення складу внутрішнього середовища організму. Тому відкрийте ваші зошити та запишіть «Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції»
3. Мотивація.
Знайомтеся! Клод Бернар (1813-1878) - відомий французький лікар і фізіолог, досліджував функції крові, залози секреції, процеси теплоутворення, електричні явища в тканинах, дію отрут на організм тощо. Вивчивши роль рідин в організмі, дійшов висновку, що сталість внутрішнього середовища є необхідною умовою життєдіяльності.
4. Вивчення нового матеріалу.
Відкрийте сторінку 101 у підручнику та зверніть увагу на малюнок 87.
Мал.87 ст. 101
Транспорт речовин в організмі людини забезпечують три рідини: кров, лімфа й тканинна рідина. Саме вони здійснюють перенесення речовин до органів і тканин, їхнє надходження в клітини та переміщення продуктів обміну до органів виділення. Ці рідини між собою тісно взаємозв'язані й утворюють внутрішнє середовище організму. Внутрішнє середовище є рідким, оскільки життєдіяльність може здійснюватися лише в рідкому оточенні.
Давайте запишемо
Лімфа – прозора і безбарвна тканина внутрішнього середовища.
Кров - рідка сполучна трофічна тканина, що переміщується по кровоносній системі і забезпечує транспорт речовин в організмі.
Функції внутрішнього середовища організму:
Гомеостаз — здатність організму людини зберігати відносну сталість внутрішнього середовища, що забезпечує оптимальні умови для життєдіяльності й пристосованості організму.
Оформіть табличку:
Склад крові.
У людини на кров припадає близько 7 % загальної маси тіла, що для дорослої людини масою 70 кг становить близько 5 літрів. Кров містить плазму та формені елементи крові.
Плазма крові - це рідина з водорозчинними сполуками.
Основні її компоненти - вода (90 %), солі (0,9 %), білки (7-8 %) та глюкоза (0,12 %). Форменими елементами крові є еритроцити, лейкоцити й тромбоцити.
Мал. 88 ст 102
Питання: Як ви вважаєте які є функції крові?
Оформимо таблицю в зошиті:
Таблиця 6 ст.103
Лімфа.
Лімфати́чна систе́ма — мережа судин, тканин і органів, яка служить джерелом клітин, що забезпечують імунітет, фільтруючим комплексом, переносником жирів і інших речовин, а також дренажною системою, що сприяє поверненню надлишку тканинної рідини в кров.
Лімфа (від лат. lympha — чиста вода, волога) — прозора безколірна рідина, за своєю структурою схожа на плазму крові, проте не містить еритроцитів, і тромбоцитів, але містить багато лімфоцитів.
Лімфатична система бере участь у створенні імунітету, в захисті від хвороботворних мікробів. По лімфатичних судинах при зневодненні та загальному зниженні захисних сил імунітету можливе поширення паразитів: найпростіших, бактерій, вірусів, грибків та ін., що називають лімфогенним шляхом розповсюдження інфекції, інвазії або метастазування пухлин.
Будова лімфатичного вузла
У нашому організмі лімфатичні вузли розташовуються нерівномірно
Рух лімфи
Швидкість, напрямок руху лімфи при нормальному функціонуванні постійні. Рух починається з моменту синтезування в лімфатичних капілярах. З допомогою скоротливого елемента стінок судин та клапанів, рідина збирається і рухається до певної групи вузлів, фільтрується, потім, очищена вливається у великі вени. Завдяки подібній організації, функції лімфатичної системи не обмежуються циркуляцією міжтканинної рідини, і вона може працювати як інструмент імунної системи.
Захворювання лімфатичної системи
Найбільш поширеними захворюваннями є лімфаденіти – запалення тканини, внаслідок скупчення великої кількості лімфатичної рідини, в якій концентрація шкідливих мікробів та їх метаболітів дуже велика. Найчастіше, патологія має вигляд абсцесу. До запуску механізмів лімфаденіту можуть призвести:
Питання: Чи можна якимось чином покращити лімфообіг?
5. Узагальнення та систематизація знань.
Завдання 1
https://learningapps.org/watch?v=pyaj9nd9t22
Завдання 2
https://learningapps.org/watch?v=pt1syc0za22
Завдання 3
Підписати розташування лімфатичних вузлів. Вклеїти в зошит. (Додаток1)
6. Підбиття підсумків уроку.
метод «Мікрофон»
«Сьогодні, працюючі на уроці, я зрозумів …»
7. Повідомлення домашнього завдання.
Прочитати параграф 23, вивчити ключові терміни і поняття. Додаткове завдання: письмово дати відповіді на запитання 1-7 ст. 103
Додаток 1